Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben in de ogen van mijn paard

Poll eindigt op

het baasje
93 (20%)
de leider (van de kudde)
130 (28%)
een kameraad
138 (29%)
een amusant wezen
26 (5%)
trainer
40 (8%)
de meest wijze van ons
35 (7%)

Totaal aantal stemmen: 462

_Pilipa_

Re: Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:23

mijn paard zal waarschijnlijk nog steeds de dingen doen die ik vraag maar met minder vrolijk staande oortjes, ik ik merk dat zijn humeur zakt.. dus indd krijgt hij lekker zijn day off

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:25

Citaat:
Doe jij dat andersom eigenlijk ook, proberen jij je paard echt te begrijpen, te denken vanuit hoe hij de dingen ziet en beleeft. Hoe los je bijvoorbeeld misverstandjes op die vaak voortkomen door een verschil van inzicht, een andere levensinsteling en een ander doel.

Ik krijg nu de indruk dat men het heeft over een dagje geen zin van het paard. Maar wat zou er gebeuren als je bv eerst de stal wat gaat vegen, wat rommelen met van alles en dan bemerken dat je paard misschien wel belangstelling heeft voor je.
Zou een paard een hele dag geen zin hebben, of zou een paard veel variabeler zijn over de hele dag genomen.

Dit is ook maar een klein stukje van paarengedrag.
Er zijn meer misverstandjes, denk eens aan het niet door willen lopen van een bepaade hoek in de zandbak. Hoe los je dat op, en wat denk je dat er gebeurt, door de ogen van het paard en onze menselijke ogen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:29

we rammen hem de hoek door want hij moet immers luisteren!

[sorry,deze was heel flauw] :')

ik kom er straks op terug als ik wat meer tijd heb..... ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:50

KiWiKo schreef:
als je merkt dat een paard zn dag niet heeft en hij doet verder altijd braaf de dingetjes die hij vraagt.............. moet je hem lekker laten staan, geef hem de rust die hij op dat moment aan je vraagt :)

Eens, en hoe Precious20 het omschrijft zie ik ook.....denk dat dit voor heel veel mensen heel dicht bij komt van hoe alle in de praktijk gaat.

Maar paardentango, de vraag is al door jannepauli gesteld en ik stel m hier ook: hoe ga jij hier in de dageijkse praktijk mee om. Lees nu veel vertaling van de boeken die je hebt gelezen ed....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:15

Hoe ik er zelf mee om ga?
Als je dat belangrijk vindt wil ik alleen maar over mezelf zeggen dat ik veel rekening hou met het paard en vanuit de paardengedachten denk en handel. Voor mij is het een 2e natuur om dit zo te doen en het resultaat ervan is evenwicht in onze relatie en in het paardenhoofd.

Wil er gerust wel over vertelen maar dat is niet de essentie van het topic wat hier is geopend?
Op mijn eigen forum vertel ik daar over.

Citaat:
Lees nu veel vertaling van de boeken die je hebt gelezen ed....

Deze zin begrijp ik niet? Je insinueert mogelijk een gedachte, maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk. ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:21

Hoe ik met mijn paarden omga. Ik heb het vermoeden dat er in elk geval bij al mijn knollies een wederzijds respect en begrip is. Ik probeer altijd te denken vanuit het paard. Waarom doet hij het iets niet, waarom durft hij iets niet. Ik blijf dan proberen tot hij het wel wil/doet, maar zonder geweld. Gewoon op allemaal verschillende manier. Uiteindelijk komen we dan samen tot een oplossing, en ik weet zeker dat ik in de kudde bovenaan in rang sta.
Het paard dat ik rijd vind alles nog heel moeilijk. Samen zijn we aan het proberen om alles te leren. Ik merk aan haar dat ze veel dingen niet goed doet, maar puur omdat ze het niet begrijpt. Straffen kan ik daarom niet. Als we bijvoorbeeld willen galloperen, springt ze heel raar aan, en vaak gooit ze nog een bokje ertussendoor van: ik wil proberen, maar het lukt niet, en dat is jouw schuld. Dus dan blijven we proberen tot het 1 keer goed gaat, en dat was het dan. Bij haar ook, onze verstandhouding is heel goed, en we vinden het beide ook heel leuk om dingen te doen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:39

daijano schreef:
sharon_quiz schreef:
Ook heb ik geleerd dat een paard niet denkt van, ik wil niet, of, vandaag heb ik geen zin in jouw en doe je de kunstjes zelf maar of iets anders in die trant. Of jij bent niet duidelijk genoeg in je aanwijzing

Dus jij zegt dat een paard iedere dag zin heeft alls jij maar DUIDELIJK bent, nou sorry dat denk ik niet mijn paard heeft ook weleens een mindere dag en is minder vrolijk en dan ga ik mijn paard echt niet heel DUIDELIJK vertellen dat hij vanalles moet.( dat is mijn mening maar ik accepteer de jouwe ook gewoon, alleen ben ik het er niet mee eens)
Nope als hij bij mij aangeeft dat het vandaag zijn dag niet is ga ik daarmee akkoord, ik ga niet vanalles uit de kast halen om hem toch de bak door te krijgen.
Als ik een k*t dag heb stap ik niet op mijn paard levert ook niks op namelijk, dus ik kies zelf vandaag rij ik niet want ik voel me niet 100% en niemand zal mij van het tegendeel overtuigen.
Ik spreekk nu alleen over mijn eigen paard, ik herken bij hem duidelijk "geen zin of ik heb ziek of ik heb last ergens van"
na 13 jaar ken ik hem door en door, hij werkt met alle plezier voor me, en ik geef hem graag de vrijheid als hij geen zin heeft.

Ieder ander paard zal misschien nooit de vrijheid gehad hebben om zijn baasje te laten merken dat het vandaag minder is, niet iedereen zal zover denken, en tuurlijk zijn er ook andere redenen voor verzet of iets niet willen.
Ik kan daar onderscheid in maken en ik zeg met trots als hij geen zin heeft dan niet!

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Even bedenken hoe ik dit nou goed uit kan leggen..

Ik bedoel meer dat een paard niet denkt of niet kan denken van "ik heb vandaag gezien IN JOU, dus vandaag doe ik het niet". En daarom is het inderdaad zo (vind ik), dat er iets aan de hand is met je paard als het niet goed gaat met rijden bijvoorbeeld. Dat je dan niet je paard de schuld moet geven ervan, maar verder moet denken. En dus kan het inderdaad dan goed zijn dat hij een mindere dag heeft. Zo bedoelde ik het eigenlijk.. (Ben wel slecht in uitleggen hè?)

Edit: Dus eigenlijk hebben we hetzelfde standpunt in deze.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:43

Mijn paard ziet mij als kameraad, we begrijpen elkaar en we kunnen ook niet zonder elkaar.
Ik vertrouw haar veel meer dan andere paarden en zij vertrouwd mij veel meer dan andere mensen. :)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:50

[/quote][/quote]

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Even bedenken hoe ik dit nou goed uit kan leggen..

Ik bedoel meer dat een paard niet denkt of niet kan denken van "ik heb vandaag gezien IN JOU, dus vandaag doe ik het niet". En daarom is het inderdaad zo (vind ik), dat er iets aan de hand is met je paard als het niet goed gaat met rijden bijvoorbeeld. Dat je dan niet je paard de schuld moet geven ervan, maar verder moet denken. En dus kan het inderdaad dan goed zijn dat hij een mindere dag heeft. Zo bedoelde ik het eigenlijk.. (Ben wel slecht in uitleggen hè?)

Edit: Dus eigenlijk hebben we hetzelfde standpunt in deze.[/quote]

Ok nu begrijp ik het wel.. het een beetje wir war je eerste post :D dan zijn we het eens ;)

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:51

@ okhannes ik denk dat wij een beetje het zelfde gevoel hebben.

Ik vind het overigens erg goed dat er een topic is die mensen stimuleert bewust na te denken over wat zij doen in de omgang/met rijden.

Zelf probeer ik ook te luisteren naar wat mijn paard zegt en aanbied in de training. Er zijn nog de nodige miscommunicaties maar ik zie iedere keer verbetering. En verder probeer ik vooral logisch na te denken en te vertrouwen op mijn gevoel. Ik heb genoeg mensen van hun "voetstuk" af zien vallen toen ik zelf wat meer verstand van zaken kreeg en opeens bleek dat ze eigenlijk helemaal niet wisten waar ze mee bezig zijn.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:56

[quote="Paardentango"]Hoe ik er zelf mee om ga?
Als je dat belangrijk vindt wil ik alleen maar over mezelf zeggen dat ik veel rekening hou met het paard en vanuit de paardengedachten denk en handel. Voor mij is het een 2e natuur om dit zo te doen en het resultaat ervan is evenwicht in onze relatie en in het paardenhoofd.

Wil er gerust wel over vertelen maar dat is niet de essentie van het topic wat hier is geopend? Op mijn eigen forum vertel ik daar over. [quote]

Waarom niet, als je voor veel mensen een interessant topic opent, eerst ook zelf een tipje van de sluier oplichten?
Je bent er schijnbaar heel bewust en veel mee bezig (meerderen in of meerdere mate durf ik zo te gokken, maar iedereen op zijn/haar eigen manier), dus waarom je eigen praktijkervaringen niet hier ook delen?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:16

Nou, er is denk ik meer dan genoeg te vinden over mij, meer dan over de gemiddelde bokker hier ! :9
Met alle begrip voor je vraag denk ik dat je de antwoorden op jouw persoonlijke vragen wel kan vinden.

Je kunt ook hier een keer komen lessen, dan kun je zelf kennis maken met de paarden hier en dat ' praat' vast veel gemakkelijker. Het is inderdaad mijn beroep om mensen les te geven in o.a. de signalen van het paard.
Het is juist opgemerkt dat het meer dan alleen maar belangstelling is.

PT

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:19

OK, helder. Maar waarom moeten "graven" als je zelf ook iets mee kan vertellen.....? Het is niet alleen mijn vraag overigens.....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:32

Wat is je bedoeling nu precies?

Ik zou je heel veel kunnen vertellen, maar dat is niet waar dit topic voor bedoel is. Dan had er misschien gestaan 'PT vertelt uit eigen werk...?'

OKHannes is kan me niet aan de indruk onttrekken dat je ergens op doelt. Prima om kritisch te zijn naar 'de boodschapper' maar mijn bedoeling is niet meer dan water in het topic staat.

Spreekt het je aan, leuk ! Reageer vooral.
Spreekt het je niet aan. Prima, genoeg te 'doen' op bokt.nl

:-)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:35

Nogmaals, ik ben niet de enige die erom heeft gevraagd. En mijn vraag is uit interesse omdat ik hierin geinteresseerd ben (jawel, echt waar) en niet om kritiek naar de boodschapper....de vraag is dus heel sec, net als deze eerder door iemand anders is gesteld.....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:49

De vraag aan mij persoonlijk is nogal algemeen.

De gestelde vragen zijn volgens mij ook allen beantwoord. Het komt op me over dat je geen genoegen neemt met het antwoord wat je krijgt. Daar kan ik denk ik weing aan doen.
Het antwoord op deze vraag
Citaat:
hoe ga jij hier in de dageijkse praktijk mee om. Lees nu veel vertaling van de boeken die je hebt gelezen ed....
is al gegeven.
Ik zou me graag willen bezig houden met het topic zoals het is bedoeld. Niets meer en niets minder.

Nogmaals, 2e keer : Zie onderschrift voor info over mij, en over individuele lessen die je hier kunt komen volgen als je daar meer over wil weten.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:52

OK. Nogmaals, 3e keer: de vraag kwam niet alleen van mij, ook al richt je je nu alleen toe mij.....

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:53

Nou succes OKHannes ;)
Snap niet waarom je niets verteld Paardentango, andere mensen 'moeten' dat namelijk wel..
Ik ben in mijn ogen de leider van de kudde. Door het gedrag van andere paarden zoveel mogelijk na te bootsen, denk ik dat je 1/100ste in de buurt komt daarvan.. Niet veel, maar een paard heeft een leider nodig. Ik doe zoveel mogelijk mijn best om dit te zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:03

voor mij is hier veel eromheen gedraai.
veel bla bla maar niemand die nou eens echt concreet verteld wat ie doet.

een paar punten die ik even wil uitlichten:
- in mijn ogen is een paard niet gelijk aan de mens. een hond ook niet, een vis ook niet, een konijn ook niet. een dier is een dier.
- IMO train je idd vanuit een standpunt 'op deze manier snapt het paard het ook' dus bv een goed gesprek met hem aangaan over waarom er geen spook in zijn stal zit schiet niet op, hij verstaat je immers niet
- IMO hebben we helemaal geen tijd om uren stallen te vegen en te observeren wanneer het paard misschien zin heeft in aandacht.... daarbij, zie punt 1. Ik bepaal wanneer er gewerkt wordt, niet het paard.

ik zie mij eerder als de trainer van het paard. ik ben de persoon (icm andere trainers) die hem alles leert. een trainer kan soms een vriend zijn, soms een dictator en soms een motivator, afhankelijk van wat op dat moment nodig is. zo ook met een paard.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:06

Hé, jongens, helemaal niemand moet iets !

Je màg.... je bent alleen maar uitgenodigd.
Je zou kunnen zeggen dat het drammerige gedrag iets vertelt over hoe je naar paarden kijkt en er mee omgaat. Ik kan je zeggen wat dit bij mij oproept, en dat is verzet en irriatie.
iets wat ik goed herken in de dagelijkse praktijk.

We nemen de antwoorden minder serieus en willen het graag zoals wij mensen dat willen. Dan komt de vraag of dat wel past? Tegenwoordig zien veel mensen zichzelf als 'leider van de kudde'. Het zal toch niet wonderlijk zijn dat paarden ons niet zien als soortgenoot, hoogstens zich gedragen tegenover ons zoals ze met soortgenoten omgaan. Waarom? Omdat ze paard zijn, en zich gedragen als een paard.

Dat zijn twee verschillende dingen.

Ben je die kuddeleider, terwijl er gen kudde te zien is en al helemaal gen familiegroep.
Of ben je jezelf er bewust van dat paarden wel vanuit hun eigen perspectfief reageren, waarbij hoogstens kuddemechanismen een rol spelen. We noemen dat 'instinct' .

In het verlengde daarvan weten we ook dat parden hel veel kunnen leren, en dat is het de vraag wat wil je een paard leren en wat past bij jou als mens.

Dat bracht mij op de vraag "hoe ziet jouw paard jou, als mens door de ogen van het paard"
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-08-09 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:09

KiWiKo schreef:
als je merkt dat een paard zn dag niet heeft en hij doet verder altijd braaf de dingetjes die hij vraagt.............. moet je hem lekker laten staan, geef hem de rust die hij op dat moment aan je vraagt :)

Dus als jij een wedstrijd hebt en je denkt dat je paard geen zin heeft, dan laat je hem ook staan?

Pien, helemaal met je eens hoor. En een goede 'trainer' zou alles van bovenstaande poll moeten bezitten. (behalve amusant wezen...).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-09 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:10

ben beste maatjes met m'n paard (L)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:13

Paardentango schreef:
Hé, jongens, helemaal niemand moet iets !

Je màg.... je bent alleen maar uitgenodigd.

Dat bedoel ik ook niet. Maar veel mensen vertellen wel over hun persoonlijke ervaringen, maar heb nog niet zo veel over jou gehoord.
Dat vind ik jammer. Ben benieuwd naar jouw ervaringen en hoe jij je omgang met paarden 'ziet'.

Helemaal met je eens Pien. Goed uitgelegd.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:18

Wij mensen hebben onze huisdieren in de loop der jaren van ons afhankelijk gemaakt,dus wij hebben zelf bepaald dat we niet meer gelijk staan! Kunnen dieren ook weinig aan doen, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd bepaal wanneer er wat gebeurd, lekker makkelijk zo denken. ik wil dat je loopt dus je zal lopen in jou geval ben jij dan alleen de "dictator"
Wat een onzin zeg , mag je paard ook nog paard zijn? of werkt het bij jou alleen volgens jou regels?
Als jij geen tijd hebt om eens wat langer naar je paard te kijken of hem te observeren dan zou ik een andere hobby kiezen!!

Pienb schreef:
voor mij is hier veel eromheen gedraai.
veel bla bla maar niemand die nou eens echt concreet verteld wat ie doet.

een paar punten die ik even wil uitlichten:
- in mijn ogen is een paard niet gelijk aan de mens. een hond ook niet, een vis ook niet, een konijn ook niet. een dier is een dier.
- IMO train je idd vanuit een standpunt 'op deze manier snapt het paard het ook' dus bv een goed gesprek met hem aangaan over waarom er geen spook in zijn stal zit schiet niet op, hij verstaat je immers niet
- IMO hebben we helemaal geen tijd om uren stallen te vegen en te observeren wanneer het paard misschien zin heeft in aandacht.... daarbij, zie punt 1. Ik bepaal wanneer er gewerkt wordt, niet het paard.

ik zie mij eerder als de trainer van het paard. ik ben de persoon (icm andere trainers) die hem alles leert. een trainer kan soms een vriend zijn, soms een dictator en soms een motivator, afhankelijk van wat op dat moment nodig is. zo ook met een paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:19

Niels schreef:
KiWiKo schreef:

Dus als jij een wedstrijd hebt en je denkt dat je paard geen zin heeft, dan laat je hem ook staan?

Pien, helemaal met je eens hoor. En een goede 'trainer' zou alles van bovenstaande poll moeten bezitten. (behalve amusant wezen...).

Nee hoor dan gaat ie gewoon mee :D :D echter ga ik dan niet voor de winst :)

als een paard ALTIJD zijn beste beentje voorzet, nooit klaagt nooit zeurt...... dan mag je best wel eens wat ingeven zo nu en dan :)