wat is het nut van een slof en elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij met slof of elastiek

Poll eindigt op

1. Jaah met slof
15 (16%)
2. Jaah met elastiek
2 (2%)
3. Geen van beide
66 (71%)
4. Ik vind het zielig
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 92

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:33

fjordjes schreef:
Bij goed gebruik kan het ook juist heel nuttig zijn, ik longeer af en toe met slof op de laagste stand zodat hij zijn rug gaat gebruiken en dus niet om hem in de krul te trekken want daar ben ik ook op tegen.

Ben ik het mee eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:12

Snoevie schreef:
ik heb toch geen hele verkeerde ervaringen met het elastiek.
ik geef ook ruiterlijk toe dat het even een kortdurend hulpje voor mij als ruiter is,en word ook onder begeleiding gebruikt(ik heb zo om de week priveles,soms elke week)

pharagirlke schreef:
Elastiek, ach, als je het juiste paard hebt rukt ie hem gewoon over :')

ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoeld?
en dat jij een elastiek niets vind,betekend niet dat hij voor een ander wel een goede hulp kan zijn.

een slof is ook niet voor iedereen geschikt,je hebt toch een paar dubbele teugels in je hand,en het is ook een handigheid die je moet hebben om de slof goed te kunnen hanteren zegmaar.

dat ze aan mijn merrie ooit een elastiek gehangen hebben (ik was ten einde raad dus op dat moment stond ik voor alles open) enneh, laten we zeggen dat ze er vrij snel komaf mee maakte :')

luffie nee hoor; wat je met elastiek op een week opgelost hebt, heb je met een degelijke lesgever op drie dagen opgelost. Maar je moet er wel tijd en moeite in willen steken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:41

barbara28 schreef:
Ik weet niet of je wel eens gezien hebt hoe het plaatje er uit ziet met een stootteugel, maar hij wordt zeker niet gedwongen om in de krul te lopen! enkel om zijn hoofd niet omhoog te doen. Als het paard gewoon met zijn hoofd naar beneden loopt, werkt hij niet eens in, hangt hij los, en met hoofd naar beneden bedoel ik dus niet in de krul getrokken. Natuurlijk dient het in de eerste plaats rijtechnisch opgelost te worden, maar we zijn niet allemaal Anky. Wat als je het rijtechnisch niet voor elkaar krijgt?mijn mening is dat je dan beter even een teugeltje er aan kan hangen, dit is mijn inziens altijd minder slecht dan een paard wat continu de rug wegdrukt. Ik kon het omdat het op dat moment niet rijtechnisch oplossen omdat mijn rijkunsten te wensen over lieten. Na 3x met het teugeltje gereden te hebben, gewoon weer zonder, (en rijd inmiddels alweer ruim een jaar zonder naar een hulpteugel te hebben gegrepen) en paard liep weer prima en met fijn ruggebruik.

Ik heb er toen voor gekozen om even die teugel er aan te doen. Als ik dat niet had gedaan, had ik nog weet niet hoe lang aan lopen modderen met een paard wat zijn rug enorm wegdrukt, daar wordt hij zeker niet beter van..

Verder vind ik persoonlijk de vergelijking van een stootteugel met een martelwerktuig wel erg ver gaan, ik zie niet zo hoe ik mijn paard op die manier martel, maar goed, ieder zijn mening...

Een paard drukt z'n rug weg als hij niet actief gereden wordt.
Een teugel om z'n hoofd naar beneden te brengen = niet gelijk aan z'n rug niet wegdrukken... paard kan alsog zijn rug wegrukken ookal loopt deze in de 'krul'.

Onder begeleiding kan er dus naar die rug gekeken worden en advies worden gegeven om ervoor te zorgen dat het paard zijn rug niet weg drukt. imo kan dat dus wel en soms steekt de leerling daar idd iets van op!

imo is er vaak en verkeerde denkwijze die zorgt voor misbruik en dat is dus dat het beter is voor het paard om aan de teugel te lopen...
Echter is correct aan de teugel lopen/rijden een resultaat van een paard wat actief over de rug loopt en niet andersom.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:46

@pp: ik snap dat je er tijd en moeite in moet steken om iets op te lossen. Ik vind alleen niet dat je zomaar kan bepalen of iemand er genoeg tijd in heeft gestoken. Iedereen doet het op zijn eigen manier, en bij de 1 werkt het binnen 3 dagen en een ander heeft er wat langer voor nodig. Je kan niet voor iemand anders bepalen hoe het op te lossen. Laat iedereen dat toch lekker voor zichzelf bepalen.

Kaaaren

Re: wat is het nut van een slof en elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:51

Ik vind de openingspost een beetje kortzichtig. Het roept natuurlijk wel genoeg discussie op maar vind dat je iedereen even snel over 1 kam scheert zo.

Het is maar net hoe je hem gebruikt, wanneer je onkundig bent kun je je paard met alleen al een trens kapot rijden en daar heb je helemaal geen een hulpteugels voor nodig.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:31

Aan alle mensen die het zielig vinden: Jullie kunnen duidelijk niet rijden ;)
Als je een slof op elastiek GOED gebruikt is er niks zieligs aan. Het is er om de rug te ontspannen en ontwikkelen. Het is pas zielig als je je paard met zn kop op zn borst laat lopen dmv. slof! ;)
Ik hb echt heel veel gehad aan mn slofteugel :)
Ik heb van juli tot februari zonder slof gereden, ben er met mn zit op voor uit gegaan, maar verder helemaal NADA.
Toen ben ik 1 tot 3 keer in de week gaan rijden met slofteugel, gewoon steeds ietsjes oppakken, omdat ik verder wou komen. Toen ben ik in de tijd van feb-april vooruit gegaan in de zin van: ik kan een paard nageeflijk rijden. daarna heb ik nog een tijdje met slof gereden, en ik ben er echt op vooruit gegaan! ik kreeg het gevoel erin en het werkte gewoon. Nu rijd ik eigenlijk nooit meer met slof, en ik heb het ook niet nodig, het gaat super zonder!

Ook reed mijn zusje wel eens op dat paardje, aan de longe, maar hij is een etter 1e klas af en toe, huppa, even elastiekje erom heen, is hij toch met wat anders bezig, paard is ontspannen en braaf en dan stond het geneens strak. ;) Daar ben ik ook niet van, van het strak strak strak, het enigste wat bij mij strak moet zitten is de singel!

bij deze mijn mening over een slof of elastiek :)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 08:58

xCondor schreef:
Als je een slof op elastiek GOED gebruikt is er niks zieligs aan. Het is er om de rug te ontspannen en ontwikkelen. Het is pas zielig als je je paard met zn kop op zn borst laat lopen dmv. slof! ;)

Amen! _/-\o_ . Hier ben ik het helemaal mee eens! Goed omschreven!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:12

Een slof of stiek doet niks met de rug!
De ruiter moet het paard actief rijden, alleen dán gaat het paard zijn rug gebruiken.

Paard moet je van achter naar voren rijden, als je alleen z'n hoofd vastknoopt ;) gebeurd er niks (in de meeste gevallen,altijd uitzonderingen natuurlijk) met die rug hoor...

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:36

Op zich is het helemaal niet slecht om eens met een slof of elastiek te rijden, zolang je maar weet wat je doet en wat je doel hiervan is...

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:22

Zelf ben ik tegen het gebruik van de slof.
Ik ken namelijk een meisje dat hem totaal verkeer gebuikte. Het paard kwam zo in verzet, kwam omhoog en is op zn rug erdoor gevallen.
Ik zie voor de rest ook weinig gevallen waar er op een juiste manier met slof wordt gereden.

Qua ruggebruik met slof snap ik niet echt. Je moet zoals superwoman ook al zegt, van achter naar voren rijden. Als je niets met de achterhand doet, wat vele dan vergeten, is het gebruik van slof/elastiek vrij nutteloos.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:32

xCondor schreef:
Ik hb echt heel veel gehad aan mn slofteugel :)
Ik heb van juli tot februari zonder slof gereden, ben er met mn zit op voor uit gegaan, maar verder helemaal NADA.
Toen ben ik 1 tot 3 keer in de week gaan rijden met slofteugel, gewoon steeds ietsjes oppakken, omdat ik verder wou komen. Toen ben ik in de tijd van feb-april vooruit gegaan in de zin van: ik kan een paard nageeflijk rijden. daarna heb ik nog een tijdje met slof gereden, en ik ben er echt op vooruit gegaan! ik kreeg het gevoel erin en het werkte gewoon. Nu rijd ik eigenlijk nooit meer met slof, en ik heb het ook niet nodig, het gaat super zonder!

Ook reed mijn zusje wel eens op dat paardje, aan de longe, maar hij is een etter 1e klas af en toe, huppa, even elastiekje erom heen, is hij toch met wat anders bezig, paard is ontspannen en braaf en dan stond het geneens strak. ;) Daar ben ik ook niet van, van het strak strak strak, het enigste wat bij mij strak moet zitten is de singel!

bij deze mijn mening over een slof of elastiek :)

Je zou toch zweren dat als je kan rijden, je die dingen niet nodig hebt he? :) Beetje omgekeerde wereld zoals jij het stelt, het zijn nl nog altijd HULPteugels....Hoe je het ook draait of keert, je gebruikt ze omdat je zelf niet bekwaam genoeg bent om je doel te bereiken zoals jij dat wil. Simple as that.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:33

en dat is ook heus geen schande,als je het maar eerlijk gebruikt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:34

Inderdaad, dat is geen schande, dat is heel goed weten wat je kan en wat je niet kan. En dat is een zeer belangrijke eigenschap in het paardrijden. Maar zeggen dat je niet kan rijden als je het niet het van het vind... Is ook dikke onzin.

Bovendien ontspant een rug helemaal niets van een slof :(:) ook niet als je hem goed gebruikt. Het kan er alleen maar voor zorgen dat je makkelijker van achter naar voren kan rijden (omdat je dus iets meer controle hebt vanvoor dan wanneer ze sterrenkijken) of dat "het frankske valt" in een bepaalde oefening. :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:39

Ik heb niks tegen op goed gebruik van welke hulpteugel dan ook. En een slof of elastiek zijn in mijn ogen nog niets eens de grootste boosdoeners waarmee een paard naar de kloten wordt gereden. Ik vind een martingaal die overal te pas en te onpas wordt gebruikt en aangeraden veel fouter. Een martingaal is bij verkeerd gebruik precies hetzelfde als een slof, en een thiedeman ook, het zij in mindere mate omdat je daar niet onbeperkt aan kunt blijven sjorren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:40

nee dat is zo,maar een thiedeman kan je ook te strak vastclikken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:43

Snoevie schreef:
nee dat is zo,maar een thiedeman kan je ook te strak vastclikken

Jup, dat klopt. Daarom ook in minder mate. Als je een thiedeman op het strakst zet, kun je niet blijven trekken, omdat hij dan gelijk loopt met de teugel. Als je dan doortrekt, heeft dat net zo veel effect als wanneer je alleen aan de teugel trekt, en dan maakt het niet uit of die thiedeman er wel of niet aan zit. (dat je als je zoiets doet niet binnen een straal van een km bij een paard thuis hoort mag duidelijk zijn. ;) )

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:44

haha nee ok dat is ook zo!

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:45

Ik zag de titel en ik voelde het alweer op komen
het 101238193713018318371 discussie topic over hulpteugels.
Ik rij wel met slof en ook wel eens met elastiek.
En ik ben van mening, dat je je paard zelf in de wei helemaal vrij kunt verkl*oten dus waarom altijd dat gedoens over die teugels, al rij je hoofdstelloos, en zadelloos nog kun je je paard verkl*oten. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:45

een martingaal verkeerd gebruiken, dan moet je wel een erg grote dombo zijn... Dat is nl heel moeilijk. (ik kan me zelfs niet indekken hoe... Behalve dat je hem te kort kan zetten en dan kan je hem echt niet naar beneden trekken (of ik heb een andere hulpteugel in mijn hoofd).... Het geeft nl geen rechtstreekse verbinding naar het bit zoals een slof wel doet...

thiedeman vind ik dan weer een minder fijne, daar kan je wel dingen fout mee doen.

Maar je mag mij wel eens vertellen wat je met een martingaal fout kan doen... Heb liever dat ze naar een martingaal grijpen dan naar een slof iig.

Geak: waarom reageer je zo vinnig als er in dit topic gewoon een normale, fijne en leerzame discussie aan de gang is?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-04-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:46

die dombo's zijn er echt geloof me,lekker de martingaal goed kort afstellen..........al zie ik liever een martingaal dan een strak genomen slof

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:48

En dan nog, hoe ga je in godsnaam blijven doortrekken aan de martingaal? Eenmaal op zijn strakst is die ook op zijn strakst net als een thiedeman... :? Als je een beetje een sterk paard hebt trekt ie gewoon de teugels uit je handen, een martingaal trekt nl niets naar onder, dat doe je zelf door aan de teugels te trekken. En iemand die met een te korte martingaal het paard naar beneden kan trekken, kan dat ook zonder martingaal. Een thiedeman vindk een ander verhaal, die zet je vast op een bepaalde stand en je hebt niets meer in je handen, paard moet luisteren...

Ik geloof dat niet iedereen de werking van een martingaal kent hier :o

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:49

Het liefst zien we allemaal helemaal niks, zou betekene dat je paard goed zijn rug ontspant, netjes loopt, maar helaas dat is nog niet bij iedereen zo. Dus wordt er nog even op een fatsoenlijke manier met hulpteugels gereden! :)

Snoevie

met een martingaal kan je ook aardig snokken in de mond als ie lekker kort ingesteld is...............maarja als je wil kan je van iedere hulpteugel een martelmiddel maken

Ayasha
Blogger

Snoevie: en dat kan je bij een thiedeman niet? :)
zolang je teugels in handen hebt, kan je snokken. Als je hem met martingaal naar beneden gesnokt krijg, dan kan je dat ook zonder. Dus IMO valt de martingaal niets te verwijten. ;) Ook niet als je hem heeul kort doet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:50

jawel,waar zeg ik dat dat niet zo is dan??

en met een heel kort gestelde martingaal kan je nog wat extra snokken(wat een woord trouwens :P )
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 29-04-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt