Overgang terug, wel of geen been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Overgang terug, wel of geen been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:24

Ik kan ook een overgang alleen op de zit rijden en ook op een fluitje.
Dit doet niks af aan de opmerking dat je een een overgang naar langzamer zonder been moet doen.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:25

Lusitana schreef:
Dit doet niks af aan de opmerking dat je een een overgang naar langzamer zonder been moet doen.

Ik kan ook wel een overgang aan de lange teugel op commando rijden, het gaat erom of hij correct is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:34

Ja precies, en correct is dus zonder been.... en dan is het cirkeltje weer rond. ;)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:35

Als ik haar op commando terug laat komen is dat meestal niet correct =p in de proef mag dat sowieso niet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:51

Je punt is?
We hebben het niet over jouw paard.
We hebben het over de regels van de dressuur, en daarbinnen wordt een overgang terug zonder been gereden, aldus ook het commentaar dat TS kreeg.
Vandaar dat als we het nu hebben over correct en niet correct we juist precies weer terug zijn bij het begin van het topic....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:59

Lusitana schreef:

En zonder hand, want dáár ging het me om ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:05

Lusitana schreef:
Je punt is?
We hebben het niet over jouw paard.
We hebben het over de regels van de dressuur, en daarbinnen wordt een overgang terug zonder been gereden, aldus ook het commentaar dat TS kreeg.
Vandaar dat als we het nu hebben over correct en niet correct we juist precies weer terug zijn bij het begin van het topic....

Als ik mijn been aflaat geheid dat ie zijn impuls verliest en in een duikboot veranderd. Mijn paard is namelijk nog niet zover dat hij dat allemaal al in zijn uppie doet. Een correcte overgang is dan belangrijker dan waar en hoe hij gereden wordt en ook dat staat '' in de regels van dressuur''. De weg ernatoe is namelijk belangrijker dan het eindpunt. Je been waakt en grijpt in waar nodig, ook in een overgang en ook in het achterwaarts. ( hier wil ik dus niet mee zeggen dat je elke pas moet drijven ;) )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:39

Achterwaarts is een verkeerd voorbeeld, want die moet je namelijk "voorwaarts" rijden. Daarbij is het been juist wél het belangrijkste en een jury zal ook straffen als dat alleen op hand gaat

Je paard is niet zover dat hij het in zijn uppie doet. Geen enkel paard doet iets in zijn uppie, paarden doen het op aanwijzing en het is wel de bedoeling dat die zo duidelijk mogelijk is en dat zijn dan de regels van de dressuur geworden.
Wat dacht je van gewoon het feit dat het tegenstrijdige hulpen zijn? Want moet je paard ervan denken als je zegt "naar een langzamer gang" met je hand en tegelijkertijd "naar een snellere gang" met je been? Lijkt me nogal verwarrend.

Je voorkomt het duikboot effect door de halve ophouding die aan de overgang vooraf moet gaan.
Je begeleid, dus hij hoeft niks in zijn uppie te doen.
Halve ophouding en dan doorvragen op je zit, eventueel met hulp van de hand, maar niet met hulp van het been want been = voorwaarts, en niet terug.
Bij achterwaarts komt tegen de hand op en gaat daarom achterwaarts, maar achterwaarts is dan gewoon het omgekeerde voorwaarts dus mét been. Je kunt zelfs tot achterwaarts galopperen laten komen. Dan is dus "niet naar voren" zeggen met de hand, en "wel gáán" (en hoe snel) met het been wél weer logisch voor het paard om tot de conclusie te komen dat het gaan dan achterwaarts moet zijn.
Het achterwaarts is feitelijk gewoon voorwaarts maar dan de andere kant op.
Bij een auto moet je ook gas geven nadat je hem in zijn achteruit zet anders gebeurt er niks.
Maar je gaat geen gasgeven en remen tegelijk om vooruit te komen of langzamer te gaan.
Dit even om de logica uit te drukken van hoe dingen werken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-07-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:48

Ik denk helemaal niks, en er is niks tegenstrijdigs aan om je been aan te leggen als het paard impuls verliest. Been aanleggen betekent niet altijd ''ga harder'' Je geeft toch ook hele en halve ophoudingen? Zo kan je ook een beenhulp geven voor een gang harder ( drijven ) en aantreden ( been aanleggen )

ik doe mijn overgang iig niet op alleen halve ophoudingen, dan gaat mis. Zo leer ik het trouwens ook niet en heb dat ook niet zo geleerd

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:55

Wie heeft het over alléén halve ophoudingen? Ik zeg dat de voorbereiding een halve ophouding hoort te zijn.
Niemand leert om een overgang op alleen halve ophoudingen te rijden.

En het is verdomde handig om wél te denken als je met rijkunst bezig bent ;)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:09

Been gebruiken is om de achterhand te activeren niet om sneller te gaan. En het is alles behalve een tegenschrijdige hulp.
Hoe wil je ooit verzameling rijden met alleen je 'halve ophoudingen' ? Dan heb je toch echt je been nodig, maar je paard moet niet sneller gaan.

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:13

Geen been, begrijpt de mijne ook trouwens niet.

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:57

Ben het eens met Lusitana. Het is toch voor je paard ontzettend verwarrend als je remt en tegelijk gas geeft?
Geen been als je terug rijd.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:19

Nou ik geef geen bene hoor, maar heb mijn been als nodig er wel aan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:20

Lusitana schreef:
Wie heeft het over alléén halve ophoudingen? Ik zeg dat de voorbereiding een halve ophouding hoort te zijn.
Niemand leert om een overgang op alleen halve ophoudingen te rijden.

En het is verdomde handig om wél te denken als je met rijkunst bezig bent ;)

Mag hopen van niet nee. Maar zo is het wel dat het overkomt. Even een ophouding maken en dan is het klaar. Was het maar zo makkelijk :P

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:29

Lielle schreef:
geen been, wel impuls.

eigenlijk is dit gewoon heel kort maar krachtig neergezet!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:31

WinBinChes schreef:
Lielle schreef:
geen been, wel impuls.

eigenlijk is dit gewoon heel kort maar krachtig neergezet!

Ja joh, tegenwoordig rijdt iedereen mét impuls en zonder been xD
Daarom is het niveau van de subtop in Nederland ook zo hoog :')

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:34

Als je impuls hebt hoeft dat been er toch niet meer aan :)*

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:37

Helaas zijn er maar weinig paarden die een proef lang impuls houden zonder je been eraan te houden x) op topniveau wordt er constant aan gewerkt om de impuls optimaal te houden, dat doen ze echt niet zonder been!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:07

als je even terug leest zie je ook dat ik regelmatig roep dat dat de ideale situatie is, en het doel waar je steeds naartoe streeft ;) Niet dat dat altijd het geval is ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:44

Ziezo_X schreef:
Been gebruiken is om de achterhand te activeren niet om sneller te gaan. En het is alles behalve een tegenschrijdige hulp.
Hoe wil je ooit verzameling rijden met alleen je 'halve ophoudingen' ? Dan heb je toch echt je been nodig, maar je paard moet niet sneller gaan.

Ik begrijp niet waarom je steed skomt met "alleen halve ophoudingen" als ik duidelijk aangeef dat de halve ophouding alleen een voorbereidingshulp is, een hulp om een paard attent te maken op wat er komt.
En nee, been is niet altijd voor sneller, dat staat ook nergens. Maar gaan met de handrem erop lukt niet. Zelfs in de allerzwaarste verzameling is de rem eraf (sterker nog, je kunt rustig verzameling rijden met een boogje in de teugels).
Heel simpel gezegd moet het been aangeven dat een bepaalde gang ingezet moet worden, en waken dat die gang zo blijft. Dus ingrijpen op het moment dat het paard of te snel, of te langzaam of te ruim of te kort gaat. Je hoeft niet elke pas bezig te zijn met je benen (of je handen).
De verzameling zelf onderhoud je met zit en been en weer zonder hand...
Je rijdt het paard wel tegen het bit aan, maar je moet niet terugwerken!

Maar we hebben het helemaal niet over verzameling rijden, we hebben het over de overgang terug rijden.
En het verschil tussen verzameling (tegen het bit aan rijden) en een overgang terug is juist dat geen been meer geven zodat het paard verschil voelt. Hoe weet een paard dat tegen het bit aan gereden wordt nou wanneer hij terug moet als het been hetzelfde blijft? Gewoon maar trekken dan tot hij van pijn maar langzamer gaat? Vind je dat correct?

En impuls kun je best onderhouden met je been als je maar niet op dat moment je hand gebruikt en op het moment dat je de hand gebruikt om daadwerkelijk de overgang te rijden, gebruik je even niet je been.
Daarna weer wel om de impuls te houden in de lagere gang, maar dan mag je dus niet meer terugwerken met de hand. Dat zijn toch echt wel heel simpele basisdingen, hoor.

De uitleg is trouwens algemeen niet specifiek aan jou.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:55

Ziezo_X schreef:
Helaas zijn er maar weinig paarden die een proef lang impuls houden zonder je been eraan te houden x) op topniveau wordt er constant aan gewerkt om de impuls optimaal te houden, dat doen ze echt niet zonder been!

Een proef bestaat niet uit een kwartier lang rechtuit rijden in dezelfde gang. En bij elke nieuwe oefening en elke nieuwe gang kun je opnieuw de impuls vragen. Dat is immers gewoon een nieuwe opdracht, maar die moet hij wel uit blijven voeren zonder dat je elke pas zit te hameren. Dan heb je een paard dus echt wel gewoon verkeerd opgeleid. Kunnen ze nog tien keer in de top meedraaien.
De jury kijkt naar de oefeningen en straft niet af op overmatig been gebruik (of handgebruik) helaas. Anders haalden niet zoveel de top, hoor.
Je moet nooit denken "kijk, zij doen het dús is het goed."
Ze komen zo hoog ONDANKS het feit dat ze hun paarden niet correct opgeleid hebben, omdat de paarden wel uitvoeren wat er gevraagd wordt.
Een paard dat correct opgeleid wordt, haalt dezelfde resultaten.
Het is niet zo dat een paard waarop gezwoegd wordt vanzelf beter presteert ofzo. Dus waarom zou je dan jezelf zo vermoeien en je paard zo verwarren?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:07

Lusitana schreef:
Ziezo_X schreef:

(sterker nog, je kunt rustig verzameling rijden met een boogje in de teugels).
Heel simpel gezegd moet het been aangeven dat een bepaalde gang ingezet moet worden, en waken dat die gang zo blijft. Dus ingrijpen op het moment dat het paard of te snel, of te langzaam of te ruim of te kort gaat. Je hoeft niet elke pas bezig te zijn met je benen (of je handen).
De verzameling zelf onderhoud je met zit en been en weer zonder hand...
Je rijdt het paard wel tegen het bit aan, maar je moet niet terugwerken!

Maar we hebben het helemaal niet over verzameling rijden, we hebben het over de overgang terug rijden.
En het verschil tussen verzameling (tegen het bit aan rijden) en een overgang terug is juist dat geen been meer geven zodat het paard verschil voelt. Hoe weet een paard dat tegen het bit aan gereden wordt nou wanneer hij terug moet als het been hetzelfde blijft? Gewoon maar trekken dan tot hij van pijn maar langzamer gaat? Vind je dat correct?

En impuls kun je best onderhouden met je been als je maar niet op dat moment je hand gebruikt en op het moment dat je de hand gebruikt om daadwerkelijk de overgang te rijden, gebruik je even niet je been.
Daarna weer wel om de impuls te houden in de lagere gang, maar dan mag je dus niet meer terugwerken met de hand. Dat zijn toch echt wel heel simpele basisdingen, hoor.

De uitleg is trouwens algemeen niet specifiek aan jou.

Als jij verzameling met boogjes in de teugels kan rijden is dat denk ik niet de verzameling die over het algemeen graag gezien wordt in de engelse dressuur.
Over dat 'alleen een halve ophouding' , dan heb ik vast een stukje over het hoofd gezien ofzo, ik dacht echt dat er stond dat slechts een halve ophouding genoeg was.

Een paard hoord altijd naar de mond toe en 'tegen het bit aan' te worden gereden, ook in een overgang. (Boogjes in de teugels is not done!) Dit heeft dus niks te maken met terugtrekken tot het pijn doet zodat hij stopt, dat is het idiootst wat ik ooit heb gehoord :'). Op je zit komen de meeste paarden (vooral vannuit verzameling) heel netjes terug, zelfs als je je been eraan hebt. Precies op het moment dat het paard de overgang maakt hoor je ze iets aan te vullen zodat het achterbeen ver naar voren treedt. Hierdoor krijg je een vloeiende overgang.

Ook blijft uiteraard je been niet hetzelfde als je een paard terug naar stap rijdt. Wanneer je impuls rijdt en in draf blijft geef je meer een 'drijvend' been (als je paard niet uber voorwaarts is) dan wanneer je een overgang maakt, dat is meer een aanvullend been.

Maar als ik het nu op jou manier lees, dus je maakt een halve ophouding (iets aan de teugels trekken?) en je drijft te gelijk, dat kan inderdaad verwarrend zijn voor het paard. Maar ik bedoelde het dus op een iets andere manier. :+

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:13

Lusitana schreef:
Ziezo_X schreef:

Een proef bestaat niet uit een kwartier lang rechtuit rijden in dezelfde gang. En bij elke nieuwe oefening en elke nieuwe gang kun je opnieuw de impuls vragen. Dat is immers gewoon een nieuwe opdracht, maar die moet hij wel uit blijven voeren zonder dat je elke pas zit te hameren. Dan heb je een paard dus echt wel gewoon verkeerd opgeleid. Kunnen ze nog tien keer in de top meedraaien.
De jury kijkt naar de oefeningen en straft niet af op overmatig been gebruik (of handgebruik) helaas. Anders haalden niet zoveel de top, hoor.
Je moet nooit denken "kijk, zij doen het dús is het goed."
Ze komen zo hoog ONDANKS het feit dat ze hun paarden niet correct opgeleid hebben, omdat de paarden wel uitvoeren wat er gevraagd wordt.
Een paard dat correct opgeleid wordt, haalt dezelfde resultaten.
Het is niet zo dat een paard waarop gezwoegd wordt vanzelf beter presteert ofzo. Dus waarom zou je dan jezelf zo vermoeien en je paard zo verwarren?

Daarmee bedoelde ik in de training eh ;) niet in de proef zelf.
Er is geen één paard die naar zeg 8 jaar opleiding iedere dag weer met impuls en verzameling loopt zonder afentoe eens aangevuld te moeten worden. Het beste is inderdaad zo min mogelijk, maar het komt niet zomaar. Ieder paard moet constant (de een meer dan de ander) gestimuleerd worden.
Er worden veel paarden verkeerd opgeleid doordat verzameling wordt gevraagd/ aangeleerd ZONDER genoeg been. Verzameling wordt dan meer een kunstje waarbij het paard weet van owja, ik moet lekker langzaam op de plek draven en wegkruipen achter de teugel.

Maar als we het hebben over het ideale geval dan moet het paard zo heet zijn dat het zelf tegen de hand aanloopt en zeer actief van achter aantreed. Er zal geen één paard op de wereld zijn die dit zelf constant correct even goed volhoud en kan.
Vooral bij jongere paarden moet je zelf in de proef ze zo nu en dan aanvullen...
Laatst bijgewerkt door Ziezo_X op 14-07-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:15

Een paard wat achter de teugel kruipt is inderdaad not done.
Maar een fijn gereden paard dat in verzameling juist geen druk meer geeft is juist net waar je wel heen wilt.
Dat zit ook heerlijk!!
Je voelt dan echt dat het paard optimaal is verzameld en dat er geen enkele spanning is, maar juist een helemaal los paard wat heerlijk door blijft treden.
Wat op het minste weer naar voren kan.
Echt is echt het ultieme genot om te ervaren!