Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:41

helemaal mee eens!
Er word vaak alleen naar de voorkant hals/voorbeen gekeken en niet naar de achterhand terwijl die minstens zo belangrijk is!

KiWiKo

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:42

tja, noem mij gek......... maar ik kijk ook naar het stuk wat ertussenin zit :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:09

Zeker belangrijk. De buikspieren, de lendenen, de rug... als het daar niet goed zit, komt er ook geen goed werk uit.
Daarbij, de ruiter zit dus op/rond dat middenstuk de hulpen te geven, dus ergens is het ook nog het distributie centrum :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:56

En bij dat middenstuk denk ik tegenwoordig vaak, is dat paard al 15 keer drachtig geweest?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:40

Equimotion schreef:
En niet alle paarden zitten nu eenmaal even fijn in elkaar. Het voorbeeld van Santano is wel een mooie in dat kader. Ik gruwel van Sandro Hit nakomelingen omdat ze dat vrijwel allemaal doen, ze zitten nou eenmaal zo in elkaar. Ik vraag me ernstig af of Santano onder een andere ruiter nou zo heel veel meer zou kunnen laten zien.

Beste Bokkers.
Dit is geen Santano en geen E.Gal!
Ik heb expres hoofd van de ruiter weggelaten.
Het ging me niet om een ruiter persoonlijk als fouttief te bestempelen.
Ik denk persoonlijk dat de ruiter tijdens rijden overtuigt is (voelt) dat het paard WEL met de achterbenen geweldig ruim grijpt. (Er is weleens verschil tussen gevoel en werkelijkheid..)

Inderdaad is wel grappig dat deze 'type' van de uitgestrekte draf laat denken aan een andere GP ruiter..

Ik denk dat de juryleden meer met de beeldmateriaal zouden moeten gaan werken om de fouttieve beoordelingen op grond van de EMOTIE te vermijden. Beeld kent geen emotie, het is de waarheid van dat moment.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:45

Je hoeft mij niet te vertellen wie dat is ;) maar ik had het dan ook niet over jouw foto.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 09:38

Ok. KUn je mij aub wijzen over welke foto het gaat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:21

KiWiKo schreef:
weet je, als iemand al niet eens begrijpt dat het anatomisch niet mogelijk is om een correcte uitgestrekte draf te rijden als het paard op de handrem staat, dan zijn we toch al vrij vlot uitgepraat :)

Maar dat wordt in het eerste plaatje/tekening toch juist uitgelegd? "steekgang" in draf t.g.v. terugwerkende hand. Dat is toch hetzelfde als het paard kan niet netjes strekken omdat je hem tegenhoudt met je hand.

Afbeelding

Het begin van het topic kon ik nog volgen, maar nu wordt het mij een beetje warrig. Ik denk dat het juist wel goed is om via internet ook te praten over ruggebruik en beenzetting etc. Ja, daar zijn plaatjes/momentopnames dan bij nodig. Maar waarom zou je daar niks van kunnen leren. Leren kijken lijkt me ook belangrijk.
Bijna 2 jaar geleden was er een groot topic over goed rug gebruik met foto's [RT-D] duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt Dat vond ik toen zeer leerzaam.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:37

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:43

131 bladzijdes en weer tot leven wekken?Dat duurt een maand om bij te lezen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:14

Nou ik bedoelde eigenlijk meer... waarom kan dit topic niet een beetje die kant op i.p.v. een discussie wat je allemaal beter zou kunnen zien als je het paard irl er was.
Hoe rijd je nou een correcte uitgestrekte draf zonder dat het een steekdraf wordt? Hoe ziet dat er dan uit? We hebben nu al veel plaatjes gezien die fout zijn. Ik wil wel eens een paar zien die goed zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:34

Evelijn schreef:
Ik wil wel eens een paar zien die goed zijn.

Daar ben ik dus ook wel nieuwsgierig naar.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:34

Heeft er dan ook iemand een foto/plaatje van hoe je paard behoort te lopen? Dan kan ik dat vergelijken met mijn eigen paard. Mijn paard loopt iig niet zoals op deze foto's.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:06

Ik heb een plaatje van de knhs, hoe een correcte uitgestrekte draf eruit hoort te zien.
Zoek ik wel even op, heb ik namelijk in het andere topic ook geplaatst.

Misschien zou Goofy ook in dit topic willen komen? Die legt altijd alles heel goed uit!

edit: ik had het plaatje in een topic over foto's voor de wiki geplaatst. heb hem nu gevonden, ga hem zo plaatsen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:14

LoveLeandro schreef:
ik zal het iedereen wat makkelijker maken :)
dit plaatje is van de knhs, mag dus niet gekopieerd worden oid!! (vandaar dat ik er een klein formaat van heb gemaakt en er een copyright doorheen heb gezet)

Afbeelding

Zo moet het dus ongeveer zijn!

Dit heb ik toen geplaatst. Let goed op de lijn van het voorbeen (goede schoudervrijheid, geen 'uitgeklapt' hoefje).
De driehoeken tussen de voor- en achterbenen zijn ongeveer gelijk, de achterhand komt dus goed mee. Er zijn geen taktfouten.
De aanleuning is ontspannen, en het paard krijgt voldoende lengte in de hals.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:26

Afbeelding

Deze van ferro is denk ik wel een voorbeeld?
Actief achterbeen, de schuine lijn van het opgetilde voor en achterbeen zijn hetzelfde.
Gewicht op beide dragende benen is gelijk.
Loopt over de rug en de nek is het hoogste punt. Neusje op de loodlijn en niet er achter.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:58

Niemand die daar verder nog wat over te zeggen heeft?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:06

LoveLeandro schreef:
dit plaatje is van de knhs, mag dus niet gekopieerd worden oid!! (vandaar dat ik er een klein formaat van heb gemaakt en er een copyright doorheen heb gezet)

Afbeelding

En het plaatje van de grote meester Ernest van Loon vind ik er nog het beste bijkomen. In tegenstelling tot veel andere paarden vind ik het er gewoon 'lekker' uitzien.
Afbeelding

Weet je wat ik het vreemdst vind bij de plaatjes van de toppers? als je een super-uitgestrekte draf ziet, zie je er altijd een hals/hoofdhouding bij alsof het paard juist verzameld is. Wie kan mij daar iets over zeggen?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 21:58

]
LoveLeandro schreef:
Afbeelding

Dit heb ik toen geplaatst. Let goed op de lijn van het voorbeen (goede schoudervrijheid, geen 'uitgeklapt' hoefje).
De driehoeken tussen de voor- en achterbenen zijn ongeveer gelijk, de achterhand komt dus goed mee. Er zijn geen taktfouten.
De aanleuning is ontspannen, en het paard krijgt voldoende lengte in de hals.

Citaat:

[/quote]
Ik wil iets opmerken over het "uitklappen" de de hoef.
Ik heb geleerd dat het paard zijn hoef zou moeten afwikkelen zoals bijvoorbeeld wij het doen met onze voeten - van de achterkant naar de teen.
Jij kan het bij je eigen paard waarnemen - hij raakt de grond of met de hiel van zijn hoef, of met de hele hoef - of in slechtste geval - met de teen (dat zijn vaak paarden die bijvoorbeeld de hiel pijn hebben).
Het kan verschillende mate hebben bij verschillende gangen en verschillende snelheiden; en bij het stijgen of afdalen.
Bij het stijgen raakt het paard de grond eerst met zijn teen, bij het afdalen zal het grond raken met de hiel/of hele hoef.

Ik weet dus niet of het "uitklappen van de hoef" beinvloedbaar is door het manier van rijden (bijvoorbeeld door te 'sterke hand').
(Het is niet wenselijk dat het paard afwikkeld via zijn teen - het is niet gezonde manier van lopen..)

Ik weet dat de oude meesters de voorbeen wel konden beheersen.
Het heet "Jambette" (frans voor "been").
Een voorbeen omhoog en deze laten hangen (1-ste vorm)
Afbeelding
of strekken (2-de vorm) ..
Afbeelding
Het diende om de spieren voor de voorbeen te ontwikkelen, ("Rhomboideus spier" -welke de voorbeen omhoog laat doen, en "trapezius spier" = welke de been in de positie houdt; tot de aktie van de spier "masoido-humeralis" welke de been naar voren laat strekken.
Hier is "jambette" getoont in de galop sprongen:
http://www.youtube.com/watch?v=Yo89hNPQXIk
en hier bij piaffe:
http://www.youtube.com/watch?v=Fs7UXTUX ... re=related

En als wij het over uitzwaaien van de voorbenen hebben nog deze (spaanse draf), let op de ruime gang met de achterbenen:
http://www.youtube.com/watch?v=iiS-GciTz5E&NR=1

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 22:14

Ik wilde met bovenstaande zeggen dat de beweging van de been door de ruiter beinvloedbaar is, maar de beweging van de hoef is waarschijnlijk afhankelijk van het paard.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:04

Moet je die mond op de eerste foto en de hoofdhalshouding op de tweede foto eens bekijken.

Vroeger, konden ze écht rijden...... :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:13

@kazary: ja dezejammer genoeg onduidelijke foto, lijkt tot nu toe wel het meest.

Die oude foto's zeggen me niet zoveel jirina. Het zijn oefeningen die ik als basisruiter niet interessant vind en zoals Vudress al schrijft echt vriendelijk ogen ze ook niet.
Maar jirina jij beweert dus dat het omhoog klappen van de hoef niet door de ruiter wordt beïnvloed.

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:54

Als het omhoog klappen van de hoef niet door de ruiter wordt beinvloed, waardoor dan wel?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:07

Ik vind trouwens niet dat er sprake is van een steekdraf bij Nadine, kijk maar waar de voet heenwijst.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 13:22

Evelijn schreef:
@kazary: ja dezejammer genoeg onduidelijke foto, lijkt tot nu toe wel het meest.

Die oude foto's zeggen me niet zoveel jirina. Het zijn oefeningen die ik als basisruiter niet interessant vind en zoals Vudress al schrijft echt vriendelijk ogen ze ook niet.
Maar jirina jij beweert dus dat het omhoog klappen van de hoef niet door de ruiter wordt beïnvloed.

@evelijn
Ik beweer het niet.
Misschien onder veel spanning; als de been omhoog wordt gewipt, dan gaat de hoef ook mee.
Ik weet het niet.