Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:17

Heino schreef:
Ik heb het idee dat de jurering ook heel sterk verandering is, meer modern en minder volgens de principes van de klassieke dressuur.

Dat idee heb ik ook.
Ik denk dat het moderne rijden anders niet met een wp thuis zou komen.
Persoonlijk vind ik dat geen vooruitgang.
Ik kan soms echt met de tenen staan te knijpen als ik zie wat nu een wp krijgt.
Die kregen vroeger terecht 4-en

RoodZonnetje

Re: Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:23

Ik merkte het vooral aan de olympische spelen van afgelopen jaar. Daar eindigde een paard dat oefeningen als passage, piaffe, pirouette's met een goed gedragen achterhand uitvoerde heel laag (was dacht ik Ravel van Steffen Peters) vrij laag, terwijl paarden die nauwelijks achterhand gebruik toonden bovenin :?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:28

Mee eens.
Paarden die helemaal niet gaan "zitten"
Totaal niet verzamelen maar voetjes beurtelings optillen krijgen hoge punten.
Dat is geen goed rijden maar truucjes uitvoeren.
En dat vind ik dus echt geen verbetering in verschil met vroeger en nu.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:23

vorame schreef:
Heino schreef:
Ik heb het idee dat de jurering ook heel sterk verandering is, meer modern en minder volgens de principes van de klassieke dressuur.

Dat idee heb ik ook.
Ik denk dat het moderne rijden anders niet met een wp thuis zou komen.
Persoonlijk vind ik dat geen vooruitgang.
Ik kan soms echt met de tenen staan te knijpen als ik zie wat nu een wp krijgt.
Die kregen vroeger terecht 4-en

Daar ben ik het mee eens. Soms zie je echt mensen in het M of Z. Waarvan je denkt : hoe kan het dat ze daar ooit gekomen zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:26

Niet alleen in de basis, ik denk het ook regelmatig bij de top.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:29

Tegenwoordig hebben ze het over:
'speel maar na je toe.... ja houdt je been er maar af, laat hem maar wat langzamer gaan'
(Ik keek laatst even bij een les van een mevrouw paard dat al heel lang in de L rijd, de L van LevensLang) :Y)

En dan vinden ze het raar dat ze geen winstpunt rijden :P
Vroeger zou niemand het in z'n hoofd hebben gehaald om dat te zeggen denk ik.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:30

ik denk dat er gerust nog wel echte paardenmensen zijn, maar wat er al gezegd is, het wordt steeds commercieler. Vroeger had je veel goede maneges, maar het was voor mij nog een hele zoektocht om goed les te krijgen. Ik zat voorheen bij een 5sterrenmanege en gedurende 1 uur les, werd er vaak slechts een keer wat tegen me gezegd "ja goed zo". Nou, daar leer je geen paardrijden mee en dat vind ik dus geen echte paardenmensen.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:31

vorame schreef:
Mee eens.
Paarden die helemaal niet gaan "zitten"
Totaal niet verzamelen maar voetjes beurtelings optillen krijgen hoge punten.
Dat is geen goed rijden maar truucjes uitvoeren.
En dat vind ik dus echt geen verbetering in verschil met vroeger en nu.

Ook mee eens! :j

(iedereen moet maar weer eens even naar Totilas kijken ;) )

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:32

Dat is wat ik hier in de buurt ook vaak zie.
Lessen met 10 mensen er in.
Dat kan toch niet?
Dat is voor mij niets anders dan zakken vullen.
Want de ruiter kunnen zo niets leren.

Geen idee eigenlijk of dat vroeger ook zo was, maar niet op de plek waar ik begonnen ben. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:33

Citaat:
Daar ben ik het mee eens. Soms zie je echt mensen in het M of Z. Waarvan je denkt : hoe kan het dat ze daar ooit gekomen zijn.

Ik vraag me dat ook af, maar volgens mij is dat op braafheid van het paard ;) Paard loopt braaf zijn proefje, maar de spetters vliegen er niet af. Maar na de Z zie je ze niet meer.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:35

damian23 schreef:
Citaat:

Ik vraag me dat ook af, maar volgens mij is dat op braafheid van het paard ;) Paard loopt braaf zijn proefje, maar de spetters vliegen er niet af. Maar na de Z zie je ze niet meer.

Dat zijn van die sprokkelaars.. gaan meestal naar wat kleinere wedstrijdjes en rijden 1 tot 1,5 jaar in dezelfde klasse ;) als ze dan eindelijk genoeg punten hebben kunnen ze een keer over. (Dit gaat niet over de mensen die maar heel afentoe starten hoor!! Heb het wel over mensen die toch zeker wel 1 tot 2 keer per maand starten ;) ).
(En meestal hebben ze al een leven lang in de L van levens lang gezeten hihi := )

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:37

Idd. meestal in het M maar in het Z zijn er ook nog wel van die mensen.

Dat vind ik ook. In een jaar of 1,5 jaar. Hebben ze wel 10 winstpuntjes. Dus dan maar over.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:39

Inderdaad zakken vullen. Ik heb het idee dat ze vroeger (ik reed 15 jaar geleden ook bij diezelfde manege) echt stenger waren. Zeker de jongere generatie vind ik gewoon slecht qua les geven. Rij nu op een manege waar nog ouderwets les wordt gegeven en ja dan rijd je wel eens een uur lang zonder beugels...

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:43

Vaak zie je dat ook wel bij de 'oudere' jury leden. Zij jureren nog als vroeger. Dat is ook niet altijd even goed. Maar sommige zijn gewoon te milt en anderen weer te streng. Maarja dat is jury sport. ;)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:43

Mijn instructeur is ook van de oude stempel! Denk maar niet dat je tussendoor even mag stappen als je helemaal verzuurt en geen adem meer krijgt door de inspanning =p.

Bij onze clubles was dat heel anders, daar stapte we om de 2 minuten ofzo. Als je paard dan niet door een plas water wilde moest je er maar omheen rijden ^^ van dat soort lichtzinnig gedoe.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:46

Ik ben 22 maar kan mijn eerste springles nog wel herinneren, zonder teugels & beugels _O- . Pony bokte boven de hindernis en
daar ging ik. BAM. commentaar: Opstaan, opstappen wat ik overigens heel vlug weer deed. Ik ben nog nooit in mijn hele leven
niet terug geklommen om een paard op een keer met verschoven wervels na :o . Denk dat het ook aan je omgeving ligt hoor.
Mijn lesgeefster beult me ook goed af, maar dat heb ik nodig :Y) . Op zon moment denk ik paasei ik kan echt niet paardrijden.
totdat het eind van de les nadert en mn paard loopt als een trein. De kids nu worden veels te veel opgehemeld. Net van de
manege af Z pony onder de kont, voldoet hij niet krijgen ze een nieuwe. Op mijn vorige stal stonden kids van 12 jaar die al aan
hun 4 /5de (!) pony begonnen omdat de andere niet voldeden volgens paps en mams. Vooral niet naar kindlief kijken neee de
pony ( dikke prijsloper) doet het niet meer, dus EXIT. Mijn vorige paard die nu overleden is, heb ik gejankt en alle hoeken van
de bakken gezien mijn ouders wilde hem inderdaad weg doen, te gevaarlijk. Maar ikheb volgehouden en uiteindelijk een heel fijn paard
gekregen, die helaas met vervroegt pensioen moest :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:47

damian23 schreef:
Inderdaad zakken vullen. Ik heb het idee dat ze vroeger (ik reed 15 jaar geleden ook bij diezelfde manege) echt stenger waren. Zeker de jongere generatie vind ik gewoon slecht qua les geven. Rij nu op een manege waar nog ouderwets les wordt gegeven en ja dan rijd je wel eens een uur lang zonder beugels...

Dit merkte ik ook wel hoor maarja vond dat ik zoiezo niks meer kon leren op de manege.
Ik vind zelf dat ik slechter ben gaan rijden in de loop der jaren vroeger was het zo van aanpakken die hap en merk nu bij mijn vz pony dat ik in de loop der jaren mild geworden ben omdat de pony's op de manege steeds makkelijker worden.

NvdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:48

Vroeger werd er gewoon op een andere manier gereden, en het materiaal dat ze hadden( lees paarden) was over het algemeen van een heel andere kwaliteit. Heel vroeger ging men met paarden die door de week in het werk gebruikt werden in het weekend op wedstrijd. Daarna kocht men een pony of paard, wat toevallig in de buurt stond. Tegenwoordig moet het veel meer klasse hebben. Als je zag wat er vroeger bij de pony's aan shetlanders rondliep en nu. Een heel verschil. Dus het zit hem mijns inziens in de kwaliteit van de dieren. En natuurlijk in de manier waarop alles wordt aangeleerd. Daarbij was vroeger veel meer discipline dan nu.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:50

Heel herkenbaar randie

Kinderen die het ene na het andere paard versleten hebben.
Maar niemand, ook de instructie mag niet zeggen dat ze nog veel moeten leren en het wel eens aan hen zelf kan liggen.

Vroeger was het juist het standaard wat je hoorde.
Als je paard niet liep zoals je wilde moest je nog maar even door oefenen. :)
(zonder hulpteugel, sporen of ander bit)
Laatst bijgewerkt door vorame op 14-07-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:50

met wedstrijden.. dat is soms gewoon een jurysport. ;)
Laatst bijgewerkt door wishmypride op 14-07-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:51

Haha ik weet nog wel toen ik een jaar of 8 was moest ik op 'de vervelenste pony van de manege' :P dus ik huile dat ik niet drufte. Toen zei de instructrice als je dr nu niet op gaat hoef je op geen één pony meer te rijden!
Tegenwoordig zou ze meteen met de ouders aan de stok krijgen denk ik ;) daarom wordt er denk ik op maneges ook op een andere manier les gegeven.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:52

Citaat:
Heel herkenbaar randie

Kinderen die het ene na het andere paard versleten hebben.
Maar niemand, ook de instructie mag niet zeggend at ze nog veel moeten leren en het wel eens aan hen zelf kan liggen.

Vroeger was het juist het standaard wat je hoorde.
Als je paar dniet liep zoals je wilde moest je nog maar even door oefenen.
(zonder hulpteugel, sporen of ander bit)

Mijn lesgeefster heeft ook een paar van die kids lesgegeven, maar is daar mee gestopt
door bemoei / gemakzucht van de ouders :Y)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:54

Maar soms denk ik dat het ook door de ouders komt. Zijn kinderen misschien tegenwoordig veel meer verwend dan nu? Kinderen moeten presteren en wedstrijden rijden, lukt het niet? Dan ligt het zeker aan de pony, want de kinderen zij zooo goed.

Een familie die ik ken hebben een A-kader pony uit denemarken gekocht voor hun dochter (20.000 eu). Haar werd beloofd om in het kader te komen. Helaas, scorens blijven onder de 60 %... dus de pony is niet goed genoeg! Nu hebben ze een nieuwe pony gekocht voor meer dan 25.000 euro!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:59

Bijna 30 jaar geleden kreeg ik mijn eerste rijles - op een dekje met een paar beugels er aan vastgemaakt. "Leer het eerst daar maar eens op, een zadel moet je verdienen". Tweede les lag ik al met mn bakkes in het zand, wel drie keer. Keer op keer klopte ik mijn rijbroekje en veel te wijde rijlaarzen af en steeg weer op. Janken haalde je niet in je hoofd, want dan werd je hooguit uitgelachen.

Na een jaar op dat dekje te hebben rondgereden, mocht ik op een zadel gaan rijden, na nog twee jaar mocht ik op springles. Ik geloof dat ik de eerste vier jaar van mijn paardrij-tijd er meer naast lag dan er op zat, en iedere keer stapte ik weer op, pijn verbeet ik wel en de blauwe plekken waren mijn trofeeën. Met letterlijk vallen en opstaan werd ik geschoold. En op het moment dat ik een pony begon te kennen, kreeg ik een moeilijkere toegewezen, waarmee ik de eerste paar keren weer net zo hard de bak doorvloog alsof ik een beginner was....

Bij het lessen hoorde vanzelfsprekend je eigen pony poetsen, en zadelen, vanaf de eerste les! Niets "hij staat klaar", ben je besodemieterd! En zonder uitgekrabde hoefjes of met een stootje in de staart kwam je de les niet in :n

De stal uitmesten, aanvegen... hele vakanties bracht ik door op de manege. Ik keek naar andere ruiters, leerde van hun, was brutaal genoeg om vragen te stellen, poetste hun tuig, veegde de stal aan, mestte mee uit, en zo leerde ik iedere dag meer en meer. Op zaterdagen en zondagen ging ik helpen in ruil voor extra lessen want thuis hadden we het niet breed, en zo kreeg ik steeds meer uren in het zadel. Mensen begonnen mij op te merken en zo kreeg ik vaker pony's en later paarden van anderen te rijden, eerst tijdens vakanties, later voor langer.

Iedere vrije minuut stak ik in die paarden, door weer en wind, kou of hitte, ik was er. En een harde leerschool, ik heb heel wat klappen, beten, trappen en deuken opgelopen. Die discipline van schoonmaken, vegen, "eerst het paard en daarna jij", dat is er gewoon letterlijk ingestampt. Zoveel geleerd, echt, ik ben er dankbaar voor. Soms denk ik weleens "Ik was ook gek dat ik het allemaal deed", maar de kennis en ervaring die je er voor terug krijgt (en ik leer nog iedere dag en weet nog zo weinig) is onbetaalbaar!

Vandaag de dag..... of mensen krijgen de kans niet meer, of mensen willen niet meer. toch een kwestie van mentaliteitsverandering denk ik.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:03

Ziezo_X schreef:
Maar soms denk ik dat het ook door de ouders komt. Zijn kinderen misschien tegenwoordig veel meer verwend dan nu? Kinderen moeten presteren en wedstrijden rijden, lukt het niet? Dan ligt het zeker aan de pony, want de kinderen zij zooo goed.

Een familie die ik ken hebben een A-kader pony uit denemarken gekocht voor hun dochter (20.000 eu). Haar werd beloofd om in het kader te komen. Helaas, scorens blijven onder de 60 %... dus de pony is niet goed genoeg! Nu hebben ze een nieuwe pony gekocht voor meer dan 25.000 euro!

Dat vind ik ook. Er wordt heel veel van het paard verwacht maar de ruiter maakt het niet waar. Dan komt er een volgende.