Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Doe jij dat andersom eigenlijk ook, proberen jij je paard echt te begrijpen, te denken vanuit hoe hij de dingen ziet en beleeft. Hoe los je bijvoorbeeld misverstandjes op die vaak voortkomen door een verschil van inzicht, een andere levensinsteling en een ander doel.
KiWiKo schreef:als je merkt dat een paard zn dag niet heeft en hij doet verder altijd braaf de dingetjes die hij vraagt.............. moet je hem lekker laten staan, geef hem de rust die hij op dat moment aan je vraagt
Citaat:Lees nu veel vertaling van de boeken die je hebt gelezen ed....
daijano schreef:sharon_quiz schreef:Ook heb ik geleerd dat een paard niet denkt van, ik wil niet, of, vandaag heb ik geen zin in jouw en doe je de kunstjes zelf maar of iets anders in die trant. Of jij bent niet duidelijk genoeg in je aanwijzing
Dus jij zegt dat een paard iedere dag zin heeft alls jij maar DUIDELIJK bent, nou sorry dat denk ik niet mijn paard heeft ook weleens een mindere dag en is minder vrolijk en dan ga ik mijn paard echt niet heel DUIDELIJK vertellen dat hij vanalles moet.( dat is mijn mening maar ik accepteer de jouwe ook gewoon, alleen ben ik het er niet mee eens)
Nope als hij bij mij aangeeft dat het vandaag zijn dag niet is ga ik daarmee akkoord, ik ga niet vanalles uit de kast halen om hem toch de bak door te krijgen.
Als ik een k*t dag heb stap ik niet op mijn paard levert ook niks op namelijk, dus ik kies zelf vandaag rij ik niet want ik voel me niet 100% en niemand zal mij van het tegendeel overtuigen.
Ik spreekk nu alleen over mijn eigen paard, ik herken bij hem duidelijk "geen zin of ik heb ziek of ik heb last ergens van"
na 13 jaar ken ik hem door en door, hij werkt met alle plezier voor me, en ik geef hem graag de vrijheid als hij geen zin heeft.
Ieder ander paard zal misschien nooit de vrijheid gehad hebben om zijn baasje te laten merken dat het vandaag minder is, niet iedereen zal zover denken, en tuurlijk zijn er ook andere redenen voor verzet of iets niet willen.
Ik kan daar onderscheid in maken en ik zeg met trots als hij geen zin heeft dan niet!
dan zijn we het eens
is al gegeven.Citaat:hoe ga jij hier in de dageijkse praktijk mee om. Lees nu veel vertaling van de boeken die je hebt gelezen ed....

KiWiKo schreef:als je merkt dat een paard zn dag niet heeft en hij doet verder altijd braaf de dingetjes die hij vraagt.............. moet je hem lekker laten staan, geef hem de rust die hij op dat moment aan je vraagt
Paardentango schreef:Hé, jongens, helemaal niemand moet iets !
Je màg.... je bent alleen maar uitgenodigd.
Pienb schreef:voor mij is hier veel eromheen gedraai.
veel bla bla maar niemand die nou eens echt concreet verteld wat ie doet.
een paar punten die ik even wil uitlichten:
- in mijn ogen is een paard niet gelijk aan de mens. een hond ook niet, een vis ook niet, een konijn ook niet. een dier is een dier.
- IMO train je idd vanuit een standpunt 'op deze manier snapt het paard het ook' dus bv een goed gesprek met hem aangaan over waarom er geen spook in zijn stal zit schiet niet op, hij verstaat je immers niet
- IMO hebben we helemaal geen tijd om uren stallen te vegen en te observeren wanneer het paard misschien zin heeft in aandacht.... daarbij, zie punt 1. Ik bepaal wanneer er gewerkt wordt, niet het paard.
ik zie mij eerder als de trainer van het paard. ik ben de persoon (icm andere trainers) die hem alles leert. een trainer kan soms een vriend zijn, soms een dictator en soms een motivator, afhankelijk van wat op dat moment nodig is. zo ook met een paard.
Niels schreef:KiWiKo schreef:als je merkt dat een paard zn dag niet heeft en hij doet verder altijd braaf de dingetjes die hij vraagt.............. moet je hem lekker laten staan, geef hem de rust die hij op dat moment aan je vraagt
Dus als jij een wedstrijd hebt en je denkt dat je paard geen zin heeft, dan laat je hem ook staan?
Pien, helemaal met je eens hoor. En een goede 'trainer' zou alles van bovenstaande poll moeten bezitten. (behalve amusant wezen...).
echter ga ik dan niet voor de winst