"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:55

Mijn paard is ooit heel erg geslagen met een longeerzweep toen hij al eigenlijk teveel pijn had om dressuurmatig te lopen (lang verhaal, einde met een gouden randje) Vanaf dat moment is longeren onmogelijk geworden omdat hij mensen met een longeerzweep aanvliegt.

Ik heb eindeloos grondwerk gedaan, leerde hem van alles en nog wat, hij durfde op het laatst vanalles, maar de longeerzweep bij hem in de buurt oppakken en gebruiken als richtmiddel (ga maar rondje lopen / ga maar achterwaarts) ... was gewoonweg gevaarlijk.

Als andere paarden een klap met de zweep krijgen, krimpt mijn paard in elkaar, stopt soms zelf met lopen alsof hij pijn heeft, en verkrampt van top tot teen.

Ik heb hem jaren gewoon niet met de zweep in aanraking gebracht, ik had hem niet nodig, en ik vond dat hij genoeg te verduren had gehad met zwepen.

Een maand terug had ik voor een nieuwe dressuuroefening toch een extra hulpje nodig om hem het aan te leren. (keertwending) Hij was heeeeeel erg nerveus voor de zweep, maar ik liet hem gewoon rustig langs hem hangen en gaf geen tikjes, maar friemelde het ding tegen hem aan. Duurde maar een dag of twee en hij was eraan gewend.
Maar als andere paarden er weer eens goed voor langs krijgen omdat ze niet helemaal doen wat er verwacht word, is mijn paard alsnog helemaal van slag.

Ik zie het nut er dus niet zo van in om een paard zoals de mijne aan een zweep te laten wennen, de mijne wende eraan en vertrouwde mij er wel mee, maar anderen niet.

Val zulke dieren gewoon niet lastig met dingen die ze toch niet nodig hebben.

En for your info: ik probeer mijn paard aan vrijwel alles te laten wennen, meestal met succes, en rij geen kilometers om, en vind niet dat er zoiets is als: een universele gebruiksaanwijzing voor ALLE paarden.

De een zou ik wel laten wennen, de ander niet. Hangt er gewoon vanaf. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:57

Je spreekt jezelf tegen. Je hebt een zweep nodig (keertwending) en dus heb je hem er - deels - aan laten wennen, maar je vindt het niet nodig?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:02

ik had de zweep wel nodig, maar hij is er uiteindelijk niet aan gewend geraakt (niet 100% ) en dus heb ik zoiets van: waarom een dier dat al zoveel stress heeft gehad met zwepen, nog meer stress bezorgen als ik die zwepen toch niet zoveel gebruik (heb die zweep drie dagen mee gehad met trainen voor het beginsel van de oefening, nu verzameld hij stof)

ja, beetje tegenspraak, maar mijn punt is dat het in sommige gevallen niet altijd maar een soort noodzaak is om ze eraan te laten wennen. Bij die van mij lukte het ondanks al het grondwerk en geduld en moeite toch niet. In andere gevallen zou ik het misschien wel aanmoedigen om het aan te leren. Maar nogmaals: in sommige gevallen zoals de mijne, laat ik het lekker voor wat het is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:03

Ik moet zeggen dat ik met rijden nooit een zweep gebruik, maar wel voor het grondwerk. Ik wijs er dingen mee aan. Ik zou het dus ook vervelend vinden als mijn paard er raar of geschrokken op reageerde.
Nu heeft mijn paard altijd bij mij geleefd en weet ik dat zij geen rare ervaring heeft met zwepen.

Voor paarden die een trauma hebben aan de zweep, is het in mijn ogen wat anders. Het ligt er ook aan wat je wilt doen.
In mijn geval zou ik proberen toch het paard er aan laten wennen door middel van desensibilisatie (zie uitleg cassidy).
Omdat ik em wil gebruiken voor mijn manier van grondwerk.

Mocht je nou nooit een zweep gebruiken sowieso al niet en je hebt een paard met een vreselijk trauma voor de zweep, dan zou ik die zweep lekker achter wege laten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:05

Oke, nu snap ik je beter Daphaan. Ik moet zeggen dat ik het een uitdaging zou vinden om het toch voor elkaar te krijgen, uiteraard met respect voor het paard.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:06

Lielle schreef:
Wb je eerste opmerking, voor mij is rijden met een zweep een onderdeel van wennen aan een zweep. Maar je laatste opmerking nuanceert het wel wat, en daar kan ik me best iets bij voorstellen. Wat ik wsl zou doen was rijden met een kort springzweepje, en dat verder uitbouwen. Mn omdat ik een zweep een heel fijn hulpmiddel vind in zijgangen en met overgangen, om het achterbeen wat meer te activeren.

Kun je daarmee wel op de juiste plaats corrigeren? Voor mijn gevoel zou ik juist een langere pakken omdat ik dan mijn handen meer op de plaats kan houden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:07

Lielle schreef:
Waarom zou je je paard willen laten wennen aan een zweep? Omdat je niet als enige op de wereld bent, en andere mensen wel met zweep rijden. Mss niet op jouw paard maar wel in jouw omgeving, bv bij een buitenrit of met losrijden.

Sjaantje, ik ben er - net als Cassidy - van overtuigd dat het op te lossen valt, maar dat is wel iets dat heel veel tijd en geduld kost. En soms is de toegevoegde waarde ervan (en daar ben ik ervan overtuigd dat leeftijd wel heel uitmaakt, omdat ze dan vastgeroest zijn in gewoontes) niet zo groot, en levert het dus uiteindelijk weining extra's op.

Ik bedoel dus te zeggen dat als een paard giga veel klappen heeft gehad, kan het boven het paard meer reactie geven dan als iemand anders een tik geeft of met de longeerzweep zwiept. Ik vind dat dus niet aan de orde. Overigens heb ik geen idee hoe dat met de merrie waar ik het over heb zit, want daar longeert nooit iemand bij in de bak en eigenlijk slaat er ook nooit iemand. Toeval waarschijnlijk. Daar zal ze ook wel op reageren, maar heb ik sneller weer onder controle dan dat ik die stok zelf ga vasthouden.
Ik wilde bij dit paard gewoon achter iets bijtikken, zodat ze wat vlugger in het achterbeen zou worden, maar goed, dat los ik nu anders op. Ik rijd haar maar een paar keer per week en op concours (is niet van mij), dus ik heb simpelweg de tijd niet om überhaupt te proberen om haar echt te laten wennen aan een zweep.
Overigens ben ik normaal gesproken echt van het 'niet zeiken' principe.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:07

ben het met Def eens Lachen

met de veulens die ik heb leer ik ze er wel aan te wennen en als ik aan grondwerk begin met ze, zal ik gewoon een zweepje als hulpmiddel pakken als ik die nodig heb.

en lielle: ik vond het ook een uitdaging, en nog steeds. Maar gelukkig heeft mijn paard tig uitdagingen voor me (alles wat beweegt en niet beweegt) dus richt ik me eerst op noodzakelijkere dingen Knipoog trailerladen, vogels in de heggen, grasmaaiers, inrijden Tong uitsteken noem maar op Haha!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:10

Mijn paardje is vroeger ook "niet zo fijn" behandeld om het maar even netjes te houden hier Knipoog Maar ze was dus echt doodsbang voor de zwaap. Het wordt al wat minder doordat ik er wel met haar mee oefen, maar dit heeft tijd nodig en hievanuit kan inderdaad de opmerking "Ik kan mijn paard niet met een zweep rijden" ontstaan Knipoog

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:11

oja, in mijn profiel staat een foto van mijn op een na laatste poging tot laten wennen aan een zweep oppakken in de buurt van mijn paard. Tong uitsteken

Een paar weken later heb ik hem 1 keer gelongeerd met de zweep in mijn hand en verder op de grond, dat ging goed, en toen heb ik het erbij gelaten. Ik vond de eerdere reacties van hem veelse te link.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:57

sjaantje schreef:
Ik bedoel dus te zeggen dat als een paard giga veel klappen heeft gehad, kan het boven het paard meer reactie geven dan als iemand anders een tik geeft of met de longeerzweep zwiept.

Niet mee eens. Paarden zijn van nature skeptisch voor alles wat zich boven hun hoofd afspeelt, het maakt niet uit of hij klappen heeft gehad of niet. Als prooidier liepen ze in de miljoenen jaren evolutie altijd het risico om gegrepen te worden door een roofdier. Vanaf de grond, maar ook en juist vanuit een boom, of vanaf een hoger liggende rots. En dat instinct dat er miljoenen jaren voor gezorgd heeft dat paarden kunnen overleven, moeten wij zien te overwinnen. Met inrijden, gewicht in dat zadel, bewegende benen en armen, een wapperende jas. Angst voor dingen boven hun hoofd is natuurlijk. En niet het gevolg van mishandelingen.

Een zweep associeert het paard met de beweging, het geluid en de pijn. Een paard dat daar ervaring mee heeft, zal op al deze drie dingen reageren. En dan maakt het niet uit of je er naast staat, er op zit of dat een soortgenoot de volle laag krijgt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:27

ik kan weinig meepraten over mishandelde paarden.......... wel over heel veel blanco paarden die zo uit de opfok bij mij kwamen om zadelmak gemaakt te worden, dus de kans dat die een keer een tik hebben gehad met een zweep onder het zadel is zo ongeveer nihil........

Ik rij standaard een paard in met de eerste paar keren een klein springzweepje om het stuur erop te monteren, dus echt als aanwijsstokje zegmaar.......... later in de opleiding kan er wel eens een dressuurzweep bijkomen omdat ik mijn beenhulp wat kracht bij moet zetten, of dat ik wat meer activatie wil......

en nou komt het Lachen Lachen

de helft vind de zweep doodeng, een kwart snapt gelijk de bedoeling van de zweep en doet alsof het doodeng is (lui/stout zijn is leuker!!) en een kwart reageert helemaal niet..........

In Alle gevallen rij ik gewoon door met de zweep, soms kost het wat moeite, maar alles wat ik ooit afgeleverd heb is allemaal met zweep te rijden.......

Nou rij ik niet graag met zweep, zit me altijd in de weg op een of andere manier, dus als het allemaal weer in het gareel was, ging de zweep weer weg........ om toch regelmatig de zweep erbij te pakken..........

Ik vind het trouwens verbazingwekkend hoeveel paarden mishandeld zijn Haha! Haha! Haha! en daar zulke vreselijke trauma's aan over gehouden hebben......... Ik heb ook echt wel eens hele rake klappen uitgedeeld, maar geen getraumatiseerde paarden hoor Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:27

Kleine aanvulling.........

de corrigeerpaarden die ik binnen heb gehad, reageerden eigenlijk allemaal wel op de zweep........ soms best heftig eigenlijk.... ZEKER als ik hem niet weglegde Lachen waren soms best heftige reacties tussen....... en het gekke is, dat als ze eenmaal doorhadden dat de zweep niet wegging, dat dan het corrigeerprobleem een soort van als de sneeuw voor de zon verdween Lachen

peerden zijn best slim hoor!!! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:53

Paarden zijn idd hele goede mensentrainers Ja

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:21

Ik heb er ook ééntje die ik neit met zweep rijd, puur omdat hij dan helemaal doordraait omdat hij bij zijn vorige eigenaar absoluut niet fair behandeld is. Toen hij 3 jaar geleden bij mij kwam, was op/afstappen zonder dat iemand hem vast had niet mogelijk. Hem uit zn box krijgen ging ook niet altijd even gemakkelijk. Ik heb nu zijn vertrouwen grotendeels gewonnen, maar vreemden kunnen niet in zijn buurt komen. Zelfs mijn instructeur die ie wekelijks ziet kan hem nog niet eens aaien Nagelbijten / Gniffelen. Zelfs met een suikerklontje niet te overtuigen.
Wij hebben hem 3 jaar geleden als ''onhandelbaar-paard'' gekocht, en dan ben ik er best wel trots op dat hij nu ZZ-Licht me loopt Lachen.
Ik denk dat het hem, zover dat kan, wel aan te leren valt, om met een zweep bereden te worden, maar daar gaat zooooveel tijd inzitten, en dat levert voor hem zooooveel stress op, dat ik daar niet aan begin Lachen. Hij staat super aan mijn hulpen, dus heb een zweep absoluut niet nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:23

je hebt altijd uitzonderingen Lachen Lachen als hij verder braaf is, en zoet zn dingetje doet is er ook geen enkele reden om met zweep te rijden Lachen

En toch denk ik dat als jij een week met zweep rijd, dat het probleem dan weg is Lachen zeker als je gewoon doorzet...... je HOEFT een paard niet te slaan met een zweep Haha! Haha! Haha!

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:27

Ik heb het een aantal malen geprobeerd om met zweep te rijden, geen succes . En dan ben ik niet gelijk van ''Oh hij doet gek, leg maar weer aan de kant..'' .
Zelfs als mijn instructeur met een klein zweepje in het midden van de bak staat, flipt hij nog. Dus waarom zou ik zulke stressvolle situaties opzoeken als het niet nodig is Lachen.

Ik ben het niet met je eens dat je mijn paard binnen binnen een week 'zweep-mak' krijgt .
Als je nagaat dat ik er ruim een jaar(!!!) over heb gedaan voordat ik zelf op/af kon stappen bij een paard van 9, gaat je dat binnen een week niet lukken met een zweep...
Laatst bijgewerkt door IndianSummer op 11-01-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:28

Ik rijd mijn paardje ook zonder zweep maar dat is gewoon omdat ze het niet nodig heeft. Wel heb ik eerst een paardje gereden die je ook beter zonder zweep kon rijden omdat ze anders keihard door de bak scheurde. Maar als je haar dan reed zonder zweep was ze super lief. Plus ik vind het zonder zweep ook lekkerder rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:34

IndianSummer schreef:
Ik heb het een aantal malen geprobeerd om met zweep te rijden, geen succes . En dan ben ik niet gelijk van ''Oh hij doet gek, leg maar weer aan de kant..'' .
Zelfs als mijn instructeur met een klein zweepje in het midden van de bak staat, flipt hij nog. Dus waarom zou ik zulke stressvolle situaties opzoeken als het niet nodig is Lachen.

Ik ben het niet met je eens dat je mijn paard binnen binnen een week 'zweep-mak' krijgt .
Als je nagaat dat ik er ruim een jaar(!!!) over heb gedaan voordat ik zelf op/af kon stappen bij een paard van 9, gaat je dat binnen een week niet lukken met een zweep...

zoals ik al zei..... uitzonderingen heb je altijd Lachen het is ook helemaal nergens voor nodig een braaf werkwillend attent paard met een zweep te rijden Lachen en het heeft ook geen zin om dat te forceren....

alleen zou het nodig zijn, dan heb jij dat echt wel zo voor elkaar..... gewoonweg omdat jij het paard echt wel over kan brengen dat het niet erg is Lachen Net zoals hij nu overtuigd is van het feit dat op en afstappen niet dodelijk is Lachen

Ik snap heel goed wat je zegt Lachen alleen is jouw situatie absoluut niet representatief voor de meeste bokkers met "mishandelde" paarden welke feitelijk gewoon een stuk slimmer zijn dan het baasje Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:57

Deze discussie doet mij denken aan (oeps heel wat) jaren geleden toen ik 13 a 14 was. Betreft een beigekleurige volbloed Conamara pony (zwarte staart, manen, onderbenen, neusje. Och ze was zoooo mooi) van zo'n 6 jaar op de manege. Pittig beestje. Die pony was van de paardenmarkt gekomen met de open wonden van scherpe sporen en veelvuldig zweepgebruik nog op d'r lijf (Toen ze op de manege aankwam was ik er ook.) Werd in de les na mij altijd gereden door een arrogant meiske met zweep. Die pony was onder haar niet te houden. En zij er maar op rossen met die zweep.

Ik had angst van die pony maar ze trok me tegelijk ook aan. Toen was mijn favo paardje kreupel en die pony de enige die beschikbaar was voor mijn les. Kiezen of delen: niet rijden of de kans wagen. Ik heb de kans gewaagd en ben zonder zweep erop gegaan. We gingen die les meteen springen. Ze weigerde keer op keer. Vloog erlangs of stopte vlak voor de hindernis (terwijl ze goed kon springen). Iedereen riep: neem een zweep. Maar iets in mij zei heel duidelijk NEE. Ik heb haar voor de hindernis gezet, flink aangespoord en toegesproken (ik praat veel tegen mijn paarden, honden, katten etc) Omgedraaid, weer aangestuurd en ze ging er prachtig overheen! Sindsdien had ik zo'n speciale band met haar. speelde tikkertje met haar in de bak. Dat beessie vertrouwde mij gewoon 100% daarna. Ik heb haar nooit met zweep gereden, kon zonder zadel en hoofdstel rijden (weet nu dat dat ook een term heeft hahaha). Was gewoon super. Als ze met anderen naar buiten ging gooide ze die bij een bruggetje eraf en rende dan naar huis. Dat bruggetje lag op en half uur rijden van de manege. Mij gooide ze er ook een keer af (toen ik samen met mijn zus aan het rijden was)... En ze bleef staan!

Die andere meid kon echt niets met haar aanvangen. Werd gebeten in de stal met opzadelen. Mij knabbelde ze altijd zoals parden bij elkaar doen op de schoft (had speciaal zelfs in de zomer een dikke bodywarmer aan... Tong uitsteken ) Of Sharon ooit aan de zweep gewend zou kunnen raken is nooit geprobeerd. manege pony he, daarw erd niks mee gedaan in die zin. Mijn eigen idee is dat een zweep niet perse nodig hoeft te zijn. Dus als je een paard hebt dat angstig is op de zweep en je kunt zonder zweep goed op hem/haar rijden (is goed aan de hulpen etc) en dat ding dus eigenlijk niet nodig hebt, waarom zou je dan zo'n paard wel aan die zweep moeten laten wennen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:00

goh......... zou zo de Penny inkunnen...........

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:08

KiWiKo schreef:

ROFL Dat waren mijn gedachten nou ook al.

Maar even ontopic Nagelbijten / Gniffelen

Allereerst las ik ook nergens dat Cassidy een paard langs die enge brievenbus mept maar dat het een vergelijking is met een ander probleem, namelijk de zweep.

Hier wordt álles met de zweep gereden. Soms hangt hij er nutteloos bij, soms wordt hij actief gebruikt. Maar ik vind dat in principe elk paard met zweep gereden zou moeten kunnen worden. Dat een eigenaar/ruiter er voor kiest om het niet te doen is prima natuurlijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:09

KiWiKo schreef:

Hihihi!! Haha! Haha! Haha!

Daarom zeg ik erbij heel wat jaren geleden. Het zijn de herinneringen van toen ik 14 was he! Maar de feiten zijn wel waar. OK, gekleurd wrs dat wel (ben nu 35 en kijk er wel nuchterder tegenaan hoor). Toch had ik wel wat met die pony wat anderen niet hadden. Heb nooit een zweep gebruikt op haar en kon echt tikkertje spelen, zonder zadel etc rijden, etc. ben een jaar erna verhuis en terug gegaan toen ik 18 was. Werd door een ander meisje gewaarschuwd dat die pony vals was en iedereen beet die in de stal kwam. Ik noemde mijn koosnaampje voor haar en kon er zo bij in. Herkende me echt.

Kiwiko: jij hebt zoveel paardenervaring... jij zult toch ook wel eens een paard hebben gehad waar je gewoon iets heel speciaals mee had? Wat anderen niet hadden? Dat hoeft toch niet perse Penny te zijn?

En ik geef toe: Toendertijd was ik echt wel penny ja... (al vond ik toen van niet Vork ) Maar het blijven fijne herinneringen. En nu nog probeer ik zweepgebruik daar waar het niet hoeft te vermijden. Dat is toch niet penny??? Of vind jij dat een paard dat bang is van een zweep maar goed aan de andere hulpen is toch aan die zwep moet wennen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:10

Leonoor schreef:
KiWiKo schreef:

ROFL Dat waren mijn gedachten nou ook al.

Maar even ontopic Nagelbijten / Gniffelen

Allereerst las ik ook nergens dat Cassidy een paard langs die enge brievenbus mept maar dat het een vergelijking is met een ander probleem, namelijk de zweep.

Hier wordt álles met de zweep gereden. Soms hangt hij er nutteloos bij, soms wordt hij actief gebruikt. Maar ik vind dat in principe elk paard met zweep gereden zou moeten kunnen worden. Dat een eigenaar/ruiter er voor kiest om het niet te doen is prima natuurlijk.

Niet als aanval, maar uit nieuwsgierigheid: waarom dan? Als paard verder goed luistert, aan de hulpen is... waarvoor dan toch die zweep erbij? Voor welke situatie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:15

Zilfstar schreef:
KiWiKo schreef:

Hihihi!! Haha! Haha! Haha!

Daarom zeg ik erbij heel wat jaren geleden. Het zijn de herinneringen van toen ik 14 was he! Maar de feiten zijn wel waar. OK, gekleurd wrs dat wel (ben nu 35 en kijk er wel nuchterder tegenaan hoor). Toch had ik wel wat met die pony wat anderen niet hadden. Heb nooit een zweep gebruikt op haar en kon echt tikkertje spelen, zonder zadel etc rijden, etc. ben een jaar erna verhuis en terug gegaan toen ik 18 was. Werd door een ander meisje gewaarschuwd dat die pony vals was en iedereen beet die in de stal kwam. Ik noemde mijn koosnaampje voor haar en kon er zo bij in. Herkende me echt.

Kiwiko: jij hebt zoveel paardenervaring... jij zult toch ook wel eens een paard hebben gehad waar je gewoon iets heel speciaals mee had? Wat anderen niet hadden? Dat hoeft toch niet perse Penny te zijn?

En ik geef toe: Toendertijd was ik echt wel penny ja... (al vond ik toen van niet Vork ) Maar het blijven fijne herinneringen. En nu nog probeer ik zweepgebruik daar waar het niet hoeft te vermijden. Dat is toch niet penny??? Of vind jij dat een paard dat bang is van een zweep maar goed aan de andere hulpen is toch aan die zwep moet wennen?

Is ook zo hoor Haha! Haha! Haha! peerd van mijn ava was er ook zo eentje waar weinig mensen wat mee konden...
Peerd wat ik nu heb is er ook niet een die je gewoon maar even uit handen geeft Lachen

Maar je omschrijft het zo mooi Lachen en ik moest gelijk aan de verhalen in de penny denken Lachen