Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) waren er verschillende paarden en pony's met een hulpteugel in de les.

. 
Sonja schreef:Dan ben je gewoon nog nooit bij een goede manege geweest...
Beginnerslessen zijn bij ons 1 op 1. Je begint aan de longe. Kinderen laten we bij voorkeur zelfs starten met introductiecursussen; daar leren ze over het gedrag van en omgang met paarden, poetsen, zadelen, en elke les een blok voltige. Om vertrouwd te raken met het verschijnsel paard, en om de basis van het zitten en rijden alvast voor te bereiden.
Daarna volgen de longelessen. Geen teugels in de hand, maar zitlessen. En geen 2x en dan de groepsles in, maar net zo lang tot er een nette basis inzit en er een onafhankelijke zit is. Daarna introduceren we rustig aan de teugels. En dan hebben we het nog steeds over 1-op-1 begeleiding.
Pas als ze netjes los rond kunnen sturen, gaan we het over groepslessen hebben, waarbij we dan in eerste instantie de galop nog aan de longe doen. Puur ter bescherming van de paarden, en ter bevestiging van nette ruiters.
Investeren in je paarden, en in de toekomst van de sport...
Overigens MOGEN er bij ons max 8 paarden in een groepsles, maar proberen we zo veel mogelijk max 6 aan te houden...
) omdat het niet snel genoeg gaat allemaal. Want bij een manege een klein stukje verderop mag je de 2e x dat je komt (jaja als beginner) al mee op buitenrit.mick75 schreef:Bij ons worden de beginners dus vrij strak bijgezet met een Thiedemann, die echter bij het in- en uitstappen wel los gedaan wordt. Zodra de ruiter in een fase is dat ie van achter naar voor leert rijden, dus naar nageeflijkheid toe leert rijden, wordt de thiedemann steeds losser gedaan en als de ruiter zover is dat die een paard probleemloos naar nageeflijkheid kan rijden wordt ie eraf gehaald of zo los gezet dat ie geen inwerking meer heeft.
Ik vind het daarbij opvallend dat leerlingen op deze manege de meeste paarden al binnen een half jaar netjes nageeflijk kunnen rijden (dus niet in de krul, maar vanuit ontspanning) en die thiedemann dus niet meer nodig hebben, terwijl dat op andere maneges die niet bijzetten letterlijk jaren kan duren. In beide gevallen met 1 les per week. Bovendien kunnen de lesklanten van de manege die beginners bijzet veel beter voelen, omdat ze vanaf het begin geleerd hebben wat ze moeten voelen. Ze merken dan ook veel sneller tactfouten op, of onregelmatigheden die de meeste manegeklanten niet opmerken. Waardoor de dierenarts in een vroeger stadium bij beenproblemen kan komen en de schade vaak beperkt blijft tot een weekje rust, waar bij veel maneges veel paarden chronische beenproblemen hebben en standaard iets onregelmatig zijn. En als ze dan zo kreupel zijn dat het opvalt zijn die paarden meteen weken uit de running. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Dingen als artrose of spat kan je niet altijd voorkomen en zeker niet bij manegepaarden. En blessures kunnen ze ook in de wei oplopen, ook ernstigere.

Equimotion schreef:Ik zie ook liever iemand netjes leren rijden met correct gebruik van een hulpteugel, dan dat het maar per se zonder moet en het jaren duurt, daar wordt geen enkel paard beter van namelijk. Het is toch vooral het gevoel wat je aan moet leren, en dat moet je kunnen ervaren anders kun je het nooit opzoeken.
).
So what als je paard een beetje sterker wordt of een streek uithaalt. Dit moet je toch ook leren oplossen??
Hoe moet zo'n dier in godsnaam linksom en rechtsom buigen? Je kunt moeilijk de touwtjes bijstellen iedere keer als je van hand veranderd, zoals bij het longeren.
Equimotion schreef:Zo ben je eigenlijk weer terug bij af over de discussie over goed of slecht paardrijden
kazary schreef:Oh, ik heb iemand van de FNRS aan de andere kant van de kabel. Oke, dat verklaart. Nee dan mag ik niet zeggen dat de sterren uit gedeeld worden over hoe goed de biertap is en de kantine.
Als ik zie dat geen weidegang, kleine stallen en slecht tuig nog FRNS mag zijn en zelfs sterren ontvangt, snap je ook wel dat mijn kijk er op wellicht wat anders is
woods schreef:@equimotion
waarom? Dát je een hulpteugel gebruik wil toch niet zeggen dat je slecht paardrijd. Een hulpteugel kan uitkomst bieden als je een probleem wil oplossen. Maar moet wel altijd een tijdelijke oplossing zijn, uiteindelijk kun je rijtechnische problemen het beste oplossen door er een rijkunstige oplossing voor te zoeken.
En iemand die niet zonder hulpteugel durft te rijden hoeft toch geen slechte ruiter te zijn? Hij of zij is alleen bang. Dan is het toch de verantwoordelijkheid van de manege-eigenaar om die ruiter die vaardigheden bij te brengen waarmee hij of zij de problemen kan oplossen en het vertrouwen krijgt dat de situatie/het paard weer onder controle te krijgen is?

Ilja000 schreef:kazary schreef:Oh, ik heb iemand van de FNRS aan de andere kant van de kabel. Oke, dat verklaart. Nee dan mag ik niet zeggen dat de sterren uit gedeeld worden over hoe goed de biertap is en de kantine.
Als ik zie dat geen weidegang, kleine stallen en slecht tuig nog FRNS mag zijn en zelfs sterren ontvangt, snap je ook wel dat mijn kijk er op wellicht wat anders is
Nee, ik ben niet van de FNRS. Maar je ontvangt mijn opmerking helemaal verkeerd. En daar wijs ik je op. Als ik had geschreven 'als jury kom ik op meerdere maneges' dan had je helemaal niet zo gereageerd namelijk.

Pipo schreef:heyitsme schreef:wat doen jullie met pony's die de teugels van vooral kleine meisjes uit de handen trekken keer op keer?
Verkopen