Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:03

Pikeur schreef:
Actief houden. Ik wil mijn pony actief houden op kuithulpen, als hij dan niet meteen reageerd ga ik niet schoppen maar krijgt hij een tikje (geen klap) bij

Als ik mijn pony wil straffen geef ik altijd een tik op mijn eigen laars, dat hoort hij erg goed en het is hem dan ook meteen duideljik dat ik zijn gedrag niet fijn vind

Dit doe ik ook altijd. Moet je alleen wel laarzen aan hebben en geen chaps.

Muronia

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:15

Ik gebruik een (lange) zweep om mijn paard iets actiever (heter) te maken tijdens een training of voordat ie de ring in moet.

TTRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:46

Ik geef mijn paard alleen een tikje van ''Even opletten!!''

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:23

Ik gebruik de zweep af en toe als extra hulpje...
Een klein tikje is soms genoeg.
Je moet een zweep niet gebruiken om hem sneller te laten lopen.

xx Ilseeee ;)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:07

Meestal gebruik ik het zweepje alleen om een tikje achter mijn been te geven, als de pony er doorheen loopt of niet genoeg reactie geeft.

Heb echt al heel lang geen echte pets meer uitgedeeld, deed ik vroeger wel eens, bij een manegepony die heel veel bokte uit protest.. Dan gaf ik vaak ook een tik op dr kont, omdat een tikje op de hals toch niet hielp..

Van de drie pony's die ik nu rijd, rijd ik er maar een met zweepje. De ander is er als de dood van, dus als die staakt, geef ik een mep met mijn hand op dr kont.. :+ en de ander daar rijd ik alleen nog rustige staprondjes mee buiten, dus ook niet echt een zweepje voor nodig.

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:26

Ik gebruik de zweep om zn acherhand erbij te tikken

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:25

Bij mijn merrie gebruik ik ze niet tijdens het rijden, ze wordt er hypernerveus van. Ik doe wel VD met haar, en daar gebruik ik een zweep om aanwijzingen mee te geven, en dat vindt ze dan weer niet eng.
Bij een jonge hengst die ik nu rijd gebruik ik hem om mijn beenhulp te versterken als dat nodig is, om de achterhand soms iets meer te activeren, en om zijn aandacht terug te vragen (nouja, eisen...) als een van de merries recht voor zijn neus komt plassen (een deel van de merrieweide grenst aan de bak).

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:19

Als ze niet goed op mn been reageerd of heel sloom geef ik tikje achter mn been zodat ze weer even wat meer oplet. Maar gebruik zweepje eigenlijk bijna nooit.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:20

Voor mijn vriend, om wielrenners van de weg te meppen, en om struiken mee te snoeien
Laatst bijgewerkt door _Noah op 10-07-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:28

Ik geef die van mij een tikje als ze niet reageerd op me been maar dat word gelukkig steeds minder en soms leg ik de zweep op haar buitenschouder als extra hulpje.

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:33

ik gebruik hem alleen by me welshje omdat die er soms niet helemaal by is. maar dan gebruik ik euhm alleen als ik ga trainen omdat ie soms even vergeet waar die z'n kont moet neer zetten :o niet voor buitenritten enzo. dan mag die lekker uitwaaien.of ik neem euhm mee voor de vliegjes die onder aan z'n buik zitten. kan ik even met me zweep er onder langs 8-)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:27

Ik rij op de manege en er wordt van te voren wel aangegeven bij welk paard/pony je een zweepje nodig hebt ( ligt er natuurlijk ook maar net aan wat voor een persoon er op dat paard gaat rijden).
Als je bij sommige paarden niet je zweep erbij pakt weten ze gewoon dat ze hun eigen ding kunnen doen en luisteren ze totaal niet naar je ( die krijgen dus vaker een tikje om weer even op de ruiter te letten).
Bij sommige paarden hoef je de zweep niet eens te gebruiken, maar zegt het genoeg als je hem alleen maar in je hand hebt.
Daarentegen hebben wij ook paarden/pony's die je helemaal niet met een zweep hoeft te rijden omdat ze wel gewoon op je hulpen reageren.
Dit heeft er natuurlijk ook mee te maken dat er ieder uur iemand anders op rijdt en ze dus elke keer verschillende hulpen en aanwijzingen krijgen (vaak onbedoeld). Niet iedereen rijdt namelijk op hetzelfde niveau.
Meestal gebruik ik mijn zweep om het paard weer even wakker te schudden en wat actiever te laten lopen ( dus niet perse sneller!!!) Maar ben wat het gebruik van een zweep echt een schijterd en wat ze dan van mij krijgen kan je meer als een kriebel omschrijven. En heel soms als ik op een paard zit wat graag bochten afsnijdt en niet goed wilt afwenden leg ik mijn zweep op de binnen schouder zodat ze netjes op de hoefslag blijft en niet te vroeg/laat afwend.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:45

Mijn zweep is absoluut geen strafmiddel! Ik gebruik hem meestal om de achterhand wat bij te tikken en om haar even een tikje te geven als ze niet op mijn been reageerd.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:01

Als ik geen reactie krijg en hem/haar bij de les te houden ;)

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:12

NIET!
Ik rijd altijd zonder zweep, is gewoon niet nodig bij mijn paard.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:13

om m'n paard wakker te maken voor de barrage :D

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:15

Ik gebruik me zweep als me paard niet luisterd.
Niet reageerd als ik benen geef.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:18

Om het achterbeen nog iets meer te activeren.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:39

Niet...
Ik heb altijd wel een zweepje vast als ik aan het rijden ben, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Maar opstappen zonder zweep? Nee hoor, dan heb ik het gevoel dat er iets ontbreekt :Y)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:45

Het meeste om dazen onder haar buik weg te halen, om achterhand wat meer te activeren en zeer zelden om de stopknop te deactiveren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:49

waar ik zweep allemaal voor heb gebruikt? denk dat bokt daar niet vrolijk van word omdat ik dan de eerste ben die eerlijk is in dit topic (okee iets overdreven maar je snapt wat ik bedoel).. want ik geloof NOOIT dat niemand zn paard nooit een rake klap geeft. Ik heb hem in de africhting o.a gebruikt om een paard tussen de oren te meppen (niet gruwelijk hard maar wel raak) bij het steigeren. Dat paard had er een potje van gemaakt (of nouja, de onervaren vorige eigenaar) en die ging steil overeind.. geen lichamelijke oorzaak, gewoon je eraf proberen te krijgen, normaal mocht ie dan terug op stal.

na 1 keer een mep heeft hij het ook nooit meer gedaan :)

eerlijk he? barst maar los :D

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:52

Ik gebruik mijn zweep als verlengstuk van mijn been.
Vooral met het buitenrijden.
Als meneer iets ziet wat eng is en hij gaat uitwijken (bv. voor giga sproeier op een wei waar we toch echt langsmoeten 8)7 )
Dan leg ik de zweep op zijn schouderblad om hem zachtjes bij te tikken.
Meestal als iets echt ''eng'' is helpt alleen been geven niet.

Verder als hij echt heel vervelend is geef ik hem wel eens een tik, maar dat werkt meestal averechts dus doe ik dat liever niet.

Verder gebruik ik de zweep niet!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:14

Als decoratie, geen zadelkast zonder een zweep!!!

Ik rijd er dus niet mee. Al gaat de volgende buitenrit het ding wel mee, ik laat me niet weer van de sokken rijden door een Motormuis!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:43

Wel eens een hond op het strand van m'n pony weggeslagen... pff dan ben je blij dat je em bij je hebt hoor!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:50

om fietsers te bedreigen ~~}> (pubers die tegen mn paard op fietsen bedoel ik dan :( )
honden weg te jagen.

en af en toe had ik ehm nodig om mn paardje wakker te houden, anders viel ze in slaap :=