Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:45

kazary schreef:
Ze heeft juist geen vooroordeel, maar ervaring.
En dan zeg ik maar even bot, het is te horen dat jij dat dus mist als je niet snapt wat kiwiko en ik zeggen.

Er bestaan erg leuke sportpaarden van een jaar of 8 / 10.
Die hebben hun puber jaren gehad, zijn al op vreemd terein geweest. Daar kun je erg veel van leren. Dat zijn super paarden om als eerste paard te kopen.

Ik ben maar een "manegeruiter" zoals jullie dat zo mooi zeggen dus ik snap en kan uberhaupt compleet niets en zal het ook nooit leren :+ .
En jij mag bot zijn hoor, ik weet van mijzelf dat ik het echt wel snap hoe het werkt met paarden en dat jij van jezelf vind dat je geweldig bent en een ander die het niet helemaal eens is met je maar het gelijk niet snapt.

En KiWoKo, ik ben niet helemaal achterlijk. Ik weet uit ervaring het verschil tussen een wat ouder leerpaard en een jonkie. Grappig dat je mij nu opeens als een debiel ziet nu ik het een keertje niet mer je eens ben dat ALLE manegeruiters per definitie waardeloos rijden.

KiWiKo

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:48

jammer dat je het zo persoonlijk opvat, want zo is het absoluut niet bedoeld..........

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:50

Dat antwoord had ik wel verwacht. :)
Ik ben ook beginner geweest, dacht toen ook dat ik het wel wist. Reed toch verschillende paarden op de manege en werd me daar zelfs voor gehouden dat het moeilijke waren.
Tot ik eens op een paardje stapte waar we het hier over hebben en ik ook binnen een minuut met mijn snufferd in het zand lag. Toen begon ik te begrijpen dat ik nog erg veel te leren had (en nog steeds) en wat het verschil was tussen een moeilijk manege paard en zelfs een braaf maar goed gereden sportpaard.

Aan de antwoorden die iemand geeft kun je inderdaad bepalen dat ze nog nooit op een echt fijn sportpaard hebben gereden, dan was de ervaring anders en het antwoord ook. En werd je niet boos want dan kon je instemmen omdat je het begreep.
Het niet begrijpen is het antwoord op is iemand beginner of niet. (en dat is niet alleen voor jou)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:52

ach ik heb twee jaar geleden met al mijn kennis kunde en ervaring........ nog steeds een keer binnen 3 minuten met mijn kop in het hek gelegen hoor :D :D

peerd was een maatje te groot voor me :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:54

Ook dat kan. Er zijn altijd paarden die een maatje te veel zijn voor een ruiter. Ook al is een ruiter nog zo ervaren. Maar dat zijn niet de paarden waar het hier over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:56

Klein vraagje: Waarom zou een manegeruiter nooit een jong sportpaard onder z'n kont hebben gehad? Wil manegeruiter altijd maar zeggen dat je nooit een voet buiten de manege hebt gezet en nooit een ander paard onder je kont hebt gehad dan een zoals jullie dat noemen 'manegepaard'?

Dat jij kazary meteen met je snuffertje in het zand lag wil misschien meer iets over jou zeggen dan over menig manegeruiter. Ik vind die zin 'Ik wist pas dat ik nog helemaal niet kon rijden toen ik op een jong goedgereden sportpaard zat' altijd zo'n vreselijke dooddoener. JIJ misschien, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Iedereen is anders. Er bestaat ook nog altijd zoiets als talent, gevoel etc. Maar daar zal ik jou maar niet verder mee lastigvallen he. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:03

klopt dat bestaat :)

jaaaaren geleden heb ik een keer een stagaire gehad......... manegeruiter......... ik kan je vertellen dat ze binnen twee weken stage op alle paarden op stal gereden had...... OOK de prijspaarden........ meiske had het gewoon, die had het in haar vingers..... en nog een jong ding hoor...... jaar of 15.

Kind had zooooo veel ruitergevoel, echt subliem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:04

Precies. Zulke mensen bedoel ik. :j

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:06

Ik vind het heel knap dat jij uit 3 berichten kan opmaken dat ik een beginner ben maar van mij mag je hoor..... ik weet zelf beter.

En wat dat leren betreft, ik denk dat we geen van allen uitgeleerd zijn. Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen na ruim 25 jaar en zolang ik dat doe is het voor mij goed. Overigens kan ik niet meer goed lopen dus ik ben allang blij als ik op een braaf paard kan zitten.
Mijn punt in dit topic is dat jullie per definitie vinden dat een manegeruiter slecht rijdt omdat hij/zij niet op een jong sportpaard kan rijden...... en er zijn zoveel andere maatstaven om van iemand te zeggen of hij wel of niet een goede ruiter is. Jammer dat het altijd meteen zo persoonlijk en beledigend moet worden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:06

Haha, geweldig die lange tenen. :)
Ik ben een gemiddelde ruiter met gemiddel talent. Zoals zoveel op een manege.
Ja het lag zeker toen aan mij, dat klopt. Durf ik zonder moeilijk te doen toe te geven. Ik gaf been zoals je dat op een manege paard doet. Echt geen stamp hoor. Maar een paard dat goed gereden is gaat al in actie als je erg zachtjes knijpt met je kuit. En daarom reageerd geen 1 manege paard. Dat kan gewoon niet, dat kan een manege zich niet permiteren.
En ik heb het snufferd in het zand zien liggen ook daarna gezien bij andere manege of erg brave verzorgpaard ruiters. Die hebben de feeling (nog) niet om op een fijn gereden sportpaard te rijden.

Daarom is het verstandiger een paard te kopen die je wel eens vergeeft als je hulp te groot is, een jong paard vergeeft je dat niet. En een paard dat je dat wel vergeeft, dan kun je het opnieuw doen en zo leren je hulpen kleiner te maken. Dan kun je later wel gaan rijden op een jong sportpaard.

Zo hebben andere het ook moeten leren en ik geloof er niet in dat op bokt ineens Dé manege talenten van de wereld zitten die het wel even op een andere manier kunnen leren.
Dat ze bestaan klopt. ik heb er ook 1 gekend. Op de weet ik hoeveel ruiters die ik ken. Uitzondering geval, niet de regel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:09

daniella74 schreef:
Ik vind het heel knap dat jij uit 3 berichten kan opmaken dat ik een beginner ben maar van mij mag je hoor..... ik weet zelf beter.

En wat dat leren betreft, ik denk dat we geen van allen uitgeleerd zijn. Ik ontdek nog steeds nieuwe dingen na ruim 25 jaar en zolang ik dat doe is het voor mij goed. Overigens kan ik niet meer goed lopen dus ik ben allang blij als ik op een braaf paard kan zitten.
Mijn punt in dit topic is dat jullie per definitie vinden dat een manegeruiter slecht rijdt omdat hij/zij niet op een jong sportpaard kan rijden...... en er zijn zoveel andere maatstaven om van iemand te zeggen of hij wel of niet een goede ruiter is. Jammer dat het altijd meteen zo persoonlijk en beledigend moet worden.

lief ik ook :) heb honderden vlieguren en evenzoveel paarden.......... en nog krijg ik wel eens de deksel op mn neus :) dat is gewoon zo........

maar als ik weet dat een paard heeeeeul groot reageert op een linkerbilspier samengeknepen, dan weet ik dat ik hem niet moet verkopen aan iemand die wel eens achter zit in de beweging, of misschien eens een wat grotere hulp geeft :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:09

KiWiKo schreef:
klopt dat bestaat :)

jaaaaren geleden heb ik een keer een stagaire gehad......... manegeruiter......... ik kan je vertellen dat ze binnen twee weken stage op alle paarden op stal gereden had...... OOK de prijspaarden........ meiske had het gewoon, die had het in haar vingers..... en nog een jong ding hoor...... jaar of 15.

Kind had zooooo veel ruitergevoel, echt subliem!

Ik geef toe je moet ze met een lantaarn zoeken maar ik zie toch wel regelmatig op de FNRS wedstrijden meisjes waarvan ik echt heel blij word tot een enkele keer echte talenten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:10

En die beledigen komen niet van de kant van de meer ervaren ruiter.
De minder ervaren ruiter voelt zich meteen zo enorm aangevallen wat totaal niet nodig is en daardoor onodig gaat aanvallen.

Niemand zegt dat iemand slecht rijdt, dat heb ik nergens gelezen. Wel dat mensen niet ervaren genoeg zijn voor die paarden. En daardoor nog een beginnend ruiter zijn.
Maar is dat een belediging? Als je heerlijk lol hebten veel plezier op een wat rustiger paard, is daar dan wat mee mis?

Wat ik eerder schreef, ik ben ervaren, ik rij zo weg op een jong sportpaard omdat ik dat járen heb gedaan. Maar ondertussen ben ik wat ouder, ik wil het ook niet meer. Geef mij maar weer een ouder en verder door gereden paard, waar ik niet oplettend op hoef te zitten. Die ik gerust eens 2 weken kan laten staan. Daar vind ik nu mijn lol in, terwijl ik die eerder te rustig vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:11

kazary schreef:
Haha, geweldig die lange tenen. :)
Ik ben een gemiddelde ruiter met gemiddel talent. Zoals zoveel op een manege.
Ja het lag zeker toen aan mij, dat klopt. Durf ik zonder moeilijk te doen toe te geven. Ik gaf been zoals je dat op een manege paard doet. Echt geen stamp hoor. Maar een paard dat goed gereden is gaat al in actie als je erg zachtjes knijpt met je kuit. En daarom reageerd geen 1 manege paard. Dat kan gewoon niet, dat kan een manege zich niet permiteren.
En ik heb het snufferd in het zand zien liggen ook daarna gezien bij andere manege of erg brave verzorgpaard ruiters. Die hebben de feeling (nog) niet om op een fijn gereden sportpaard te rijden.

Daarom is het verstandiger een paard te kopen die je wel eens vergeeft als je hulp te groot is, een jong paard vergeeft je dat niet. En een paard dat je dat wel vergeeft, dan kun je het opnieuw doen en zo leren je hulpen kleiner te maken. Dan kun je later wel gaan rijden op een jong sportpaard.

Zo hebben andere het ook moeten leren en ik geloof er niet in dat op bokt ineens Dé manege talenten van de wereld zitten die het wel even op een andere manier kunnen leren.
Dat ze bestaan klopt. ik heb er ook 1 gekend. Op de weet ik hoeveel ruiters die ik ken. Uitzondering geval, niet de regel.

Als je die feeling niet zou hebben, hoe ga je dat dan ooit leren? Dat zal je toch op een 'goedgereden sportpaard' moeten leren dan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:14

Nee, dan ga je op een ouder leerpaard rijden. Ook een sportpaard, maar een professor sportpaard.
Niet dat jonkie waar het hier over gaat. waar dat in de advertentie erbij staat.
Dat ouder paard vergeeft je een te grote hulp. Geeft een mini bokje of zwaait eens met zijn staart om zijn ongenoegen te uiten.
Dat jonge paard vol van energie knalt je met diezelfde hulp op de grond. Dan leer je niets. Met dat oudere paard kun je het nog eens overnieuw doen en daar leer je van.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:15

KiWiKo schreef:
daniella74 schreef:

lief ik ook :) heb honderden vlieguren en evenzoveel paarden.......... en nog krijg ik wel eens de deksel op mn neus :) dat is gewoon zo........

maar als ik weet dat een paard heeeeeul groot reageert op een linkerbilspier samengeknepen, dan weet ik dat ik hem niet moet verkopen aan iemand die wel eens achter zit in de beweging, of misschien eens een wat grotere hulp geeft :)

Nee, dat is geen goed plan, ben ik helemaal met je eens maar als jij iemand aan de telefoon krijgt voor je te verkopen paard dan ben jij volgens mij redelijk in staat om zo door te vragen dat je prima een beeld hebt van hoe het met de rijcapaciteiten staat ookal vertellen ze je in eerste instantie een fantastisch verhaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:15

kazary schreef:
De minder ervaren ruiter voelt zich meteen zo enorm aangevallen wat totaal niet nodig is en daardoor onodig gaat aanvallen.

Niemand zegt dat iemand slecht rijdt, dat heb ik nergens gelezen. Wel dat mensen niet ervaren genoeg zijn voor die paarden. En daardoor nog een beginnend ruiter zijn.
Maar is dat een belediging? Als je heerlijk lol hebten veel plezier op een wat rustiger paard, is daar dan wat mee mis?

Wat ik eerder schreef, ik ben ervaren, ik rij zo weg op een jong sportpaard omdat ik dat járen heb gedaan. Maar ondertussen ben ik wat ouder, ik wil het ook niet meer. Geef mij maar weer een ouder en verder door gereden paard, waar ik niet oplettend op hoef te zitten. Die ik gerust eens 2 weken kan laten staan. Daar vind ik nu mijn lol in, terwijl ik die eerder te rustig vond.

ik doe het ook niet meer hoor :)

heb mijn tijd gehad, mijn lijf en leeftijd werkt niet meer mee genoeg voor dat soort sjit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:16

Je hebt ook oudere paarden die je nog steeds op de grond knallen, net als dat je jonkies hebt die dat niet doen. :)

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:16

NaNi schreef:
In advertenties waar paarden te koop aangeboden worden, of waar verzorgpaardjes aangeboden worden, zie ik telkens de opmerking "niet geschikt voor beginners" terugkomen.

Maar wanneer ben je nou een beginner, en wanneer niet meer? Waar ligt voor jullie de grens? Wat moet je kennen en kunnen voordat je beginner-af bent? Zit dit in kwaliteit (jaren ervaring) of kwantiteit (niveau, sóórt paarden dat je gereden hebt) ?

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Dat vind ik nou een hele goede vraag van jou! Ik roep altijd dat ik nog een beginner ben en in een vlaag van zelfvertrouwen noem ik mezelf een gevorderde beginner :D . Ik rijd ruim 2 jaar op een manege.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:17

kazary schreef:
Nee, dan ga je op een ouder leerpaard rijden. Ook een sportpaard, maar een professor sportpaard.
Niet dat jonkie waar het hier over gaat. waar dat in de advertentie erbij staat.
Dat ouder paard vergeeft je een te grote hulp. Geeft een mini bokje of zwaait eens met zijn staart om zijn ongenoegen te uiten.
Dat jonge paard vol van energie knalt je met diezelfde hulp op de grond. Dan leer je niets. Met dat oudere paard kun je het nog eens overnieuw doen en daar leer je van.

zo een professurt als Montreux............. geweldig!!!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:18

Klopt, schrijven we ook als je goed leest.
Dat er brave zadelmak bomproof geboren jonkies bestaan heb ik eerder geschreven. Maar dat zijn van zichzelf niet de paarden die flitsend aan het been zijn. Maar zeker wel fijne jonge paarden.
En je hebt inderdaad oude paarden die gewoon nooit vergevingsgezind worden. Als daar bij staat niet voor beginner, geloof dat dan ook. :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:19

kazary schreef:

Niemand zegt dat iemand slecht rijdt, dat heb ik nergens gelezen. Wel dat mensen niet ervaren genoeg zijn voor die paarden. En daardoor nog een beginnend ruiter zijn.Maar is dat een belediging? Als je heerlijk lol hebten veel plezier op een wat rustiger paard, is daar dan wat mee mis?

Dus als je geen jong sportpaard kan rijden dan kun je helemaal niet rijden? Vind ik een heel bijzondere maatstaf en dan zijn er veel beginners in Nederland.

Ik weet niet wie van ons de meer ervaren ruiter is en ik voel mij niet aangevallen, die indruk heb ik eerlijk gezegd van jou.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:19

Niet elke manege ruiter is per definitie een slechte ruiter. Maar ik sluit me aan bij kazary en Kiwiko dat het gros van de manege ruiters niet het type natuurtalent is en vaak denkt dat ze beter zijn dan ze werkelijk zijn. Ik dacht vroeger ook dat ik al redelijk goed kon rijden tot ik 2 pas zadelmak gemaakte pony's te rijden kreeg. Ik heb alle hoeken van de piste gezien en heb meer moeten leren in de 1ste maand dan in de vorige 5 jaar op de manege. Toen ik daarna een ex-renpaard kocht, stond ik nog versteld van wat ik nog allemaal te leren had.
Ok er is verschil tussen maneges en gelukkig bestaan ze, anders zou lang zoveel mensen kunnen leren paardrijden en genieten van deze prachtdieren. (hier val ik ook onder). Maar ik zou mijn paard (of die bij ons op stal verkocht worden) ook nooit verkopen aan een ruiter die recht van de manege komt. Niet om te discrimineren, maar omdat ik niet op m'n geweten wil hebben dat er iemand verongelukt. Moest ik m'n eerste paard terug kunnen kiezen, ik had nooit een 4-jarig paard dat niks kent gekocht, maar eerder een 9-12jarig paard dat een zeker basis/niveau had, waar ik van kon leren.
En't zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen, zeggen ze bij ons altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:20

kazary schreef:
Klopt, schrijven we ook als je goed leest.
Dat er brave zadelmak bomproof geboren jonkies bestaan heb ik eerder geschreven. Maar dat zijn van zichzelf niet de paarden die flitsend aan het been zijn. Maar zeker wel fijne jonge paarden.
En je hebt inderdaad oude paarden die gewoon nooit vergevingsgezind worden. Als daar bij staat niet voor beginner, geloof dat dan ook. :)

Maar je zei dat je het moet leren op een ouder paard. En dat slaat dan weer nergens op. Dan kan je het net zo goed op een bomproof jonkie leren die wel alles er goed in heeft zitten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:21

zucht, waar staat dat je dan helemaal niet kunt rijden?
Ja daar pak ik heel duidelijk uit dat jij lange tenen hebt. Ik voel me niet aangevallen, waarom zou ik overigens ook?
Jij voelt dat duidelijk als belediging en als dat er staat dat je helemaal niet kunt rijden.
Maar als jij eens mijn berichten helemaal gaat lezen en je ik trek me alles aan modus eens uitzet, zul je de berichten heel anders zien en andere zinnen je meer doen opvallen.