Handige ruiters/amazone's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:36

Leuke discussie wel in dit topic. Ik denk eerlijk gezegd ook dat TS te hoge eisen stelt aan wat je kunt bieden. Als je als ruiter handig genoeg bent om een paard netjes te corrigeren kan je er ook wel voor betaald krijgen. En de mensen die dat gevoel wel hebben maar dat verder willen ontwikkelen gaan wel op een plaats zitten waar ze de begeleiding ook kunnen krijgen.

Op zulke stallen leren ze dan ook dat trainen verder gaat dan het rondje rijden, zoals Bulck al mooi heeft omschreven (je horrorstories zijn heeel herkenbaar :D :D )

In het geval van TS denk ik dat je 3 opties hebt: je betaald iemand naar z'n kunnen, of je steekt zelf tijd en energie in het opleiden van iemand, of je krimpt in naar een formaat bedrijf dat je in je eentje kunt handelen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:39

aerdenhout1 schreef:
Na al div. advertentie's te hebben gezet, zowel op bokt als marktplaats, en zelf doorlopend mailen naar mensen die wel ervaring hebben met jonge en gestoorde paarden, vraag ik me nu af of het aan de provicie NH ligt of dat ik te veel eisend ben.
Ik ben al een hele tijd op zoek naar ervaren ruiters.
Alles wat ik krijg zijn mensen die best netjes zitten, maar geen idee hebben van het door rijden of herscholen van een paard. D.w.z het nagevelijk rijden en over de rug rijden.
Over longeren (en dan bedoel ik ECHT longeren) nog maar niet te spreken.Ben ik nu de enige die hier last van heeft, of zijn er meer bokkers die op zoek zijn, maar de juiste persoon gewoon niet kunnen vinden?
Hierbij dan meteen een oproep voor echte paardenmensen!!! Staan nog een paar paarden te springen om werk!
Voor adres...klik site aan.

Ik denk dat de meeste fijne ruiters al een plekje hebben en dat de eigenaren die ook niet zomaar meer laten lopen. Veel fijne zelfstandige ruiters zijn er niet. Iig niet die je nog moet bijslijpen, want dan is er wel wat te vinden, maar dan moet je er eerst zelfs tijd in steken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:51

[quote="bulck"]maar RoseK dan moet je beter een adres vinden waar je goed prive les kan krijgen.
Als ik iemand zoek als bijrijder, verwacht ik wel dat, na enkele keren onder toezicht, deze persoon mijn dier naar behoren kan rijden.

Iemand op je paard laten rondhobbelen kan echt geen kwaad voor een keertje, maar het is wel de bedoeling dat je 'geholpen' wordt met een bijrijder en niet extra werk erbij krijgt.[/qoute]

Kijk en dat is dus precies wat ik bedoel. Geen enkel punt om er bij te blijven helpen, maar op een gegeven moment moet ik het dan wel over kunnen laten aan de bijrijder.
Ze mogen als het goed gaat ook de wedstrijden in, heb trouwens al div. paarden weggegeven aan mensen die ze eerst in 1/2 pension hadden staan.
Als ik zeker weet dat het goed gaat, en het paard niet achter, maar vooruit gaat, is er veel mogelijk.
IK ben wat betreft het rijden van mijn paarden zeker niet snel tevreden, dat is waar, maar wil je leren dan kom je hier een heel eind.

En ik zet echt geen mensen voorschut en ben ook nog nooit in mijn hele leven de bak ingegaan bij een ORUN curcus...Bram ( toendertijd van manege Hillegom)zou me denk ik de bak hebben uitgeslagen!

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:07

Citaat:
En ik zet echt geen mensen voorschut en ben ook nog nooit in mijn hele leven de bak ingegaan bij een ORUN curcus...Bram ( toendertijd van manege Hillegom)zou me denk ik de bak hebben uitgeslagen!

Ik heb heel veel geleerd van deze instructeur en het was heel moeilijk om jou instructie te combineren met wat ik op de Orun leerden.Want alles wat ik daar leerden was allemaal slecht voor het paard.
En geloof me ik heb heel vaak verschut gestaan op de cursus.
Ik denk dat al mijn mede cursissten dat kunnen beamen incl. Bram.
Ik ben blij dat ik de cursus toch afgemaakt hebt maar ik doe het nooit meer op een paard van een ander.
Ik wil hier ook bij zeggen dat ik de cursus mede gedaan hebt in eerste instantie voor mezelf maar TS leenden haar paard aan mij uit omdat er niemand op stal (toen nog manege) in bezit was van een diploma of papiertje om lessen te geven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 16:13

ZUCHT!!!!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:29

Ik kom als FNRS jury in jouw regio heel veel meiden tegen die echt leuk kunnen rijden en niet alleen op een braaf manegepaard. Ik denk dat het grote struikelblok voor een heleboel van die meisjes is dat ze "maar manegeruiter" zijn en ook zo worden behandeld. Wat je zou kunnen doen is eens op een aantal goed aangeschreven maneges gewoon kijken naar lessen en dan eens opletten of je iemand sympathiek ziet rijden of ziet rondhelpen in stal. Ik heb bij jou altijd beetje de indruk dat je van de oude stempel bent en er zijn genoeg meisjes die goed willen leren rijden en met paarden omgaan. Ik merk zelf altijd dat vaak de welwillenden meisjes vaak worden geremd door de les waar ze in zitten, helaas heeft niet iedereen het heilige vuur om te leren maar willen zij ge-entertaind worden op een paard.

Overigens is deze meneer niet zaligmakend, ik ben ook absoluut geen groot fan van hem.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 16:37

Ze zien me aankomen op de manege...he joh zoek je een leuk paard ik heb er een voor je!! Maakt me niet geliefd bij de manege eigenaars lijkt mij? En als je ze voorbij ziet komen als jury dan hebben ze al een paard om te rijden...toch?
En wat bedoel je met...van de "oude" stempel??

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:09

Ik snap best dat je even wat stoom wilt afblazen. Maar volgens mij zijn er genoeg leuke/lieve/paardvriendelijke en enthousiaste meiden te vinden. Je legt de lat nogal hoog. Je biedt verreden paarden/pony's aan (op 1 na), waar men voor moet betalen en je verwacht dat ze ook nog even je verreden paarden gaan corrigeren (onder het toeziend oog van jou).
Waarom begin je niet gewoon lekker met zo'n enthousiast meisje en laat je haar voorlopig lekker rondhobbelen op haar manier. Je paarden krijgen beweging en (vaak nog belangrijker) alle aandacht en langzaam maar zeker kan je haar de fijne kneepjes bijbrengen.
Direct er met volle instructie boven op zitten is vaak niet de manier voor meiden met weinig ervaring. En vergeet het maar dat de meiden (of jongens, sorry) met veel ervaring hun tijd in jouw paarden gaan steken. Die krijgen er genoeg aangeboden en zullen de fijnste er uit kiezen. Niet zo gek toch?
Trouwens de paarden zijn toch al verreden of vertonen kuren, met een lieve meid zal het echt niet erger worden hoor :P

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:11

FNRS wedstrijden worden over het algemeen op manegepaarden gereden dus het hoeft zeker niet zo te zijn dat de ruiters al een vast paard te rijden hebben. En wat betreft de manege eigenaren... tja, misschien zijn die wel bereid om iemand die zij als een talent zien jouw contactgegevens te geven zodat die persoon wellicht een kans krijgt om verder te komen in de sport. Maarja, misschien denk ik dan iets te positief over de eigenaren. Misschien kun je in ieder geval een advertentie ophangen op maneges zodat ook de ruiters die niet het internet afzoeken opzoek naar een bijrijpaard het lezen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:27

De vereden paarden zijn paarden met een trauma en geen vereden paarden in de zin van verkeerd afgericht en verkeerd aan de hulp of hard in de mond!
En ik leg de lat hoog wat deze paarden betreft, omdat ik geen ongelukken wil, niet met de paarden, maar zeker niet met de ruiters die er op moeten!
Lieve ruiters heb ik dus niets aan, handige ruiters, die zoek ik!
Wat betreft het betalen...tot het paard zo ver is dat er zonder problemen op kan worden gereden vraag ik er natuurlijk geen geld voor! Ik stel ze dus ook altijd voor om het eerst eens een maand te proberen. Sta er de eerste week naast om het longeren uit te leggen, en als het zadel erop gaat en de ruiter op het paard gaat dan ben ik ook diegeen die het paard vast heeft en begeleiding geeft. Wat jij dus zegt en meiden met weinig ervaring loslaten op dit soort paarden gaat niet werken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:30

De meeste rijden idd de FNRS wedstrijden op manegepaarden of handelspaarden in de hogere proeven. Ik denk dat het ook geen probleem hoeft te zijn, ik heb ook heel lang een particulier paard op een privestal gereden en gewoon mijn wekelijkse lesje op een manegepaard omdat ik nu eenmaal dat gezellig vond zonder dat de manegeeigenaar daar een probleem mee had.

De oude stempel bedoelde ik niet negatief, jij bent ook meer van niet banketstaaf maar rijden en de fout ook eens bij je zelf te zoeken als er iets is, een werkbare veilige en duurzame oplossing zoeken en niet meteen naar de dichtstbijzijnde Hippodam vestiging rennen voor een nieuw bit ;).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:50

Dan ben ik inderdaad van de oude stempel!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:59

Aerdenhout, misschien mag je wel in overleg met de manege-eigenaren een advertentie ophangen, al heb je dan alsnog de kans dat de verkeerden er op af komen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:12

HI HI ik zie me hier al afstappen op sommige manege's ( niet allemaal hoor) uit de regio...nee liever niet...sorrie.
Er komt vast wel een keer iets voorbij schuiven!
Ik moet denk ik gewoon wat meer geduld hebben. ( En geen mensen te kakken zetten als het even niet gaat) Sorrie, kon het even niet laten.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:24

Whaha tja de meeste manege's zien jou liever gaan als komen.Raar he..
Sorry, kon het ook niet laten :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:33

2 MAAL ZUCHT!!!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:37

Een pure manege ruiter die een actief sportpaard of wat verpest paard kan rijden die moet ik ook nog de eerste gaan zien in mijn leven.
Ik denk dat vele van jullie niet helemaal begrijpen dat daar een wereld van verschil in zit tussen de paarden p een manege en eerder genoemde.
Iemand die naast manege rijden ervaring op heeft gedaan bij particulieren of stallen met verschillende soorten paarden dan kan ik daar wel in gaan komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:44

Dat zal allemaal best hoor, maar als ik op de site van stalaerdenhout kijk, dan zie ik nou niet van zulke topsportpaarden staan. Een beetje handige manegeruiter moet daar met wat begeleiding ook gewoon mee weg kunnen rijden hoor.

Ik krijg een beetje het gevoel dat de TS voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. De ruiter moet goed zijn, precies in haar straatje (manier van rijden) passen, en dan ook nog betalen om op een paard te mogen rijden. Tja, dat vind ik wel een heleboel eisen. Denk niet dat het makkelijk is om daar iemand voor te vinden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:46

Ik heb nog niet op haar site gekeken.

Maar ik geef ook toe dat ik ook wel antwoord met mijn eigen paard in het achterhoofd.
En ook vanuit een verleden ruiters heb gezien die gewoon met de mond veel kunnen, aangepraat door de manege eigenaar, maar uiteindelijk echt geen sportpaard aan kunnen.
En dan al helemaal geen vereden paard, want dat is een vak apart.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:48

Gaat het om de paarden die je op je website voor half pension aanbied?
Dit is niet vervelend bedoeld, maar als ik dressuurambities heb en graag veel wil leren zou ik niet zo snel 110€ in de maand betalen voor bijvoorbeeld een haflinger die ik in het begin alleen kan longeren en dan langzaam mag opbouwen. Je biedt vooral pony's aan, en ze zijn bijna allemaal wat ouder.
En dan stel je ook nog eens best hoge eisen. Een vergevorderde ruiter kan vaak gratis betere paarden ter beschikking krijgen, met waarschijnlijk meer vrijheid. Ik heb nu een eigen paard waar ik Z1 mee rijd. Ik kan me best voorstellen dat als hij over een paar jaar met pensioen gaat, of er iets met hem gebeurt ik geen nieuwe koop maar een leuk bijrijdpaard zoek en daar daar wil ik dan best voor betalen. Maar dan zou ik denk ik iets meer vrijheid willen dan bij jou, en liever een paard hebben waarmee ik dressuurmatig echt verder mee kan. Toen ik nog het niveau van een manegeruiter had ben ik mijn huidige paard gaan bijrijden tegen de helft van de stallingkosten. Nogmaals niks ten nadele van jouw paarden maar voor een haflinger of voor een probleempaard van 18 had ik dit geldbedrag ook destijds niet over gehad. Daar zou ik best moeite en tijd in willen steken maar ik betaal niet om een paard te mogen corrigeren/rustig op te bouwen etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:50

Weet je Anoeska...bij deze nodig ik je uit om een van mijn paarden te komen rijden. Dan zal ik je niet eens op een van de probleem paarden zetten, maar een van de oudere manege paarden. En ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik topsportpaarden heb staan?? Als ik die zou kunnen kopen, dan zou ik denk ik ook wel ruiters kunnen betalen die die paarden rijden? Je bent welkom om te komen rijden. Trouwens wel heel erg knap dat je van de foto's op de site kan zien hoe de paarden zijn onder de man!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:52

Ik bedoel het helemaal niet negatief hoor, site ziet er leuk uit. Maar eigenlijk zie ik gewoon manegepaarden, zonder manegelessen. Dus voor veel mensen die een manege een beetje ontgroeid zijn is dat misschien een mooie mogelijkheid. Maar als je iemand wil om een paard door te rijden of te corrigeren, dan denk ik niet dat mensen daar €100 per maand voor gaan betalen.

Aerdenhout; ik reageerde eigenlijk op Vorame die het erover had dat manegeruiters niet op topsportpaarden kunnen rijden. Daraom gaf ik aan dat ik op jouw site nou geen topsportpaarden zag staan. Zoals ik hierboven al zeg, ik bedoel dat helemaal niet negatief. En voor sommige mensen een prima opstapje na een manege.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 13-07-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:52

aerdenhout1 schreef:
Wat betreft het betalen...tot het paard zo ver is dat er zonder problemen op kan worden gereden vraag ik er natuurlijk geen geld voor!

Maar waarom zouden de ruiters die makkelijk met paarden wegrijden gaan betalen, als ze overal gratis paarden aangeboden krijgen en vaak nog betaald worden voor hun diensten ook? Niet rottig bedoeld, maar wat zou je zelf doen, dan pak je toch ook eerder een ander paard aan?
Als je al betaalt, dan zal het toch voor een goed leerpaard zijn, of eventueel misschien nog voor een jong talent waarmee je je in the picture kunt rijden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 22:01

Fleurtje100 schreef:
Gaat het om de paarden die je op je website voor half pension aanbied?
Dit is niet vervelend bedoeld, maar als ik dressuurambities heb en graag veel wil leren zou ik niet zo snel 110€ in de maand betalen voor bijvoorbeeld een haflinger die ik in het begin alleen kan longeren en dan langzaam mag opbouwen. Je biedt vooral pony's aan, en ze zijn bijna allemaal wat ouder.
En dan stel je ook nog eens best hoge eisen. Een vergevorderde ruiter kan vaak gratis betere paarden ter beschikking krijgen, met waarschijnlijk meer vrijheid. Ik heb nu een eigen paard waar ik Z1 mee rijd. Ik kan me best voorstellen dat als hij over een paar jaar met pensioen gaat, of er iets met hem gebeurt ik geen nieuwe koop maar een leuk bijrijdpaard zoek en daar daar wil ik dan best voor betalen. Maar dan zou ik denk ik iets meer vrijheid willen dan bij jou, en liever een paard hebben waarmee ik dressuurmatig echt verder mee kan. Toen ik nog het niveau van een manegeruiter had ben ik mijn huidige paard gaan bijrijden tegen de helft van de stallingkosten. Nogmaals niks ten nadele van jouw paarden maar voor een haflinger of voor een probleempaard van 18 had ik dit geldbedrag ook destijds niet over gehad. Daar zou ik best moeite en tijd in willen steken maar ik betaal niet om een paard te mogen corrigeren/rustig op te bouwen etc.

Je hebt duidelijk niet het hele topic doorgelezen anders had je geweten dat er niets word betaald voor er normaal op kan worden gereden! Dus het longeren ( wat de meeste ook nog geleerd moet worden) kost natuurlijk niets en ook de daar op volgende eerste rijlessen niet! En je zegt zelf dat ook jij in het begin de helft zelfs! van de stallingkosten hebt betaald. Troy is trouwens geen 18 maar 8 jaar! De haf is ouder, maar geen 18 denk nu zo'n 11.
Wat betreft de vrijheid van de bijrijders ( ik weet dat er een paar zijn die een rijke fantasie hebben zullen we maar zeggen en anders beweren) is groot...MITS ik zeker weet dat het goed gaat! En nogmaals, mijn paarden staan nr 1 niet mijn bijrijders.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:01

Tja ik begrijp Ts echt helemaal in dit verhaal. Ikzelf krijg ook regelmatig een paard gepresenteerd, omdat je snel een 'naam' maakt. Ik krijg er betaald voor, maar kan vaak ook kiezen. En ja dan moet je echt afwegen wat primeert. Ik kijk dan niet enkel naar het makkelijk rijden, maar ook gewoon mijn buikgevoel. En dat heeft met tot hiertoe , op één na dan, altijd al goed uitgepakt.
Idd kan je niet verlangen dat die mensen, eens het paard verder doorgereden is, dat ze plots gaan betalen. Ik doe nu op een stal zadelmak maken, nieuwe paarden aanrijden( testpiloot) en mag ook gewoon de verder gereden paarden trainen.
Ik heb een vast maandelijks bedrag en alles is in zo'n goede verstandhouding dat het een goede samenwerking is. Tuurlijk krijg ik tussendoor eens van iemand anders een vraag, en daar ga ik als de tijd het toelaat graag op in. Maar deze stal laat ik niet in de steek