KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Wafel

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:11

Ik vind dat het geen bal uit maakt of je met of zonder bit een proef rijd. Het gaat erom hoe je paard loopt.

Dus ik vind gemengt.

En dat iedereen hier over de Jury begint zegt wat over de Jury.

Een Jury hoord neutraal te zijn. En een paars paard met een orange het zelvde te beoordelen als een groen paard met een roze zadel. Het tuig en de kleur en soort paard heeft geen invloed op hoe het paard loopt. En dat moet beoordeeld worden.

Ik zou het wel leuk vinden als er ruiters zonder bit. Leuke prestaties neer zetten op wedstrijd ! Dat is goed om te bewijzen dat het OOK zonder bit kan.

Wel moeten er regels komen waamee je wel en niet mag rijden. Een touwhalster of een hackemore ait nog al verschil in. En er zijn nog HEEL VEEL andere mogelijkheden die ook bitloos zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:12

of het zegt wat over de ruiters die de schuld eerder bij de juiry dan bij henzelf willen neerleggen :)*

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:31

Sannessep schreef:
danieke94 schreef:
apart gewoon omdat het eerlijker voor allebij is je hebt jury die je daardoor minder punten geeft enz. maar wat ik niet snap vanaf de z of iets hoger is het toch verplicht om met S&T te rijden hoe doen de bitlosen dat dan ?

Hiermee geef je dus al aan dat het door de jury komt dat het niet eerlijk is. Is er dan niet iets ernstig mis met de jury zelf? Een jurylid moet in staat zijn om alleen naar de combinatie en de gedane oefeningen te kunnen kijken, de rest zou hem worst moeten zijn (uitgezonderd verzorging combinatie natuurlijk, maar dat heeft dan weer niks met optoming te maken).

ja dat snap ik het zou mij ook niks uit maken rij niet heel veel dressuur, maar je hoort ook vaak mensen tja ik heb een fjord,haf,tinker enz daardoor kreeg ik lagere punten. tuurlijk jury moet eerlijk zijn maar ieder mens heeft wel zijn voorkeur naar een "type" paard of tuig, sommige zullen daar dan doorheen kijken, maar wat ik bedoel is dan kunnen mensen ook weer gaan zeuren van tja die heeft hogere punten omdat ... daarom is het denk ik voor allebij met bit en zonder eerlijker om apart te rijden :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:46

dank je voor het bewijzen van mijn punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:46

danieke94 schreef:
maar wat ik bedoel is dan kunnen mensen ook weer gaan zeuren van tja die heeft hogere punten omdat ... daarom is het denk ik voor allebij met bit en zonder eerlijker om apart te rijden :)

Het gezeur en geklaag bij lage punten heb je altijd, hoe dan ook.

Er wordt nu toch ook geen (of wel?) onderscheid gemaakt tussen ruiters die mèt sporen rijden en zonder?
Krijgen we daar straks in de M en hoger dan ook gedoe over? (aangezien de spoorverplichting opgeheven wordt).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:10

dat onderscheid wordt IMO niet gemaakt (net zo min als voor bonten, fjielinkers, met/zonder papieren, Jazz/Gribaldi, pony's tussen de paarden, rabobankdekjes whatever,), maar als je veel ruiters mag geloven gebeurt dat wel. En het zou mij verbazen als bitloze ruiters daar vrij van blijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:26

Lielle schreef:
dat onderscheid wordt IMO niet gemaakt (net zo min als voor bonten, fjielinkers, met/zonder papieren, Jazz/Gribaldi, pony's tussen de paarden, rabobankdekjes whatever,), maar als je veel ruiters mag geloven gebeurt dat wel. En het zou mij verbazen als bitloze ruiters daar vrij van blijken ;)

Dat denk ik ook niet, evenals de bitruiters die óok kunnen gaan klagen en mopperen dat die bitloze ruiter meer punten heeft gekregen. ;)

Maar ik vind dit geen argument om het daarom dus maar gescheiden te houden.
Dan kun je alles wel in klasses gaan indelen (ras, kleur, afstamming, wel/geen sporen etc).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:26

Lielle schreef:
of het zegt wat over de ruiters die de schuld eerder bij de juiry dan bij henzelf willen neerleggen :)*

Ik heb in heel mijn leven al 1 wedstrijd van dicht bij gezien, en dat was als toeschouwer ;) , dus ik heb uberhaupt geen schuld die ik ergens moet neerleggen.

Maar als ik dit als leek beredeneer vind ik het gewoon raar. Wat maakt het nou uit als daar iets hangt in de mond van dat paard of niet? Zolang je die proef netjes neerzet is het toch de bedoeling dat de jury je beoordeelt op je prestaties en niet op welk hoofdstel je paard of pony aanheeft?

Of zit ik ergens fout?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:32

Jury's mogen toch niet partijdig zijn? Moeten beoordelen wat ze voor zich zien in de proef? Dan zijn we er al, gewoon alles door elkaar. Laat maar zien wat jij kunt met jouw paard en jouw optoming, daar zijn de wedstrijden wat mij betreft ook voor bedoelt, om jouw vooruitgang te meten aan de hand van het gevraagde, niet om jezelf te vergelijken met anderen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:35

Nicole288 schreef:
Jury's mogen toch niet partijdig zijn? Moeten beoordelen wat ze voor zich zien in de proef? Dan zijn we er al, gewoon alles door elkaar. Laat maar zien wat jij kunt met jouw paard en jouw optoming, daar zijn de wedstrijden wat mij betreft ook voor bedoelt, om jouw vooruitgang te meten aan de hand van het gevraagde, niet om jezelf te vergelijken met anderen.

tja maar het zijn ook maar mensen en iedereen heeft een voorkeur de meesten zullen daardoor heen kijken maar dan heb je de ruiters nog ;). ik denk dat als je apart doet je een hoop minder gezeur krijgt ;)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:38

Lielle schreef:
veel beter, dan kunnen de deelnemers tenminste niet klagen dat ze verloren hebben 'omdat de jury nu eenmaal een hekel heeft aan/geen vertsand heeft van bitloos dressuren"

helemaal top dus +:)+

Mee eens. :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:39

danieke94 schreef:
tja maar het zijn ook maar mensen en iedereen heeft een voorkeur de meesten zullen daardoor heen kijken maar dan heb je de ruiters nog ;). ik denk dat als je apart doet je een hoop minder gezeur krijgt ;)

Maar nu is er toch ook gezeur dat bijvoorbeeld een haflinger of een fjord tussen de paarden minder goed word beoordeelt? Gezeur houd je altijd en overal. Maar das toch ook geen reden of voor elk ras of afstamming aparte wedstrijden te organiseren?

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:48

BraveSpots schreef:
danieke94 schreef:

Maar nu is er toch ook gezeur dat bijvoorbeeld een haflinger of een fjord tussen de paarden minder goed word beoordeelt? Gezeur houd je altijd en overal. Maar das toch ook geen reden of voor elk ras of afstamming aparte wedstrijden te organiseren?

ja dat is dan weer een mening ;) als je al gezeur heb hoef je niet nog meer gezeur vind ik ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:51

Hoewel mensen waarschijnlijk allemaal negatief gaan antwoorden vraag ik het me toch af.

Ik heb het gevoel dat sommige 'gewone' ruiters zich ergens bedreigt voelen van de bitloze? En dat snap ik niet, het is toch eerlijke concurrentie?

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:56

BraveSpots schreef:
Hoewel mensen waarschijnlijk allemaal negatief gaan antwoorden vraag ik het me toch af.

Ik heb het gevoel dat sommige 'gewone' ruiters zich ergens bedreigt voelen van de bitloze? En dat snap ik niet, het is toch eerlijke concurrentie?

mm dat heb ik niet maar ( ik zal hier wel heel veel commentaar op krijgen ) ik heb meestal het gevoel dat bitlose niet zo heel fanatiek zijn met wedstrijden en daarmee bedoel ik dat er niet zo heel veel zijn die wedstrijd rijden belangrijk vinden en het leuker vinden om recreatief te rijden ;) ik kan het fout hebben maar zo denk ik er een beetje over :D maar bedreigt voelen ?? mm nee tenminste ik in ieder geval niet ;) ik denk dat de kansen gewoon eerlijk verdeelt zijn als je goed rijd, maar dat mensen gewoon gaan zeuren als ze niet hebben gewonnen van ja maar die heeft hogere punten omdat.....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:58

ik zie het liever gescheiden :)

puur omdat ik vind dat je het niet met elkaar kunt vergelijken :j

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:00

BraveSpots schreef:

Ik denk eigenlijk van niet, de meeste 'gewone' ruiters lijken juist te denken dat je bitloos nooit zo goed zult kunnen rijden als met, dus zullen zich juist geen zorgen maken?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:04

danieke94 schreef:
mm dat heb ik niet maar ( ik zal hier wel heel veel commentaar op krijgen ) ik heb meestal het gevoel dat bitlose niet zo heel fanatiek zijn met wedstrijden en daarmee bedoel ik dat er niet zo heel veel zijn die wedstrijd rijden belangrijk vinden en het leuker vinden om recreatief te rijden ;) ik kan het fout hebben maar zo denk ik er een beetje over :D maar bedreigt voelen ?? mm nee tenminste ik in ieder geval niet ;) ik denk dat de kansen gewoon eerlijk verdeelt zijn als je goed rijd, maar dat mensen gewoon gaan zeuren als ze niet hebben gewonnen van ja maar die heeft hogere punten omdat.....

Maar als wat je zegt waar is, dan is het toch ook niet leuk om aparte wedstrijden te rijden? Want dan moet je rijden tegen bevoorbeeld drie andere ruiters, dan zou de lol er voor mij persoonlijk ook af zijn...
En ook bitloze zullen toch winstpunten moeten rijden om hoger te geraken?

Ik snap gewoon niet wat er nu zo anders is dat er zelfs verschillende wedstrijden moeten worden voor georganiseerd. Das toch juist het punt van wedstrijden, dat verschillende combinaties tegen elkaar rijden om te zien wie de beste is? En of dat verschil nu ligt in wel of geen bit, of kwpn tegen haflinger...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:06

Zijn er eigenlijk mensen die op z nivo rijden en dat ook bitloos kunnen? Ik heb nog nooit bitloos gereden maar wil dit jaar wat anders. Zou het best bitloos willen proberen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:08

maar zoals je mag in de dressuur niet met een pasoa mag je dan wel met een hackmore ? die heeft volgens mij een beetje dezelfde uitwerking of heb ik het nu mis ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:12

kohtje schreef:
Zijn er eigenlijk mensen die op z nivo rijden en dat ook bitloos kunnen? Ik heb nog nooit bitloos gereden maar wil dit jaar wat anders. Zou het best bitloos willen proberen.

Jazekers.
Zaterdag 24 januari tijdens Paard2009 in Hardenberg wordt een Z-dressuur demo gegeven door www.bitloospaardrijden.info .
De demo is om 16.00 uur en bitloos dus.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:14

danieke94 schreef:
maar zoals je mag in de dressuur niet met een pasoa mag je dan wel met een hackmore ? die heeft volgens mij een beetje dezelfde uitwerking of heb ik het nu mis ?

Ik neem aan dat, als er wedstrijden zouden georganiseerd worden, dat er ook wel regels komen voor welke bitloze optoming mag en niet mag. Anders kun je met een stalhalster starten bij wijze van spreken ;) .

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:16

Gezamelijk aangezien het eindresultaat hetzelfde moet zijn. Of je dat nu met of zonder bit berijkt maakt niet uit.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:39

JoviBan schreef:
kohtje schreef:

Jazekers.
Zaterdag 24 januari tijdens Paard2009 in Hardenberg wordt een Z-dressuur demo gegeven door http://www.bitloospaardrijden.info .
De demo is om 16.00 uur en bitloos dus.

Heeft diegene dan ook met bit z gereden op wedstrijden ? Zou wel foto's willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:45

kohtje schreef:
Heeft diegene dan ook met bit z gereden op wedstrijden ? Zou wel foto's willen zien.

Ja, deze amazone rijdt nog steeds wedstrijden (maar dan helaas met bit, omdat dat nog verplicht is).
Trainen doet ze veel zonder bit.
Ze rijdt nu Z1 en zal binnenkort naar de Z2 gaan.

Als je volgende week komt kijken, kun je het live zien.
Daarna zullen er wel foto's geplaatst worden op www.bitloospaardrijden.info