Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:57

Het bit ligt in de mond, op de tong en de lagen dus daar is ook constant druk. Aan de bitringen zijn de teugels bevestigd die door de ruiter vastgehouden worden, en bij dressuur zie je over het algemeen geen "waslijntjes" dus is er wel constant druk op het bit, in meer of mindere mate. Overigens vind ik druk altijd zo negatief klinken, ik spreek voor mezelf liever van een verbinding.

Billy het kruislingse systeem is absoluut niet gemaakt om aan te snoeren, meneer Cook heeft best goed over het systeem nagedacht. Het kruislingse systeem is om mee te sturen, niet om te snoeren.

Kiwiko ik nam die man altijd heel serieus, volg jaarlijks de bijscholingen voor de KNHS instructeurs en heb daar zeker van hem geleerd :j Maar dit stukje, en zijn opmerklingen tijdens de wedstrijd zelf, getuigd niet van enige kennis van zijn kant van bitloze optomingen.
Vind jij dan dat je dat voorbeeld over het atactische paard serieus kan nemen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:57

JoviBan schreef:
Een kruislingse optoming is niet bedoeld om aan te snoeren, maar om de druk over het gehele hoofd te verdelen.

Er zijn ook geen hoofdstellen die werken op basis van drukpuntmechanisme om druk op een zenuw uit te oefenen.

Allemaal verzinsels van mensen die het niet zo op hebben met bitloos. :Z

En wat denk je van de zenuwen en het gevoelige slijmvlies in de mond; is dat soms wel een ideale plek voor continue druk? Lijkt me niet.

Verder is aangetoond dat juist de mond ongevoelig wordt door bitgebruik.

een neus word ook ongevoelig voor druk hoor :) :)

Ik reed al bitloos voordat mensen dit uberhaupt bedachten dat het kon...... zie mijn profiel voor een foto van mij als 13 jarige.........

ben niet antibitloos........... maar ik ben wel kritisch....... zowel met als zonder bit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:58

Daan_Ordeal schreef:
Het bit ligt in de mond, op de tong en de lagen dus daar is ook constant druk. Aan de bitringen zijn de teugels bevestigd die door de ruiter vastgehouden worden, en bij dressuur zie je over het algemeen geen "waslijntjes" dus is er wel constant druk op het bit, in meer of mindere mate. Overigens vind ik druk altijd zo negatief klinken, ik spreek voor mezelf liever van een verbinding.

Billy het kruislingse systeem is absoluut niet gemaakt om aan te snoeren, meneer Cook heeft best goed over het systeem nagedacht. Het kruislingse systeem is om mee te sturen, niet om te snoeren.

Kiwiko ik nam die man altijd heel serieus, volg jaarlijks de bijscholingen voor de KNHS instructeurs en heb daar zeker van hem geleerd :j Maar dit stukje, en zijn opmerklingen tijdens de wedstrijd zelf, getuigd niet van enige kennis van zijn kant van bitloze optomingen.
Vind jij dan dat je dat voorbeeld over het atactische paard serieus kan nemen?

Verbinding is het goede woord :) :)

ik neem dat ook niet serieus............ maargoed dat is een stukje beperkt inzicht :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:59

maar bij dressuur is toch altijd verbinding,met bit of bitloos?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:00

Duh Daan, natuurlijk weet ik dat.
Maar feit is wel, dat als je constante druk blijft houden zoals tijdens een dressuurproef gevraagd wordt, het cooksysteem absoluut snoert en dat de paarden erop reageren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:01

Snoevie schreef:
maar bij dressuur is toch altijd verbinding,met bit of bitloos?

Ja, maar de meeste bitloze optomingen zijn bedoeld om korte signalen te geven, niet om constante aanleuning te hebben, en dat maakt ze mi ongeschikt om dressuur mee te rijden

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:03

Ik was er "telefonisch bij" helaas door ziekte kon ik niet heen op het laatste moment. Maar heb het wel meegekregen.
Nuances wil ik best lezen, maar door de opmerkingen van hem die avond vind ik het verhaal al niet objectief te noemen. Ik heb ook veel op de voorhand zien lopen en zelfs ik zou niet de reguliere dressuur in willen, puur omdat er contstante aanleunoing gevraagd wordt en dat niet mijn manier van rijden is. Maar dat neemt niet weg dat iemand die zo negatief is er ook nog een verhaal over gaat schrijven. Daar gaat het mij om.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:03

Dat denk ik ook, recreatief daar zijn ze denk ik het meest gschikt voor.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:04

Laat ik het zo zeggen, bij mij snoert het Cook systeem absoluut niet aan. Ik rij er inmiddels 1,5 jaar mee dus zou dat inmiddels toch wel opgemerkt moeten hebben.
Als je constant met kilo's in je handen rond rijdt zal het misschien wel aansnoeren, maar die ervaring heb ik gelukkig niet.

Daan_O

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:05

Iemand die constant kilo's in zijn handen heeft zou trouwens uberhaupt geen teugels vast mogen houden....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:06

quintusgl schreef:
Ik was er "telefonisch bij" helaas door ziekte kon ik niet heen op het laatste moment. Maar heb het wel meegekregen.
Nuances wil ik best lezen, maar door de opmerkingen van hem die avond vind ik het verhaal al niet objectief te noemen. Ik heb ook veel op de voorhand zien lopen en zelfs ik zou niet de reguliere dressuur in willen, puur omdat er contstante aanleunoing gevraagd wordt en dat niet mijn manier van rijden is. Maar dat neemt niet weg dat iemand die zo negatief is er ook nog een verhaal over gaat schrijven. Daar gaat het mij om.

Ik denk dat daar het probleem ligt....
Het scheelt nogal of je een telefonisch verslag krijgt van bijv een Arabesk of een Kiwiko......
En nogmaals, ik vind het verhaal niet negatief....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:07

Nee, nu gaat het mij er om of Johan Hamminga de bewuste uitspraak heeft gedaan of dat je het uit de derde hand hebt. Er wordt namelijk iemands integriteit in twijfel getrokken en ik waag te betwijfelen dat hij zulke uitspraken werkelijk zou doen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:08

He Daan, was je er ook bij in december? Niet gezien ;-) .
Ook ik heb daar van mogen genieten (en dat meen ik ook). Ik vond hem prettig rijden met respect naar het paard. Maar dat neemt niet weg dat hij zich beter niet zo had kunnen profileren bij de bitloze wedstrijd.....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:10

Dus hij mag zn mening niet geven, tenzij hij jubelend over bitloos spreekt?
Dat is wel een enorm zwaktebod....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:13

Albert schreef:
Nee, nu gaat het mij er om of Johan Hamminga de bewuste uitspraak heeft gedaan of dat je het uit de derde hand hebt. Er wordt namelijk iemands integriteit in twijfel getrokken en ik waag te betwijfelen dat hij zulke uitspraken werkelijk zou doen.

Dat heet namelijk laster en dat is strafbaar.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:15

Meerdere onafhankelijk van elkaar........
Ik heb nergens staan dat ik het negatief vind (al ben ik het niet met alles eens maar dat is een ander verhaal), het gaat mij erom dat berichtgevingen als deze, gedaan zouden moeten worden door mensen die geen vooroordelen hebben. (en geloof me, in december is ook aardig naar voren gekomen dat hij niet echt pro-bitloos is). en nee, jubelend hoef je niet te zijn.........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:17

nou ik krijg soms wel het gevoel dat je 'jubelend' tegenover het bitloos moet staan,omdat je anders direct om de oren geslagen krijgt hoe erg een bit wel niet is.

ik vind zelf dat er aan beiden voor en nadelen zitten.
meestal rij ik dressuur met bit,buiten doe ik vaak bitloos met een dr cook-a-like

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:18

quintusgl schreef:
Maar dat neemt niet weg dat iemand die zo negatief is er ook nog een verhaal over gaat schrijven. Daar gaat het mij om.

I rest my case....

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:21

Vind dit wel een heel negatief bericht. Niet dat een negatief bericht gelijk slecht is, iedereen heeft (gelukkig) zijn eigen mening. Maar hier word geoordeeld alsof hij al jaren bitloze combinaties ziet starten, zo zeker lijkt hij er van.

Ik ben trouwens zoiezo van mening dat als het toegestaan zou worden er pas duidelijk word of het goed kan of niet. Nu waren er 19 mensen, waarvan veel normaal niet bitloos rijden. Ze zouden dan eigelijk een jaar toe moeten staan dat je bitloos kan starten, en dan na dat jaar een definitieve beslissing maken. Pas dan kan je zien of het wel of niet geschikt is.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:24

Billy, Je leest ook alleen wat je wilt lezen...............of had ik er weer "tijdens de wedstrijd negatief" neer moeten zetten (voordat je ervan gaat maken dat ik vind dat hij een, volgens mij, negatief stuk geschreven heeft).
Als je goed zou lezen zou je de opmerking over jubelend niet eens gemaakt hebben.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:24

Van mij hoeft men niet jubelend tegenover bitloos te staan, maar het wel een eerlijke kans geven, dat zou leuk zijn. En dat gevoel krijg ik niet bij het lezen van dit artikel.

Ik zou graag zien dat hij met argumenten voor zijn mening komt :j Ik vind dat hij nu in het losledige wat dingen roept die veelal niet beargumenteerd worden. Daarbij ook nog een raar voorbeeld wat écht nergens op slaat maar wel een negatief beeld geeft over bitloos rijden.

Manutjuh dat zou zeker geen verkeerd idee zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:25

Snoevie schreef:
nou ik krijg soms wel het gevoel dat je 'jubelend' tegenover het bitloos moet staan,omdat je anders direct om de oren geslagen krijgt hoe erg een bit wel niet is.

ik vind zelf dat er aan beiden voor en nadelen zitten.

Dat vind ik ook :j
Al vind ik het ook niet helemaal eerlijk om een wedstrijd met 20 combinaties als gemiddelde te nemen voor het hele bitloos rijden. Ik denk dat er best veel mensen zijn die nu standaard met bit rijden maar gaan overstappen als ze bitloos op concours mogen. Nu zie je toch vooral mensen zonder wedstrijdambities of mensen met weinig bitloos ervaring die aan zo'n proefwedstrijd gaan deelnemen. Dat is toch heel anders dan wanneer er mensen gaan starten met een echte wedstrijdmentaliteit én gewend aan bitloos rijden. Wat eerlijk gezegd, de meeste bitloze ruiters rijden nu recreatief en daardoor ook niet op het niveau wat je op een wedstrijd mag verwachten. Daar had Hamminga best rekening mee mogen houden in zijn analyse.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:25

Ik heb goed gelezen, maar ik ben het gewoon niet met je eens...
Daarbij ben ik erbij geweest, en ik weet wat ik gezien heb.....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:28

We hoeven het gelukkig ook niet altijd eens te zijn.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:31

Albert schreef:
De man heeft gelijk en voor iedereen was te zien dat bitloos proberen te rijden, zoals dat in de dressuur gevraagd wordt, een onsympathiek beeld oplevert.
Daarmee zeg ik niet dat bitloos rijden per definitie onvriendelijk is, maar dat de methode ongeschikt is voor de dressuurbaan op een enkele uitzondering na.

ik ben het daar helemaal mee eens!!
johan hamminga is een hele goede africhter en een echte paardenman.heeft zijn sporen in de dressuursport zeker verdiend.en hij weet precies wat onze sport inhoud.Dus ik vind dat hij zeker wel recht van spreken heeft!!!