Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rianneke schreef:Ik zei al niet gewenst gedrag meteen de kop indrukken... Als je in het begin al ziet dat een veulen teveel praatjes heeft het meteen de kop in drukken en em altijd kort houden.
Jannepauli schreef:Haha, dit topic lijkt vooral bedoeld te zijn om de kudde de kans te geven om te laten zien hoe geweldig ze zijn en hoe goed het allemaal gesnapt wordt. Eigenlijk net zoals in een recent topic waar vastgesteld werd wie wél een 'paardenmens' is en wie niet. De meerderheid stond zich daar als mini-tarzannetjes op de borst te trommelen om duidelijk te maken dat ze bijna een paard zijn, zó wis en zeker waren ze paardenmens!![]()
Het is zo ongenuanceerd allemaal.
Mensen maken fouten, maar paarden ook. En heus, lang niet alles is te verklaren met "dan had je maar duidelijker' moeten zijn.
Die opvatting maakt een paard namelijk tot een wezenloze slaaf, zonder enige vorm van individualisme. of karakter.
Hoe ver kun je gaan? De stelling zegt immers eigenlijk dat een paard pas 'spoort' als JIJ het zo goed doet, dat ie alles doet wat jij verlangt?
Het enige wat van belang is dat je als mens probeert een in oorsprong wezensvreemde taal te spreken, empathie te ontwikkelen en open te staan voor signalen die de onze niet zijn. Gewoon je best doen en niet te veel "extern attribueren" (oftewel alles buiten jezelf de schuld geven). Maar hoe lang je ook "in de paarden zit"en hoe goed je het ook allemaal bedoelde, zelfs dan kan het fout gaan. Aan de éne kant van het hek (mens) of de andere (paard) !
Dus... afgezien van de 'opvoedkundige waarde' van dit topic, denk ik dat je er in beginsel al helemaal niet mee komt als je dit soort 'zwart-wit' polls lanceert. Dat gaat namelijk geheel voorbij aan alle grijstonen die soms zo kenmerkend voor 'communicatie' zijn.
aerdenhout1 schreef:Dat bedoel ik dus ook, de fout ligt in mijn ogen eigenlijk altijd bij de mens. WIJ willen zo graag op dat paard gaan zitten, maar weten vaak niets van een paard en hoe zijn gedachtengang ( als hij die al heeft natuurlijk) is. De kunst is dus om IN een paard te kijken en niet NAAR een paard, als je begrijpt wat ik bedoel.
Of aan een touw meelopen.
) staan op de poetsplaats niet vast. Die lopen mee zonder dat ik het touw hoeft vast te houden ( ik ben een dikke scheiterd, dus houd het lijntje voor de zekerheid maar vast, stel je voor dat mijn staatsgevaarlijke hengst wat uitvreet
)
FitzChivalry schreef:Ik bedenk me net dat wss de grootste ruiterfout is dat mensen een type paard kopen waar ze niet mee overweg kunnen..
Ik wordt wel eens uitgelachen met mijn doodbrave koudbloedkruising.. Maar ik ken mijn eigen capaciteiten en wensen, en daar sluit hij naadloos bij aan..
Geef mij een hooginhetbloedstaand bloedpaard, en er blijft niks van me over
Namelijk dat ik soms aan de andere kant van de bak beland als waar ik wil zijn, omdat mijn paard schrikt. Toch zie ik dat niet als ruiterfout, want het komt door gebrek aan vertrouwen. En dat vertrouwen kost tijd om op te bouwen, die tijd hebben we nog niet gehad.
brigitta1987 schreef:@WinBinChes: Ja oke, maar er gaat wel wat fout met rijdenNamelijk dat ik soms aan de andere kant van de bak beland als waar ik wil zijn, omdat mijn paard schrikt. Toch zie ik dat niet als ruiterfout, want het komt door gebrek aan vertrouwen. En dat vertrouwen kost tijd om op te bouwen, die tijd hebben we nog niet gehad.
Vandaar dat ik het een twijfelgeval vind
Chaos schreef:Opzich ben ik het ermee eens dat de meeste dingen -vrijwel alles- te wijten zijn aan ruiterfouten, ook al komt het voort uit onwetendheid.. Maar dan heb je nog de paarden die enorm lastig zijn, dit is dan vaak wel een ruiterfout te zijn, maar dan hoeft het nog niet jóuw ruiterfout te zijn. En dat maakt de situatie ook vaak weer extra lastig.
KiWiKo schreef:[ook voor de lastige paarden met een weet ik veel wat verleden is een goede ruiter te vinden waardoor die problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen
Chaos schreef:Nou ja, die mening heeft ieder voor zich.
Ik heb paarden gezien -en gehad- die niet meer te redden waren. Niet iedereen is dit met mij eens, maar ik geloof dat paarden zo verkloot kunnen zijn dat je ze met welke methode, en ongeacht de hoeveelheid geduld en liefde het niet meer goed komt.
maar ik weet zeker dat er ergens op deze aardkloot iemand rondhuppeld die zo een paard echt wel weer goed krijgtChaos schreef:Opzich ben ik het ermee eens dat de meeste dingen -vrijwel alles- te wijten zijn aan ruiterfouten, ook al komt het voort uit onwetendheid.. Maar dan heb je nog de paarden die enorm lastig zijn, dit is dan vaak wel een ruiterfout te zijn, maar dan hoeft het nog niet jóuw ruiterfout te zijn. En dat maakt de situatie ook vaak weer extra lastig.
)