Western Verzameling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Western Verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:55

Mooie instelling hoor Yvvv, trainen tot je niveau hebt dat je op een show toch redelijk constant kunt presteren. Da's ook wel mijn instelling en ja, ik denk dat als meer mensen íets langer door zouden trainen voor ze naar shows gaan, het niveau hoger zou zijn en de sport ook een minder 'slechte' naam zou hebben.

Het is idd zo dat trainers uiteindelijk ook maar doen wat de klant vraagt (was mijn opmerking idd). Zolang 'wij' vragen om paarden die binnen 3 maanden de show in kunnen, zullen trainers dat doen, zo simpel is het, 't is gewoon een kwestie van vraag en aanbod hoor. En de vraag bepaalt de markt, niet het aanbod.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:02

Haha kan na lang meelezen toch niet laten me er in te mengen. Ik weet echt niets van western. Maar ik heb ff de definities opgezocht..

Verzamelen of verzameling is dat een paard zijn achterbenen onder zijn lichaam brengt en daardoor van achteren gaat zakken. Hierdoor neemt het gewicht op de voorhand af en zijn halshouding krijgt meer oprichting. Als een paard aan het verzamelen is zal hij zijn rug moeten bollen om zijn achterbenen goed onder te kunnen brengen, door dat een paard zijn rug bolt kan hij een ruiter makkelijker dragen.
Een belangrijk kenmerk van verzameling is dat de achterhand actiever gaat dragen. Om dat te bereiken zullen de gewrichten in die achterhand meer moeten buigen. Zo ontstaat een verende aanspanning die het mogelijk maakt de voorhand lichter te maken.

Daarnaast heb k de cursus van de orun gedaan. Daar krijg je alle defenities uitgelegt, onder andere het skala der ausbildung.
takt
ontspanning
nagevelijkheid en aanleuning
impuls en swung
rechtgericht zijn
verzameling

Daar uit concludeer ik dat western paarden niet voor volledige verzameling gaan maar een "niveau' daar onder. Dus deze paarden zijn nagevelijk en hebben aanleuning (ontspanning van kaak en nek gewricht). Ze hebben impuls: voorwaardse drang opgewekt en onder controle van de ruiter. Maar ze zijn niet volledig opgericht. Dus het laatste stapje van het skala nemen ze in mindere maten. Dus je hebt geen volledige verzameling zoals dressuur ruiters dat willen zien. misschien hebben ze wel een beetje opgerichtheid, maar zoweinig dat ze niet verheven gaan lopen. Omdat dit geen gewenst beeld geeft.
Dit wil niet zeggen dat dit minder goed is ofzo. Maar men wil gewoon een ander beeld.
In mijn mening betekend het dus dat ze minder verzameld zijn dan dressuurpaarden.
Maar goed, ik weet het ook niet..dit is mijn gok tot iemand met een goed tegen argument komt!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 08:44

Ik heb een beetje laat je reactie gelezen, JantineS.

Wat jij zegt, daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Maar waar hij mij om ging (en waarom ik het topic heb gestart) is dat de pleasure ook gewaardeerd wordt wanneer een paard loopt zoals het paard op de foto in de beginpost.
Dit is imo verreweg van een verzamling!

Maar volgens mij waren we daar al een beetje uitgekomen na 5 pagina's ;)...