heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunaa

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:58

Misschien kan het idd ook wel een beetje de 'mode zijn'. Ik vind dat je sporen gebruikt om de hulpen te verfijnen. Als ik op een paard rij die goed voorwaarts is, dan hoef ik er geen spoortje bij. Maar als een paard echt langzaam is, dan zou ik er wel een spoortje bijpakken.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 17:01

sporen zijn idd om te verfijnen, maar je paard loopt er naar mijn mening wel ietsje voorwaartser door. maar dat meisje(meisje K dus) rijd niet in de M, ze start ook niet officieel. ik denk toch echt dat ze het doet om stoer te doen, want ze begon met n sporenbandje, en daarna een knopspoortje(kleintje) en nu heeft ze weer n grotere, en in draf/galop heeft ze toch echt geen stil been...

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:03

Ik heb vandaag voor de derde keer (en ook weer voor het eerst in een jaar) op een paard gereden, dat helaas helemaal afgestompt is. Eigenaresse rijdt met sporen maar houdt aan de voorkant teveel tegen, paard reageert nu ook helemaal niet meer lekker op een 'gewoon been'.
Toch prima kunnen rijden zonder spoor of zweep, na zeker een half uur proberen hem aan het been te krijgen. Hier rijd ik nooit met sporen, op de manege heb ik dat bijna altijd wel gedaan om m'n hulp te verfijnen. Maar goed, daar rijd ik niet meer.

ikke20

hier nog 1 die het er wel mee eens is. ik rij mn paard bewust zonder spoor. als je je paard zonder spoor nieteens fatsoenlijk kan rijden hoort een spoor er al helemaal niet bij.
daarbij vind ik het enorm belangrijk dat mn paard naar mn been luisterd daar trainen we dan ook op.
valt me wel op dat steeds vaker mensen met sporen rijden maar ook op de werkeerde manier met de sporen omgaan

Geryon

Ja, ze zijn wat actiefer voor je hulpen, daarom zijn ze voorwaartser denk ik. Ik weet neit meer over het meisje K, en heb geen zin om terug te lezen!XD

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:24

Ik heb de indruk dat hulpmiddelen an sich een modegril zijn. Als ik door het dorp rij (zonder hulpmiddelen dan de zweep) zie ik standaard wel voorbijkomen: Meiden met grote sporen en slof, meiden met sporen en s&t, pelham of pessoabit op de onderste ring en dan nog vaak een slof of martingaal erbij. Ik word maar wat vaak aangekeken (en ook gevraagd) waarom ik zonder rij, en of dat wel veilig is... Meestal door hele jonge meisjes, maar ook vrouwen van rond de 30/40 met paarden vragen me vaak genoeg hoe ik dat toch doe en durf, zo zonder hulpmiddelen...

Vraag me in veel van die gevallen (natuurlijk zitten er daar ook meiden tussen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en de hulpmiddelen correct gebruiken) wel af of ze weten wat ze er allemaal aan hebben hangen en vooral waarom. Met sporen je paard vooruit prikken om dan met zware bitten, hulpteugels en het betere ruk- en plukwerk van voren tegen te houden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:58

Hee wat grappig mick, die meiden ken ik ook :+

Tja. Ik lees hier te vaak dat paarden voorwaartser zijn door het gebruik van sporen. Naar mijn idee kunnen die ruiters niet rijden, sporen zijn bedoeld om de hulpen te verfijnen, niet om een paard vooruit te prikken. Of zeg ik dat nou alleen maar omdat ik jaloers ben en ook sporen wil maar dat geen enkel nut heeft aangezien ik zelfs aan zwanenhalzen niet genoeg heb. En giraffenhalssporen bestaan bij mijn weten niet :Y)

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:05

Ik rij altijd met sporen en soms met een zweep. Mijn paarden werken dan veel verfijnder. Ik rij er al mee sinds ik 8 was denk ik.

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:52

Ik *Reed* met sporen.
M'n instructrice zij dat ik ze beter af kon doen, en gewoon goed moest oefenen om m met me been te rijden ZONDER sporen.
Dus heb ik dat gedaan.
De 1e paar x met rijden luister de die niet echt naar me been..
Maar langzamerhand luisterd die wel..
Dus ik zou zeggen tegen mensen met sporen: Probeer het gewoon is een paar weken zonder sporen ;)

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:02

Ik rijd mijn pony sinds met sporen niet om hem voorwaarts te krijgen , maar om mijn hulpen iets te verfijnen vooral als hij niet zo goed om mijn binnenbeen reageert..
Met springen en buitenritten heb ik ze eigenlijk nooit om.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:07

Ik rij op mijn merrie ook met sporen, ze is al 21 jaar en niet al te voorwaarts. Ik gebruik ze ook alleen als ze nodig zijn, ik druk met de kuiten en als ik geen reactie krijg komt eerst een tik met de zweep, nog geen reactie dan ook het spoortje erbij. Moet ik wel vertellen dat ze hardstikke slecht van te voren gereden is en ik daardoor veel problemen ben tegengekomen. Maar we gaan lekker voorruit en de eigenaar (waar ik haar van huur) kent haar niet meer terug. Het ligt er ook denk ik aan hoe je ze gebruikt he. Je moet niet de hele tijd liggen prikken. Verder rij ik veel overgangen om haar voor het been te krijgen. En ook veel afwisseling om het voor haar leuker te houden, longeren, buitenrijden, sprongetje, wandelren enz enz
Heb tussendoor ook nog weleens een ander paardje gereden en daar had ik het niet nodig dus bleven ze ook af. Maar ieder paard is anders.
Maar kan me voorstellen dat sommige mensen het "nodig"hebben, maar eerst altijd proberen zonder te rijden en zeer zeker niet voor de sier of stoerigheid omdoen. Als ik ze niet "nodig"zou hebben bleven ze ook echt wel af. Wie weet komt het ooit nog eens zover :D

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:50

Ik rijdt met sporen om mijn paard te correrigeren.
en je kan hem makkelijker even een extra spoortje bij geven als hij stout is.
met een zweep wordt de meine juist ontsettend fel met een spoor niet

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:39

Ik heb vandaag voor het eerst en ook voor het laatst (voor een lange tijd) met sporen gereden. Reed op mijn favoriete paard die maar eens in de week loopt en natuurlijk in mijn les, maar op haar wordt altijd met sporen gereden om haar naar voren te krijgen. Ze was al behoorlijk afgestompt en dat is nog flink erger geworden. Dus na een half uurtje ging ik het ook wel proberen (aan het begin van de les afgewezen), ze liep iets meer door maar ook minder ontspannen dus na een kwartiertje ben ik gaan uitstappen. Dan maar wat korter les. Hopelijk kan ik haar binnenkort gewoon uit deze situatie halen.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:49

Heb laatst geschreven bij de L1 paarden. Van de 30 deelnemers reden er maar 2 zonder sporen!
het gros reed best netjes met sporen, maar een aantal hadden hun hak laag, trokken die op en prikte dan in de buik! Of soort ''veeg'' omhoog al prikkend in de buik.. Ik kon het echt niet aanzien, dat is gewoon geen drijven met de kuit meer! :S

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:43

ik schreef laatst bij het Z1 en het is echt treurig dat zoveel mensen bij elke (draf vooral) pas de spoor in die buik duwen,omdat ze hun benen in de draf tijdens het doorzitten niet stil kunnen houden.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:47

Snoevie schreef:
ik schreef laatst bij het Z1 en het is echt treurig dat zoveel mensen bij elke (draf vooral) pas de spoor in die buik duwen,omdat ze hun benen in de draf tijdens het doorzitten niet stil kunnen houden.

Nou ik denk dat die mensen wel bewust hun paard elke pas aansporen hoor ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:49

ok ja dat kan,maar het ziet wel sneu uit bij sommigen,echt iedere pas...en niet alleen Z1 uiteraard,maar dit keer viel het me gewoon op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:50

Ik rij op het moment wel met sporen ja.... Dan komen de hulpen veel duidelijker door ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:07

Ik rijd iig niet met sporen en ben dat ook niet van plan! Ik vind t niks om mn paard te moeten prikken!
Ik vind t niet vriendelijk.

Maar het valt mij idd ook op dat steeds mee rmensen t doen! Ik zie zovaak mensne die zelfs geen goede been ligging hebben en het gebruiken. ( met de tenen naar buiten ) en dan zeggen nee ik prik mn paard niet :+ en ze geloven t ook nog!

ik zou t ook nie lekker vinden hoor zo'n punt tussen mn ribben :P

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:09

Ik heb ze wel, vroeger op een pony gereden waarbij het toch wel handig was dat extra hulpmiddeltje. Maar als het even kan rij ik er niet mee dus vandaar dat ik er nu niet meer mee rijdt. Gebruik wel een zweepje maar dat is ook meer voor de zekerheid.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:25

Bizzybijtje schreef:
Ik rij op het moment wel met sporen ja.... Dan komen de hulpen veel duidelijker door ;)

ik ook om deze reden ;)

Evi01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:30

Eerst reed ik eigenlijk altijd met sporen, sinds ik mijn nieuwe paard heb heb ik ze niet nodig. Ze is goed voorwaarts, in het parcours ook. Misschien dat ik ze een keer om zou moeten doen maar dan echt alleen om te gebruiken in geval van nood ze echt niets meer doet etc.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:36

Ik heb nix tegen sporen hoor .
Maar laatst op de manege zag ik echt iets waar ik me nog steeds rot over voel =(

Ik moest nog wachten op een vrienden en ging toen kijken naar mensen die reden in de buitenbak .. en iedereen reed daar met sporen en het merendeel ervan gebruikte ze echt verkeerd.

Er was ook een man van ongeveer 30 ! Die in het ritme van het paard zijn gang bij ELKE stap zijn sporen erin duwde ! En in hetzelfde ritme zaagde hij met de teugels . Dus links spoor en ruk en dan rechts spoor en ruk. Dat paard liep zonder te overdrijfen met zijn kin op zijn borst =O Maar de man bleef doorgaan alsof het hoorde , en gewoon iets was als lichtrijden... en dan nog arrogant kijken van kijk mijn paard loopt mooi BAH ! zo kwaad kan ik me hier om maken
Ik durfde er nix van te zeggen omdat ze mij als manegeruitertje uit zouden lachen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:58

dat is bij mij ook 1 van de rede dat ik nu L1 rij en dat zonder sporen. moet eens kijken hoeveel wedstrijdruiters nog zonder sporen rijen. als jij in het B al sporen nodig hebt hoe zit het dan in het Z straks. daarbij hoeveel 3 jarige zie je niet ingereden worden met sporen. zijn er ook steeds meer. nee eerst eens zorgen dat je zonder kan rijden en daarna als het echt nodig is vanwege het hogere dress kan je een spoortje aandoen en op de juiste manier gebruiken en niet omdat je paard dan voorwaardser is. paard hoort eerst voorwaards te zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:30

Ik heb jaren met sporen gereden zowel bij mn welsh cob als mn kwpn-er dit omdat in de hogere klasse vd dressuur ik het in ieder geval al positief ervaarde om deze te gebruiken.
De oefeningen worden steeds moeilijker/complexer en komen sneller achter elkaar dan is het geven van hele kleine signalen prettiger dan heel veel been.

Mijn welsh cob had geen ervaring met spoortjes maar ik heb in de jaren dat ik ze heb gebruikt nooit het idee gehad dat ik haar daar 'pijn' mee deed.
Mijn kwnp-er is vanaf jongs af aan met spoor gereden al ruim voordat ik hem kreeg, bij hem was het haast onmogelijk om een simpele training eruit te krijgen zonder spoor, het heeft me jaren gekost voordat hij weer flex reageerde om mn been zonder spoor, maar op een gegeven moment kwam ik er niet meer onderuit tijdens de trainingen.. hij bleef wat zwakjes aan mn been en dan krijg je het bij bepaalde oefeningen er gewoon niet uit.

Mijn huidige haflinger van 9 jr rijd ik zonder spoor, we zijn nog bezig aan de basis en dat gaat prima, we rijden western en de oefeningen die we nu beheersen gaan prima zonder spoor, ik ga alles op alles zetten om haar ook strakjes bij de moeilijkere oefeningen scherp aan het been te houden zonder spoor, want ergens zou het toch niet nodig moeten zijn.

In principe ben ik niet tegen het gebruik van een spoortje, vaak als een paard door verschillende mensen is gereden en uitgebracht wordt deze niet soepeler aan de hulpen en komt eigenaar nummer 3,4,5 enz er vaak niet veel mee vooruit met een simpel beenhulpje......erg jammer maar dat is niet helemaal aan de ruiter te wijten.
Daarnaast vind ik gebruik vd spoor om je paard MEER aan het been te krijgen of voorwaardster te rijden niet juist, naar mijn idee sla je dan een paar hoofdstukken over.
Een jong paard die net onder het zadel is zou naar mijn mening ook niet spoor gereden hoeven worden, als het goed ben je dan alleen met de basis bezig en dan heeft het effect vd spoor die volgens mij meer bedoeld is voor het verfijnen van een hulp bij moeilijkere oefeningen overbodig.
Ik denk dat heel veel jonge paarden in de dressuursport behoorlijk lang zonder spoor gereden kunnen worden...helaas zie ik vaak anders.

Als je juist met een spoor om gaat en je rijd een paard wat fijn aan de hulpen is, kun je met een spoor hele kleine signaaltjes geven, zo klein dat ze haast niet zichtbaar zijn voor andere.
Als iedereen van mijlen ver kan zien dat je de spoor veelvuldig gebruikt ben je al tever heen om uberhaupt het juiste gebruik er ooit nog goed in te krijgen, of er moet een bijdehand iemand in je omgeving zijn die je met de neus op de feiten drukt want naar mijn idee riekt dat meer naar paardtje pesten dan naar harmonieus samen een proef neer zetten.