Het "echte" dressuurrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:26

Gelukkig, dan hoef ik dat niet te ontkrachten tenminste ;) .

Overigens heb ik mijn redenen om niets van mijzelf te laten zien en dat heeft niets met de paarden te maken. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:35

Dat kan natuurlijk. ;)

Maar als mensen zelf het grootste commentaar in allerlei topics hebben (en dan heb ik het niet per se over jou, hoor), maar vervolgens zelf totaal niets laten zien van zichzelf, dan ga ik dat toch wat minder serieus nemen. :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk absoluut geen dressuurruiter ben, maar er wel mee ben opgegroeid. Ik sta ook op een stalling, waar veel wedstrijdsport gedaan wordt. Ikzelf heb met mijn eigen powny voor de NH gekozen. Ik ben dol op grondwerken, en daarbij doe ik ook aan centered riding, klassieke dressuur, recht richten etc. Ben wel degelijk bezig met het gymnastiseren van mijn paard, ik vind dat heel belangrijk. Ook al ben ik 'maar' een recreatieve ruiter.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:53

Mijn lege profiel heeft nooit een speciale reden gehad, behalve dat ik te lui ben om foto's in te scannen, up te loaden en te plaatsen. Maar ik heb op jullie verzoek speciaal even wat foto's geplaatst ;)
Enjoy :Y)

Verder: ik zal de laatste zijn die beweert alles beter te kunnen. Ik leer elke dag weer. Ik heb alleen problemen met de kritiek op wedstrijdruiters dat zij alles maar voor een lintje doen en dat als men een klassieke stroming aanhangt men dan ineens wel zo met het paard begaan is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:06

Dat laatste ben ik helemaal met je eens Jasmijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:08

jasmijn78 schreef:
Alleen de rijke/de koningshuizen trainden voor de lol paarden. Om te kunnen paraderen in parades. Voor de show en voor vermaak. De rjiken die nooit naar de slagvelden hoefden konden mooi koetelen met hun raspaardjes en zij verhieven dressuur tot iets artistieks dat in de praktijk helemaal NIETS meer te maken had met een paard trainen voor een oorlog. De raspaardjes van de koning zag je heus niet op het slagveld hoor! Dat is alleen in films zo.

Ik heb niet verder gelezen dan blad één, maar hé Jasmijn, ik ben het eens met je eens ;-)
De geschiedenis van de huidige dressuurstromingen is toch wel net iets complexer als 'vroeger was het militair'. Ik haal het nog eens naar boven omdat ik dat ook keer op keer in dressuur (klassiek en modern) topics voorbij zie komen.
Misschien is er wel eens nood aan een goed Nederlandstalig boek wat een overzicht geeft of zo. Er is een berg info.. maar zo ver ik weet niet-Nederlands.

Op zich vind ik het wel een hele goeie evolutie dat mensen zich vragen beginnen te stellen bij waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn, en waarom (en dus ook waar het vandaan komt). De desinformatie hier rond is momenteel echter schrikbarend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:16

LDRD schreef:
hestejente schreef:
Ik heb niks tegen dressuur, en ik zou het erg jammer vinden als jij dat dacht. Ik heb wel wat tegen het geprik-voor-de-punten, waar ik zelf niet over kan vertellen uit eigen ervaring omdat ik dat nooit heb gedaan. Maar kijk nou zelf eens om je heen op een willekeurig concoursterrein. Dan zie je toch zelf ook dat er nogal wat mensen zijn die rijden "voor het kunstje"?

Verdiep je eerst eens in de training. Vanaf een voorterrein kan jij niet beoordelen of iemand een kunstje aangeleerd heeft.

Ik meen toch, in alle bescheidenheid, dat ik wel kan zien of een paard ontspannen door zijn lichaam loopt en, in geval van stress, hoe de ruiter daarmee omgaat. Ik meen te kunnen zien welke hulpen de ruiter geeft en hoe de samenwerking tussen paard en ruiter is.

Bandida, helemaal mee eens dat we ons moeten blijven afvragen waar we mee bezig zijn, en ook waarom :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:34

Bandida schreef:
Op zich vind ik het wel een hele goeie evolutie dat mensen zich vragen beginnen te stellen bij waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn, en waarom (en dus ook waar het vandaan komt). De desinformatie hier rond is momenteel echter schrikbarend.

Als we erkennen dat vroeger heus niet alles beter was, en dressuur toen ook gewoon een doel op zich was kunnen we wellicht iets objectiever naar het heden kijken. Dan kunnen we misschien tot de conclusie komen dat er op zich niets mis is met rijden voor een lintje, punten of voor de show. Als de discussie voorbij is over waarom of het wel of niet fout is om voor een lintje te gaan, kunnen we misschien eens kijken naar HOE je (nog meer) verantwoord en met plezier voor paard en ruiter voor dat lintje kunt gaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:41

hestejente schreef:
Ik meen toch, in alle bescheidenheid, dat ik wel kan zien of een paard ontspannen door zijn lichaam loopt en, in geval van stress, hoe de ruiter daarmee omgaat. Ik meen te kunnen zien welke hulpen de ruiter geeft en hoe de samenwerking tussen paard en ruiter is.

En dan nog zou ik zeggen, ga eens uitgebreid kijken en luisteren hoe de (sub)top zijn paarden traint. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:47

Want?

Als de proef het doel is verwacht ik dat dat een afspiegeling is van de training thuis.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:53

Zou je toch eens wat beter naar menig proef moeten kijken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:00

Off topic, maar wel leukje ijsjes in je profiel Hestejente :j .

Mijn paardencarriere is begonnen met ijsjes ooit en een heel diep duister verleden :D .

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:43

Oh wat een interessante discussie :D Mag ik meedoen? :') (sorry beetje sarcastisch)

Wat maakt het uit, ijslander, kwpn, shetlander, bit, bitloos, klassiek, modern. Als je je paard gewoon goed voor elkaar heb hoeft het toch niet slecht te zijn om voor die lintjes en punten te rijden?

Wat ik zo jammer vind met dit soort discussies, is dat er altijd naar het (meestal) negatieve van de sector word gekeken. En dat iedereen die gèen klassiek beoefend maar roekeloos bezig is. Of sla ik de plank nu mis?

Ik ben zelf geen top ruiter hoor, heb mijn paarden ook niet goed genoeg volgens het "ideaal" beeld voor elkaar, maar ga toch op wedstrijd. Maar moeten we dan voldoen aan het ideaal beeld van een perfect gereden paard, of is een goede basis mèt fouten(want die maakt ieder mens) goed genoeg? En even ter toelichting, perfectie en goed zijn imo twee verschillende betekenissen. Maargoed dat denk ik dan weer :+

We rijden immers allemaal voor ons eigen doel. Dit is prima, zolang dit NIET ten koste van het dier gaat. Wedstijden of niet.

edit* typo

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 12:14

Citaat:
Verder denk ik dat je niet alles eerst zelf gedaan hoeft te hebben (of er geweest moet zijn) voordat je daar een mening of gevoel over kunt hebben. Ik hoef zelf bijv. niet met twee bitten te gaan rijden om tot de mening te komen dat twee bitten niet zo aangenaam is voor m'n paard. Ik hoef bijv. ook geen join up te gaan doen om tot de mening te komen dat een join up niet zo'n goed idee is. Ik hoef ook niet in Amerika te zijn geweest om tot de mening te komen dat ik het niet aantrekkelijk vindt om naartoe op vakantie te gaan. Zo hoef ik heel veel dingen niet eerst zelf te doen om daar een mening over te kunnen vormen. Luisteren, kijken en voelen zijn ook heel belangrijke zaken om tot een gedegen mening te kunnen komen.

Dit is nu precies de reden dat ik het artikel op "bokt" heb gezet. Ik ben het niet eens met alles in het artikel, maar ik vind wel dat juist dit soort artikelen ervoor zorgen dat mensen gaan discussiëren en elkaars verschillende disciplines beter gaan begrijpen en respecteren. Ook ik heb geen foto's op bokt staan, maar ik heb wel mijn paard zelf beleerd en opgeleid tot M1 startgerechtigd tot ik kinderen kreeg. Dit is geen KWPN'er, Fjord, Haflinger maar een Gelderse merrie. En net zoals alle mensen die een "niet" standaard paard rijden, weet ik hoe het is om afgerekend te worden op je paardkeuze maar ook juist door datzelfde paard prijzen te rijden die eigenlijk niet verdiend zijn (naar mijn bescheiden mening dan). Ik jureer ook wedstrijden en alleen al vanwege wat ik zie op wedstrijden vind ik het een goed punt om te blijven discussieren en dat over te brengen naar anderen op een vriendelijke (dus niet belerende) manier. Want laten we wel wezen: informatie zorgt voor verbetering en we zullen het echt nooit allemaal eens worden, anders zou www.bokt.nl niet eens bestaan. *D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:22

LDRD schreef:
Zou je toch eens wat beter naar menig proef moeten kijken.

En de onderbouwing bij die uitspraak is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:09

Wat wil je aan onderbouwing hebben, het is gewoon een tip voor als het je écht interesseert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:11

Ik schreef eerder vandaag dat ik verwacht dat het proefje een afspiegeling is van de training thuis. Als jij dan vindt dat ik bij zo iemand thuis naar die training moet kijken wil ik op z'n minst weten waaróm je dat vindt. Dát je dat vindt is voor mij namelijk totaal geen reden ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:14

LDRD schreef:
En dan nog zou ik zeggen, ga eens uitgebreid kijken en luisteren hoe de (sub)top zijn paarden traint. ;)

Nou dat heb ik jarenlang gezien hoe dat gaat thuis met de trainingen. Ik werd er absoluut niet vrolijk van. En afgelopen zomer nog eens met de neus op de feiten gedrukt, ik kon wel janken.

En dan heb ik het niet over de TOP maar juist de subtop.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:16

Omdat je dan zal zien dat een dressuurpaard trainen heel wat anders gaat dan je denkt. En dan bedoel ik de training van een dressuurpaard over de jaren hoor, niet even een losse training.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:17

Kijk, en daar zijn we weer. De uitzonderingen bevestigen de regel.

Ik ben klaar met deze discussie omdat het lastig discussieren zo.
Ik geef het stokje weer door aan Jasmijn, want die heeft daar duidelijk veel meer energie voor.

Bovendien ga ik met dit prachtige weer even een dressuurpaard uit de wei rukken :D .
Laatst bijgewerkt door LDRD op 30-03-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:18

Hee, geweldig, jij weet wat ik denk! Yeah right.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:46

jasmijn78 schreef:
Lara_Silver schreef:
Mijn kijk op springruiters.. bla bla bla....dat hij nog fijner te rijden is.

Ik denk dat de springruiters hier nu echt het licht zien na het lezen van jouw post :Z
Jij hebt zeker nog nooit gekeken bij de betere springruiters? Ik kan je vertellen dat de meesten hooguit 1 keer per week wat springen. De rest van de week rijden ze.......... JUIST! Dressuur!

Och mens, doe eens rustig. :')
Aangezien er de twee pagina's ervoor regelmatig werd aangehaald dat sommige springruiters hun paard zonder enige dressuurtraining de baan rond lieten, dat men zich af vroeg waarom die dan niet bekritiseerd werden vroeg men nu aan mij en anderen wat we van die ruiters vonden. Niet van de ruiters die al dressuur reden naast springen. Beter leren lezen en interpreteren dus. Nee, ik ga echt springruiters die al goed bezig zijn door veel dressuur te rijden zeggen dat ze dressuur moeten gaan rijden, volgens mij zie je niet echt wat je zelf schrijft eh. :+ Maar dat maakt niet uit. Ik vind diegenen die veel dressuurtraining meepakken super goed bezig, en diegenen die geen dressuur rijden minder goed. Even heel zwart wit gezegd, voor de rest van deze uitleg zie mijn post op pagina 3.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:46

hestejente schreef:
Als de proef het doel is verwacht ik dat dat een afspiegeling is van de training thuis.

Ik zou zeggen; neem de proef op de som.

Mocht je besluiten toch eentje te bezoeken: dan biedt deze nieuwbakken subtopamazone zich aan. Mijn training mag je best eens komen bekijken. In april volg ik weer wekelijks clinics bij Sander Marijnissen. Sla je twee vliegen in 1 klap; kun je EN een training zien van een subtop amazone en de visie van een instructeur die zelf actief is in het A-kader.

Wel 1 ding: perfectie zul je niet zien bij mij. Ik kom zo nu en dan boven de 60% uit dus 40% van mijn rijden is nog duidelijk voor verbetering vatbaar. Dus je vind echt genoeg slakken om zout op te leggen. Het is dus maar met welke instelling/met welke bril jij naar iemand wil/en kunt kijken of jij iemand beoordeeld met 'positief' of 'negatief'. Wil je perfectie zien? Of wil je iemand bezig zien die zichzelf en haar paard aan het verbeteren is?

Norway_girl schreef:
Ik ben zelf geen top ruiter hoor, heb mijn paarden ook niet goed genoeg volgens het "ideaal" beeld voor elkaar, maar ga toch op wedstrijd. Maar moeten we dan voldoen aan het ideaal beeld van een perfect gereden paard, of is een goede basis mèt fouten(want die maakt ieder mens) goed genoeg? En even ter toelichting, perfectie en goed zijn imo twee verschillende betekenissen. Maargoed dat denk ik dan weer

De bedoeling is dat je je graad van africhting test op een wedstrijd. Als je alles in perfectie beheerst hoef je niet meer op wedstrijd. En met alleen maar ruiters die alles perfect beheersen is de competitie ook geen lol meer aan; dan ben je allemaal ex-equo 1. :D Blijft er helemaal niets meer over van die waardebon van wel 10,-. Verder is wedstrijden rijden net als je school: je hoeft niet overal een 10 voor te halen, een 6 is voldoende om een klas hoger te kunnen gaan. Fouten maken MAG dus. Verder denk ik ook dat de 'critici' te kritisch kijken/letten op 'fouten'. Goed genoeg is inderdaad heel wat anders dan perfect. Perfectie vindt je op geen enkel niveau, want er is nog niemand geweest die ooit 100% heeft gescoord.

Norway_girl schreef:
We rijden immers allemaal voor ons eigen doel. Dit is prima, zolang dit NIET ten koste van het dier gaat. Wedstijden of niet.

Dat is de essentie en ik denk dat we het daar allemaal mee eens kunnen zijn.

WhiteWolf schreef:
Ik ben het niet eens met alles in het artikel, maar ik vind wel dat juist dit soort artikelen ervoor zorgen dat mensen gaan discussiëren en elkaars verschillende disciplines beter gaan begrijpen en respecteren.

Niet echt hoor, dit soort suggestieve, generaliserende en polariserende artikelen drijven kampen alleen maar verder uit elkaar.

WhiteWolf schreef:
Ook ik heb geen foto's op bokt staan, maar ik heb wel mijn paard zelf beleerd en opgeleid tot M1 startgerechtigd tot ik kinderen kreeg. Dit is geen KWPN'er, Fjord, Haflinger maar een Gelderse merrie.

Zie mijn profiel (ja ik kan het nu zeggen :+ ) Storm, Gelders/klassiek type, nu ZZ-licht, moeder Gelders.

WhiteWolf schreef:
En net zoals alle mensen die een "niet" standaard paard rijden, weet ik hoe het is om afgerekend te worden op je paardkeuze maar ook juist door datzelfde paard prijzen te rijden die eigenlijk niet verdiend zijn (naar mijn bescheiden mening dan).

Ik vind je 'paardkeuze' altijd wel een beetje een slap excuus hoor! Ik heb NOOIT commentaar gehad op Storm zijn Gelders zijn. Hooguit positief commentaar van juryleden dat ze het een best paard vonden. Geldersen kom je redelijk vaak tegen, zo niet-standaard zijn ze nou ook weer niet; je ziet veel geldersen in de hogere dressuur (Parcival, Mariena) Dus als jouw resultaten uitbleven dan lag volgens mij de oorzaak NIET in het Gelders zijn van jou paard. Verder heeft iedereen ook wel eens een meevaller, ook ongeacht met wat voor (al dan niet-standaard) paard je rijdt. Aan de wedstrijdruiter de taak om daar zelf de grote lijn uit te halen. Bij mijn werkt: neem 10 resulaten van proeven, schrap het hoogste (de meevaller) en het laagste (toen zat het tegen) resultaat en neem van de rest een gemiddelde. DAN heb je een goed beeld van hoe je er werkelijk voorstaat.

In pricipe kun je met heel veel rassen prima resultaten behalen in de basiswedstrijdsport. Daarnaast vind ik zelf dat men zich ook eens kan afvragen of hij zijn paard/pony van een bijzonder ras een plezier doet met dressuur(wedstrijden). Dan denk ik bijvoorbeeld aan dravers of belgische trekpaarden. Over het algemeen vindt men het ook logisch dat je met een Fries geen Z-springambities moet hebben. Maar goed, dat is ieders persoonlijke keuze en een totaal andere discussie. En de KNHS maakt geen onderscheid in ras.

LDRD schreef:
Kijk, en daar zijn we weer. De uitzonderingen bevestigen de regel.

Het maakt niet uit wat je zegt, altijd komt een van de 'critici' wel weer met een negatief voorbeeld onder de noemer van 'ik zag bij mij op stal/in de omgeving/op de manege'... ;( Als men echt de mensen niet WIL zien die wel fijn bezig zijn, valt daar toch niet tegen aan te discussieren.

Norway_girl

Re: Het "echte" dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:14

Ben het met je eens hoor jasmijn :j Alhoewel ik aan èen kant ook de tegenpartij snap. Maar ik het wel jammer vind dat de meeste zo eentonig neerkijken op alle wedstrijd ruiters.

Meer heb ik niet toe te voegen denk ik :)

Norway_girl

Re: Het "echte" dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:17

Mag ik trouwens een stukje van jouw post qouten voor in mijn profiel Jasmijn? (srry beetje offtoppic)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:42

Norway_girl schreef:
Alhoewel ik aan èen kant ook de tegenpartij snap. Maar ik het wel jammer vind dat de meeste zo eentonig neerkijken op alle wedstrijd ruiters.

Ik begrijp sommige dingen ook wel. Ik kijk ook wel eens met met kromme tenen naar andere collega-wedstrijdruiters. Maar ik realiseer mij ook dat ik niet roomser ben dan de paus, en helaas ook wel eens door schade en schande wijzer (want ik maak nog steeds fouten) ben geworden. Dus wie ben ik om die mensen daarop te veroordelen? Je moet mensen ook de kans geven fouten te maken. Paardrijden is TE gecompliceerd om het allemaal meteen maar goed en verantwoord te doen. En helaas zullen sommige het nooit leren. En dat geld niet alleen voor dressuursportliefhebbers, maar in het algemeen.

Ik zou ook wel op bepaalde punten verbetering willen zien (bijvoorbeeld de proeven voor kinderen zijn te moeilijk). Maar ik zie dat daar in verschillende bladen (Hoefslag) al aandacht voor is. Positief kritische aandacht, dus zonder de KNHS/ouders/instructeurs etc. meteen te veroordelen. En dat vind ik alleen maar goed.

Competitiesport is ook ontzettend leerzaam voor mensen. Dus in die zin levert de dressuursport en het paard zeker iets op (leren incasseren, doorzetten, omgang/samenwerken met een dier, geduld, kritiek verdragen, omgaan met spanning, druk etc). Vaardigheden waaraan mensen heel wat kunnen hebben in hun leven.