Kort uitstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pandabeertje

Re: Kort uitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:59

Meestal rijd ik nog wat oefeningen in stap op het eind.
Middenstap, keertwendingen etc. Daarna nog een paar rondjes met een lang teugeltje.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:11

Ik eindig het rijden altijd met wat stapoefeningen en dan gaat ze de stapmolen in waar ze minstends 10min in stappen tot ze op adem is. Als ik zelf uitstap doe ik het totdat ze op adem is.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:01

Minstens 5 minuten , maar meestal toch 10 hoor .
Als het zadel eraf gaat en ik zie dat hij nog wat nat is , dan loop ik nog een met hem tot hij droog is .. de weg naar de weide is 10 inuten dus tegend an is hij zeker droog ! Dus in totaal 20 minuten ongeveer.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:26

hoi

ik vind 2 rondjes genoeg

maar je kan altijd beter maar een half rondje is te weinig vind ik

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:40

Net zo lang uitrijden tot zijn ademhaling weer op orde is...is mij altijd gezegd

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:13

gemiddeld zo'n 5/10 minuutjes, vaak geeft ie zelf ook wel aan wanneer het genoeg is geweest :D

Paard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:51

Wij moesten altijd op de manege 10 minuten uitstappen ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:58

Ik stap los, bouw het rijden op, flink aan het werk, rijden afbouwen en dan weer uitstappen.
Ik fitness zelf ook en doe dat ook op die manier.
Vroeger stapte ik tot ze op adem waren een min of 5 maar ik vind het nu toch voor de rest van het lichaam wel belangrijk om minimaal 10 min uit te stappen

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:45

ik doe het meestal ongeveer 5 minuutjes onder het zadel. ( kan ik zelf ook gelijk een beetje 'uitrusten' :+ )en dan zadel ik af. dan stap ik nog zo'n 10/20 minuutjes. (ze staat bij mij thuis dus ze kan niet in de stapmolen.. heb ik niet. ;) ) en doe nog wat 'spelletjes' en dan vind ik het wel weer mooi geweest.

is leuk hoor :D om zelf een stapmolen te zijn ;) ook gelijk goed voor je band. :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:49

Ik stap meestal 5 tot 10 minuten uit, maar meestal gaat 'ie daarna nog wel even de wei op dus hij staat niet meteen helemaal stil dan.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:51

In de winter stap ik niet zo lang uit (denk 5 minuutjes) doordat de meeste paarden geschoren zijn en dus snel kou vatten.
In de zomer stap ik 10 á 15 minuutjes uit todat ze een beetje droog zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:48

ik stap echt lang uit, of dat mijn nichtje (9 jaar) er bij is wilt die ook soms wat stappen en dat ik al goed heb uitgestapt mag zij ook er even op

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:24

ik rij in de manegeles en dan is het altijd rond de 5 minuten uitstappen.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:00

Ik probeer altijd 5/10 min, heel soms 15 als hij echt hard heeft gewerkt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:10

blizzart schreef:
hoi

ik vind 2 rondjes genoeg

maar je kan altijd beter maar een half rondje is te weinig vind ik

Da's echt te weinig hoor! Om alle afvalstoffen uit de benen af te voeren is een goede bloedsomloop noodzakelijk en voor die goede bloedsomloop is de pompwerking van het hoefmechanisme noodzakelijk. het hoefmechanisme werkt alleen als het paard loopt!
Fatsoenlijk uitstappen dus.

Jeanneeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:48

dat licht eraan hoe nat je paard is. Als hij heel nat is en het is warm buiten stap ik wel 7min. ofzo uit tot hij droog is. Als hij niet zo nat is en het is koud dan stap ik maar heel even uit met uitrij deken en dan nog even een paar rondjes stappen als ik er naast loop en dan zet ik hem met zijn deken op op stal.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:46

Zelf stap ik meestal 10 tot 20 min uit,
soms gebeurd het nog wel eens dat k een halfuur aan
t uitstappen ben ! :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:31

Ik heb geleerd van lang uit te stappen. Een ongeschoren paard droogstappen in de winter is onbegonnen werk. Ik stap tot het zweet niet meer warm aanvoelt en het paard op adem is. Duurt dat 20 min dan is dat maar zo.

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:31

Ik doe meestal 10 min of meer. Hangt er vanaf wat
we allemaal hebben gedaan. ;)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:52

bij ons op de manage rij ik altijd in het laatste uur van de dag, ik zorg dus altijd dat ik minimaal 5 tot 10 min uitstap. Ongeacht of het paard nu voor mij al 2 uur of nog helemaal niet gelopen heeft die dag. Vind het gewoon belangrijk dat die goed uitgestapt is en weer op adem is gekomen enz...
Soms stop ik eerder als het paard aangeeft dat die het wel genoeg vind en richting de uitgang gaat, wel rekening houdend met de intensiviteit van de les natuurlijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:20

Ik bouw het rijden altijd netjes op en af. Dus aan het begin en einde geen zware (galop)oefeningen en dergelijke, maar wat iemand hierboven al zei stapoefeningen zoals keertwendingen en dergelijke. Daarna stap ik d'r nog een minuut of 5 aan een lang teugeltje uit, en dan gaat ze nog even los in de bak. Even lekker rollen en daarna nog even aan de hand grazen langs de sloot (al gaat ze nu het land op dus het grazen wordt minder)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:51

Stap denk ik altijd zo;n 5 tot 10 minuutjes uit, en zijn we wezen racen in het bos en is ie erg nat gaat hij nog ff een kwartiertje in de molen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:53

Misschien leuk om te zien. Het gaat wel om extreme omstandigheden, maar met een beetje boerenverstand kan je zelf ook inschatten wat je moet doen afhankelijk van temperatuur en training.

Hier is in een research onderzoek aan gewijd
Summer Games: Keeping Equine Athletes Cool

David Marlin, werkte aan een hitte en vochtigheidsondezoek voor de Olympische Spelen in Atlanda. Hij was ook betrokken bij de bescherming van paarden tegen de nadelige effecten van de hitte in Hong Kong.

Hij legde uit dat het hele acclimatisatieproces pas na 10 á 14 dagen training compleet is. Om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te houden hebben ze de stallen 23° C en de trainingshallen 21° C van airco voorzien. 25° wordt als de bovengrens van de thermoneutrale zone van het paard beschouwd. Daarboven gaan ze waarschijnlijk zweten en sneller ademhalen.

Net als bij mensen heeft het ene paard meer aanleg voor oververhitting dan een ander. In het algemeen wordt aangenomen dat wat voor een mens fris is, voor een paard een aangename temperatuur is.
Ziekten, gerelateerd aan hitte kunnen komen door zeer hoge lichaamstemperatuur of door blootstelling in een langere periode aan hoge temperaturen. De optimale benadering voor dit probleem is een combinatie van optimale acclimatisatie en helpen koelen.

Bij koeling met water, moesten paarden herhaaldelijk van hoofd tot staard gedurende 30 seconden gevolgd door 15 seconden rondje stappen voor de circulatie en bloedstroom. Op deze manier duurde het 10 minuten om de temperatuur van het paard 1° C omlaag te kringen. Paarden die een cross-country hebben uitgelopen mogen een (rectale) temperatuur van tegen de 42° C hebben, wat betekent dat het 20 a 30 minuten duurt voordat ze weer een comfortabel ademhalingspeil hebben.
them 20-30 minutes to become comfortable and for their respiratory rate to return to normal.

De meest voorkomende vergissingen in het koelen van paarden waren:
Niet genoeg water gebruiken
Niet het hele lichaam met water overspoelen
Geen korte stukjes lopen
Voor-koelen voor de wedstrijd werd geadviseerd omdat het de temperatuur van de paarden in training lager hield. Een lange intense warming-up kon een negatief effect hebben.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:01

Beetje dom,maar op een 1 of andere manier heb ik tijdens het uitstappen altijd dat ik met iemand aan de praat raak die ook aan het uitstappen is en ben je soms zo maar een half uur aan het stappen :D

Maar 5-10min is inprincipe mijn richtlijn.

Evy_duce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:41

ik stap meestal in de bak 10 min uit.. en daarna nog 5 /10 minuten van de club naar de stal. want als ik hem niet lang genoeg uitstap dan word hij de volgende dag helemaal stijf. en verkouden..