Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:11

callunairis schreef:
En ik heb iid een hekel aan sukkels die deze praktijken (tussen palen) op een houtje touwtje manier thuis gaan lopen uitproberen.
En dat dit in Spanje gebeurd (iemand noemde dit) dat vind ik afschuwelijk, in Spanje hebben veel mensen sowieso een heel raar idee wat betreft omgang met dieren (helaas)

Er bestaan helaas veel misverstanden over Spanje. Ik kom bij véél verschillende stallen en heb die palen nog helemaal nergens gezien, zelfs niet bij mensen die zijn opgeleid aan de beroemde spaanse rijschool. Ik begrijp dus niet waar dit verhaal vandaan komt. Misschien heeft iemand ergens ooit wat gezien en nu wordt heel Spanje over een kam geschoren. Dat is niet terecht.

Wat wij in Nederland te horen en te zien krijgen zijn met name de afgedankte paarden die via het handelscircuit in Nederland terecht komen (overigens in ruil voor gelijkwaardige KWPN'ers) en de straathonden. Dat is natuurlijk erg triest allemaal en hoeft helemaal niet gebagataliseerd worden. Desondanks is Spanje ook juist de plek waar mensen heel goed met dieren omspringen. Het is maar net waar en bij wie je gaat kijken. Er is hier bovendien een toenemend bewustzijn mbt het welzijn van dieren en veel spanjaarden staan daar ook echt wel voor open. Ik ken genoeg mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de opvang van zwerfdieren (dat is hier een probleem waarvoor je lang niet altijd een schuldige kunt aanwijzen noch kun je zonder meer spreken van mishandeling) of gewoon erg goed zijn voor en begaan zijn met hun eigen dieren, net zoals in Nederland. Bij de stallen waar ik kom worden de paarden keurig verzorgd en behandeld. Die kant mag ook best wel eens belicht worden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:12

suleilitha schreef:
Minder pijnlijk en stressvol???? Een dier VASTBINDEN en dan voorwaarts drijven is een van de ergste vormen van onderwerping die een mens zich voor kan stellen.

Denk dat je daar een punt hebt. Een paard voelt zich denk ik sowieso al niet veilig tussen twee pilaren. Mijn paard reageert als hij aan twee kanten staat vastgebonden op de poetsplaats (eigenlijk staat hij dan hetzelfde als tussen twee pilaren maar aan zijn halster) altijd veel agressiever naar andere paarden dan wanneer hij los staat. Sowieso is hij zuurder als hij vast staat. Als er niemand is op stal, en het dus veilig is, mag hij vaak los staan of achter een touwtje en dan is hij een stuk vriendelijker.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:28

Dat jij er geen tijd instopt om te zorgen dat jouw paard rustig en ontspannen tussen twee touwen kan staan, zegt niet dat dit zowieso niet kan :)*

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:36

Adalberti schreef:
callunairis schreef:
En ik heb iid een hekel aan sukkels die deze praktijken (tussen palen) op een houtje touwtje manier thuis gaan lopen uitproberen.
En dat dit in Spanje gebeurd (iemand noemde dit) dat vind ik afschuwelijk, in Spanje hebben veel mensen sowieso een heel raar idee wat betreft omgang met dieren (helaas)

Er bestaan helaas veel misverstanden over Spanje. Ik kom bij véél verschillende stallen en heb die palen nog helemaal nergens gezien, zelfs niet bij mensen die zijn opgeleid aan de beroemde spaanse rijschool. Ik begrijp dus niet waar dit verhaal vandaan komt. Misschien heeft iemand ergens ooit wat gezien en nu wordt heel Spanje over een kam geschoren. Dat is niet terecht.

Wat wij in Nederland te horen en te zien krijgen zijn met name de afgedankte paarden die via het handelscircuit in Nederland terecht komen (overigens in ruil voor gelijkwaardige KWPN'ers) en de straathonden. Dat is natuurlijk erg triest allemaal en hoeft helemaal niet gebagataliseerd worden. Desondanks is Spanje ook juist de plek waar mensen heel goed met dieren omspringen. Het is maar net waar en bij wie je gaat kijken. Er is hier bovendien een toenemend bewustzijn mbt het welzijn van dieren en veel spanjaarden staan daar ook echt wel voor open. Ik ken genoeg mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de opvang van zwerfdieren (dat is hier een probleem waarvoor je lang niet altijd een schuldige kunt aanwijzen noch kun je zonder meer spreken van mishandeling) of gewoon erg goed zijn voor en begaan zijn met hun eigen dieren, net zoals in Nederland. Bij de stallen waar ik kom worden de paarden keurig verzorgd en behandeld. Die kant mag ook best wel eens belicht worden.

He, ik ben blij dat je dit verteld! Een hele goede vriendin heeft tot voor kort een lange tijd in Spanje gewoond, en zij heeft heel anders meegemaakt. Maar blijkbaar is dat aan het veranderen...?

Wat betreft het paardenopleiden had ik het eigenlijk over niet over de grotere stallen en stoeterijen..maar meer over de 'boeren' en kleinschalige eigenaren die enkel geld willen verdienen, had het wat moeten nuanceren ja.
Verder is natuurlijk nergens echt zwart wit.
Maar ben blij te horen dat het dus niet zo erg is als ik dacht!

Oh btw: over afgedankte paarden, ik heb er zo een, en die is helemaal niet zo afgedankt hoor! Erg leuk en ZEER mooi gebouwd paard met gouden karakter MAAR wel heel raar behandeld in Spanje.
Sorry dat ik het moet zeggen maar ik heb hem TOTAAL opnieuw moeten opvoeden. Hij was ERG gevaarlijk (bijten en steigeren)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:40

Pardon? Hij kan best rustig en ontspannen tussen twee pilaren staan hoor. Hij heeft alleen in het verleden het e.e.a. meegemaakt terwijl hij tussen twee pilaren op de poetsplaats stond, waardoor hij snel niet meer op zijn gemak is.
En ik merk gewoon dat hij zich veel eerder bedreigd voelt wanneer hij op die manier vast staat, en dat zich uit zich onder andere in boos doen tegen andere paarden wanneer ze langs lopen (oren plat in zijn nek, bijtbeweging etc). En bijvoorbeeld ook op aansingelen reageert hij vastgebonden best heftig terwijl er daarna in de bak als ik hem verder aansingel niets aan de hand is.
Het lijkt mij ook geen onnatuurlijke reactie dat een paard zich eerder in het nauw en bedreigd voelt als hij vast gebonden staat en geen kant op kan. Ken er genoeg die zuurder reageren als ze zo staan. Heeft dan niet zoveel te maken met de tijd nemen om ze daaraan te laten wennen maar wel met verschillende karakters.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:40

Fleurtje100 schreef:
suleilitha schreef:
Minder pijnlijk en stressvol???? Een dier VASTBINDEN en dan voorwaarts drijven is een van de ergste vormen van onderwerping die een mens zich voor kan stellen.

Denk dat je daar een punt hebt. Een paard voelt zich denk ik sowieso al niet veilig tussen twee pilaren. Mijn paard reageert als hij aan twee kanten staat vastgebonden op de poetsplaats (eigenlijk staat hij dan hetzelfde als tussen twee pilaren maar aan zijn halster) altijd veel agressiever naar andere paarden dan wanneer hij los staat. Sowieso is hij zuurder als hij vast staat. Als er niemand is op stal, en het dus veilig is, mag hij vaak los staan of achter een touwtje en dan is hij een stuk vriendelijker.

Daar heb je een sterk punt: een paard is een vluchtdier, dus als je die ongeoefend beperkt in zijn 'vlucht'mogelijkheid...
Maar uiteraard is dit dus met rustige opbouw wel te leren...Dat is ook het veiligst, want met een angstig paard werken is geen goed idee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:45

als hij in het verleden wat meegemaakt heeft, is helemaal een reden om er meer aandacht aan te besteden dat hij rustig, ontspannen en op zijn gemak tussen twee touwen kan staan.
Je kan inderdaad een paard makkelijk bang maken tussen twee touwen (zoals ook te zien is op de diverse filmpjes in dit topic). Daarom vind ik die enkele filmpjes van een rustig piafferend paard tussen de touwen erg knap.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:41

Opvallend om te zien dat de mensen die niet tegen LDR zijn, hier het hardst hun best doen om te laten zien dat tussen de palen verkeerd is....
Ik vraag mij af of een eerlijke en vooral open discussie hier wel over mogelijk is.
Aangezien het toch weer uitmondt in twee kampen, het ene voor moderne dressuur en het andere tegen.

Zelf heb ik mij niet genoeg verdiept om over dit onderwerp een oordeel te kunnen geven...
Op de volgende quote wil ik nog wel even reageren.
suleilitha schreef:

Met een bit tegenhouden kom je toch haast op hetzelfde uit?

KiWiKo

Re: Tussen de pilaren; eens een andere methode ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:03

nee met een bit kan een paard weg............. vastgeknupt tussen de pilaren niet

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:07

Ik denk dat je met een beetje bit wel een end komt om een paard tegen te houden.
Dan kom je toch ook neer op het van voren tegenhouden en dan voorwaarts drijven?
Het is maar hoe je het bekijkt...
Want een beetje paard dat écht weg wilt breekt wel door die touwen heen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:13

welnee......... mijn enigste eigenste kon met bit en slof gewoon mij nog tegen de muur parkeren als hij dat wilde...........

het enige wat hem losmaakte van de kettingen in het gangpad was het halster wat knapte.;......... en dan kan je dus als oplossing de lasso zoals het tweede filmpje van cassidy nemen..

ik heb er toen voor gekozen om mijn paard los te laten staan :)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:18

Ik zeg niet dat jouw eigen paard tegen te houden is, maar met bit en zonder pilaren komen ook vele mensen op het resultaat van voren flink tegen houden en voorwaarts drijven.
Dan kom je op hetzelfde neer...

Ik zeg ook niet dat ik de filmpjes die in dit topic zijn laten zien fijn vind, in tegendeel...
Ik wil alleen hiermee laten zien dat er ook genoeg mensen zijn die hetzelfde beeld bereiken maar dan zonder palen :)
De gedachte erachter, dat het paard eerst zijn spieren ontwikkeld zonder belast te worden vind ik dan wel weer een goede... Maar dat wil niet zeggen dat ik met de manier waarop het eens ben ;)
Edit: ik kan deze manier ook niet goed beoordelen omdat ik mijzelf er niet goed in heb verdiept...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:25

Urielle schreef:
Jesser schreef:
Het grote verschil is zoals ik al aangaf dat mensen hier in Nederland, bij bijna elke pas hun paarden controleren, worden van voren vastgehouden, mensen klemmen, en hun kuiten maken een constante pompende beweging. Voor paarden die in Spanje spaans geleerd zijn, betekend het dat ze van voren gevraagd wordt stil te staan, dat wordt bevestigd door het klemmen, en daarnaast geven een tegenstrijdig signaal door constant druk te oefenen met hun kuiten.. dat werkt bijzonder verwarrend voor die paarden, dus gaan ze of stil staan.. of komen omhoog.. of gaan heel hard en ongecontroleerd er vandoor..

Oh, en Spaanse ruiters in opleiding doen dat niet? :D
In Nederland is dit net zo fout, kom op nou zeg. Dat mensen dat doen, tja, we leren allemaal elke dag nog bij denk ik dan! Een onafhankelijke stille zit is ook niet in een dag geboren toch, net als een paard dat weet dat ie uit zichzelf in het aangegeven tempo moet blijven lopen zolang de ruiter niets anders heeft gevraagd :)*

Over de pilaren: Het zou mijn manier niet zijn. Ben niet tegen toucheren, maar toucheren en vastbinden zijn imo tegenstrijdig.

Ik kan heel eerlijk zeggen, dat ik hier veel Nederlandse paarden gereden hebt, van basis tot z plus, en de spaanse paarden van basis tot Hooggeschoold, en daar zit een heel verschil in.. en niet elk paard was even goed ingereden, maar als je de brede basis neemt, dan zit er een duidelijk verschil.
Mijn persoonlijke voorkeur, geef mij maar een goed spaans geschoold paard. Ik voor mij heb tenminste het verschil gevoeld, keer op keer. Doe dat nu al vier jaar.
Zowel hier als in Spanje zelf.

(edit) ik weet niet hoe het met de beginners zijn, maar ik heb daar kinderen op hengsten met stangetjes zien rijden, die niet klemden, niet trokken en niet pompten. Die de mooiste passages enz. enz. eruit haalden. Tja... wie ben ik??
Laatst bijgewerkt door Jesser op 15-03-09 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:26

dat zijn de mensen met de hele brave lieve paarden........

en dat zijn niet de paarden die in de tosport meelopen...........

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:28

kiwiko:
in hoeveer vind je dan dat het paard weg kan met een bit en een slof? Want hij kan wel weglopen, maar de ruiter die aan het bit trekt en het bit vastzet met de handen en zelfs de slof, zit nog steeds op zn rug!
Dus tenzij hij je er af smijt, kan hij niet van de ruiterhanden weg komen!

(en als ie de ruiter er af gooit, krijgt ie weer op zn kop, en de ruiter kruipt er weer 'vrolijk' op)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:47

wil je een keer op de mijne zitten, dan weet je hoe een paard weg kan :D ook al trek je hem op zo een moment met zn neus naar zn ballen..............

heeft allemaal geen zin.......... het enige wat zin heeft is brutaal rijden............ en je kan eraan hangen wat je wil, maar de mijne vecht zich een weg eruit.......

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:00

mmm met alle respect, klinkt ook niet al te paard vriendelijk (want dat was de vraag, of het ene paard vriendelijker is dan het andere)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:19

KiWiKo schreef:
wil je een keer op de mijne zitten, dan weet je hoe een paard weg kan :D ook al trek je hem op zo een moment met zn neus naar zn ballen..............

heeft allemaal geen zin.......... het enige wat zin heeft is brutaal rijden............ en je kan eraan hangen wat je wil, maar de mijne vecht zich een weg eruit.......

Ben ik benieuwd hoe je de vraag dan van callunairis ziet naar het gemiddelde paard en niet je eigen paard :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:20

Dat jouw paard dan wel weg kan komen KiWiKo, betekent niet dat dit voor alle paarden geldt. We weten allemaal wat veel paarden doorstaan en ondergaan.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:52

Voor zover ik klassieke dressuur weet (dan heb ik het dus vooral over de meesters waar ik het eerder over had PK en NO, maar dit geldt voor veel oude meesters volgens mij ook) is het juist de bedoeling dat je de oefeningen dusdanig met je paard doet, dat het niet eens weg WIL..
en naar mijn mening is dit PARTNERSCHAP, wat paardrijden zou moeten zijn.

En als ik naar de LDR kijk, is de grondslag juist, 'ervoor zorgen dat het paard niet weg kan' (he, net als bij de palen!) En dat is ook wat ik uit Sjef zijn interview lees..."jonge meid kan het paard aan met onze methode"

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:29

Voorwaarts drijven en met een bit tegenhouden komt echt niet op hetzelfde neer als een paard tussen de pilaren vastzetten en slaan, kom op nou! Ik ga er niet op zitten hoor om het paard tegen te houden als het van achteren zo wordt geslagen als op sommige filmpjes want al zou ik er met al mijn gewicht aan hangen het paard vlucht dan echt weg hoor!

LDR is helemaal niet zorgen dat het paard niet weg kan en al zeker niet drijven en tegenhouden tegelijk. Been is naar voren, hand is terug en been en hand tegelijk is..... wat mensen doen die er niks van snappen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:00

ik begrijp niet helemaal waarom er niet-opgeleide paarden die vluchten voor druk vergeleken worden met de paarden op de (goede) filmpjes. Het is toch duidelijk dat deze paarden al volledig opgeleid waren van te voren (dus niet zomaar in de touwen geknoopt werden en opgejaagd werden), al weten hoe ze met de (eventuele) druk om moeten gaan en daar dus niet in paniek van raken.
Een paard kán overal van in paniek raken, aan ons om ze te leren hoe met druk om te gaan zodat ze niet in paniek raken :)*

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:11

KiWiKo schreef:
nee met een bit kan een paard weg............. vastgeknupt tussen de pilaren niet

Dat weet jij, dat weet ik, maar een paard kan niet denken. Er zit voor mij geen verschil in als je een paard voorwaarts vraagt en tegelijkertijd opvangt: aan de hand, onder het zadel, of tussen de pilaren. Volgens mij moet je bij geen van 3-en doorgaan tot je paard dusdanig in verzet komt dat hij wil vluchten.

Als je het hier niet mee eens bent (dat kan natuurlijk), dan hebben we een hele andere discussie, namelijk: hoe ver ga je in de training om het paard iets aan te leren. Dit staat los van de methode.

En niemand reageert hier op, dus ik stel het nog maar eens: jullie paarden kunnen op de poetsplaats toch ook 'om'? Dat is hem toch ook (zonder al te veel geweld hoop ik) aangeleerd terwijl hij 'vastgeknupt' stond? ;-)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:15

pasdedeux schreef:
Voorwaarts drijven en met een bit tegenhouden komt echt niet op hetzelfde neer als een paard tussen de pilaren vastzetten en slaan, kom op nou! Ik ga er niet op zitten hoor om het paard tegen te houden als het van achteren zo wordt geslagen als op sommige filmpjes want al zou ik er met al mijn gewicht aan hangen het paard vlucht dan echt weg hoor!

LDR is helemaal niet zorgen dat het paard niet weg kan en al zeker niet drijven en tegenhouden tegelijk. Been is naar voren, hand is terug en been en hand tegelijk is..... wat mensen doen die er niks van snappen

In LDR kan een paard ook niet wegvluchten want hij ziet niet verder dan zijn eigen voorbenen...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:36

sanne83 schreef:
ik begrijp niet helemaal waarom er niet-opgeleide paarden die vluchten voor druk vergeleken worden met de paarden op de (goede) filmpjes. Het is toch duidelijk dat deze paarden al volledig opgeleid waren van te voren (dus niet zomaar in de touwen geknoopt werden en opgejaagd werden), al weten hoe ze met de (eventuele) druk om moeten gaan en daar dus niet in paniek van raken.
Een paard kán overal van in paniek raken, aan ons om ze te leren hoe met druk om te gaan zodat ze niet in paniek raken :)*

Paarden die echt helemaal nergens meer van schrikken en overal stoïcijns op reageren zijn óf van nature heel mak en koelbloedig (die gevallen bestaan nou eenmaal), of zijn al hun natuurlijke gedrag verloren, enorm afgestompt en sluiten zich voor van alles af. Want een paard blijft nou eenmaal een vluchtdier met natuurlijk instincten die op de kleinste dingen vliegensvlug kan reageren, en dat zijn nou juist eigenschappen die worden gebruikt in de sport.
Beide categorieën zijn daarom denk ik niet geschikt als (top)sportpaard.

De paarden op de "goede" filmpjes hebben waarschijnlijk de eerste keer niet zo rustig gereageerd, maar als je iets maar vaak genoeg doet, went het vanzelf, vraag is of het dan ineens wel paardvriendelijk is. Er zitten ook filmpjes bij van paarden die al redelijk piafferen, waar het er al een stuk rustiger uitziet maar die wel iedere pas geslagen worden. Hebben die dan volgens jou van de mens geleerd om met de druk om te gaan en niet in paniek te raken?