Paarden verwent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:57

daijano schreef:
Het paard is door de jaren heen zwak gefokt! Maar we willen allemaal top dressur/ Spring gefokte paarden!!!! Wij hebben hier aardig ons steentje bij gedragen!

Hmmm, ik wil helemaal geen dressuur- en/of springgefokt paard. :n
En als ik naar de meeste gemiddelde paarden kijk, kunnen die prima buiten blijven, hoor.
Volgens mij zit het gewoon meer in ons eigen hoofd. ;)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:09

Ik praat ook niet over "alle paarden"
Probeer het te vergelijken met bv de Duitste herder door de jaren heen gefokt en nu allemaal heupaandoening.
Dat is wat ik ermee bedoel paarden moeten steeds beter zijn, steeds meer kunnen presteren , meer van dit meer van dat, niet meer zoals ze van nature zijn en dat brengt nu eenmaal minpunten met zich mee waardoor bepaalde aandoeningen gewoon niet uit te sluiten zijn en steeds mer voor komen, zo worden ze gefokt.
Ze worden in de watte gelegd omdat ze bang zijn dat hun wat overkomt, deze fokpaarden die beschermd worden alsof ze van goud zijn worden ingwikkeld en ingepakt! Dit zijn de vaders en moeders van onze paarden. ik zeg niet dat geen paard meer tegen de wind kan , maar ze zijn wel degelijk minder bestendig ,( ik praat niet over alle paarden)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:23

Vrijwel alle gezonde paarden die ik ken kunnen prima buiten staan, naar mijn idee. Zeker met wat beschutting. Dan heb ik het niet over zieke en/of oude paarden, maar over normale, gezonde dieren. Ik bedoel, het gros van de paarden/pony's die je in NL ziet staan, kan best wat hebben, hoor ;) . Als ik zie wat er ingepakt en wel op stal staat, zijn het zo vaak dieren die het buiten ook prima kunnen volhouden. Het zijn de eigenaren, die de paarden scheren voor hun eigen doelen etc., waardoor het dier niet meer buiten kan staan zonder deken. Om maar een voorbeeld te noemen.

Daarbij wil je niet weten hoeveel mensen niet tegen me gezegd hebben: 'Heeft je paard het niet koud zo buiten?' Sommige van die mensen rijden zelf al jaren paard en toch willen ze het niet snappen. En dat snap ik nou weer niet. :D

Mijn paard wordt heerlijk verwend :P met een heel vrij leventje buiten in een mooi gebied in een vaste kudde. Hij wordt ook nog eens zonder bit gereden en ik sla hem vrijwel nooit :D . En dan kijk ik ook nog eens naar zijn blik, zijn stemming en ben dan wel eens flexibel in mijn planning. Hij moet wel vrijwel dagelijks lopen van me, rijdend, wandelen, grondwerk, whatever, want ik wil hem wel in een beetje in conditie houden. Gelukkig is het een paard die het heerlijk vindt om te werken, om aandacht te krijgen, maar ook om buiten te leven in de kudde als paard. En juist dat laatste maakt dat ik altijd met een fijn gevoel naar huis ga, omdat ik weet dat ik hem daar het gelukkigst mee maak. Voor sommigen is het een gruwel, geloof ik, een buitenpaard. Ik zou zelf niet anders meer willen voor hem. :)
Niets mooiers dan mijn paard weer vrolijk te zien tussen zijn maatjes, waar hij al jaren mee samen leeft in weer en wind. :+:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:24

daijano schreef:
Ik praat ook niet over "alle paarden"
Probeer het te vergelijken met bv de Duitste herder door de jaren heen gefokt en nu allemaal heupaandoening.
Dat is wat ik ermee bedoel paarden moeten steeds beter zijn, steeds meer kunnen presteren , meer van dit meer van dat, niet meer zoals ze van nature zijn en dat brengt nu eenmaal minpunten met zich mee waardoor bepaalde aandoeningen gewoon niet uit te sluiten zijn en steeds mer voor komen, zo worden ze gefokt.
Ze worden in de watte gelegd omdat ze bang zijn dat hun wat overkomt, deze fokpaarden die beschermd worden alsof ze van goud zijn worden ingwikkeld en ingepakt! Dit zijn de vaders en moeders van onze paarden. ik zeg niet dat geen paard meer tegen de wind kan , maar ze zijn wel degelijk minder bestendig ,( ik praat niet over alle paarden)

Ik vind dat soort fokfestijnen dus helemaal niets. :n
En ik geloof ook niet dat dat de voorouders van mijn pony zijn. Welnee, die van mij stamt echt van de oerpaarden af, hoor. :D

Jade

Re: Paarden verwent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:28

zoals ik laatst al in iemands onderschrift las.. mijn paard is niet verwend. ik ben gewoon goed getraind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:35

daijano schreef:
ik zeg niet dat geen paard meer tegen de wind kan , maar ze zijn wel degelijk minder bestendig ,( ik praat niet over alle paarden)

En dat komt dus niet door de fok, maar door de huisvesting, wat al misgaat bij veulens.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:00

Oh ik doe echt moeite zodat jullie begrijpen wat ik bedoel,.. kon ik maar even op de speaker bij jullie hihi .. kom echt niet uit de woorden zodat jullie me snappen ieder van jullie geeft precies de commentaar die ik ook vind.

De merries dus moeders worden toch nu anders behandeld dan 50 jaar geleden? ze staan nu echt met een deken en heel de ratteplan, maar toen niet, dus moeders is bestendig veulen ook, moeders nu na doorfok heeft 3 dekens nodig dus veulen komt ook al weerstand tekort... zo bedoel ik het ik bedoel echt door de jaren heen....
En ja er zijn zat paarden die zonder pyama kunnen, en dat is goed zo. Want het zijn beesten en die regelen hun vachie zelf wel als wij het toelaten...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:09

daijano schreef:
Oh ik doe echt moeite zodat jullie begrijpen wat ik bedoel,.. kon ik maar even op de speaker bij jullie hihi .. kom echt niet uit de woorden zodat jullie me snappen ieder van jullie geeft precies de commentaar die ik ook vind.

De merries dus moeders worden toch nu anders behandeld dan 50 jaar geleden? ze staan nu echt met een deken en heel de ratteplan, maar toen niet, dus moeders is bestendig veulen ook, moeders nu na doorfok heeft 3 dekens nodig dus veulen komt ook al weerstand tekort... zo bedoel ik het ik bedoel echt door de jaren heen....
En ja er zijn zat paarden die zonder pyama kunnen, en dat is goed zo. Want het zijn beesten en die regelen hun vachie zelf wel als wij het toelaten...

Ik snap je wel, hoor. ;)
Ik ben helemaal met je eens dat veel veulens al totaal verkeerd gehouden worden met alle gevolgen van dien. Ze zijn niet meer sociaal, dus veroorzaken later problemen in een groep buiten, ze kunnen niets meer hebben qua weer, tja, door de mens veroorzaakt. Dus niet eens door het fokken, maar gewoon door verkeerde huisvesting van jongsaf aan. ;)

Maken mensen zich ook zo druk over de herten buiten?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:15

Twiggy2008 schreef:
Maken mensen zich ook zo druk over de herten buiten?

Die zijn niet doorgefokt ;) ;).

En eenden dan? Die hoeven in de winter toch ook niet op stal?

:D

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:18

foe eindelijk duurt even maar dan heb ik ook wat...

Nee gelukkig hebben wij als mens nog niet alles getemd, er zijn gelukkig nog dieren die in het wild leven zonder pyama

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:23

@Joviban en Dani; wat ik ermee bedoel; een stal, een deken, gepoetst worden, beschermers om, uitgestapt worden en allemaal dat soort dingen, die hebben ze in de natuur niet, als ze in de natuur bezweet raken van het rennen, worden ze niet uitgestapt voor hun eigen gezondheid, dekens, stal.. dat kennen ze daar niet.
Ik denk niet dat de paarden dat zo ervaren, omdat ze allemaal niks anders gewent zijn, en ik kan immers niet in hun hoofd kijken.

Maar dat was de vraag ook niet ;)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:49

daijano schreef:

Ook ik snap je, maar er zijn wel wat meer jaren evolutie nodig om veranderingen tot stand te brengen. En hoe zit het met de niet zo fortuinlijke nakomelingen? Er zijn nogal wat paarden uit befaamde lijnen die niet goed genoeg zijn of evt een blessure hebben opgelopen. Die paarden leven als recreatie paard (en soms zelfs als buitenpaard )nog een lang gelukkig leven. Mijn paard heeft de afstamming maar niet de gangen ed. Maar is een super leuk paard en haar verwen ik met veel weidegang, veel hooi en afwisselende beweging. En ja ik luister ook naar haar, daar maakt ze echt geen misbruik van.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:00

@Whoopie: ze ervaren het wel degelijk. Waar denk jij dat alle gezondheids-en gedragsproblemen (stalondeugden bijvoorbeeld) vandaan komen?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:09

We zijn ook al een aantal jaren aan het fokken ;) steeds beter en beter...
Voor mij hoeft het ook alllemaal niet zo, mij paard heeft de afstamming en de gangen ( dressur), maar ik doe lekker springen , vindt hij zelf ook leuker, voor de rest gaat hij zijn eigen gang, ik verwen hem in die zin dat ik hem laat zoals hij is. Het is een individu en ik laat hem vrije loop. consequent ben ik hij mag gewoon alles :o
Belangrijk vind ik dat hij goed in zijn vel zit, veel op de wei kan,goed kuil, voer , droge stal boven zijn hoofd en gewoon nog paard kan zijn! Ik durf oprecht te zeggen dat hij echt een hemels leven heeft :o

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:12

mijn shetlander baby's zijn veelste verwend,, maar goud eerlijk,
mijn haflinger ben ik streng tegen maar doet zich verwend voor komen,, en die krijgt toch echt een tik op zn billen hoor..
maar ik probeer wel het goede gedrag te stimuleren :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:13

Jaren geleden is het eens onderzocht: paarden die volgens onze huidige norm in zgn. "mindere" stallen staan,niet zo goed onderhouden, veel buiten in weer en wind, in kuddes dus kans op blessure van spelen ed. zijn lichamelijk sterker en hebben een betere weerstand.Nu staan ze vaak alleen in een weitje en bij de eerste spikkel regen hup naar binnen.
Kanttekening is wel dat de kans op blessures door slecht onderhoud aan huisvesting ed groter is.
Er zit niet voor niks een deur voor de stal, we weten allemaal wat er gebeurt als die open blijft en het voer op is.Weer of geen weer.
Feit is dat ik nu ook wel eens wakker lig als het hoost buiten, dan denk ik, oh mijn paard help regen hou op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:32

Ik denk ook dat ik mijn paard als individu in zijn waarde laat. Althans, laat ik zeggen dat ik daar mijn best voor doe. Hij zit mentaal prima in zijn vel, reageert ook lekker paards en puur, maar dan toch ook weer als een slim paard :D . Hij heeft een zeer vrij en sterk karakter en heeft ook een bepaalde vrijheid nodig, anders is hij doodongelukkig. Dan wordt hij nukkig (van bv op stal staan, waar ik helaas ook ervaring mee heb door een aantal onschuldige blessures) en hij doet er alles aan om me te laten weten dat hij uit die rotbox wil (muren aanvreten, stampen, wanden schoppen, er uit stormen, oren plat in zijn nek, wat ik hem normaal gesproken echt nooit zie doen :n ). En dan heb ik het niet over een uurtje op stal zetten, want daar maakt hij zich niet zo druk om, zeker niet met eten :D , maar langduriger op stal, dan wel. Dan herken ik mijn altijd zo vrolijke paard echt niet meer.

Dus doorgefokt? Hmmmm, wie hier op bokt heeft nou echt zo'n doorgefokt paard dat 'ie niet eens meer als paard kan leven? Ik ken ze persoonlijk niet (even van een gezond, normaal paard uitgaande, voor alle duidelijkheid). De meeste problemen zijn door de mens gemaakt..... Een paard kan overdag in elk geval prima buiten staan. Dat je je paard eventueel in de nacht binnen houdt, hetzij voor extreem weer, hetzij voor de veiligheid, a la, daar kan ik mee leven, maar het is onzin dat een paard niet in een groep overdag lekker buiten kan lopen.

Het onderwerp waar het topic over gaat, tja..... Er zijn op mijn stalling ook mensen die vast vinden dat ik mijn paard 'verwen' :D , omdat ik ook naar mijn paard luister soms. Voorbeeldje? Mijn paard heeft wel eens jeuk ergens en dan mag hij zich van mij best even krabben. Bij veel anderen moet een paard doorlopen. Tja, ieder zijn ding, maar ik kan me er niet zo druk over maken als mijn paard even stopt om de jeuk weg te nemen. En zo had ik eens een hoefsmid die al begon te gvd-en :(:) , omdat mijn paard met zijn staart zwiepte, omdat er een horzel rondvloog. De man wilde mijn paard een dreun geven, maar dat heb ik voorkomen. Ik vind het heel vervelend voor die man als hij een zwiepende staart in zijn gezicht krijgt, maar kijk even verder als je neus lang is en begrijp dat gedrag op dat moment dan ook. Is dat nou zo moeilijk? Hij vond mij te soft, het straalde er vanaf, maar hij kon de pot op. Mijn paard hoeft zich niet te laten steken door zo'n nare horzel. En hij hoeft daar ook niet voor op zijn lazer te krijgen door een lompe hoefsmid.
Dan neem ik het meteen voor hem op en wat kan mij het nou schelen wat sommige 'zeurpieten' daar nou van vinden. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:41

jolin schreef:
Jaren geleden is het eens onderzocht: paarden die volgens onze huidige norm in zgn. "mindere" stallen staan,niet zo goed onderhouden, veel buiten in weer en wind, in kuddes dus kans op blessure van spelen ed. zijn lichamelijk sterker en hebben een betere weerstand.Nu staan ze vaak alleen in een weitje en bij de eerste spikkel regen hup naar binnen.
Kanttekening is wel dat de kans op blessures door slecht onderhoud aan huisvesting ed groter is.
Er zit niet voor niks een deur voor de stal, we weten allemaal wat er gebeurt als die open blijft en het voer op is.Weer of geen weer.
Feit is dat ik nu ook wel eens wakker lig als het hoost buiten, dan denk ik, oh mijn paard help regen hou op.

Hahaha, ik lig ook wel eens wakker als het hoost buiten, vooral in de winter (in de zomer maak ik me er niet druk over ;) ). Maar als ik dan bij mijn paard kom, zie ik dat hij zich er lang niet zo druk over maakt. :D
Zelfs niet in de heftigste stormen, die ik toch ook al weer een paar keer heb meegemaakt, maakt hij zich een stuk minder druk dan ik thuis. :+

Al moet ik wel eerlijk zeggen, dat als het dagenlang echt stort van de regen 's winters, ik dus wel mijn ongevoerde regendeken uit de kast haal :o . Al hoewel dat echt amper nodig is, hoor. Ik heb toch al wat winters meegemaakt en die regendeken is nog steeds als nieuw en ligt eigenlijk vooral mooi te wezen in mijn zadelkast. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:27

Tja.. over dat gefokt/verkeerd als veulen gehouden...
Mijn paard, draver, stond op ijzers en met tig dekens op stal.
De ijzers zijn al een tijd weg, de dekens uiteraard ook, paard staat nu samen met andere paarden 24/7 buiten in zeer grote natuurwei en ik ga nu toch kijken of het lukt om de dekens in de winter weg te laten. Dik kans dat ie gewoon een prima wintervacht aanmaakt. (zal de eerste niet zijn). Natuurlijk hou ik het goed in de gaten, maar ik vertrouw wel op de natuur (en op ruim voldoende voer)
Ze hebben hier overigens wel een schuilstal met droge ligplek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:31

Wb eenden; ik denk dat je er nog van zou schrikken hoe de echte showeenden behandeld worden ;)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:06

Nu wordt het een beetje zo'n wijs topic. Zo van hun doen het goed, en hun doen het fout.

Jullie kunnen, vind ik, niet bepalen of mijn paarden gelukkig zijn of niet, omdat ze inderdaad s' winters een deken op krijgen, s' avond in een schone stal komen, peesbeschermers om hebben, sportpaarden zijn en misschien ook wel door gefokt zijn.

Oke, dat is inderdaad niet hun natuur. Maar als je daar over gaat beginnen. Wat is dan nog wel natuur? Katten en honden horen toch ook niet in huis? Cavia's, konijnen en andere knaagdieren toch ook niet in kooitjes. Wij mensen horen toch ook niet in een huis met allerlei snufjes, met voor gemaakt eten in de supermarkt? Maar we zijn er aan gewent. En zo is het met sportpaarden denk ik ook. Ze zijn er aan gewent om dekens om te hebben en in een stal te staan. En het zou denk ik een hele shock voor ze zijn om nu in 1x weer de natuur in te gaan. En om gekeerd geldt dat ook.

Ik denk dat veel mensen het niet met me eens zijn. Maar ik moest het toch even kwijt.. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:17

Tamor07, ik zie in je profiel dat je 15 jaar oud bent. Sportpaarden? Je doet voor je lol wedstrijden, neem ik even aan? Nou prima, maar ik vind de term 'sportpaarden' hier op bokt wel eens wat overdreven, eerlijk gezegd. Ik heb ook vriendinnen en kennissen die graag aan wedstrijden doen, daar serieus mee bezig zijn, hun paarden staan ook veel op stal, maar die gooien niet meteen met de term 'sportpaard', hoor. ;)
Ze hebben hun paarden gewoon voor de lol, omdat het hun hobby/passie is, net zoals ik dat met mijn eigen recreatiepaard ook heb. De passie zal er vast niet meer of minder om zijn. :D

Het kan trouwens best dat jouw paarden het niet trekken in de natuur. Maar hebben we het nou over de natuur of over zo natuurlijk mogelijk houden? Want dat is ook weer een enorm verschil, nietwaar? Zo trekt de mijne het niet om van 'oerpony' die zijn hele leven al buiten leeft, ineens binnen te moeten staan (in zijn eentje) met dekens e.d.

Ik hoor overigens wel in een huis ;) . Ik ben graag buiten, maar ik heb geen wintervacht en mijn eten groeit helaas allang niet meer in de natuur hier in NL (ik ben vegetarisch). :D

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 16:28

Noem het dan anders. Ik rij inderdaad wedstrijden voor de lol, maar wil dat zeggen dat ik er niet serieus mee bezig ben? Ik gebruikt mijn paarden toch voor de sport. Noem het dan geen sportpaarden.

Tuurlijk vind ik natuurlijke mogelijk heden best belangrijk. Mijn paarden komen elke dag buiten weer of geen weer. En ja dan soms wel met een deken om.

Ik probeer alleen te zeggen, dat bij paarden alles zo natuurlijk mogelijk moet, maar als je om je heen kijkt zie je heel veel dat al lang niet meer natuurlijk te noemen is. Of ze dan minder gelukkig zijn? Ik denk dat het gewoon is hoe ze van jongs af aan worden opgevoed. En zo is het met mensen en andere dieren ook..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:56

Twiggy2008 schreef:
Tamor07, ik zie in je profiel dat je 15 jaar oud bent. Sportpaarden? Je doet voor je lol wedstrijden, neem ik even aan? Nou prima, maar ik vind de term 'sportpaarden' hier op bokt wel eens wat overdreven, eerlijk gezegd. Ik heb ook vriendinnen en kennissen die graag aan wedstrijden doen, daar serieus mee bezig zijn, hun paarden staan ook veel op stal, maar die gooien niet meteen met de term 'sportpaard', hoor. ;)
Ze hebben hun paarden gewoon voor de lol, omdat het hun hobby/passie is, net zoals ik dat met mijn eigen recreatiepaard ook heb. De passie zal er vast niet meer of minder om zijn. :D

Het kan trouwens best dat jouw paarden het niet trekken in de natuur. Maar hebben we het nou over de natuur of over zo natuurlijk mogelijk houden? Want dat is ook weer een enorm verschil, nietwaar? Zo trekt de mijne het niet om van 'oerpony' die zijn hele leven al buiten leeft, ineens binnen te moeten staan (in zijn eentje) met dekens e.d.

Ik hoor overigens wel in een huis ;) . Ik ben graag buiten, maar ik heb geen wintervacht en mijn eten groeit helaas allang niet meer in de natuur hier in NL (ik ben vegetarisch). :D

Waarom zou ze niet al sportpaarden kunnen hebben? Ik ken een 16 jarige die naar het EK gaat dalijk. Mag die dan ook niet van sportpaarden spreken? :? Leeftijd doet er echt niet toe hoor. En ik rijd ook regionaal wedstrijden maar wel serieus, dus ja, ik zeg ook dat ik sportpaarden op stal heb.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:48

Wat maakt een 'sportpaard' anders dan andere paarden, vraag ik me altijd af...