Zowel het grondwerk als het rijden.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Een beetje ruiter kiest zijn bitten met dezelfde zorgvuldigheid
JoviBan schreef:MarZZJaa schreef:ik denk dat je minder hoord van ongelukken zonder bit omdat de meeste mensen met een pittig paard niet gaan bitloos rijden.
Het is natuurlijk onzin om te stellen dat de paarden die bitloos gereden worden, 'niet pittig' zouden zijn.
Een pittig, temperamentvol paard is prima bitloos te rijden, ook buiten.
Veiligheid zit 'm niet in het bit.
Veiligheid zit 'm in 1. ) het paard z'n zelfvertrouwen (niet bij iedere situatie of onverwachts voorval in de paniek schieten en ervandoor willen), 2.) het paard z'n vertrouwen in de ruiter (biedt de ruiter hem zekerheid, rust, veiligheid en leiderschap) en 3.) de interactie tussen paard en ruiter (vertrouwen in elkaar, goed op elkaar ingespeeld zijn).
Deze drie zaken moeten sowieso goed voor elkaar zijn, of je nu met of zonder bit rijdt.
Overigens zie je wel vaak dat bovenstaande 3 punten bij bitloze combinaties over het algemeen beter voor mekaar is. Dùs veiliger inderdaad en lijkt het paard "niet zo pittig'.
niet dus
)
wel zo fijn voor het overige verkeer
VivaLaVida schreef:sommige denk ik diep over na of weerleg ik....
Bandida schreef:VivaLaVida schreef:sommige denk ik diep over na of weerleg ik....
Denk je ook wel eens, hmm misschien heeft die andere wel gelijk? of, misschien moet ik toch zelf even wat uittesten?
Ik geef van mezelf toe dat ik het daar erg moeilijk mee heb, een ander met een tegengesteld standpunt gelijk geven, bijvoorbeeld in een paar aspecten van het verhaal. Ook dat is een vooroordeel, en dat werkt aan twee kanten zo, moeten we blijven beseffen..

maar grijs bestaat ook nog.... het is de manier van omgaan met..... suleilitha schreef:Als je je paard met een bit pijnprikkels bezorgt, is het goed in de war met je teugelvoering.
Twiggy2008 schreef:Overigens hoor ik graag van diegene die een pony met een gebroken neusbeen heeft gekend, welke bitloze optoming daarbij gebruikt is.
Sterre schreef:Twiggy2008 schreef:Overigens hoor ik graag van diegene die een pony met een gebroken neusbeen heeft gekend, welke bitloze optoming daarbij gebruikt is.
Een hackamore.
, heel bewust niet. Overigens vind ik dat als je aan dit soort optomingen begint, je moet weten hoe scherp deze inwerken. Met de bitloze optomingen waarmee ik rij, zou ik dit echt niet voor elkaar krijgen. Kan me er niets bij voorstellen. Twiggy2008 schreef:Ik vind dus ook dat mensen niet meteen moeten beweren dat als je bitloos rijdt, je het neusbeen van je paard kan breken. Dat hangt af van je optoming. Waar ik mee rij, is dat echt onmogelijk. Daarbij hoor je te letten dat de neusriem ten alle tijde op de juiste plek ligt. Zeker met de scherpe optomingen, zoals bv een hack.