Er kan al op een 1½ jarig paard worden gezeten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Er kan al op een 1½ jarig paard worden gezeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:30

Dus als ik hem met twaalf jaar inrijdt dan wordt hij....... 42 jaar??

Ik weet wel zeker van niet!

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:36

Ik was een paar jaar geleden in Kirgizie op vakantie (= voormalig russische republiek/bij China). Op paardrijtrektocht. Er leven daar nog veel nomaden met paarden. Opeens kwam er een jongetje van een jaar of 6 op een paardje voorbij. Ik keek, en keek nog een keer..en dacht iets klopt hier niet...Dus ik vroeg aan de gids hoe oud dat paardje was..Dat paardje is een jaar oud...daar rijden hier de kinderen op...was daar de normaalste zaak van de wereld...jonge paarden daar rijden de jonge kinderen op..ik heb vol verbazing de jongen nagestaard..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:45

vrouwke schreef:
ik ken iemand met een haflinger van 2 1/5 jaar en de veearts zei: het word tijd dat je hem in laat rijden.
dit snap ik dan niet, als het zo slecht is en de veearts zegt het

Vee-artsen hebben niet altijd gelijk, hoor. ;)
Althans, deze vee-arts niet (en ik kan ook nog wel een paar details opnoemen van een paar ervaringen met vee-artsen ;) ). Ik ken gelukkig geen vee-arts die tegen mij zou hebben gezegd toen mijn paard 2,5 jaar was 'Ga er nu maar eens op'. Niet een :n . Ik heb wel een vee-arts gesproken, die me groot gelijk gaf toen ik haar vertelde dat ik heel rustig aan doe met mijn paard. Hij wordt dit jaar 5 en ik rij nog steeds vrij weinig. Doe wel veel grondwerk. Ik vind het nog niet nodig om hem al rijdend te veel te belasten, dus ik doe lekker rustig aan. Komt wel, we hebben alle tijd.

Maar mensen die bewust op een jaarling gaan rijden, die verklaar ik voor gek 8)7 . En dan druk ik me nog heel netjes uit. :+

Blauwdruivje, wat een vreselijk verhaal..... ;(

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:49

_Patriciaa schreef:
op en 1 1/2 jarige gaan zitten >;) ?
Zullen we het even niet doen...

haahahha, precies :7

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:28

Ik zag 'm hier weer langskomen... de renpaarden... de dravers... zonder daar een waarde-oordeel aan te willen verbinden zijn die mensen het in elk geval eens dat zo'n paard rond z'n vierde of vijfde, soms wat later, z'n beste tijd heeft gehad, en belanden al die paarden in de handel voor de recreatie.
Mij kun je niet wijsmaken - met naast mijn eigen paarden ook een verzorg-Engels Volbloed die op de baan heeft gelopen en sinds ie 10 was al niet goed was - dat dat niet aan elkaar te linken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:55

Men heeft niets op de rug van een 1,5 jarig veulen te zoeken. Met veel jonge meisjes heb je nog het probleem, dat wanneer het de eerste keer goed gaat en het dier is braaf, dan gaat het vast de tweede keer ook wel goed. Als mensen niet snappen dat je er dan niet op moet gaan zitten, wil ik ze niet eens bij mijn paard in de buurt.
Je ziet het ook vaak bij verzorgpaarden, sommige verzorgsters denken niet over de consequenties na en af en toe scheelt het een haar of men heeft een fikse dierenartsrekening in de bus. Mijn ruin is nu 3,5 en heeft nog nooit iets op zijn rug gehad, behalve een handdoek, borstels of wat dan ook en een ruiter komt er het eerst volgende jaar ook niet op.

PS, ik laat de koerspaarden en dergelijke even buiten beschouwing.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 03:28

Tuc schreef:
_Patriciaa schreef:
op en 1 1/2 jarige gaan zitten >;) ?
Zullen we het even niet doen...

haahahha, precies :7

Ja precies zullen we gewoon maar even met beide benen op de grond blijven staan en die 1,5 jarige lekker met rust laten en laten genieten van zijn jonge jaartjes en met 3,5 jaar maar weer verder kijken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 05:28

Sientje schreef:
Ik zag 'm hier weer langskomen... de renpaarden... de dravers... zonder daar een waarde-oordeel aan te willen verbinden zijn die mensen het in elk geval eens dat zo'n paard rond z'n vierde of vijfde, soms wat later, z'n beste tijd heeft gehad, en belanden al die paarden in de handel voor de recreatie.
Mij kun je niet wijsmaken - met naast mijn eigen paarden ook een verzorg-Engels Volbloed die op de baan heeft gelopen en sinds ie 10 was al niet goed was - dat dat niet aan elkaar te linken is.

niet dat ik het er mee eens ben maar die paarden moeten brood op de plank brengen!
wat voor een nut [behalve geen geduld hebben] heeft het voor een particulier om er zo vroeg op te stappen??????
ja een kortere levensduur van je paard,kan je snel om een nieuwe. :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:01

En daar ben ik het dan weer niet mee eens..
Renpaarden moeten geen brood op de plank brengen, maar moeten zorgen voor status.. de eigenaar wil er naast staan tijdens de prijsuitreiking om te laten zien hoe goed ze wel niet zijn.. _-:(

En helaas.. het gaat idd ten koste van de paarden, daarom worden ze vaak met hun 5-6 jaar afgedankt.. niet goed genoeg meer, om maar te zwijgen over de problemen die de dieren krijgen in hun gewrichten..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:40

femmefatale1 schreef:
En daar ben ik het dan weer niet mee eens..
Renpaarden moeten geen brood op de plank brengen, maar moeten zorgen voor status.. de eigenaar wil er naast staan tijdens de prijsuitreiking om te laten zien hoe goed ze wel niet zijn.. _-:(

En helaas.. het gaat idd ten koste van de paarden, daarom worden ze vaak met hun 5-6 jaar afgedankt.. niet goed genoeg meer, om maar te zwijgen over de problemen die de dieren krijgen in hun gewrichten..

En zo komen we weer op de aloude stelling, de mens veroorlooft zich alles ten opzichte van de dieren, met de onderbouwing; geld.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:04

Mananeh schreef:
Zadelmak maken, er op zitten........... meesten zeggen vanaf 4 jaar. Sommigen beginnen dan alvast met "rustig" opbouwen als het paard 3 is. Inmiddels zijn studies gedaan naar de ontwikkeling en groei van het paardenlijf en guess what???? Ieder paard, ongeacht ras is pas lichamelijk volgroeid rond 6 jaar. Wat doen we dan al zo vroeg op een paard????

(bron: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html)

In dat verhaal gaat het om dingen als longeren, zadelmak maken en inrijden. In dit topic gaat het om een anderhalf jarig paard waar enkele seconden op is GEZETEN, niks geen volte of uberhaubt wandelen aan te pas gekomen. Ik ben het er niet mee eens maar ga me niet vertellen dat wanneer je op een enter gaat ZITTEN voor enkele seconden hij een rugblessure, beenproblemen en een verkorte levensverwachting oploopt. :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:13

Met enkele seconden denk je minimum, dan ben je wel heel snel erop en eraf. Ik denk dat de meesten doordenken; meestal kunnen deze mensen hun ongeduld niet bedwingen, willen graag rijden. En van het 1 komt dan het ander.

Ik denk dat als je in de zin van meer of minder waarde denkt, het geen meerwaarde heeft, en zeker minderwaarde.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:29

Tuurlijk blijft het vaak niet bij 1x, en ik ben persoonlijk bezorgder om psychische schade dan om fysieke schade. Maar in dit geval gaat het topic over een paar seconden op een enter zitten, en je krijgt er bij mij niet in dat je dan gelijk naar zo'n persoon moet gaan roepen dat z'n paard z'n vijfde jaar niet haalt enzo.

Mo_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:37

Tuurlijk wel blijft het bij die ene keer!!!!!
denken jullie nou echt allemaal dat ik MIJN mo gaat verpesten
No WAY.
MO is mijn allesie
Ik en mijn moeder hebben er nu wel van geleerd dat het heel DOM was.
Het was camera klaar erop ,flits en eraf.
En dit gebeurd de eerste voorlopig 4 jaar niet meer.
Heb het trouwens ook te druk met school, erg weinig tijd.
Jullie blazen de boel zo erg op ,niet te geloven zeg.
Dacht dat bokt leuk was ,maar niet dus.
Ben snel weg hier ^)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:39

Het enige dat bokt probeer te doen is jouw duidelijk maken van wat je aan het doen bent. Natuurlijk worden een aantal dingen overdreven, dit komt alleen maar doordat je zelf maar vol blijft houden dat er niets mis mee is, terwijl er wel degelijk iets mis mee is.

Bokt is hier om te helpen en soms misschien wat hard....

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:41

Mensen, wat een overdreven reacties hier....
Ok, ik kan het absoluut niet aanmoedigen om op een enter te stappen, en ben zelf ook meer een voorstander van tot 3 jaar in de opfok, en lekker met rust laten, maar uitgaande van het verhaal van de TS in het andere topic; eenmalig, kortdurend in stilstand, doe allemaal niet zo moeilijk.
Geloof me, het spelen in de wei met soortgenootjes, zal meer risico geven op letsels, (ongeacht het feit dat het vrijwillig is) gezien de gecombineerde bewegingspatronen (buiging, draaing, strekking enz, op eenzelfde moment)
Echt, van een keer dr op zitten, wordt het beestje echt niet minder.
Hoeveel van jullie sporten er al op jonge leeftijd? Vrij slecht voor je lichaam geweest, aangezien bij mensen de laatste groeiplaten pas rond de 20 jaar sluiten, mag je als mens dan ook absoluut niet sporten voor je 20e. Iedereen kent vast wel de fanatieke turnsters, blijven klein, weinig vrouwlijke ontwikkeling, en later veelal gewrichtsklachten (vooral onderste ledematen). Waarom hoor ik daar nooit iemand over klagen. Maar 1 keer, eventjes op een stilstaand paard zitten, en iedereen begint te schreeuwen alsof het dier al wedstrijdklaar is.
Sorry, ben het overwegend met de tegenreacties eens, maar de manier waarop en de kortzichtigheid irriteren me nogal...... :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:43

Het is niet de bedoeling om hier op dit forum een ander topic op Bokt nog eens dunnetjes door de mangel te halen.

Ik zet hier een slotje :-).

Algemene discussies over 'leeftijd van inrijden' komen al met enige regelmaat langs op Bokt.