Eerste wat je leert op een WO-opleiding; NIET ALLES WAT IN DE BOEKEN STAAT IS WAAR! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alabaster schreef:Gekopieerd uit het boek Dressuur onder vuur van Gerd Heuschmann
Over het slofgebruik
De slofteugel versterkt de inwerking van het bit op de lagen en wordt gebruikt om het hoofd en de nek in achertwaartse richting te trekken.Het is voor mij onbegrijpelijk hoe het mogelijk is dat een dergelijk instrument in de training wordt getolereerd en zelfs bij wedstrijdevenementen wordt geduld.
Veel problemen, zoals slechte berijdbaarheid,weerstand,kreupelheid van de achterbenen en nog veel meer,zijn vaak het gevolg van het met veel spanning 'terugwerkend rijden' en van de inzet van slofteugels.
Veel van de paarden die in klinieken belanden,zijn niet primair ziek.Ze worden alleen verkeerd gereden! In alle verenigingspublicaties zou dringend op het gevaar en de beschadigende werking van slofteugels moeten worden gewezen.Eigenlijk moet het gebruik ervan verboden worden.
MLoeser schreef:garny95 schreef:had ik gelezen, ik besloot er niet op te reageren, maar nu je me quote wil ik dat wel doen.
Eerst zien dan geloven, ik ben ook niet zo onder de indruk van je profiel dus zet ik mijn vraagtekens ook bij je opmerking.
goh en bedankt, moet ook nodig mijn profiel updaten ja, maar goed wat zal voor mij de motivatie zijn hier te liegen? Moet het wel zeggen dat ik het niet zo waardeer een leugenaar te worden genoemt... Dat ik niet zo goed kan schrijven is een tweede, en dat ik misschien niet echt mooie plaatjes heb, alleen lol met je knol plaatjes een derde...
MLoeser schreef:lijntje87 schreef:waarom neem je neit eerst eens wat vaker les, of beter les?
dan ipv meteen naar een hulpteugel te grijpen.
waar de rijkunst ophoud begint de zadelkamer.
Hehehe, zal ik jouw wat grappigs vertellen? Toen ik een keer heb gereden met een hulpteugel heb ik al ruimschoots goede lessen gehad (oa klassieke dressuur en CR) en heb ik paarden dusdanig op de achterhand kunnen zetten dat passages mogelijk waren. En die keer dat ik een slof heb gebruikt wat bij een opgefokte Jazz die het eigenlijk onder mij wel goed deed, maar waarbij mijn zeer ervaren instructrice mij toch een keer een slof liet proberen... Grappig he?
MLoeser schreef:garny95 schreef:had ik gelezen, ik besloot er niet op te reageren, maar nu je me quote wil ik dat wel doen.
Eerst zien dan geloven, ik ben ook niet zo onder de indruk van je profiel dus zet ik mijn vraagtekens ook bij je opmerking.
goh en bedankt, moet ook nodig mijn profiel updaten ja, maar goed wat zal voor mij de motivatie zijn hier te liegen? Moet het wel zeggen dat ik het niet zo waardeer een leugenaar te worden genoemt... Dat ik niet zo goed kan schrijven is een tweede, en dat ik misschien niet echt mooie plaatjes heb, alleen lol met je knol plaatjes een derde...
[/quote]bietjuhh schreef:ik moet zo lachen om dit topic sorry hoor. een komt met nog vreemdere stukken tekst wat gewoon gekopieerd en geplakt is.
Terwijl niemand het hier over Diep-rond rijden etc heeft gehad!
je rijdt je paard met slof of whatever ook Niet Ontspannen dat doe je als je paard zijn achterhand er onder zet!
MLoeser schreef:Alabaster schreef:Gekopieerd uit het boek Dressuur onder vuur van Gerd Heuschmann
Over het slofgebruik
De slofteugel versterkt de inwerking van het bit op de lagen en wordt gebruikt om het hoofd en de nek in achertwaartse richting te trekken.Het is voor mij onbegrijpelijk hoe het mogelijk is dat een dergelijk instrument in de training wordt getolereerd en zelfs bij wedstrijdevenementen wordt geduld.
Veel problemen, zoals slechte berijdbaarheid,weerstand,kreupelheid van de achterbenen en nog veel meer,zijn vaak het gevolg van het met veel spanning 'terugwerkend rijden' en van de inzet van slofteugels.
Veel van de paarden die in klinieken belanden,zijn niet primair ziek.Ze worden alleen verkeerd gereden! In alle verenigingspublicaties zou dringend op het gevaar en de beschadigende werking van slofteugels moeten worden gewezen.Eigenlijk moet het gebruik ervan verboden worden.
Berust ook weer op fout gebruik van de slof...
Splinter schreef:geen slof gebruiken, is totaal niet nodig, probeer het rijtechnisch op te lossen.
@ casperrr wat doe je dan met de slof als je niets afdwingt? als je er niets mee doet heb je hem toch niet nodig ?
lijntje87 schreef:nou ik kijk wel eens in een profiel, vooral om te kijken naar de leeftijd, en als er in staat: Me SgAtJes (en op die manier verder) dan ga ik al geen serieuse post meer plaatsen

MLoeser schreef:garny95 schreef:ik zeg niet dat je liegt, alleen dat ik niet onder de indruk ben, misschien zijn andere dat wel..
Moet ik dan passage foto's plaatsen waar ik met met S&T rijd? Ik ben zelf neit echt een voorstander van S&T en zie die foto's liever niet in mijn profiel... Ben van geloof bekeerd.
ik ben zo benieuwd....

garny95 schreef:Goed boek he ? de dvd is ook aan te raden.
Met de kennis die je opdoet van Gerd Heuschmann zal je niet meer zo gauw grijpen naar hulpteugels ed. maar zoeken naar mogelijkheden die werkelijk je paard helpen zijn lijf goed te gebruiken.
Je kan in ieder geval niet meer zeggen dat je niet weet waar je mee bezig bent.
garny95 schreef:wat een mooi spreekwoord lijntje, nog nooit gehoord...
ik zou het ook zoeken in goede instructie, ipv een hulpteugel
bietjuhh schreef:lijntje. ik snap nu even niet over wie zijn profiel je het hebt..
oke dat je kijkt hoe oud of jong diegen is die tegen over je hebt alla. maar ging hier ook over de rijkunsten van iemand hier dat ze niet denderend vonden op de foto ofz