Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:01

Het ligt heel erg aan de situatie vind ik.
In Chipieke 's geval is het buitengewoon logisch dat ze bijrijders heeft. Sowieso voor mensen met gezondheidsproblemen, werk, gezin en studie is het fijn om bijrijders te hebben.. Ook wanneer iemand te weinig tijd heeft.

Wat mij echter zwaar tegenvalt zijn: (ong.) 12 tot 18 jarige meiden die hoog en laag sprongen om een eigen pony / paard te krijgen en wanneer het paard er daadwerkelijk is wordt er na ongeveer een maand een bijrijder gezocht omdat het toch wel ERUG veel is om iedere dag naar je paard te MOETEN.
Ik heb dit al zeker 4 keer meegemaakt en het is zo ondankbaar als wat! Als je gewoon op de middelbare school zit is het absoluut geen moeite om je paard elke dag te rijden (ookal is het een uur fietsen!) Dit soort mensen verdienen wel helemaal geen respect, alleen maar afkeer. ;(
Bewijs eerst maar eens dat je een eigen pony of paard waard bent door minstens twee jaar lang een verzorgpony te hebben waar je iedere dag naar schooltijd met veel plezier door weer en wind heen fietst alleen maar om hem te poetsen en de stal te doen. Als je dat na twee jaar nog steeds graag wil doen dan ben je een eigen dier waard!
(Zo dat is eruit :P )

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:35

Wat ik wel belachelijk vind is geld vragen van je bijrijdster... Je moet blij zijn dat er iemand is die vol liefde voor je paard wil zorgen als jij eens wat anders wil doen dan naar je paard gaan... Als eigenaar ben en blijf je 100% verantwoordelijk, óók voor de kosten :j.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:44

Ik heb 4 pownies/paarden en allemaal voor de heb... 1 rij ik regelmatig en heeft een bijrijdster 2 keer in de week, 1 rij ik helemaal niet en heeft een bijrijdster die komt zovaak ze wil, 1 is 3 en heb ik sinds ze onder het zadel is (2mnd) 2 keer opgezeten, de overige keren door mijn bijrijdster en de 3e is 3 en longeer ik zo af en toe. Ik heb 3 bijrijdsters in totaal en die kunnen in overleg zo vaak komen als zij willen.

Ik ben zelf gezond en er mankeert niks aan me. En toch heb ik bijrijdsters. Waarom, voor de gezelligheid, voor mijn paarden dat ze genoeg aandacht krijgen, omdat ik de bijrijdsters er een plezier mee doe. Ze betalen niks behalve de dingen die ze zelf willen (en ik wil liever niet dat ze dingen betalen, niet dat ik geld over heb maar ik ben verantwoordelijk).

Tja misschien heb ik mijn paarden voor de heb, maar als ik smorgens wakker wordt en ze naar buiten gaan (oh ze staan nu dag en nacht buiten) wordt ik er blij van. Als ik ze met de meiden aan het werk zie wordt ik er blij van en als ik 's avonds de lampen uit doe en ze zie wordt ik er ook blij van.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:36

chipieke schreef:
hij doelde op mij persoonlijk. We waren aan het praten over de paarden en hij hoorde dat ik een bijrijder had. Hij vroeg waarom. Ik deed de uitleg. Hij vroeg wat ik dan nog deed. Ik deed de uitleg. En dan kwam het er uit op een nogal spottende manier 'ik heb echt geen respect voor mensen met bijrijders, ongeacht de reden'.

wat een ongelooflijke botte eikel!! Allereerst vind ik het niet aan hem om te oordelen en zeker niet over jou situatie. Vind dat je het allemaal goed geregeld hebt.

Heb zelf niks tegen bijrijders, behalve als mensen het paard alleen hebben voor de status en er vervolgens zelf niks mee doen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:40

Dani62 schreef:
Wat ik wel belachelijk vind is geld vragen van je bijrijdster... Je moet blij zijn dat er iemand is die vol liefde voor je paard wil zorgen als jij eens wat anders wil doen dan naar je paard gaan... Als eigenaar ben en blijf je 100% verantwoordelijk, óók voor de kosten :j.

Zo dacht ik vroeger ook, maar tegenwoordig niet meer. Iemand maakt gebruik van jou paard en daar mag wel wat tegenover staan. ALs je zou leasen zou je ook moeten betalen, is wel niet helemaal hetzelfde maar komt vaak wel een beetje op hetzelfde neer.

Maar als je een bijrijder hebt om bv het niveau van je paard omhoog te brengen, of je paard doorrijden, die dus een wat bijdraagd dan vind ik niet dat je ze moet laten betalen (in somige situaties zou je ze zelfs moeten betalen)

lillytjuh

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:55

Tja betalen vind ik lastig te beoordelen.Als eigenaar heb je voor het paard gekozen en ben je verantwoordelijk voor de kosten die daar bij komen kijken. Maar er kunnen dingen gebeuren waardoor je het even niet kan betalen......

Zo heb ik bijvoorbeeld aangegeven het veschil in stalgeld tussen de stal waar we nu staan en de stal waar we eventueel heen zouden verhuizen te betalen. De eigenaresse van die 2 van mij wilde daar niets van weten! Financieel vind zij zichzelf nog verantwoordelijk, voor de rest ben ik hahaha

Tja hier geef ik verder dus geen mening over, het verschilt in mijn ogen per geval.

daimygable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:58

waarom zou je geen respect hebben voor mensen met bij rijderss .
wat moeten ze dan het paard langer stil laten staan als het echt niet kan ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:59

Je kunt hele goede redenen hebben om bijrijders erop na te houden, ik vind dat persoonlijk netter, dan het paard te laten nietsdoen op stal en/of de weide, of het paard zelfs weg te doen, terwijl het al op leeftijd is. En dat je om medische redenen zelf niet rijdt, en dan een bijrijder inschakelt, vind ik een hele goede reden, daar kan niemand wat over zeggen.
De discussie over wel/niet laten betalen daar ben ik zelf niet over uit, al zou ik het nogal onredelijk vinden de bijrijder te laten betalen, als die ook nog dagelijks stallen moet uitmesten, en nog veel meer werkzaamheden zou moeten doen.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:03

nou sorry hoor ik vind ook dat je beter een bijrijder of een verzorger kan nemen want bij mijn verzorgpony op stal staat een mooi 12 jarig ruintje wordt nooit wat mee gedaan mensen altijd maar opscheppen dat het beest zo geweldig kan springen nou dan denk ik waarom staat dat beest nog op stal beest is zo dik dat hij gewoon een geul in zn rug heeft en echt wel tegen hoefbevangenheid aanzit

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:06

Ik ben zelf een bijrijder voor iemand. En heb zelf ook 1 paard en een pony. Ik rij haar paard omdat ze dr zelf niet aankan en ze het zonde vind om zo'n goed paard stil te zetten. We hebben een soort van afspraak dat ik met haar paard op concoursen ga en dr naar de Z probeer te rijden. Daarnaast ga ik met mn eigen ook nog op concour. Ik heb dus wel respect voor mensen die een bijrijder hebben. Want als ze dit niet had gedaan was dit paard stil komen te staan. En het is een bloedpaard en daar word die echt niet blijer van als die niks hoeft te doen. Ze heeft er aan toe gegeven dat ze dr niet aan kan en heeft hulp gezocht door middel van een bijrijder.

Over de discussie over betalen of niet.. Ik word er voor betaald omdat er heel veel tijd in gaat zitten die ik ook in mn eigen kan stoppen. En ze wil graag dat die in het Z komt dus veel trainen is van belang. Ook omdat het zo'n moeilijk dier is.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:30

knuffeldier schreef:
Dani62 schreef:

Zo dacht ik vroeger ook, maar tegenwoordig niet meer. Iemand maakt gebruik van jou paard en daar mag wel wat tegenover staan. ALs je zou leasen zou je ook moeten betalen, is wel niet helemaal hetzelfde maar komt vaak wel een beetje op hetzelfde neer.

Ben ik het, als verzorger/bijrijder, eigenlijk wel mee eens. Al kom je maar één keer in de week, dan nog. Zou je één keer per week een paard huren kost dat ook geld. Al kun je het begrip betalen imo wel ruim zien. Ik betaal dan weliswaar niets, maar ben wel, juist daarom, meer dan bereid om mee te helpen op stal en eens extra te voeren/binnenhalen enz. als de eigenaar eens om wat voor een reden niet kan.
En zelfs dan nog was ik best bereid iets mee te betalen maar dat wilde de eigenaar weer niet, ik deed al genoeg volgens hem.
Al is het, zoals in het geval van bv Zilvermoon, wel iets anders als je een paard echt traint en uitbrengt om het dier op een hoger nivo te krijgen of dat je het dier gewoon verzorgt en beweging geeft. Zet je je paard bij een profesionele trainer moet je ook betalen...

Over het al dan niet bijrijders nemen, tja...Je denkt iig aan je paard(en) op die manier, zelfs al ben je een mooiweer/statusruiter. Altijd nog beter dan je paard maar laten verpieteren op stal, vind ik.
In mijn geval heb ik een eigenaar met een heel setje paarden (4 Quarters en 2 Friezen) die gewoon veel te gek met zijn spul is om het weg te doen en een eigen bedoeninkje heeft. Best veel werk voor in je eentje en daarnaast scheelt het sowieso een hoop, denk ik, als je weet dat je paarden gewoon ten alle tijden hun verzorging krijgen, ook al ben je ziek, loopt iets eens wat uit of moet er worden overgewerkt...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:42

Ikzelf heb juist wél respect voor mensen met bijrijders. Je zal maar de beslissing moeten maken om je geliefde paardje met iemand te moeten delen.. :n Dat lijkt mij nou helemaal niets. Soms kan je gewoon niet anders, stel je situatie is op dat moment even veranderd, moet je dan meteen je paard maar helemaal opgeven?

Ziezo_X schreef:
Als je gewoon op de middelbare school zit is het absoluut geen moeite om je paard elke dag te rijden (ookal is het een uur fietsen!)

Ik weet niet hoe lang geleden jij op de middelbare hebt gezeten en wat voor niveau je hebt gedaan
(niet om banketstaaf te doen, maar de hoeveelheid huiswerk verschilt nog al eens),
maar dat kan absoluut wél een moeite zijn :j

Vorig jaar had ik 4 van de 5 schooldagen t/m het 8e uur les (d.w.z. na 4 uur pas uit),
dan was ik als ik doortrapte om kwart voor 5 thuis, en dan had je nog 6, 7 of soms wel 8 vakken huiswerk te doen :oo
Stél dat je dan een halfuur per vak deed (maar geregeld was dat toch meer) dan was je soms rond 8 uur pas klaar,
met eten er tussendoor nog later. Ga dan in de winter nog maar eens een halfuurfietsen en nog paardrijden.
Ok, ik moet toegeven dat ik dan wel een van de weinigen was die ook echt al hun huiswerk maakten,
maar dat moet juist goed zijn toch?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:52

Ik vind het ook onzin om te betalen, paard is toch geen gebruiksvoorwerp waar je op kan verdienen?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:10

Soms snap ik ook niet dat mensen een bijrijdster hebben, zeker niet van die mensen die 1 paard hebben en voor 4 dagen een bijrijdster hebben. Als je geen tijd heb voor je paard moet je er geen nemen :n Zelf heb ik tot nu toe zelden in knoop gezeten met school en rijden, alleen met excursies is het wel is lastig. Ik studeer overigens. Als je echt aandacht aan je paard wilt besteden vind je wel tijd :j Over mensen die fulltime werken en een gezin hebben kan ik natuurlijk niet oordelen, omdat ik niet in zo'n situatie verkeer.
Mochten mensen toch een bijrijdster hebben vind ik het wel normaal dat deze een kleine bijdrage levert. Een uurtje vrijrijden op een manege kost immers ook geld.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:11

Heino schreef:
Ik vind het ook onzin om te betalen, paard is toch geen gebruiksvoorwerp waar je op kan verdienen?

Kweenie, ik denk dat er vast mensen zijn die daar anders over denken...(al is dat weer een heel andere discussie)
Maar is het zo erg om als bijrijder, zeker als je veel gebruik maakt van het dier en de spullen, om dan wat bij te dragen? Voor die ene keer in de week dat een bijrijdertje eens een uurtje komt knolhobbellen is 't misschien wat anders maar als je, zoals ik, elke dag met die dieren bezig mag zijn als ware het je eigen spul. Er op verdienen is misschien wat overdreven, maar een bijdrage in de kosten (of werkzaamheden ;) ) vind ik dan niet zo gek, hoor...
Maargoed, dat is mijn mening. Ik ben allang zó blij dat ik lekker kan frobelen met paarden, rijden en ook nog eens wat bijleren en meemaken dat ik er best wat voor over heb (scheelt ook dat mijn eigenaar er ook geen misbruik van maakt, die is allang net zo blij). Zou anders nooit zo kunnen in mijn situatie...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:13

Pff slaat nergens op, ja je hebt er mensen bij zitten die paarden hebben om het hebben. En bijrijdsters niet hebben als bijrijdster, maar ook van alles nog wat te doen. Daar weet ik ook alles van. Heb je 1 lease paard en dan ben je er 3 elke dag aan het mesten van zelfde eigenaar.

Zou wat worden als ik geen bijrijdsters zou hebben moet ik zelf op mijn Welsh A gaan zitten :)) Haha, nee hoor het is meestal alleen maar in het voordeel van het paard.

Zomers kan ik genoeg doen met mijn pony, maar swinters kan ik veel dagen niet mennen. Want het is vroeg donker, en dan ben ik blij dat ze gereden wordt. Anders moet ik haar 3x ofzo longeren nee daar wordt ze gelukkig van.

TS je doet er goed aan hoor, voor jou gezondheid en je paarden!

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:35

nou die heeft dus ongelijk :P
Ik ben namelijk zelf bijrijdster en het paard heeft daar heel veel baat bij. De eigenaresse had zelf niet genoeg tijd + wat andere factoren waardoor ze iemand extra's nodig had. Tegen een vergoeding is het pracktisch mijn paard, ik heb hem zeg maar 24 dagen per maand. Nu is het paard in de 1,5 jaar dat ik erop rij met die extra aandacht veel gelukkiger geworden, hij is er qua rijden ook beter van geworden, ik ben er beter van geworden en ik ben helemaal gelukkig met hem.
Ik heb niet genoeg geld om een eigen paard te hebben en mijn ouders ook niet. Op een manege wil ik niet rijden want ik wil gewoon een soort van eigen paard en op deze manier heb ik dat. Ik mag bijna alles met Gino en hij is mijn maatje. Ik heb er een "vriendin" bij, de eigenaresse. Het paard en ik zijn met sprongen vooruit gegaan en daardoor is de eigenaresse ook blij.

Dus everybody happy.
Ik zeg tegen die man:
niet zeuren, zoek een leven

Verder qua betalen, het is toch logisch dat je betaald voor het gebruiken van andermans eigendommen, en zo is het misschien kort door de bocht gezegd, maar op de meeste pensionstallen ben je toch wel rond de 250€ per maand kwijt. Nou als je zelf niet veel tijd hebt om te rijden, betaal je dus €250 voor een huisdier. Logisch toch dat je dan geld vraagt voor iemand die van je paard en alle spullen daaromheen gebruik kan maken.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:10

sofriet schreef:
Verder qua betalen, het is toch logisch dat je betaald voor het gebruiken van andermans eigendommen, en zo is het misschien kort door de bocht gezegd, maar op de meeste pensionstallen ben je toch wel rond de 250€ per maand kwijt. Nou als je zelf niet veel tijd hebt om te rijden, betaal je dus €250 voor een huisdier. Logisch toch dat je dan geld vraagt voor iemand die van je paard en alle spullen daaromheen gebruik kan maken.

Ik word betaald voor het rijden van iemand anders zn paard.
Zij durft er zelf niet op omdat het paard heel moeilijk is. En ze vind het zonde om zo'n goed dier stil te zetten. (daar word het paard ook niet gelukkiger van) en aangezien ik die tijd die ik in haar paard stop ook wel in mn eigen kan stoppen krijg ik betaald om haar paard te rijden. Nou hebben we wel een soort van afspraak om het paard tot minstens de Z1 te krijgen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:25

marlinH schreef:
wat een onzin zeg!
ik vind dat je dan juist wel om je paard geeft, je zou hem ook gewoon op stal kunnen laten staan, en dat is natuurlijk niet leuk voor het paard. Neehoor, ik vind het juist goed dat er bijrijders gezocht worden.. :) Ik rijd al jaren paarden voor andere mensen en die mensen hebben echt wel het beste met hun paard voor.. :)

Hier ben ik het volledig mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:29

Dani62 schreef:

vind ik niet :n als je zelf geen paard kan betalen, kan je misschien een deel betalen en toh rijden!! en DA kosten e.d zit je dan ook niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:30

Heino schreef:

weleens gehoord van kosten delen../

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:35

Ziezo_X schreef:
Als je gewoon op de middelbare school zit is het absoluut geen moeite om je paard elke dag te rijden (ookal is het een uur fietsen!)

Nou, ik ga nu naar de vijfde van de middelbare school en ik wil niet vervelend zijn, maar dit argument vind ik echt klinkklare onzin - als ik iedere dag (of 6 dagen per week eventueel) naar een paard zou gaan, zou dat zéker in de knel komen met mijn schoolwerk. En dat is niet omdat ik het telkens met de hakken over de sloot red of eigenlijk een niveau te hoog zit ofzo, maar gewoon omdat er nu eenmaal veel van je gevraagd wordt.

Wel meteen de reden dat ik geen paard heb. Ik weet dat ik er niet genoeg tijd voor heb met school & muziek, wat me ook veel tijd kost. Ik ben wel bijrijdster zelf en ik heb wél respect voor mensen die een bijrijder nemen. Ik heb heel veel verschillende ''klusjes'' opgeknapt, het was lang niet altijd rijden. Ik heb ook een keer eigenaars geholpen door hun vijfjarige merrie met een peesblessure vier keer per week rond te stappen, zodat zij niet twee keer per dag op en neer hoefden op die dagen. Daarnaast heb ik een jong paard een beetje verder gereden, een paard dat totaal vastzat weer een beetje losser gekregen, een oud paard liefde en aandacht gegeven omdat er op zijn pensioenstal pas een maand later plaats was en de eigenaren inmiddels een jong paard hadden gekocht waar veel aandacht naar uit moest gaan... En ik heb nooit het idee gekregen dat die eigenaren een paard hadden gekocht ''om het hebben'', maar altijd dat die eigenaren ófwel hun paard alles toewensten wat hij/zij nodig had, ófwel mij een kans wilden geven!

Overigens vind ik betalen-niet betalen weer een andere kwestie, dat hangt er vanaf wat het doel is. Als mensen mij de kans geven van hun goed opgeleide paard te leren, zal ik altijd aanbieden daarvoor te betalen: als mensen van jou vergen het paard naar een bepaald niveau te rijden bijvoorbeeld, of als er op een andere manier eisen aan worden gesteld, dan lijkt betalen van hun kant meer op zijn plaats.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:35

Heb voorheen 2 auto-ongelukken gehad en heb de kracht en tijd niet om elke dag mn paard te rijden
Heb nu een bijrijdster voor 3 dagen p/w maar ik vraag geen geld voor haar
Dit omdat IK voor dit paard heb gekozen.... Ik ben allang blij dat ze me uit de brand helpt en mn paard leert er ook enorm van :)Zou hem niet kunnen missen en was dit een prima oplossing :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:06

VivaLaVida schreef:

Ja maar dat zou ik zelf nooit doen, niet als eigenaar en niet en bijrijdster.
Ik vind dat je in elk geval de financiële verantwoordelijkheid geheel zelf moet dragen en je paard niet moet 'uitlenen' in ruil voor geld.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:30

VivaLaVida schreef:
Heino schreef:

Waarom zou je als bijrijder delen in de kosten? Je verleent de eigenaar en het paard toch een dienst? Ik betaal zelf mn lessen en soms mn wedstrijdgeld en koop zo nu en dan een nieuw dekje of springschoenen oid als extraatje. Verder zijn alle kosten voor de eigenaar. Zij heeft daarom wel alle zeggenschap over het paard (al doen wij alles in goed overleg, het blijft haar paard) als je meebetaalt, vind ik ook dat je zeggenschap moet hebben over wat er met het paard gebeurt..