Ik heb eindeloos grondwerk gedaan, leerde hem van alles en nog wat, hij durfde op het laatst vanalles, maar de longeerzweep bij hem in de buurt oppakken en gebruiken als richtmiddel (ga maar rondje lopen / ga maar achterwaarts) ... was gewoonweg gevaarlijk.
Als andere paarden een klap met de zweep krijgen, krimpt mijn paard in elkaar, stopt soms zelf met lopen alsof hij pijn heeft, en verkrampt van top tot teen.
Ik heb hem jaren gewoon niet met de zweep in aanraking gebracht, ik had hem niet nodig, en ik vond dat hij genoeg te verduren had gehad met zwepen.
Een maand terug had ik voor een nieuwe dressuuroefening toch een extra hulpje nodig om hem het aan te leren. (keertwending) Hij was heeeeeel erg nerveus voor de zweep, maar ik liet hem gewoon rustig langs hem hangen en gaf geen tikjes, maar friemelde het ding tegen hem aan. Duurde maar een dag of twee en hij was eraan gewend.
Maar als andere paarden er weer eens goed voor langs krijgen omdat ze niet helemaal doen wat er verwacht word, is mijn paard alsnog helemaal van slag.
Ik zie het nut er dus niet zo van in om een paard zoals de mijne aan een zweep te laten wennen, de mijne wende eraan en vertrouwde mij er wel mee, maar anderen niet.
Val zulke dieren gewoon niet lastig met dingen die ze toch niet nodig hebben.
En for your info: ik probeer mijn paard aan vrijwel alles te laten wennen, meestal met succes, en rij geen kilometers om, en vind niet dat er zoiets is als: een universele gebruiksaanwijzing voor ALLE paarden.
De een zou ik wel laten wennen, de ander niet. Hangt er gewoon vanaf.