Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:32

Maar ik denk dat je ook met bit niet zomaar ineens naar buiten moet gaan.

Toevallig vanmiddag buitenrit gemaakt, met meerdere paarden waarvan we niet wisten of ze verkeersmak waren of niet. Ik als enige bitloos. En ik had ook 2 momentjes dat ze echt even stond te draaien, en ze was erg enthousiast dus kostte het me soms moeite om haar in te houden. Maar één van de andere paarden stond ook 2 keer midden op de weg geparkeerd, en een ander stak uit zichzelf de weg ineens over uit angst.

(overigens waren ze de rest van de tijd ontzettend rustig en relaxed, hoor)

Met een bit heb je net zo veel, of weinig, te zeggen als bitloos. En met geen van beide moet je naar buiten gaan als je niet eens weet of je paard er wel goed op reageert, lijkt mij. :P

AnnemiekvM

Re: Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:40

Ik rij sinds kort met Tommie ook bitloos en het gaat heel goed, maar het idee vind ik nog best wel eng/vreemd.
Mijn gevoel zegt dat je met bit eerder weer controle hebt, maar of het ook echt zo is weet ik nog niet. Ben in de uitprobeerfase.

op: www.bitloosrijden.nl heb ik mijn informatie gehaald voordat ik er 1 heb aangeschaft.
Misschien leuk om te lezen, maar het hoeft niet hoor.
Ik heb altijd met bit gereden en ben nu bitloos aan het proberen. Kan nog niet zeggen of het de wereld is, maar wie weet komt dat nog.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:31

DaniBanani schreef:
Toevallig vanmiddag buitenrit gemaakt, met meerdere paarden waarvan we niet wisten of ze verkeersmak waren of niet.

Daar zou ik dus niet mee mee willen. In de bossen of eindeloze natuur..ok, daar kan een loslopend paard niet veel kwaad, maar niet op een plek waar je ook over de weg moet, en dat lijkt me zo ongeveer overal in Nederland.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:37

Het is niet zo onveilig als dat het klinkt, hoor. :)
Er waren ook paarden bij die wel volledig verkeersmak waren, een begeleider op de fiets voor als er iets mis ging, en langs rustige dorpswegen. En de paarden waarvan we het niet wisten, keken nauwelijks op of om van het verkeer. Waren ze er onrustig van geworden, dan waren we direct teruggegaan.

Ik bedoelde dat meer om aan te geven dat het dus niks uitmaakt of je wel of geen bit in hebt, want ook mét bit kan een paard 'stuurloos' worden en niet meewerken.

Alleen - als dat gebeurt en je rijdt bitloos, krijg je al snel als reactie: zie je wel, had je tóch een bit moeten gebruiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:04

Of je nou met of zonder bit rijdt, verkeersmak maken moet toch, en dan kun je er maar beter wat ervaren paarden bij hebben ;)

Terug on topic: vandaag heb ik de proef op de som genomen (eigenlijk vooral doordat zijn ene mondhoek wat ontveld is :o ) en ik heb erg fijn gereden, in de bak, waar ik niet zo vaak rijd, met een doodnormaal stalhalster met teugels eraan :+ Vos (zo heet mijn paard) reageerde er heel erg goed op en ik vond het fijn rijden, ik kon eigenlijk net zoals met bit rijden maar dan zonder 'm steeds in zijn mond te zitten :) Na de les van afgelopen week had ik niet meer in de bak gereden en vos en ik hadden nog een dispuut open staan, en dat heb ik vandaag opgelost, zonder bit :) In het begin was het een beetje raar, hij had niet meteen door hoe ik wilde sturen maar het lukte heel goed. Mijn paard wordt heel gauw zwaar op de hand en hij vindt het wel makkelijk om te hangen op het bit. Dat kan hij nu niet meer, net zoals hij ook niet meer kan rommelen met iets in zijn mond (dat doet hij graag, eigenlijk is het net een kleuter wat dat betreft) Doordat die afleiding weg is was hij erg fijn te rijden, morgen gaat mijn zadel naar de zadelmaker en als ik het weer terug heb wil ik weer eens met halstertje rijden, wie weet dat ik er van de week zelfs wel met rijpadje op klim :P

Maar het was in ieder geval niet eng of gevaarlijk :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-04-09 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:04

Mijn paard heeft nu al 5 maanden blessure, maar ongeveer een maand voordat ze deze blessure kreeg, ben ik begonnen met bitloos rijden. Niet omdat mijn paard slecht reageerde op een bit, nee, integendeel. Maar ik ben overgestapt omdat een bit gewoon zo veel schade aanricht in de mond. Ik heb ook al buiten gereden (ik had toen al geen zadel meer), dus gewoon met een zelf omgebouwd hoofdstel, zonderzadel, ging heel goed!

Als ik straks weer moet rijden, ga ik haar lekker rijden met een touwhalstertje of met mn nieuwe marylot. Ik denk absoluut niet dat je minder controle hebt zonder bit. Als een paard wil, gaat hij. En dan pakt hij het bit wel vast of rent hij er doorheen, paniek is paniek..

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:19

Over een hackamore (schrijf ik het goed?):
Ik vind dat omdat het groter eruit ziet dat het er eng uitziet.
Ik vind eigenlijk ook dat mijn mening nergens op slaat. :o

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:24

ik vindt het niet enger of gevaarlijker, maar wel vervelend..
ik heb namelijk eens op een paard gereden (in denemarken) boomloos en bitloos. dat paard ging op de buitenrit een aantal keren gewoon heel hard draven, en ik kom hem niet terug krijgen. kon hem niet omsturen ed. lukte gewoon niet. en toen had ik zoiets van, tsja met bit is het wel wat makkelijker om je paard terug te krijgen. maar idd, heel veel maakt het niet uit mét of zónder bit..!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:26

nog even een aanvulling op mijn andere berichtje;

ik rijdt mijn pony geregeld met een stalhalster en halstertouw eraan geknoopt als 'teugels'. want het is bet ver lopen naar de wei 'lui dat ik ben ;P' het is 300 meter ofzo denk ik?? maargoed vidnt het ook altijd heel gezellig om dan lekker op me ponytje over het weggetje langs onze weiden met mooi uitzicht aan beide kanten te rijden. echt heel fijn..(A)

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:30

Zoals al eerder is geschreven, als een paard gaat, dan gaat hij!
Met of zonder bit dat maakt geen .... uit.
Als het erop aan komt stel je als mensje op een paardenrug toch niet zo veel voor.

Mensen denken met een bit meer controle te hebben,
DENKEN ja, want het zit gewoon tussen de oren.

Ik heb vroeger ook altijd met bit gereden, maar opeens was ik het zat.
Paardje stond een tijdje stil door kreupelheid, en toen ik weer kon beginnen met rijden heb ik mijn hoofdstel weg gedaan en gewoon een bitloze gekocht.
En wat denk je? geen enkel probleem!

Ik heb een arabier en met buitenrijden is het echt een heet-hoofd,
maar bitloos is ze net zo goed onder controle te houden als met een bit.

@ Delfa, waarschijnlijk was dat paard in Denemarken met bit ook niet terug te krijgen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:30

Saar___ schreef:
Over een hackamore (schrijf ik het goed?):
Ik vind dat omdat het groter eruit ziet dat het er eng uitziet.
Ik vind eigenlijk ook dat mijn mening nergens op slaat. :o

Ja, het heeft van die enge scharen, net zoals een stangbit. Ik snap best dat je dat er eng en lomp uit vindt zien vind ik namelijk ook. Vind je een S-hack of bloemhack er ook griezelig uitzien?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:01

ach ja, het is gewoon; wat de boer niet kent...

en bij paardemensen nog een stapje erger: als je het iets anders doet dan "normaal", heb je zeker iets aan te merken op hoe ik het doe :(

Als ik met mijn schaapmakke paard door de bak rijd met alleen een touwtje om de nek, komen mensen met een paard met slofteugel, die bang is van alles en nog wat, mij vertellen dat ik geen controle heb :+ hilarisch, maar ook gewoonweg andere wereld :j

JoleinR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:33

Wij hebben een hard draver die regelmatig onder het zadel word gereden.. het is een vlug paard, maar we rijden hem bitloos en loopt dan fijner als dat hij een bit in heeft. hoe dit komt weet ik ook niet.

Ik denk dat het ook per paard verschilt, hoe een paard erop reageert enzo.

Doeeg xx

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:39

Ik denk dat als je een optoming kiest die in de eerste plaats bij je paard past het zowiezo veiliger rijden is, omdat de kans op verzet tegen de optoming kleiner is. En zowel ruiter als paard daardoor makkelijker ontspannen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:46

Ik heb mijn AVS merrie bitloos ingereden en rij haar nu nog steeds met een sidepull. Belangrijkste reden om voor bitloos te kiezen was het feit dat ze erg weinig ruimte in haar mond heeft en het met een bitje (hoe dun ook) erg snel vol zit.
Natuurlijk heb ik met bit waarschijnlijk meer controle, maar ik heb tot op heden die 'extra' controle nog nooit nodig gehad.
Maar mijn merrie is erg gevoelig en staat op fijne hulpen. De fjord van mijn ouders is bijvoorbeeld veel lomper en daar zou ik zelf niet zo snel bitloos mee gaan hobbelen. De remweg wordt mij dan toch echt iets le lang.

Mijn oude (nou ja, 17...) merrie heb ik zowel bitloos als met bit gereden. Moet zeggen dat haar hartslagen bij wedstrijden (endurance) niet anders waren met als zonder bit, dus met de ademhaling zal het allemaal wel meevallen denk ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:57

Voor mij IS bitloos ook iets gevaarlijker dan met bit. Bitloos betekend voor mij namelijk een stalhalster. Als ik er een bitloze optoming aanhang die net zo 'scherp' inwerkt als een bit hoef ik namelijk niet bitloos te rijden. Ik rijd bitloos
-voor de fun
- om te testen of ik de oefeningen ook kan rijden op minimale hulpen.
Op een touwhalster (met knopen) rijden is wat mij betreft net zo scherp als een bit.

Nu heb ik nogal een brutaal en jolig paard. Soms wil ik graag iets scherper inkomen (en ja, dan bedoel is 'mijn optoming' gebruiken als rem) Dat gaat met mijn bit wat beter dan met mijn stalhalster.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:02

fransje23 schreef:
Marijkjuh schreef:
Ik vind bitloos enger, omdat als mijn pony bijvoorbeeld weg springt of aan de kletter gaat en ik hem op de rem zet (ik heb immers geen zin om een heel weiland over te vliegen) ik zijn neusbeen zou breken. Terwijl je met een bit natuurlijk net zoveel schade aan kan richten en je bij een correct bitloos hoofdstel helemaal niet bang hoeft te zijn voor het breken van het neusbeen. Maar toch, dat vind ik altijd wel een erg eng idee :o

Dit is best een raar verhaal...

Hoe vaak gaat je pony trouwens aan de kletter?

Ik denk dat als een paard echt aan de kletter gaat niets werkt dus wat dat betreft maakt de optoming weinig uit.

Ik rij vrij regelmatig over weilanden en daar springt vaak een haas weg of vliegt een vogel op, de meeste paarden schrikken daarvan zo ook de mijne ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:06

Pol: maar dat touwhalster hebben ze geen last van zolang jij niets doet, dat bit voelen ze wel constant. Dat vind ik toch wel een verschil.

Ik geloof ook wel dat mijn remweg nu langer is dan wanneer ik er een bit in zou hangen (bij enthousiasme/halfhartige schrikacties, niet bij echte paniek). Maar dat is ook een stukje vertrouwen wat ik in haar heb, en gewoon weten hoe zij reageert op een bit. Dat wil ik niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:08

Voelen is wat mij en mijn paard betreft geen negatief iets gelukkig. Hij voelt ook constant dat ik er boven op zit.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:14

Dat is waar. :)

Ik zeg ook niet dat het negatief hoeft te zijn, hoor. Alleen dat het wel anders is.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:37

Nou zie ik weer al die discussies over bitloos rijden voorbij komen en dan wil ik toch stiekem even reageren met een ander verhaal dan dat de meesten hebben.

Ik ben helemaal pro bitloos, ik zou het liefste zelf ook alles bitloos rijden. Dit heb ik geprobeerd, op een heleboel mogelijke manieren ondertussen, heb een heel aantal bitloze optomingen geprobeerd alweer en rij helaas nog steeds (weer) met bit. Moet zeggen dat dit verhaal alleen opgaat voor mn draver, en ik er met andere paarden geen last van heb, dat bij voorbaat even.

En jaar of 6/7 geleden denk ik dat ik ongeveer met bitloos in aanraking kwam. Leek me wel iets voor mn draver die erg gevoelig op het bit reageerde en ik persoonlijk het liefst met niks rijd. Ben begonnen met touwhalster, gewoon in de wei, ors aanleren etc. Ging allemaal prima. Buiten (ik rijd alleen maar buiten in principe) ging het de eerste paar keer ook perfect. Heerlijk rustig en relaxt, galop en alles ging super, nouja super, iig beter dan dat het ging. Mn paard is een draver met een heel verleden en om een lang verhaal kort te maken, als ze gaat (doet ze niet vaak meer) dan GAAT ze, en dan heb je helemaal niks meer te vertellen, wat dus ook gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Oke, daarvoor was de ors dan, die kent ze prima, echter als ze echt voor een goeie gaat, kun je die ors ook wel vergeten. Bitloos was dus al snel geen optie meer, helaas.
Toch bleef het kriebelen en ipv een touwhalster een hackamore, weer hetzelfde, eerste paar keer perfect, en dan heeft ze door dat er geen NOODrem opzit. De noodrem is in dit geval omtrekken en hoe erg ik het ook vind, dat is helaas bij ons soms nodig. Niet vaak, het zal nu mss 1 keer per jaar voorkomen, maar toch vind ik dat ik in die situaties ook controle moet hebben, want ik wil geen ongelukken met honden/wandelaars/andere paarden/mn paard en mezelf natuurlijk.
Na de hackamore volgenden vele andere dingen, waarbij de sidepull en het gewone stalhalster het fijnste waren. De sidepull vond ik echter te scherp inwerken op de neus, waar ze dan weer te heftig op reageerde, dus ook niet de bedoeling. Oke stalhalster was iets van het laatste jaar, al die jaren zijn dus op en af gegaan, waarin het weer misging en dan weer een tijd met bit, toch weer bitloos etc.
Stalhalster gaat prima, perfect zelfs :D TOT het moment dat het misgaat. En dat is helaas vorig jaar een keer voorgekomen, vanuit het niks zet ze het op een lopen en blijft optrekken en optrekken. En geloof me, een draver kan ook HEEL HARD galloperen... Heb dr zelfs liever in rendraf, want daar vanuit is ze heel makkelijk terug te nemen, maargoed als ze gaat dan gaat ze in galop. En sorry dat ik het zeg, maar ik weet zeker als ik op dat moment een bit had ingehad had ze tegen de eerste de beste boom omhoog gezeten en was er niks aan de hand geweest. Helaas had ik geen bit in en heb ik vele kilometers onder me door zien schieten, biddend dat er niks of niemand op dat pad terecht zou komen. Kon heel lichtjes iets of wat zigzaggen, maar niet voldoende om haar te laten stoppen. Godzijdank stond er ergens een grote poort open (jaja midden in het bos :+ ) en daar heb ik haar tegenaan gestuurd zodat ze stopte. Trillen en janken natuurlijk, want wat je in die tussentijd allemaal denkt is ongelovelijk. Daarna is er ook niks meer aan de hand, en luistert ze weer perfect naar dr halstertje. Helaas voor haar (en mij)was dat de laatste keer.

Ik doe het niet meer, ik durf het niet meer, ik weet het niet meer. Tja zeggen dat ik mn paard niet onder controle heb en dus niet naar buiten zou mogen... Lijkt me niet van toepassing, ik weet ook dat het niet zo is. Er zit een kronkel in dr hoofd die er nooit meer uit zal gaan, gelukkig is die kronkel wel kleiner geworden, maar juist om dit soort gevaarlijke situaties te voorkomen, rij ik weer met bit. Ik vind het zelf verschrikkelijk, het is zoveel lekkerder om dr aan een halster mee te hebben en lekker laten eten onderweg (doet ze met bit ook wel, maar met halster gemakkelijker) Heb mn bit in principe ook amper nodig, alles gaat op stem en zit, maar heb hem er inderdaad inhangen voor de zekerheid. Kijk ik blijf wel zitten dat is het probleem niet, maar controle heb ik op zo'n moment niet meer, en dus ook niet of ze over een kind heen dendert of een weg oversteekt. (nou geloof ik wel dat ze daarvoor zou stoppen, maar het idee.. ik heb iig NIKS NADA meer te zeggen dan)

Sorry voor de mensen die ik voor het hoofd stoot, en als iemand tips heeft alsnog (denk dat ik alles wel gehad heb ondertussen, maargoed) zijn per pb altijd welkom, maar ga me niet vertellen dat ik het niet voldoende geprobeerd heb of dat ik mn paard niet onder controle heb, want dit heb ik met bit dus wel. Daar gaat de discussie altijd over, dat je met bit meer te vertellen hebt. Ik in deze specifieke situatie wel dus. Met bit durf ik gerust te zeggen dat ik 1000% controle heb, het gaat wel eens te snel, maargoed daarvoor is het een draver. Er is voor mij een verschil tussen een flinke uitnaai galop en de echte 'ik ga ik heb scheit aan alles en iedereen' galop. Met halster kan ik dr uit die eerste ook wel uitkrijgen, achterover hangen, hooo en teugels erbij, bij de 2e NIET.
Ik geloof best dat je met bitloos net zoveel controle kunt hebben als met bit, maar niet áltijd dus. Nouja zo'n drama is het dus allemaal niet, maar er staat altijd zo gemakkelijk dat het met ieder paard kan. Dat is dus niet, en ik zou bij alles zeggen nou dan kom maar en laat het maar zien, maar deze situatie ga ik natuurlijk niet uitlokken en kan ik van tevoren ook niet voorspellen.
Degene die de gouden tip heeft is altijd welkom natuurlijk, maar in principe eigelijk geen optie meer. Helaas! Ik droom nog steeds om alles met mn halstertje te kunnen doen, ik heb die droom laten varen....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:40

Dit bedoel ik dus met dat niet ieder paard bitloos kan, net zoals niet ieder paard met bit kan...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:45

Overigens in die link in mn onderschrift is de laatste keer bitloos.

Heb het daarna nog een keer stiekem snel even geprobeerd met een rondje over de weg, maar kreeg er zelf een beetje schrikreacties van, en dat werkt bij de mijne niet, dus ben naar huis gelopen. Dat was eigelijk de echte laatste keer.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:48

Bandida schreef:
DaniBanani schreef:
Maar wáárom denken mensen dat?

Omdat de meeste mensen echt geloven dat ze (meer) controle hebben over het paard met een bit, gezien je daarmee scherper kan inwerken, of anders gezegd, echt pijn kan doen en kan dwingen. Het moet gezegd worden, dat is waar, een bit werkt scherper in, en een paard weet dat. Wat de adder onder het gras is, is dat het effect van meer controle volledig wegvalt op het enige moment dat het echt zin zou hebben, nl. bij blinde paniek of bij echte bewuste ongehoorzaamheid. In die twee gevallen heb je zonder bit het voordeel. Je voegt nl. geen prikkels meer toe aan een al overprikkeld paard.
Om dat te begrijpen denk ik dat je er wel al eens bitloos moet geweest zijn ;)

Bitloos werkt anders in op een paard dan een bit, en dan nog afhankelijk van welke bitloze optoming, maar om met bit zonder meer scherper te noemen vind ik niet correct (tenzij je inderdaad kunt rijden met alleen een band om de hals dan zijn alle andere dingen waarschijnlijk scherper). Wat betreft blinde paniek ben ik het erg met je eens dat extra prikkels toevoeren geen zin heeft of meestal zelfs averechts werkt. Bij ongehoorzaamheid, met name harder gaan dan de bedoeling is in galop, werkt het bij sommige paarden juist heel goed om prikkels toe te voeren. Geef veel been, zet ze meer op het achterbeen en de wil om te rennen neemt heel snel af (maar inderdaad geen prikkels toevoeren met dat bit dat werkt niet).

Wat betreft het bitloos buiten rijden maakt het in een veilige situatie niets uit. In het verkeer moet je toch echt wel heel zeker zijn dat je paard gehoorzaam is. Om te beginnen zal alles toch (net als wanneer je met bit rijdt) eerst in een veilige omgeving goed moeten gaan, voordat je je in het verkeer begeeft. Je kunt ook je hond zo trainen dat er geen riem meer nodig is om hem altijd naast je been te laten lopen, maar naast de snelweg vind ik dan weer geen goede plek om te bewijzen hoe geweldig jij wel niet kunt africhten en zou ik persoonlijk de riem wel om doen.

Overigens heb ik in de bak diverse bitloze optomingen geprobeerd maar ik merkte echt heel weinig verschil, rijden bleef hetzelfde als met bit, dus ik denk zelf dat ik me niet onveiliger zou voelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 22:49

Starlight: in jouw geval vind ik het meer dan begrijpelijk. Want dát is inderdaad iets wat ontbreekt bij bitloos, je kunt een paard niet op pijn omtrekken. En in uitzonderlijke situaties kan dat wel nodig zijn. Vaak ligt dat aan de ruiter, die het paard niet goed heeft getraind. Maar soms kan het, denk ik, ook zo'n 'kronkel' zijn in het paard zelf, wat de beste ruiter er niet volledig uit kan krijgen. Dus nee hoor, ik begrijp jou echt wel. :)