fjordjes schreef:Bij goed gebruik kan het ook juist heel nuttig zijn, ik longeer af en toe met slof op de laagste stand zodat hij zijn rug gaat gebruiken en dus niet om hem in de krul te trekken want daar ben ik ook op tegen.
Ben ik het mee eens.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Snoevie schreef:ik heb toch geen hele verkeerde ervaringen met het elastiek.
ik geef ook ruiterlijk toe dat het even een kortdurend hulpje voor mij als ruiter is,en word ook onder begeleiding gebruikt(ik heb zo om de week priveles,soms elke week)pharagirlke schreef:Elastiek, ach, als je het juiste paard hebt rukt ie hem gewoon over
ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoeld?
en dat jij een elastiek niets vind,betekend niet dat hij voor een ander wel een goede hulp kan zijn.
een slof is ook niet voor iedereen geschikt,je hebt toch een paar dubbele teugels in je hand,en het is ook een handigheid die je moet hebben om de slof goed te kunnen hanteren zegmaar.

barbara28 schreef:Ik weet niet of je wel eens gezien hebt hoe het plaatje er uit ziet met een stootteugel, maar hij wordt zeker niet gedwongen om in de krul te lopen! enkel om zijn hoofd niet omhoog te doen. Als het paard gewoon met zijn hoofd naar beneden loopt, werkt hij niet eens in, hangt hij los, en met hoofd naar beneden bedoel ik dus niet in de krul getrokken. Natuurlijk dient het in de eerste plaats rijtechnisch opgelost te worden, maar we zijn niet allemaal Anky. Wat als je het rijtechnisch niet voor elkaar krijgt?mijn mening is dat je dan beter even een teugeltje er aan kan hangen, dit is mijn inziens altijd minder slecht dan een paard wat continu de rug wegdrukt. Ik kon het omdat het op dat moment niet rijtechnisch oplossen omdat mijn rijkunsten te wensen over lieten. Na 3x met het teugeltje gereden te hebben, gewoon weer zonder, (en rijd inmiddels alweer ruim een jaar zonder naar een hulpteugel te hebben gegrepen) en paard liep weer prima en met fijn ruggebruik.
Ik heb er toen voor gekozen om even die teugel er aan te doen. Als ik dat niet had gedaan, had ik nog weet niet hoe lang aan lopen modderen met een paard wat zijn rug enorm wegdrukt, daar wordt hij zeker niet beter van..
Verder vind ik persoonlijk de vergelijking van een stootteugel met een martelwerktuig wel erg ver gaan, ik zie niet zo hoe ik mijn paard op die manier martel, maar goed, ieder zijn mening...

Daar ben ik ook niet van, van het strak strak strak, het enigste wat bij mij strak moet zitten is de singel!
xCondor schreef:Aan alle mensen die het zielig vinden: Jullie kunnen duidelijk niet rijden
Als je een slof op elastiek GOED gebruikt is er niks zieligs aan. Het is er om de rug te ontspannen en ontwikkelen. Het is pas zielig als je je paard met zn kop op zn borst laat lopen dmv. slof!
. Hier ben ik het helemaal mee eens! Goed omschreven! xCondor schreef:Aan alle mensen die het zielig vinden: Jullie kunnen duidelijk niet rijden
Als je een slof op elastiek GOED gebruikt is er niks zieligs aan. Het is er om de rug te ontspannen en ontwikkelen. Het is pas zielig als je je paard met zn kop op zn borst laat lopen dmv. slof!
Ik hb echt heel veel gehad aan mn slofteugel
Ik heb van juli tot februari zonder slof gereden, ben er met mn zit op voor uit gegaan, maar verder helemaal NADA.
Toen ben ik 1 tot 3 keer in de week gaan rijden met slofteugel, gewoon steeds ietsjes oppakken, omdat ik verder wou komen. Toen ben ik in de tijd van feb-april vooruit gegaan in de zin van: ik kan een paard nageeflijk rijden. daarna heb ik nog een tijdje met slof gereden, en ik ben er echt op vooruit gegaan! ik kreeg het gevoel erin en het werkte gewoon. Nu rijd ik eigenlijk nooit meer met slof, en ik heb het ook niet nodig, het gaat super zonder!
Ook reed mijn zusje wel eens op dat paardje, aan de longe, maar hij is een etter 1e klas af en toe, huppa, even elastiekje erom heen, is hij toch met wat anders bezig, paard is ontspannen en braaf en dan stond het geneens strak.Daar ben ik ook niet van, van het strak strak strak, het enigste wat bij mij strak moet zitten is de singel!
bij deze mijn mening over een slof of elastiek
Beetje omgekeerde wereld zoals jij het stelt, het zijn nl nog altijd HULPteugels....Hoe je het ook draait of keert, je gebruikt ze omdat je zelf niet bekwaam genoeg bent om je doel te bereiken zoals jij dat wil. Simple as that.
ook niet als je hem goed gebruikt. Het kan er alleen maar voor zorgen dat je makkelijker van achter naar voren kan rijden (omdat je dus iets meer controle hebt vanvoor dan wanneer ze sterrenkijken) of dat "het frankske valt" in een bepaalde oefening.
Snoevie schreef:nee dat is zo,maar een thiedeman kan je ook te strak vastclikken
)
Als je een beetje een sterk paard hebt trekt ie gewoon de teugels uit je handen, een martingaal trekt nl niets naar onder, dat doe je zelf door aan de teugels te trekken. En iemand die met een te korte martingaal het paard naar beneden kan trekken, kan dat ook zonder martingaal. Een thiedeman vindk een ander verhaal, die zet je vast op een bepaalde stand en je hebt niets meer in je handen, paard moet luisteren...