Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:31

Mijn paard vindt werken ook leuk, hoor!!! :j
Zowel het grondwerk als het rijden.

Anoniem

Re: Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:32

Zo hoort het :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:33

Zamora schreef:
@ vivalavida: en als ie hinnikt?? :')

Dan laat ie daarna gewoon een boer is de lucht er weer uit :')
hahahahaha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:40

omg omg wat een hoop onzin weer , zowel heen als weer

BITLOOS IS NIET PER DEFINITIE VRIENDELIJKER
en met bit niet per definitie onvriendelijk

suleilitha schreef:
Een beetje ruiter kiest zijn bitten met dezelfde zorgvuldigheid ;)

een beetje ruiter kiest DE OPTOMING met een beetje zorgvuldigheid
en bij het ene paard is dat hoofdstel a met bit c en bij de ander hoofdstel met bitloze optoming x

JoviBan schreef:
MarZZJaa schreef:
ik denk dat je minder hoord van ongelukken zonder bit omdat de meeste mensen met een pittig paard niet gaan bitloos rijden.

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat de paarden die bitloos gereden worden, 'niet pittig' zouden zijn.
Een pittig, temperamentvol paard is prima bitloos te rijden, ook buiten.
Veiligheid zit 'm niet in het bit.
Veiligheid zit 'm in 1. ) het paard z'n zelfvertrouwen (niet bij iedere situatie of onverwachts voorval in de paniek schieten en ervandoor willen), 2.) het paard z'n vertrouwen in de ruiter (biedt de ruiter hem zekerheid, rust, veiligheid en leiderschap) en 3.) de interactie tussen paard en ruiter (vertrouwen in elkaar, goed op elkaar ingespeeld zijn).
Deze drie zaken moeten sowieso goed voor elkaar zijn, of je nu met of zonder bit rijdt.
Overigens zie je wel vaak dat bovenstaande 3 punten bij bitloze combinaties over het algemeen beter voor mekaar is. Dùs veiliger inderdaad en lijkt het paard "niet zo pittig'.

zou ik het dan net verkeerd om doen ?? :D

mijn anda hengst die graag bij iets engs er vandoor gaat rijd ik op een btilooze op toming
en als die schrikt vergeet die echt dat ik er op zit , als ik er naast loop
zou mening sinterklaas paard jaloers op m zijn zoveel vertrouwen in mij

en mijn hittepetitje die verschrikt van alles maar er nooit vandoor zal gaan
rijd ik met een billy allen met shanks 8-)
vergeet nooit dat ik er opzit en vertrouwd op me , der naast vergeet die wel eens dat ik er naast loop

tot nu toe bijna ieder paard op iets anders gereden

beide optomingen zjin gekozen door middel van een paar punten
zo vriendelijk mogelijk waarbij ik met de minste druk kan rijden
de optoming waar de paarden het rustigste op reageren
(geef mijn anda bit in en die raakt geirriteerd geef m n touwhalster en hij word levens gevaarlijk
geef mij pown een gebroken bit en hij blijft shaken geef m n touwhalster en je hebt geen nood rem en stuurafwijking van 40cm (leuk als je net tussen auto en stoep door past :') niet dus :( )
de optoming waarbji de noodrem het beste werkt :D wel zo fijn voor het overige verkeer ;)

er is geen goed of slecht of slechter of beter
dat wat het prettigste werkt voor de combi is de juiste

en of dat nu met bit of bitloos is .. dat doet er niet toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:41

_O_ AMEN!!!

mee eens dus :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:07

Even een vraagje tussendoor hoor...zomaar nieuwsgierigheid...

worden jullie het nooit eens zat om steeds dezelfde discussies aan te gaan met dezelfde personen?

Waarom kunnen jullie niet tevreden zijn met de wijze waarop jullie zelf met jullie paarden omgaan zonder steeds met een vingertje te wijzen naar 'die anderen die het niet op jouw manier doen"??

Als jij (in het algemeen, bedoel er niemand specifiek mee) in God gelooft en gelooft dat je in de hemel komt als je in het scheppingsverhaal van de Here Jezus gelooft en anders niet, ga je dan ook op iedereen commentaar hebben die dit geloof niet aanhangt?

Je laat die ander dan toch ook gewoon in zijn waarde of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:10

Je hebt gelijk Laetitia, ik ga maar chillen en me er bij neerleggen dat ik een slecht mens ben, omdat ik bitten in gebruik heb bij de paarden ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:14

laetitia schreef:
worden jullie het nooit eens zat om steeds dezelfde discussies aan te gaan met dezelfde personen?

daar dacht ik meteen aan toen ik dit topic opende :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:16

Volgens mij was het topic net gestart omdat de bitloze ruiters bang zijn om onterecht afgerekend te worden op het bitloos rijden als er zich op een dag eens een ongeval met een bitloos opgetoomd paard voor doet. En ging de vraag dus eigenlijk daar over, vooroordelen..

Zegt toch niemand dat jij een slecht mens bent Suleititha :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:18

Nou, eerlijk gezegd ben ik het moddergesmijt van enkele fanatieke aanhangers van bitloos rijden naar mensen die verkiezen te rijden mét bit af en toe meer dan zat.... snik!!!
Maar goed, zowel met bit als bitloos kunnen er ongelukken gebeuren, een paard wat uit zijn stekker gaat hou je met een scheepstros nog niet tegen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:19

denk niet dat dit topic als zodanig met die reden gestart is

dat sommige het e van gemaakt hebben dat is een ander verhaal , maar ook ik denk wel eens bij bepaalde topics

"hoe zou "de wereld"reageren als dit een bitloze rijder was geweest"

even heel erg ver vooruit denkend , met de nederlandse
wil zich overal mee bemoeien overheid
moet er niet aan denken dat er door de oveheid bepaald gaat
worden dat ik mijn oudje niet meer bitloos mag buiten rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:19

Vooroordelen beide kanten op :j
Vind het wel boeiend zo'n discussie. Sommige argumenten lach ik heel hard om :D en sommige denk ik diep over na of weerleg ik.... Het is sowieso interessant, als het niet veroordelend wordt zo van jij rijdt sport jij bent slecht, vind ik het best :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:22

@ suleilitha: Kijk daar zijn we het dan helemaal over eens ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:26

VivaLaVida schreef:
sommige denk ik diep over na of weerleg ik....

Denk je ook wel eens, hmm misschien heeft die andere wel gelijk? of, misschien moet ik toch zelf even wat uittesten?
Ik geef van mezelf toe dat ik het daar erg moeilijk mee heb, een ander met een tegengesteld standpunt gelijk geven, bijvoorbeeld in een paar aspecten van het verhaal. Ook dat is een vooroordeel, en dat werkt aan twee kanten zo, moeten we blijven beseffen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:30

Bandida schreef:
VivaLaVida schreef:
sommige denk ik diep over na of weerleg ik....

Denk je ook wel eens, hmm misschien heeft die andere wel gelijk? of, misschien moet ik toch zelf even wat uittesten?
Ik geef van mezelf toe dat ik het daar erg moeilijk mee heb, een ander met een tegengesteld standpunt gelijk geven, bijvoorbeeld in een paar aspecten van het verhaal. Ook dat is een vooroordeel, en dat werkt aan twee kanten zo, moeten we blijven beseffen..

Dat bedoelde ik met diep overna denken :)
Als ik vind dat iemand gelijk heeft, geef ik dat diegene ook. Geen moeite mee hoor. Maar het is niet zo zwart-wit!! Zou makkelijk zijn misschien :) maar grijs bestaat ook nog.... het is de manier van omgaan met.....

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:01

suleilitha schreef:
Als je je paard met een bit pijnprikkels bezorgt, is het goed in de war met je teugelvoering.

ik zeg ook niet dat ik zo over mijn paarden denk. ik zeg dat veel mensen zo denken. ik rij namelijk wel vaak bitloos en dan hoor ik van andere mense ik ga dat niet proberen mijn paard is te pittig.

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:02

ow sorry verkeerde gequete :o

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:34

Twiggy2008 schreef:
Overigens hoor ik graag van diegene die een pony met een gebroken neusbeen heeft gekend, welke bitloze optoming daarbij gebruikt is.

Een hackamore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:40

Hier nog één.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:42

Sterre schreef:
Twiggy2008 schreef:
Overigens hoor ik graag van diegene die een pony met een gebroken neusbeen heeft gekend, welke bitloze optoming daarbij gebruikt is.

Een hackamore.

Dank je wel voor deze info. Gelukkig rij ik daar niet mee :n , heel bewust niet. Overigens vind ik dat als je aan dit soort optomingen begint, je moet weten hoe scherp deze inwerken. Met de bitloze optomingen waarmee ik rij, zou ik dit echt niet voor elkaar krijgen. Kan me er niets bij voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:47

ik dnek ook niet dat ik t met mijn hoofdstel voor elkaar krijg ( ik rijd overigens wel met kruislings systeem wat mij en mn paard goed bevalt ).
Ik zouz elf ook niet voor een hackamore kiezen, vind t ondingen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:56

Ik vind dus ook dat mensen niet meteen moeten beweren dat als je bitloos rijdt, je het neusbeen van je paard kan breken. Dat hangt af van je optoming. Waar ik mee rij, is dat echt onmogelijk. Daarbij hoor je te letten dat de neusriem ten alle tijde op de juiste plek ligt. Zeker met de scherpe optomingen, zoals bv een hack.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:57

idd als de neusriem op de juiste plek ligt lijkt t me sterk dat je t botje breekt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 05:54

Twiggy2008 schreef:
Ik vind dus ook dat mensen niet meteen moeten beweren dat als je bitloos rijdt, je het neusbeen van je paard kan breken. Dat hangt af van je optoming. Waar ik mee rij, is dat echt onmogelijk. Daarbij hoor je te letten dat de neusriem ten alle tijde op de juiste plek ligt. Zeker met de scherpe optomingen, zoals bv een hack.

helemaal mee eens!
en dan moeten mensen die voorstander van bitloos zijn(wat ik me best kan voorstellen,ik vind bitloos ook fijn voor mijn pony),ook niet beweren dat een bit een paard altijd pijn doet.

bit of bitloos,het hangt van de ruiter af hoe een optoming/bit gebruikt word

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:43

ook van het paard , niet ieder paard reageert goed op een der vele bitloze optomingen en niet ieder paard reageerd goed
op een der vele soorten bitten idem voor neusriemen etc

heb overigens wel eens gezien dat iemand zijn hackemore brak
maar nog nooit de neus vh paard
als die op de juiste hoogte hangt is dat ook zga onmogelijk

er zijn ook paarden die door been bescherming juist gevallen zijn
dat is dan toch ook niet direct allemaal vergruisd
(heb het niet over voor de sier maar over voor de sporten waar het nodig is)