Equimotion schreef:Alicia2u schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zag het vandaag ook weer op wedstrijd, ook op de hogere niveaus: fout uitgevoerde oefeningen die beloond worden met 8en en 9ens. Belachelijk gewoon! Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat klassiek niet competitief is en dat dat de druk van de ketel haalt, waardoor er over het algemeen veel meer tijd genomen wordt voor de opleiding.
Dat ben ik niet met je eens.
Financieel belang is onzin in geval van een wedstrijdpaard. Zoveel verdien je niet in de wedstrijdsport, daar moet vrijwel bij iedereen geld bij, ook al kun je geld winnen. Die geldprijzen staan niet in verhouding tot de kosten.
Ik heb de ergste dingen gezien (op Bent Branderup na, wat ik die man heb zien doen was zo dieronterend dat ik hem graag met naam en toenaam blijf noemen) op de "tweede rangs" handelsstallen waar paarden staan die net niet goed en fijn genoeg zijn voor het echte werk, maar waar eigenaren intussen al zoveel in geinvesteerd hebben dat die alsnog geld moeten gaan opbrengen. Het liefst dus door verkoop naar een buitenland waar de wedstrijdstandaard wat lager ligt dan bij ons. (5 jaar terug was dat dan met name de VS) Die paarden kunnen het fysiek/mentaal eigenlijk net niet aan maar moeten daar wel naartoe getrixt worden. Wiens schuld is dat? Moet die ruiter dan maar heel ethisch zeggen "dat wil ik niet doen" en maar een krantenwijkje erbij nemen om z'n bedrijf draaiende te houden?
JA! Als jij serieus in wilt boeten op welzijn om je centen te verdienen, dan hoor je etisch gezien in mijn ogen niet in de paardensector thuis. Dat is dan ook exact de reden dat ik niet meer in de paardensector wil werken; zonder grof in te leveren op dit soort princiepes valt er namelijk geen droog brood mee te verdienen en ik vertik het om mezelf zo te verlagen ten koste van een dier waar ik zo van hou en bewonder.
Ik heb het ook helemaal niet over geldprijzen en financieel belang in de wedstrijdsport. Mensen zijn gewoon van nature competitief ingesteld. Het gaat om het oranje lintje, de aandacht, de mensen die je bewonderen etc. Mensen willen altijd aardig gevonden worden en laten zien dat je goed paard kan rijden levert aandacht en bewondering op.
)
)