Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:04

suleilitha schreef:
[naam] schreef:
Dat heb ik toch nergens beweerd of wel soms??? Dat ik zo geweldig rijd etc. Ik bestempel mezelf de hele tijd als 'groentje' hoor. ;) En dat ben ik zo te horen van jullie fantastische ruiters ook. :D Nogmaals: Beter lezen dus. Volgens mij weet niemand het trouwens precies wat nou dé goede manier is, want óók daar blijven de meningen over verdeeld.

Niet om het een of het ander maar als je zelf al weet dat je een groentje bent is les al helemaal een noodzaak!

Ik heb toch les? :D

Jullie lezen allemaal niet.....

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:05

Helaas weet ik weinig mensen in de omgeving die les geven op locatie. Ik geef zelf "les" aan kinderen en vind houding belangrijker dan hoe de pony loopt. Zodra hun houding goed is, ga ik met ze aan het werk om de pony ook lekker te laten lopen. Ik vind dan ook dat je zelf eerst een goede houding en zit moet hebben, voordat je met je paard/ pony aan de gang kunt gaan. Want zonder een goede houding, kun je een paard ook niet goed laten lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:07

liesenlizzy schreef:
Helaas weet ik weinig mensen in de omgeving die les geven op locatie. Ik geef zelf "les" aan kinderen en vind houding belangrijker dan hoe de pony loopt. Zodra hun houding goed is, ga ik met ze aan het werk om de pony ook lekker te laten lopen. Ik vind dan ook dat je zelf eerst een goede houding en zit moet hebben, voordat je met je paard/ pony aan de gang kunt gaan. Want zonder een goede houding, kun je een paard ook niet goed laten lopen...

Werkt ook van 2 kanten. Een pony die niet lekker loopt kan een ruiter niet goed laten zitten waardoor een juiste houding aanleren ook weer vermoeilijkt wordt. Ik snap je idee wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:09

Citaat:

Nog niet zo lang geleden zei je in een ander topic dat les onzin was en mensen zichzelf het paardrijden wel konden aanleren, door dingen af te kijken.
Verder heb je les en les, ik noem les pas les als je les krijgt van een goeie instructeur die erg kritisch is op correcte houding van paard en ruiter.

Een pony die niet lekker loopt, is gevolg van een ruiterfout. Als de ruiter het correct doet, zal het paard correct lopen ;)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:10

lientjeds schreef:
Nu heeft dressuurlesgever (die zelf Grand prix rijdt) recent es echt geroepen tegen hen, dat het gedaan moest zijn, en vindt mama dat zoiets niet kan, en dat ze beter thuis rijden dan nog 1x naar de les komen! Omdat mijnheer de lesgever eens gezegd heeft wat ze moesten doen, en het na 10x herhalen es geroepen heeft.

zeker weten!! een tijdje geleden nog nam iemand les bij me (springen) die ook les neemt bij iemand anders (dressuur). Ik was hem aan het 'inrijden' en hij deed zijn handen telkens helemaal open, laag en breed (50cm uiteen is niet overdreven :P ) ik bleef er op hameren dat zijn handen hoger en samen moesten en hij bleef zeggen: dan komt mijn pony niet aan de teugel! ik probeerde uit te leggen dat dat dan maar zo was, maar dat hij het op de correcte manier moest vragen. Riep die moeder heel erg hard:
van de dressuurlesgeefster moet hij dat doen, dus ik geef toestemming om zijn handen zo te houden.
ik dacht echt : "excuseer?" "toestemming?"
Ik heb achteraf nog 500x proberen uit te leggen aan moeder en ruiter dat ruiter vanuit de juiste houding moet vertrekken door allerlei voorbeelden te geven zoals: het kind trekt zijn benen hard op en dus gaf ik hem een voorbeeld:
-als je morgen met je beugels 4 gaatjes korter rijdt, ben je dan je beugels nog kwijt met dressuur? hij: neen!
-en hoe zit het met je beenligging, is die al beter dan? hij: neen!
-voila, het probleem van de beugels kwijtzijn is opgelost maar dat wil nog niet zeggen dat daarom jouw houding correct is (benen opgekropt) daarom werken we vanuit het juiste principe: de benen lang maken en zal je zo leren je beugels te bewaren.

Maar zowel moeder als kind wou het NIET aannemen. Het ergste van al is dat hij altijd bij de eerste eindigt (weliswaar in de B). Maar in België wordt ook zo fout gejureerd (LRV tenminste!) en dan denken ze dat ze super bezig zijn, maar later gaat dat enkel verkeerd gaan!
Laatst bijgewerkt door Karennnn op 12-02-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:11

Wat ook leuk is:

mensen die roepen dat ze niets meer leren van de les, terwijl ze niets aannemen of doen wat je zegt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:12

suleilitha schreef:
Citaat:

Nog niet zo lang geleden zei je in een ander topic dat les onzin was en mensen zichzelf het paardrijden wel konden aanleren, door dingen af te kijken.
Verder heb je les en les, ik noem les pas les als je les krijgt van een goeie instructeur die erg kritisch is op correcte houding van paard en ruiter.

Een pony die niet lekker loopt, is gevolg van een ruiterfout. Als de ruiter het correct doet, zal het paard correct lopen ;)

Lees je toch weer niet goed. Ik heb nergens gezegt dat les nooit nodig is. Ik heb gezegt dat ik persoonlijk meer geleerd heb van afkijken en lezen dan van de meeste lessen die ik heb gehad. Ik heb trouwens vooral les zodat ik kan paardrijden. Dat ik er af en toe wat van opsteek is heel mooi meegenomen. :)

Oh dus jij wil beweren dat je op een paard dat finaal uit elkaar valt prima kan leren zitten? Paard valt uit elkaar, ruiter zit niet lekker en is uit evenwicht, paard moet ruiter in evenwicht houden en loopt daardoor nog verrotter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:14

Dan heb jij of hele erge bagger les gehad of je bent te eigenwijs om iets aan te nemen in die les en denkt zelf heel doed te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:15

kazary schreef:
Dan heb jij of hele erge bagger les gehad of je bent te eigenwijs om iets aan te nemen in die les en denkt zelf heel doed te zijn.

Heb misschien ook wel bagger les. :D Rijd in een manegeles met 10-12 ruiters. ;) Waar maak je dat precies uit op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:15

Hihi, nee je weet niet hoe paardrijden werkt dus :D
Als de ruiter het goed doet, doet het paard het automatisch ook goed.
En in een manegeles met 10-12 ruiters leer je inderdaad niet veel.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:16

_Natasja_ schreef:
Wat ook leuk is:

mensen die roepen dat ze niets meer leren van de les, terwijl ze niets aannemen of doen wat je zegt :n

Inderdaad verschrikkelijk! :+
Vorige keer ging er eentje in de les in "staking" omdat ze niet door de modder wou rijden!
'ocharme haar paardje' waarom gingen we niet in de binnenbak? (binnenbak was afgehuurd)
zei ze: Nu ja seg, ik betaal hier, dus jaag die mensen maar uit de binnenbak!
Maar dat gaat meer over arrogante kinderen :) het moest gewoon even van me af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:16

suleilitha schreef:
Hihi, nee je weet niet hoe paardrijden werkt dus :D
Als de ruiter het goed doet, doet het paard het automatisch ook goed.
En in een manegeles met 10-12 ruiters leer je inderdaad niet veel.

Oh zucht.... LEES nou eens. Ik vraag of volgens jou een ruiter op een uitelkaargeflikkerd paard netjes kan leren zitten ECHT netjes, en ik krijg dit antwoord van jou? Wat jij nu zegt is precies hetzelfde als wat ik net al zei.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:18

je hebt les en les ook in manege lessen met 10 ruiters...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:19

_Natasja_ schreef:

Die snap ik even niet. :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:19

Juul schreef:
kazary schreef:

Heb misschien ook wel bagger les. :D Rijd in een manegeles met 10-12 ruiters. ;) Waar maak je dat precies uit op?

Dat jij denkt te kunnen leren paardrijden uit boeken. Paardrijden is grotendeels voelen en voelen leer je niet door een boek, ook niet door te kijken. Dat leer je doordat er iemand jou kan bevestigen wat je voelt ook klopt met wat er te zien is.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:22

Juul schreef:
_Natasja_ schreef:

Dat er goede lessen zijn waar je wel veel van leert ook al rijd je met 10 ruiters in een bak.
En slechte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:23

kazary schreef:
[naam] schreef:

Dat jij denkt te kunnen leren paardrijden uit boeken. Paardrijden is grotendeels voelen en voelen leer je niet door een boek, ook niet door te kijken. Dat leer je doordat er iemand jou kan bevestigen wat je voelt ook klopt met wat er te zien is.

Paardrijden is idd grotendeels voelen. En dat kan je mede leren door afkijken en dat zelf toe te passen. Daar leer je echt zoveel van. Het is niet voor niks dat goede instructeurs soms zelf even op het paard stappen om iets voor te doen. En dán idd kijken of het er idd zo uitziet als het hoort.

En ik had het trouwens over lezen én afkijken én voelen, in die reactie(s). :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:24

Naast mijn uurtje paardrijles wat ik heb, lees ik ook ontzettend veel boeken over paarden. Volgens mij heb ik alles al uit de bieb gehuurd, wat betreft met paardrijden ^^. Ik vindt het jammer dat ik niet meer kan rijden, maar omdat ik toch door wil leren, helpen die boeken mij toch een beetje :O En ik probeer ook zoveel mogelijk te kijken naar andere ruiters, al dan niet live, maar vaak op het internet... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:24

_Natasja_ schreef:
[naam] schreef:

Dat er goede lessen zijn waar je wel veel van leert ook al rijd je met 10 ruiters in een bak.
En slechte...

Ben ik het niet mee eens. In een les heb je individuele aandacht en rust en ruimte nodig, en dat krijg je niet als er nog 10 anderen rijden waar ook enigsinds op gelet moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:25

Leren rijden doe je op een goed geschoold paard Juul, en als je het goed onder de knie hebt krijg je ook een minder goed geschoold paard voor elkaar omdat je zelf de kunst machtig bent. Het duurt een aantal jaren voor je zover bent maar dan heb je ook wat en dit leer je niet uit boeken en door te kijken, dit leer je inderdaad alleen met goede instructie ;)

Voor een groepsles is een stuk of vijf eigenlijk al de max. Wij rijden maximaal met vier, erg prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:26

suleilitha schreef:
Leren rijden doe je op een goed geschoold paard [naam], en als je het goed onder de knie hebt krijg je ook een minder goed geschoold paard voor elkaar omdat je zelf de kunst machtig bent. Het duurt een aantal jaren voor je zover bent maar dan heb je ook wat en dit leer je niet uit boeken en door te kijken, dit leer je inderdaad alleen met goede instructie ;)

Voor een groepsles is een stuk of vijf eigenlijk al de max. Wij rijden maximaal met vier, erg prettig.

Dan zie jij het zo. Als je er zo zeker van bent kom ik mezelf nog wel een keer tegen toch? :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:30

Juul schreef:
Paardrijden is idd grotendeels voelen. En dat kan je mede leren door afkijken en dat zelf toe te passen. Daar leer je echt zoveel van. Het is niet voor niks dat goede instructeurs soms zelf even op het paard stappen om iets voor te doen. En dán idd kijken of het er idd zo uitziet als het hoort.

Jij leert niet voelen vanaf de grond.Jij leert daar kijken hoe het moet en daar leer je zeker veel van. Maar het zelf voelen is een heel ander stukje uit het paardrijden. En instructeurs stappen vaak op zodat je als leerling het paard even na kunt rijden, zodat je het gevoel even kunt voelen, zodat je dat gaat herkennen. Omdat je dat op de grond niet kunt leren herkennen.
Als jij nooit je vinger hebt verbrand kun je denken hoe dat aan zal voelen, maar het echt weten is pas als jij je vinger in de kaars stopt.
Met paardrijden kun jij denken dat een paard dat actief loopt zo voelt, maar heb je het nooit ervaren (her)ken je het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:30

k ben niet de enige die het zo ziet hoor Juul en de praktijk heeft dit inmiddels ook allang uitgewezen.
Van je laatste zin ben ik overigens wel zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:34

kazary schreef:
[naam] schreef:

Jij leert niet voelen vanaf de grond.Jij leert daar kijken hoe het moet en daar leer je zeker veel van. Maar het zelf voelen is een heel ander stukje uit het paardrijden. En instructeurs stappen vaak op zodat je als leerling het paard even na kunt rijden, zodat je het gevoel even kunt voelen, zodat je dat gaat herkennen. Omdat je dat op de grond niet kunt leren herkennen.
Als jij nooit je vinger hebt verbrand kun je denken hoe dat aan zal voelen, maar het echt weten is pas als jij je vinger in de kaars stopt.
Met paardrijden kun jij denken dat een paard dat actief loopt zo voelt, maar heb je het nooit ervaren (her)ken je het niet.

Ik kijk heel vaak naar andere ruiters, en als ik dan zelf les pas ik die dingen toe. En sinds ik dat doe krijg ik van de instructie vaak complimentjes dat het diertje lekker loopt. En ik heb wél goede instructie (die weet wat ze doet), alleen ze kan amper lesgeven met zoveel mensen helaas. Heb van de zomer ook privéles gehad bij een andere manege een week (dit jaar weer) en daar ook te horen gekregen van verschillende mensen dat ze lekker liepen onder me. En dat heb ik toch écht niet van les geleerd, maar van afkijken en nadoen. Ik meen het. Daarom wordt ik een beetje gek als mensen zeggen dat het onzin is dat je zonder les niks leert.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:36

Toch is het waar dat je zonder les niks leert en je posts zeggen niks over het nivo van die privéles.