. Overigens heb ik mijn redenen om niets van mijzelf te laten zien en dat heeft niets met de paarden te maken.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Alleen de rijke/de koningshuizen trainden voor de lol paarden. Om te kunnen paraderen in parades. Voor de show en voor vermaak. De rjiken die nooit naar de slagvelden hoefden konden mooi koetelen met hun raspaardjes en zij verhieven dressuur tot iets artistieks dat in de praktijk helemaal NIETS meer te maken had met een paard trainen voor een oorlog. De raspaardjes van de koning zag je heus niet op het slagveld hoor! Dat is alleen in films zo.

LDRD schreef:hestejente schreef:Ik heb niks tegen dressuur, en ik zou het erg jammer vinden als jij dat dacht. Ik heb wel wat tegen het geprik-voor-de-punten, waar ik zelf niet over kan vertellen uit eigen ervaring omdat ik dat nooit heb gedaan. Maar kijk nou zelf eens om je heen op een willekeurig concoursterrein. Dan zie je toch zelf ook dat er nogal wat mensen zijn die rijden "voor het kunstje"?
Verdiep je eerst eens in de training. Vanaf een voorterrein kan jij niet beoordelen of iemand een kunstje aangeleerd heeft.
Bandida schreef:Op zich vind ik het wel een hele goeie evolutie dat mensen zich vragen beginnen te stellen bij waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn, en waarom (en dus ook waar het vandaan komt). De desinformatie hier rond is momenteel echter schrikbarend.
hestejente schreef:Ik meen toch, in alle bescheidenheid, dat ik wel kan zien of een paard ontspannen door zijn lichaam loopt en, in geval van stress, hoe de ruiter daarmee omgaat. Ik meen te kunnen zien welke hulpen de ruiter geeft en hoe de samenwerking tussen paard en ruiter is.
Mag ik meedoen?
(sorry beetje sarcastisch)
Citaat:Verder denk ik dat je niet alles eerst zelf gedaan hoeft te hebben (of er geweest moet zijn) voordat je daar een mening of gevoel over kunt hebben. Ik hoef zelf bijv. niet met twee bitten te gaan rijden om tot de mening te komen dat twee bitten niet zo aangenaam is voor m'n paard. Ik hoef bijv. ook geen join up te gaan doen om tot de mening te komen dat een join up niet zo'n goed idee is. Ik hoef ook niet in Amerika te zijn geweest om tot de mening te komen dat ik het niet aantrekkelijk vindt om naartoe op vakantie te gaan. Zo hoef ik heel veel dingen niet eerst zelf te doen om daar een mening over te kunnen vormen. Luisteren, kijken en voelen zijn ook heel belangrijke zaken om tot een gedegen mening te kunnen komen.
LDRD schreef:En dan nog zou ik zeggen, ga eens uitgebreid kijken en luisteren hoe de (sub)top zijn paarden traint.
. jasmijn78 schreef:Lara_Silver schreef:Mijn kijk op springruiters.. bla bla bla....dat hij nog fijner te rijden is.
Ik denk dat de springruiters hier nu echt het licht zien na het lezen van jouw post![]()
Jij hebt zeker nog nooit gekeken bij de betere springruiters? Ik kan je vertellen dat de meesten hooguit 1 keer per week wat springen. De rest van de week rijden ze.......... JUIST! Dressuur!
Maar dat maakt niet uit. Ik vind diegenen die veel dressuurtraining meepakken super goed bezig, en diegenen die geen dressuur rijden minder goed. Even heel zwart wit gezegd, voor de rest van deze uitleg zie mijn post op pagina 3. hestejente schreef:Als de proef het doel is verwacht ik dat dat een afspiegeling is van de training thuis.
Norway_girl schreef:Ik ben zelf geen top ruiter hoor, heb mijn paarden ook niet goed genoeg volgens het "ideaal" beeld voor elkaar, maar ga toch op wedstrijd. Maar moeten we dan voldoen aan het ideaal beeld van een perfect gereden paard, of is een goede basis mèt fouten(want die maakt ieder mens) goed genoeg? En even ter toelichting, perfectie en goed zijn imo twee verschillende betekenissen. Maargoed dat denk ik dan weer
Blijft er helemaal niets meer over van die waardebon van wel 10,-. Verder is wedstrijden rijden net als je school: je hoeft niet overal een 10 voor te halen, een 6 is voldoende om een klas hoger te kunnen gaan. Fouten maken MAG dus. Verder denk ik ook dat de 'critici' te kritisch kijken/letten op 'fouten'. Goed genoeg is inderdaad heel wat anders dan perfect. Perfectie vindt je op geen enkel niveau, want er is nog niemand geweest die ooit 100% heeft gescoord.Norway_girl schreef:We rijden immers allemaal voor ons eigen doel. Dit is prima, zolang dit NIET ten koste van het dier gaat. Wedstijden of niet.
WhiteWolf schreef:Ik ben het niet eens met alles in het artikel, maar ik vind wel dat juist dit soort artikelen ervoor zorgen dat mensen gaan discussiëren en elkaars verschillende disciplines beter gaan begrijpen en respecteren.
WhiteWolf schreef:Ook ik heb geen foto's op bokt staan, maar ik heb wel mijn paard zelf beleerd en opgeleid tot M1 startgerechtigd tot ik kinderen kreeg. Dit is geen KWPN'er, Fjord, Haflinger maar een Gelderse merrie.
) Storm, Gelders/klassiek type, nu ZZ-licht, moeder Gelders.WhiteWolf schreef:En net zoals alle mensen die een "niet" standaard paard rijden, weet ik hoe het is om afgerekend te worden op je paardkeuze maar ook juist door datzelfde paard prijzen te rijden die eigenlijk niet verdiend zijn (naar mijn bescheiden mening dan).
LDRD schreef:Kijk, en daar zijn we weer. De uitzonderingen bevestigen de regel.
Als men echt de mensen niet WIL zien die wel fijn bezig zijn, valt daar toch niet tegen aan te discussieren.
Alhoewel ik aan èen kant ook de tegenpartij snap. Maar ik het wel jammer vind dat de meeste zo eentonig neerkijken op alle wedstrijd ruiters.
Norway_girl schreef:Alhoewel ik aan èen kant ook de tegenpartij snap. Maar ik het wel jammer vind dat de meeste zo eentonig neerkijken op alle wedstrijd ruiters.