Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:42

bulck schreef:
Die uitgestrekte draf, zoals jij dat neerzet wordt het idd uitgelegd ja, maar dan ben je dus wel in je klassieke denkwereldje bezig.

Weet u dat u mij aanvalt, en dat ongegrond, de biomechaniek van het paard, blijft hetzelfde, takt.
Dus de bewegings afloop blijft ook het zelfde in de drie gangen.
Het is natuurlijk belachelijk dat u deze zin schrijft.
Iedereen die zich met paardrijden bezig houdt, zou toch moeten weten hoe een paard draaft??
De biomechaniek van Rollkur paarden zouden dan anders zijn??????
Draf is een diogonale beweging.
Draf: Linkervoorbeen + Rechterachterbeen zweefphase Rechtervoorbeen + Linkerachterbeen enz....

Als u dit kunt erkennen in de uitgestrektedraf dan is de draf ok.

marijkedam

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:58

Ik heb het idee dat de discussie ergens heel anders over gaat dan de vraag van de TS. Zij vraagt WAT het is, niet of het goed of slecht en hoe het wel of niet wordt toegepast.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 17:54

Je snapt hem Marijke :P Iemand die gewoon een antwoord heeft? Ik hoef geen hele meningen enz. Ik kan denk ik mijn eigen mening daarna vormen ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:27

[RT-D] Wat is LDR en hyperflexie???

Als LDR hetzelfde is als rollkür, wat hier en daar bevestigd wordt en ook ontkend wordt, dan is het een tool, toevoeging in de training van het sportpaard...

"Een andere mededeling is dat het LDR rijden maar een tool is van de velen die we gebruiken het is erg kortzichtig om van een onderdeel maar gelijk een scala te maken, dat doet eigenlijk heel erg tekort aan ons trainers zijn!"
bron: een site die tegen rollkür is, en een citaat van die site.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:33

Professor schreef:
Alane schreef:
Beste professor, hij noemt geen namen, niet omdat er geen namen zijn, maar omdat hij zich niet hoeft te verantwoorden, en de stallen waar hij geweest is, weten wie en wat hij bedoelt :D
btw hij schreef het anders:
"Anky en ikzelf en momentele leerlingen van ons in het verleden en recentelijk nog op zeer gerenommeerde klassieke stallen in Duitsland getraind hebben en dat daar met de regelmaat van de klok taferelen plaats vonden die niets maar dan ook niets met paardrijden te maken hadden en zeker niet als paardvriendelijk betiteld konden worden maar zelfs integendeel als het molesteren van een paard aangeduid konden worden."
Juist goed gecopyeerd, maar wie is Sjef J, omdat te beoordelen, want op welke stallen is hij dan geweest?? Willi Schultheis? of echt gerenommeerde stallen??? Niets kun je terug vinden helemaal niets.

De geadresseerde werd hier kwalijk genomen dat hij/zij nooit op clinics is geweest, nooit rechtstreeks vragen heeft gesteld, en enkel en alleen kritiek heeft geuit waarvoor dhr Janssen of mevr. van Grunsven nooit de kans hebben gekregen het een of ander uit te leggen.. en dat zijn feiten beste professor...

vwb het niet stil blijven staan van Salinero, kun je nagaan hoe hoog de score was geweest als het paard dat wel had gedaan :)* Die score is ook veel te hoog, u spreekt steeds over score, is zeg en schreef uit de Grand Prix zijn dingen gehaald die zij met Rollkur methode niet uitvoeren kunnen het liefste halen ze het halthouden er ook nog uit.

Maar over deze dingen is geen discussie mogelijk, u citeert, maar men heeft mij nog nooit werkelijk geantwoord, op de vragen die ik werkelijk stel, die ik ook ken van deze methode, en die Sjef Janssen ook niet beantwoorden kan, en daarvan weet hij het ook wel, dat het paarden zijn die in het horizontale evenwicht staan, maar in wezen geen verzameling laten zien, dat het nageven hun wel bekend is, maar dat het niet gedaan wordt, dat de paarden met dode monden door de baan marscheren, dat de paarden een show laten zien, maar voor de kenner ook laten zien dat er zeer grote technische fouten zijn, zoals ik op dit topic al beschreven heb, maar u en alle andere voorstanders geheel niet reageren, omdat de kunde of de objektieviteit ontbreekt.
Sjef Jansen is voor mij een Artiest en geen Künstler.
En de Rollkur methode (systeem Baucher 1e epoche) dat alles bewijst.

Als je dat filmmateriaal niet wil laten zien dan kan niemand daar over oordelen en kun je dus ook geen antwoorden verwachten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:19

maikeltje schreef:
Professor schreef:

Beste professor, hij noemt geen namen, niet omdat er geen namen zijn, maar omdat hij zich niet hoeft te verantwoorden, en de stallen waar hij geweest is, weten wie en wat hij bedoelt :D
btw hij schreef het anders:
"Anky en ikzelf en momentele leerlingen van ons in het verleden en recentelijk nog op zeer gerenommeerde klassieke stallen in Duitsland getraind hebben en dat daar met de regelmaat van de klok taferelen plaats vonden die niets maar dan ook niets met paardrijden te maken hadden en zeker niet als paardvriendelijk betiteld konden worden maar zelfs integendeel als het molesteren van een paard aangeduid konden worden."
Juist goed gecopyeerd, maar wie is Sjef J, omdat te beoordelen, want op welke stallen is hij dan geweest?? Willi Schultheis? of echt gerenommeerde stallen??? Niets kun je terug vinden helemaal niets.

De geadresseerde werd hier kwalijk genomen dat hij/zij nooit op clinics is geweest, nooit rechtstreeks vragen heeft gesteld, en enkel en alleen kritiek heeft geuit waarvoor dhr Janssen of mevr. van Grunsven nooit de kans hebben gekregen het een of ander uit te leggen.. en dat zijn feiten beste professor...

vwb het niet stil blijven staan van Salinero, kun je nagaan hoe hoog de score was geweest als het paard dat wel had gedaan :)* Die score is ook veel te hoog, u spreekt steeds over score, is zeg en schreef uit de Grand Prix zijn dingen gehaald die zij met Rollkur methode niet uitvoeren kunnen het liefste halen ze het halthouden er ook nog uit.

Maar over deze dingen is geen discussie mogelijk, u citeert, maar men heeft mij nog nooit werkelijk geantwoord, op de vragen die ik werkelijk stel, die ik ook ken van deze methode, en die Sjef Janssen ook niet beantwoorden kan, en daarvan weet hij het ook wel, dat het paarden zijn die in het horizontale evenwicht staan, maar in wezen geen verzameling laten zien, dat het nageven hun wel bekend is, maar dat het niet gedaan wordt, dat de paarden met dode monden door de baan marscheren, dat de paarden een show laten zien, maar voor de kenner ook laten zien dat er zeer grote technische fouten zijn, zoals ik op dit topic al beschreven heb, maar u en alle andere voorstanders geheel niet reageren, omdat de kunde of de objektieviteit ontbreekt.
Sjef Jansen is voor mij een Artiest en geen Künstler.
En de Rollkur methode (systeem Baucher 1e epoche) dat alles bewijst.

Als je dat filmmateriaal niet wil laten zien dan kan niemand daar over oordelen en kun je dus ook geen antwoorden verwachten.[/quote]

Begrijpen en willen begrijpen, het niet zien en het niet willen zien???
Het gaat om Rollkur, en wat ik gezien heb, hoef mij niet te verdedigen en welles nietes, heb geschreven dat er vele filmpjes zijn over Anky en van Gal met paarden die zij in rollkur rijden, heb geschreven dat ik een filmpje heb, dat ik dat als bewijs heb, maar ben niet van plan het op bokt of internet vrij te geven.
Dat is mijn beslissing, en dient u allen te respecteren.
Sjef J wordt geloofd, zonder bewijs materiaal, en u geloofd mij niet.
Dat vind ik niet helemaal normaal.
Sjef J zegt, het zijn momenten, ik zeg het is de gehele losrij phase.

En dit is het enige waarover u allen zeurt, niet over het inhouderlijke, niet over de technische aspecten.
En dat wordt steeds gedaan, afleiden om waarom het gaat.
De rollkur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:21

Weet je, als je op een rechtbank gaat staan van "ik heb bewijs maar ik toon het niet en dat dient u te respecteren" denk ik dat de rechter je met een glimlachje weer naar buiten stuurt. Zo werkt het niet professor. Ik kan ook zeggen: Gras is roze en ik heb bewijs! Maar ik toon het niet :n Maar ik heb gelijk hoor!

Vaak iets wat mensen doen bij gebrek aan verdere argumenten en enkel met het doel mensen zwart te maken... laster en eerroof, zegt je dat wat?

Ik kan van dit soort berichten echt moe worden. :\

Het is fase trouwens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:22

Alane schreef:
[RT-D] Wat is LDR en hyperflexie???

Als LDR hetzelfde is als rollkür, wat hier en daar bevestigd wordt en ook ontkend wordt, dan is het een tool, toevoeging in de training van het sportpaard...

"Een andere mededeling is dat het LDR rijden maar een tool is van de velen die we gebruiken het is erg kortzichtig om van een onderdeel maar gelijk een scala te maken, dat doet eigenlijk heel erg tekort aan ons trainers zijn!"
bron: een site die tegen rollkür is, en een citaat van die site.

Sjef Janssen heeft het Hypperflexie genoemd.
E is nuance verschil.
Maar die zijn zo klein dat er bijna geen verschil is.
Hypperflexie dat is bekend bij de FEI.
Eerst noemde men het LDR, toen werd het Rollkur en nu is het Hypperflexie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:24

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:40

pharagirlke schreef:

Leuk dat onderzoek, heb iemand gesproken die de test gezien heeft, en daar werd werkelijk alleen momentopname matig Hypperflexie toegepast, dus met pause ertussen.
Dus dat onderzoek heeft voor mij geen waarde.
Men kan alles testen en onderzoeken, maar dan wel zo als het werkelijk is, en wat men op afrijdterreinen van grote evenementen kan zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:40

Op grote evenementen zie ik paarden zelden tot nooit een uur lang in LDR houding lopen :')

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:44

Pfffff....

Paarden moeten eerst kunnen schreeuwen alvorens mensen eindelijk eens wakker worden....

Triest hoor, echt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:47

pharagirlke schreef:
Op grote evenementen zie ik paarden zelden tot nooit een uur lang in LDR houding lopen :')

Ze lopen daar ook niet, ze worden er in gereden.
Meestal rijden ze ´s morgens en kort voor de proef.
s´morgenvroeg.
Vreemd is het altijd dat er vele mensen op een inrijterrein staan, en kijken, en wanneer men ze aanspreekt ze er schande van spreken.
En wanneer men ze later weer treft dat ze veel dingen vergeten zijn, de tijd, en of er nu een stapreprice tussen zat, allemaal vergeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:48

Je veralgemeend Porfessor. Dan is discussiëren hopeloos, vechten tegen vooroordelen is nutteloos in discussie's als deze.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:05

pharagirlke schreef:
Je veralgemeend Porfessor. Dan is discussiëren hopeloos, vechten tegen vooroordelen is nutteloos in discussie's als deze.

Waarom veralgemeen ik? Ik begrijp uw opmerking niet.
Vooroordelen???
Weet u, wanneer u paard was, en u gereden werd, zo dat u niets kon zien, niet waar u heen gaat, waar u heen stapt.
Maar voor de helft lucht kan snappen, omdat uw keelkop dicht gehouden wordt.
En dan werken, draven, draven, piaff, passage en alles, zeg maar een haf uurtje.
En dat eigenlijk elke dag, het liefst nog 2x daags.
Zou graag willen weten wat u dan voelt, zowel lichaamelijk en geestelijk.

En dat is wat ik zeggen wil, een paard in een zeer onnatuurlijke houding laten gaan, waardoor je dressuur beelden krijgt, van voren oei en van achteren foei.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:07

Dat fabeltje van geen lucht ben ik beu gehoord. Daar zijn nergens bewijzen van. Een paard dat in de gewone dressuurhouding gereden word ziet ook weinig tot niets. Paarden die LDR gereden worden zijn daar op voorbereid. Ik zou me niet gelukkig voelen als ik een training van een keurturnster zou moeten doen, maar die keurturnster voelt zich daar prima bij. Waarom? Omdat het voor haar is opgebouwd. Elke dressuurhouding is onnatuurlijk overigens. Het gehele rijden is onnatuurlijk, dus ook dat vind ik een kul-argument.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:19

pharagirlke schreef:
Dat fabeltje van geen lucht ben ik beu gehoord. Daar zijn nergens bewijzen van. Een paard dat in de gewone dressuurhouding gereden word ziet ook weinig tot niets. Paarden die LDR gereden worden zijn daar op voorbereid. Ik zou me niet gelukkig voelen als ik een training van een keurturnster zou moeten doen, maar die keurturnster voelt zich daar prima bij. Waarom? Omdat het voor haar is opgebouwd. Elke dressuurhouding is onnatuurlijk overigens. Het gehele rijden is onnatuurlijk, dus ook dat vind ik een kul-argument.

Waarom zo weinig kenneis van de Anotomie van het paard????
Wat u schrijft zijn kreten, en niet gefundeerd op wetenschappelijk onderzoek.
Dat heeft de FEI in zijn zg test/onderzoek wel beschreven.
Dat met die turnster, helaas voor u, maar er rijdt bij mij een vrouw, begin 30, die aan top turnen gedaan heeft, werkelijk de top.
Ze heeft haar knieen kapot, haar heupen zijn los, en heeft veel belemerringen van haar sport.
Zij zegt, op het moment dat je presteert is het leuk, dan voel je de pijn minder, maar nu, nu denk ik er totaal anders over.
Dat is precies zo, dat er gezegd wordt dat de paarden van Anky van hun pension genieten.
Ja oud kun je met die dingen wel worden, dat wil nog niet zeggen dat het niet schadelijk is.
En niet elke dressuurhouding is schadelijk, juist het tegendeel.
Onderbouwd u dat maar eens met de Anotomie van het paard.
Over het zien, wat u schrijft is een ondoordachte dooddoener.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:33

Ik zeg niet dat elke dressuurhouding schadelijk is, terwijl ik werk aan mijn zogenaamde "losse kreten" stel ik voor dat u werkt aan uw lezen. Daar is nl duidelijk nog werk aan. Als dat in orde is, zullen we verder gaan met de discussie.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:40

Ik sluit me bij Pharagirlke aan. Voor iemand die vanuit de wetenschap meent te spreken kijkt u zeer eenzijdig. Een wetenschapper kijkt naar verschillende gefundeerde onderzoeken. Enkel wetenschappelijke onderzoeken die een peerreview hebben ondergaan zijn geloofwaardig omdat ze door de hele wetenschappelijke gemeenschap als gefundeerd onderzoek worden gezien. Geen van de onderzoeken die u eerder aanhaald kent een peerreview en worden niet erkend.

Overigens ken ik ook iemand die in haar jeugd op hoog niveau heeft geturnd. Ook zij heeft hier op latere leeftijd geen schade van ondervonden, nu nog niet.....het tegendeel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:41

de meeste mensen die schade ondervinden hadden of sowieso al zwakke plekken daar of hebben verkeerd getraind.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:53

pharagirlke schreef:
Ik zeg niet dat elke dressuurhouding schadelijk is, terwijl ik werk aan mijn zogenaamde "losse kreten" stel ik voor dat u werkt aan uw lezen. Daar is nl duidelijk nog werk aan. Als dat in orde is, zullen we verder gaan met de discussie.

Nee u schreef onnatuurlijk.
Dat elke dressuurhouding onnatuurlijk is.
Dan schrijf ik, dat u zich niet met de beweging van de paarden uitkend.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:03

Love_Sanne schreef:
@Daffie 1986, ik heb helaas nog geen foto ontvangen, ben er wel benieuwd naar! :) Had je hem ge PB't?

Goed voorbeeld van LDR
http://images.google.nl/url?source=imgr ... LEexR6qGcA

Feit is en blijft, dat veel ruiters hun paarden niet goed kunnen aanvoellen/aanvullen en de rollkur uitvoeren ook wegens weinig verstand van het LDR. Nog eenmaal LDR en rollkur is iets totaal verschillends.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:29

Professor schreef:
pharagirlke schreef:

Nee u schreef onnatuurlijk.
Dat elke dressuurhouding onnatuurlijk is.
Dan schrijf ik, dat u zich niet met de beweging van de paarden uitkend.

Elke dresssuurhouding is ook onnatuurlijk, ik weet niet hoe het met die van jou zit, maar die van mij loopt niet constant in de houding op weide. Het feit dat we er op gaan is onnatuurlijk. Als jij dát niet weet, is het tijd om je te informeren over het wezen "paard".

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:39

daffie1986 schreef:
Love_Sanne schreef:
@Daffie 1986, ik heb helaas nog geen foto ontvangen, ben er wel benieuwd naar! :) Had je hem ge PB't?

Goed voorbeeld van LDR
http://images.google.nl/url?source=imgr ... LEexR6qGcA

Feit is en blijft, dat veel ruiters hun paarden niet goed kunnen aanvoellen/aanvullen en de rollkur uitvoeren ook wegens weinig verstand van het LDR. Nog eenmaal LDR en rollkur is iets totaal verschillends.

De foto bekijkend, is mijn eerste reactie dat dit nou niet het soort plaatje is, dat ik voor ogen krijg als ik aan de rollkur of LDR denk. Ik zie hier een paard dat voldoende op lengte maar wel laag wordt gereden. Bij diep en rond denk ik aan: de kin op de borst, de oorspeekselklier in elkaar geklemd/getrokken, en stress. Ik zie dat op dit plaatje niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:41

Dan heb je rollkur in gedachte, LDR is laag, diep en rond... En dat doet Sali alledrie.
Lengte in de hals is ook bij LDR belangrijk.