Dressuur onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Dressuur onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:58

Ja maar vele nemen toch de topruiters als een voorbeeld. Lijkt me toch dat vele er voor zullen tekenen om een les van Anky te mogen meemaken of van een andere topruiter. Hoe kun je verwachten dat er goede instructeurs komen wanneer de jury op wedstrijden de foutieve passage met voldoendes en hoge scoren jureren. En natuurlijk gaat het om de basis. Paarden die al veel ste vroeg hoog lopen. Waardoor hun hele gangwerk slechter wordt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:08

Dinopino schreef:
Ja maar vele nemen toch de topruiters als een voorbeeld.

En hoe komt dat dan? Omdat zij door dergelijke types ook steeds als (al dan niet goed) voorbeeld aangehaald worden. Stel in dergelijke lezingen een goed rijdende Z basisruiter eens als voorbeeld. Z-dressuur is voor veel mensen heus haalbaar. En als een voorbeeld haalbaar is, is dat toch veel leuker? Als mensen dan zo nodig iets duidelijk willen maken aan de kenzuen in de paardensport, doe dat dan met goede voorbeelden die dicht bij hun eigen praktijk en beleving zijn.

Verder moeten mensen ook eens na leren denken. Je mag best dormen ooit eeen zo goed te worden als anky of welke topruiter dan ook. Maar ieder nuchter denkend mens weet dat het in de B weinig zin heeft haar te imiteren. Je kunt ook geen formule 1 coureur nadoen als je net je rijbewijs hebt en in een fiat rond rijdt. En als mensen dat toch doen? Tsja, tegen zoveel domheid is NIETS opgewassen.

Dinopino schreef:
Hoe kun je verwachten dat er goede instructeurs komen wanneer de jury op wedstrijden de foutieve passage met voldoendes en hoge scoren jureren.

Je kunt topruiters en internationaal juryleden niet overal verantwoordelijk voor houden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:13

Jasmijn, ik ben het met je eens hoor, maar het probleem ligt er ook wel een beetje in dat de topruiters wel als voorbeeld worden gezien, terwijl hun aanpak niet geschikt is voor de argeloze voorbijganger Lachen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:16

Dinopino schreef:
En natuurlijk gaat het om de basis.

Als het dan om de basis gaat, stel dan zaken ter discussie die IN DE BASIS en OP HET MOMENT dat ze in de basis fout gaan. En niet wanneer men de basis allang is ontstegen. Dat is dan toch mosterd na de maaltijd?

Laat men het volgende dan eens ter discussie stellen aan de hand van foto's en video's:
- hoe een ruiter in de B een winstpunt krijgt die totaal geen stelling, buiging aanleuningen impuls laat zien.
- hoe een ruiter in de L een winstpunt krijgt die het paard niet kan laten halsstrekken, geen aanleuning kan laten zien, taktfouten maakt, scheef door de baan gaat.
- Hoe een ruiter in de Z2 een winstpunt haalt terwijl ALLE wissels worden nagesprongen.

Die discussies zijn veel zinniger dan te discussieren over een al dan niet correcte passage op internationaal niveau. Als je de basis wil verbeteren BEGIN dan ook bij de basis.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:17

Lovely schreef:
Jasmijn, ik ben het met je eens hoor, maar het probleem ligt er ook wel een beetje in dat de topruiters wel als voorbeeld worden gezien, terwijl hun aanpak niet geschikt is voor de argeloze voorbijganger

Maar wie valt dat dan te verwijten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:23

Het systeem dat Anky toepast op haar paarden is geen systeem waar je een groen paard mee kunt opleiden, het is in die zin niet toepasbaar op elk paard op elk niveau. Er is bij wijze van spreken geen Anky-systeem voor L paarden. Het Skala heeft wel voor elk paard op elk niveau een oplossing of leidraad. Iedereen die probeert om het Anky-systeem zelf toe te passen is verwijtbaar, maar Anky en alle groten ook omdat ze er niet duidelijk over zijn en ze het via hun leerlingen gewoon toelaten. Dus eigenlijk is iedereen er een beetje verantwoordelijk voor, maar de mensen die het allemaal beetje dommig na proberen te doen wel het meeste Lachen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:43

Ben het met je eens dat er heel veel dingen te zien zijn waarvan je denkt hoe kan die ruiter winstpunten krijgen. Wat doet die ruiter uberhaupt al met zo'n jong paard op een wedstrijd. Het opleiden van paarden heeft gewoon zijn tijd nodig. Maar bij het lezen van zijn boek of het kijken naar zijn video of het gaan naar een lezing wordt je niet dommer. Het kan geen kwaad.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:15

Lovely schreef:
Het systeem dat Anky toepast op haar paarden is geen systeem waar je een groen paard mee kunt opleiden, het is in die zin niet toepasbaar op elk paard op elk niveau.

Anky hanteert gewoon het skala, met LDR als aanvulling. Verder zien we Anky NOOIT (meer) in de ring op een 4-jarige. Al haar paarden rijdt ze tegenwoordig pas vanaf een jaar of 6 of ouder. Tegen die tijd dat zij ze gaat rijden hebben die paarden de basis al achter de rug. Door wie/hoe dat gebeurd weten we doorgaans niet. Dus wat je stelt vind ik erg on-onderbouwd. Wat een topper doet is verder NOOIT 1 op 1 toepasbaar voor een leek. Dat lijkt me vrij logisch. Wat een formule 1 coureur doet is ook niet 1 op 1 toepasbaar voor iemand die zijn rijbewijs moet gaan halen.

Lovely schreef:
Iedereen die probeert om het Anky-systeem zelf toe te passen is verwijtbaar, maar Anky en alle groten ook omdat ze er niet duidelijk over zijn en ze het via hun leerlingen gewoon toelaten.

Ik vind dat Anky er juist erg duidelijk over is. Hoe vaak heeft ze niet waar dan ook uitgelegd hoe zij haar paarden traint? Tot in den treuren? Dat topsport en training complex is, en dus voor velen moeilijk te begrijpen kan zij ook niet helpen. Verder hoeft zij niet aan iedereen verantwoording af te leggen. Zij moet al voldoende verantwoording afleggen aan allerlei veterinairen, de FEI, allerlei toezichthoudende officials etc.

Lovely schreef:
Dus eigenlijk is iedereen er een beetje verantwoordelijk voor, maar de mensen die het allemaal beetje dommig na proberen te doen wel het meeste

Vooral dat laatste Haha!

Dinopino schreef:
Maar bij het lezen van zijn boek of het kijken naar zijn video of het gaan naar een lezing wordt je niet dommer. Het kan geen kwaad.

Dat zeg ik ook niet. Het is altijd zinvol om alle beschikbare informatie tot je te nemen. Maar het gaat er ook om: hoe interpreteer je het?

Ik wordt altijd een beetje moe van die eeuwige dooddoeners en on-onderbouwde kreten omdat mensen ergens iets gelezen hebben, maar kennelijk de context niet snappen.

Iedereen roept maar 'de basis is zo belangrijk'! Maar wat 'de basis' nu heel concreet inhoudt kan men dan geen concreet antwoord op geven. Het skala is nog altijd heel erg onbekend. Iedereen roept maar vanalles over ontspanning. Maar WAT dan nu inhoudt en hoe zich dat met verhouden tot de andere aspecten van het skala? Ook daar krijg je vaak geen goed antwoord op. Iedereen zegt te weten wat goed is voor een jong paard en wat te veel is en wijst daarbij graag naar anderen die het niet goed doen. Maar degene die echt in staat zijn een jong paard een goede basis bij te brengen zijn amper te vinden. Het gros komt amper de L uit. Maar als je mensen vraag hoe een correcte piaffe er uit moet zien? Dat weten ze allemaal!

Het zit in de gemiddelde paardensporter zelf, en onze huidige maatschappij dat er geen aandacht meer is voor een degelijke basis. Dat kost namelijk moeite en tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:31

Jasmijn, het gaat mij er ook juist om dat het niet voor jonge paarden geschikt is en ook niet voor minder ervaren ruiters. Maar als ik doorgaans om mij heen kijk zie ik de ene na de andere basisruiter de kop achter de loodlijnn sjorren onder mom van Anky doet het ook zo.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:24

jasmijn,
Ik vind het een boeiende discussie geworden.
Maar lang leve het weer en alle bijkomende omstandigheden zorgen ervoor, dat ik nu niet de tijd heb om verder in discussie te gaan.
Wel wil ik toch nog even iets zeggen over je opmerking over hetinpraktijk brengen.
Ik had geschreven dat in elk boek die geschreven is over opleidingen van het paard vaak het zelfde geschreven staat. Ik ken geen boek die het promoot om een paard LDR te rijden, vastknopen van hoofden stimuleert en paarden met dwang moet rijden.
Dit is wat ik probeer in praktijk te brengen, voorheen zelf, en de laatste jaren, het lesgeven erin.
Gewoon een paard in zijn/haar waarde laten, en trachten op een eerlijke manier zonder dwang, pijn en overvragen sterker te krijgen en te trainen.
Dat het niet altijd lukt heeft veel meer andere redenen.
Wat mij opvalt, is dat er hier vaak uitgegaan wordt dat paardrijden alleen maar op hoog niveau paardrijden is.
Ik denk dat 99,5% van de combinatie's op B/L niveau rijd en zelfs nog lager.
Dit is wat ik denk dat de basis is.
Net als school onderwijs.
Kleuterschool, BASIS school, middelbaar, hoger en universiteit.
Een basisschool leerling kan niets met universitair onderwijs, dus laten we de paarden en leerlingen die op de basschool zitten dan ook niet blootstellen aan tew hoog gegrepen trainingen en verwachtingen.
Een heel enkel VMBO kind kan als het erg hard werkt en heel gemotiveerd is, en hele goede begeleiding krijgt, misschien op de universiteit terecht komen. Zo zie ik dit ook met ruiters en paarden.
Ik heb het voorrecht veel basis te mogen begeleiden, en probeer in ieder geval ze te leren, hoe een paard voelt, om een zo'n goed mogelijk rijkunstig gevoel te ontwikkelen. Naar mijn idee is dit het belangrijkste om later met verstand en een goed beleid een paard op een hoger niveau te kunnen krijgen.
Dan geef ik de ruiters graag door aan de professoren die verstand hebben van universitair onderwijs.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:19

Ik weet alleen dat ik me onophoudelijk verbaas over de verbazing van mensen, en de discussie die onstaat over dit alles.

Punt is, dat als je met iemand praat over hoe er gereden dient te worden ten behoudt van het paard, wij allen vinden dat wij denken om ons paard, en toch goed op weg zijn. Meestal valt het zien rijden, dan toch in het niet bij de uitgesproken woorden.

Gewoon goed kijken naar ieder paard, want ieder paard verschilt, en kan getraind worden, maar wel kijken naar zijn manier, en met gezond verstand kijken, en aanpassen van je training.Een paard is gelijkend op een mens, een atleet. Dat voelde ik 25 jaar geleden al aan, toen een 'baby' van drie jaar in de Z een 'goed paard' was. Het had alleen een domme ruiter.

Leer een ruiter goed zitten, en dat betekent het paard zo min mogelijk in de weg zitten, en zelfs manegepaarden zoeken dan voorwaarts neerwaarts op, want dat is de lekkerste manier van dragen. Kijk niet op je horloge, neem de tijd voor training. Je hoeft ook niet perse 1 uur te trainen, alleen trainen op een kleine aanloop naar een bevestiging is eerst al voldoende. De beloning is ontspanning, en dus krijg je op een gegeven moment de bevestiging, en mag uitbouwen.

En ja, doe eens een pasje terug, een Z paard hoeft niet steeds Z te trainen, er zit ook nog een geest/ziel in het paard.

Ik weet niet of het duidelijk is, maar ik vergelijk het altijd met koeienkuil voeren. Dat kuil is gemaakt voor koeien, beesten met meerdere magen. De goedkope oplossing voor de grote stal. Ik, en meerderen met mij zeiden toen al, ook al zien jullie paarden er gezond uit, op een voordelige manier, het IS niet gezond. Maar ik was gek.

Nu vertellen dezelfde mensen mij, dat het niet goed is Koe En zo gaat het ook met alle boekenschrijvers, hun know-how is al zolang bekend, maar niet gewild, in een wereld waar het uiteindelijk maar om 1 ding draait, als puntje bij paaltje komt: geld.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 10:27

Mooi geschreven luve rozes.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:44

Ik kan me in jouw woorden ook goed vinden, Gerner Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:53

Gerner schreef:
Ik ken geen boek die het promoot om een paard LDR te rijden, vastknopen van hoofden stimuleert en paarden met dwang moet rijden.

Dat is natuurlijk niet zo populair... Maar ik durf best toe te geven dat ik echt niet roomser ben dan de paus hoor. Ik gebruik zo af en toe wel eens een slof en daarmee dwing in inderdaad het paard in een bepaalde houding, hem te begrenzen, te leren dat hij daar moet blijven. Ik gebruik het zeker niet bij alle paarden en altijd maar tijdelijk. Maar ik vind het een prettig hulpmiddel om soms even 'door een bepaald punt' heen te komen.

Ik gebruik wel eens dwang, en ik vind daar niets mis mee mist je het doordacht, gedoseerd en beheerst toepast. Het is ook maar wat je onder dwang verstaat. Ik feite is bijvoorbeeld je paard scherp aan je beenhulp maken al dwang. Het paard weet dat als hij niet reageert op een lichte hulp dat er dan een zwaardere/hardere beenhulp doorkomt. Dat is dan toch dwang? Als jij niet doet wat ik vraag volgt iets vervelends? En als je het wel doet volgt er iets fijns. Dat is wel waar het hele principe van opleiden is gestoeld. Degene die dat ontkennen hebben oogkleppen op.

Paardrijden wordt teveel geromantiseerd. Je hebt nu eenmaal met circa 600 kilo gewicht met een eigen wil te maken, dus je zal tegenover de meeste paarden echt zo af en toe wel eens je mannetje moeten staan. Als je in je leven meerdere (soorten en type) paarden hebt gereden weet je dat je met sommige (meestal de brutalere of de flegmatiekere) gewoon niet ver komt als je ze maar over de bol blijft aaien. Het belangrijkste is wel dat je een goede reactie ALTIJD beloont en er zo voor zorgt dat het voor het paard leuk en fijn wordt om met jou mee te werken. En dat je natuurlijk alleen dingen vraagt die binnen de mogelijkheden van het paard liggen (dus niet een Fries vragen een parcours van 1.50 te springen)

Gerner schreef:
Wat mij opvalt, is dat er hier vaak uitgegaan wordt dat paardrijden alleen maar op hoog niveau paardrijden is.
Ik denk dat 99,5% van de combinatie's op B/L niveau rijd en zelfs nog lager.
Dit is wat ik denk dat de basis is.

Nee, dat denk ik niet... De basis is het skala. En in de proeven B tm Z wordt feitelijk getoetst of je die basisaspecten in enige mate onder de knie hebt. In de 'gevorderde' dressuur worden die aspecten verder geperfectioneerd. Dat veel mensen de L niet uitkomen geeft niet aan dat DAT B/L basis is, maar eerder hoe moeilijk goed paardrijden is. Zo moeilijk dat het gros van de ruiters niet eens de basisacpecten onder de knie kan krijgen....

Gerner schreef:
Een basisschool leerling kan niets met universitair onderwijs, dus laten we de paarden en leerlingen die op de basschool zitten dan ook niet blootstellen aan tew hoog gegrepen trainingen en verwachtingen.

Helemaal mee eens! Dus de doorsnee ruiter heeft niets aan gebakkelei over hoe een piaffe/passage uitgevoerd moet worden.

Gerner schreef:
Dan geef ik de ruiters graag door aan de professoren die verstand hebben van universitair onderwijs.

Dat zouden meer instructeurs moeten doen... Gewoon hun grenzen aangeven. Tot zover kan ik je helpen, en vanaf dat punt kun je beter bij pietje of keesje gaan lessen...

luve_rozes schreef:
Gewoon goed kijken naar ieder paard, want ieder paard verschilt, en kan getraind worden, maar wel kijken naar zijn manier, en met gezond verstand kijken, en aanpassen van je training.

Dat klinkt leuk wat je zegt, maar als je niet weet waar je op moet letten, waar je naar moet kijken, schiet dat weinig op....

luve_rozes schreef:
Leer een ruiter goed zitten, en dat betekent het paard zo min mogelijk in de weg zitten, en zelfs manegepaarden zoeken dan voorwaarts neerwaarts op, want dat is de lekkerste manier van dragen. Kijk niet op je horloge, neem de tijd voor training. Je hoeft ook niet perse 1 uur te trainen, alleen trainen op een kleine aanloop naar een bevestiging is eerst al voldoende. De beloning is ontspanning, en dus krijg je op een gegeven moment de bevestiging, en mag uitbouwen.
En ja, doe eens een pasje terug, een Z paard hoeft niet steeds Z te trainen, er zit ook nog een geest/ziel in het paard.

Deze tips van jou, voor WIE zijn die nu precies bedoelt??? Dit is namelijk ook wat mij vaak een beetje stoort in paardenland. Iedereen stort (on)gevraagd zijn 'kennis' te pas en te onpas over anderen uit, zonder zich eerst eens te verdiepen in iemands specifieke situatie... Want volgens mij kun je pas gericht tips en adviezen geven als je iemands situatie goed kent. Daarvoor zul je dus eerst flink wat vragen moeten stellen (ontvangen) voordat je gaat storten (uitzenden)... En dat is ook wel echt een beetje een algemeen probleem van nu: iedereen staat alleen maar op 'uitzenden'...

save

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:27

Ik heb dit boek gelezen en volgens mij is de strekking van dit boek niet een nieuwe trainings methode promoten. De strekking is Dressuur onder vuur en daar doelt hij in mijn ogen vooral op jury leden ( ook op fokkers en ruiters en instucteurs maar jury is het belangrijkst). Hij betoogd dat als de basis dressuursport niet meer beloont wordt voor Show rijden, taktfouten en valse knikken deze foutief opgeleide paarden vanzelf door de mand vallen.
De rede waarom hij zo veel aandacht legt op de jury leden is omdat de rest ( fokkers, ruiters instructeurs) allemaal geen geduld (lees tijd is geld) hebben en direct resultaat willen zien.
Deze meneer is geen instructeur, hij heeft geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gevolgen van foutief gereden. Hij is dierenarts die in zijn werk de gevolgen heeft opgemerkt. Je kunt het dus niet als waarheid zien omdat het geen wetenschappelijk bewijs is maar je kunt er voor kiezen om zijn bevindingen een bepaalde authoriteit te geven.

Veel mensen weten hoe je een paard goed moet rijden, ze begrijpen de theorie maar weten en doen zijn twee verschillende dingen. Wanneer de jury een belangrijke rol gaat spelen in het waarborgen van een goede basis opleiding zullen steeds meer ruiters naar dat ideaal beeld streven.

In mijn ogen is het een goed boek omdat hij de een verandering wil brengen in het systeem van beoordeling. Wil je echter een boek lezen over hoe je een paard moet rijden ben je bij dressuur onder vuur niet ana het goede adres.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:46

Jasmijn; wat ik aangeef is niet bedoelt als ongevraagde tips, ik geef in alle simpelheid een reactie, die helaas niet gespeend kan zijn van het laten zien van een denkwijze.

En ik heb zeker mij verdiept in anderen hun situatie, en geleerd, door schade en schande, dit gevraagd te doen, en verder mijn ogen te sluiten. Florence Nightingale spelen leer je, op een gegeven moment wel af in paardenland.

Wat ik probeer aan tegeven, is dat men moet willen leren, en dat willen de meesten niet.Of men twijfelt onvoldoende aan zich zelf, en ziet daardoor te weinig. Men wil meestal snel aan een plaatje voldoen.
En goed paardrijden, is alles behalve de snelle weg. Waarschijnlijk is het moeilijk om heden ten dage de weg te vinden. Het is menselijk om commercieel in te spelen op een vraag; zo zou je hulpteugels ook kunnen zien als een commercieele reactie op een vraag.
En paarden zijn goed in slecht op zich zelf passen, dus daarom zie je veel kapotte paarden.

Veel trainingsstallen moeten ook draaien, monden moeten gevoed worden, lonen betaald, dus snel presteren is voor hen een must.
Liefde voor dieren komt dan vaak in gedrang, een handvol daar gelaten.

Ik ruk natuurlijk een vat open, want ik vind ook inderdaad dat er veel instructeurs rondlopen, die niet die naam mogen hebben. Zoals ook juryleden, zoals eerder genoemd. En dat zijn inderdaad de mensen die onderbouwd anderen moeten leren, en niet alleen uitzenden.
Maar uit ervaring kan ik je vertellen, dat mensen met een hart, behoorlijk leeggetrokken worden door de leerlingen. Want als je methode dan zo goed is, waarom heb je dan minder paarden aan de 'top'?

Of: kijk, ondanks dat je zei dat ik eerst mijn paard moest leren/laten de rug te ontspannen, door zelf anders te rijden, loopt hij nu toch aan de teugel, dusssss.....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:50

Het is gewoon al enige tijd een hype om negatief over de (dresuur)topsporters te doen. En daar speelt dit boek makkelijk op in. Het is een van de vele boeken die iets vertellen over gewoon GOED paardrijden, en daarmee pretendeert iets nieuws te brengen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:16

Er kan in mijn ogen nooit teveel over worden geschreven. Hoe kan het dat we allemaal apentrots zijn en applaudiseren wanneer onze ruiters op topniveau goed presteren maar hun paarden niet eens fatsoenlijk lopen zoals het ooit bedoeld is. Dan zit er toch iets echt fout. Waarom straft de jury zulke dingen niet af Bloos

Luv-rozes leuk voorbeeld dat kuil. Het duurt jaren voordat slechte voeding soms bij een paard naar boven komt en dan weet men niet hoe het komt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:20

luve_rozes schreef:
Jasmijn; wat ik aangeef is niet bedoelt als ongevraagde tips, ik geef in alle simpelheid een reactie, die helaas niet gespeend kan zijn van het laten zien van een denkwijze.

Maar het is mij nog steeds niet duidelijk op wie je dan precies doelt? Ik vind het altijd zo vaag als we spreken over 'men', 'sommige', en 'velen'... Ik begrijp dat je daar soms niet aan ontkomt, maar het blijft dan natuurlijk vaag over wie we het nu hebben. Het komt altijd uit op 'ik zie in mijn omgeving'... Tsja, en als we met 10 man naar 1 iets kijken kunnen we alle 10 wat anders zien...

luve_rozes schreef:
Veel trainingsstallen moeten ook draaien, monden moeten gevoed worden, lonen betaald, dus snel presteren is voor hen een must.

Even ter relativering: lonen worden amper betaald in trainingsstallen... Doorgaans komt de meeste opbrengsten uit de kantine en het geven van lessen...

Heb je enig idee hoeveel het kost om een dressuurpaard op GP niveau te krijgen? Hoeveel gaandeweg uitvallen (blessures, ziekte, niet voldoende capaciteiten), hoe weinig het prijzengeld is op een gemiddeld internationaal concours? Geloof me: het is echt geen vetpot. Natuurlijk gaat er veel geld in paardensport om. Maar als je rijk wil worden, en veel geld wil verdienen moet je je NIET met dressuursport bezig gaan houden. Enkel de nevenactiviteiten kunnen wat opleveren (bijvoorbeeld een kledinglijn, het geven van instructie en clinics).

luve_rozes schreef:
Liefde voor dieren komt dan vaak in gedrang, een handvol daar gelaten.

Ik denk dat je echt wel een veel liefde en passie voor paarden moet hebben om het jarenlang als dressuurruiter/jury/instructeur vol wil houden. Want het kost alleen maar heel veel geld, tijd en energie. Dat niet iedereen hetzelfde verstaat onder liefde en passie voor een paard is een andere discussie. Voor de een is dit het paard 24/7 op een weiland gooien en er wat mee boshobbelen. En voor de ander is dat sport beoefenen met het paard. Voor de een is dat dokteren tot je schulden torenhoog zijn, en voor de ander is dat er een einde aan maken als er weinig kans is op verbetering... En er is voor heel veel wat te zeggen...

luve_rozes schreef:
Zoals ook juryleden, zoals eerder genoemd. En dat zijn inderdaad de mensen die onderbouwd anderen moeten leren, en niet alleen uitzenden.

Tsja, juryleden zijn altijd een makkelijk slachtoffer om de zwarte piet toe te spelen. Wat jij vergeet is dat deze mensen dit allemaal wel in hun vrije tijd tegen een schamele vergoeding doen. En daar mag best wat meer respect voor zijn. Ik denk dat 9 van de 10 er echt met de beste bedoelingen aan het jureren is. Dat ze niet allemaal op 1 lijn zitten is niet altijd onwil, maar gewoon een gevolg van de complexiteit van dressuur. Verder heeft een jury niet de taak om een ruiter iets te leren. DAT moet een instructeur doen. Een jury beoordeelt de verrichtingen. En geeft waar nodig hierover een verklaring. Maar ruiters zitten daar helemaal niet op te wachten. Bij ons blijven alle juryleden altijd keuring een half uur na de prijsuitreiking. Maar slechts een enkele ruiter komt eens wat vragen... Dat is de realiteit.

Dinopino schreef:
Hoe kan het dat we allemaal apentrots zijn en applaudiseren wanneer onze ruiters op topniveau goed presteren maar hun paarden niet eens fatsoenlijk lopen zoals het ooit bedoeld is. Dan zit er toch iets echt fout. Waarom straft de jury zulke dingen niet af

Fouten worden echt wel afgestraft hoor. Kijk maar eens goed naar het scorebord tijdens een proef. Verder wordt 'vroegah' altijd eindeloos geidealiseerd. En topruiters maakten vroeger ook gewoon fouten. Het niveau van de top was 30 jaar geleden echt niet beter dan nu. Toen had je ook goede en slechte ruiters.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:50

Nog even over 'vroegah'..

Bekijk deze filmpjes eens:

Uit 1960:
(let vooral even op de stelling en buiging in de appuyementen (achtehand gaat voor) en de aanleuning, en de oren die steeds plat liggen)
http://nl.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok&feature=related

Uit 1984:
(let vooral even op de piaffe, en het zwiepen van de staart... Iets wat nu ook nogal ter discussie staat)
http://nl.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8&feature=related

Uit 1985:
http://nl.youtube.com/watch?v=xYkruXcKkB0&feature=related

Dit waren in hun tijd ook toppers. En als wij hun met het zelfde kritische, foutenzoekende oog zouden bekijken zoals we met onze huidige toppers doen, dan zouden we op hen ook ontzettend veel aan te merken hebben.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:27

Met de wetenschap wat je ziet en leest kan je niet meer je kop in het zand steken, je hebt gezien hoe je je paard verantwoord en gezond te trainen hebt.
En vele zullen Heuschmann wel voor zijn gegaan, voor mij is dit door het boek en vooral ook de dvd heel duidelijk overgekomen en vooral leerzaam, ik vind het ook zaak dat deze info veel ruiters bereikt, want bewustwording is een en dit boek en deze dvd zijn overduidelijk.
Dus ik denk dat de uitdaging ook ligt in het verspreiden en uitdragen van deze info nu hij zo makkelijk voor "niet specialisten" begrepen kan worden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:34

Citaat:
Jasmijn schreef:Dat is wel erg weinig concreet.... Aanvoelen of een paard genoeg gedaan heeft vraagt veel gevoel en ervaring. Dat moet je ontwikkelen als ruiter. Verder is gewoon enige kennis van anatomie erg handig

En juist om deze reden is het boek een aanrader voor iedereen, er wordt het hele boek door heel veel aandacht besteedt aan de anatomie van het paard.
De beste man is immers dierenarts.

Wat betreft zijn conclusies: daar kun je over nadenken en het er vervolgens mee eens zijn of niet.
De essentie van het boek is daar volgens mij op gericht, het leest niet alsof hij je zijn ideeen door de strot wil duwen, integendeel, hij geeft je gewoon handgrepen aan (dmv die belangrijke anatomie)

De schrijver komt bij mij zeker niet over als de 1 of andere Goeroe, hij geeft gewoon in duidelijke bewoordingen, afbeeldingen en foto's aan hoe het paardenlichaam in elkaar steekt en hoe dat volgens hem op de juiste manier gegymnastiseerd zou moeten worden.

Op alle vragen die in dit topic gesteld worden zoals: Wat is dan ontspanning enz. enz. geeft hij trouwens ook heel heldere antwoorden,vooral ook weer dmv van foto's en afbeeldingen.

Dus of je het met hem eens bent of niet, leerzaam is het zowieso voor iedereen.

Oja, ook ik heb geen aandelen. Haha!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 13:40

garny95 schreef:
Met de wetenschap wat je ziet en leest kan je niet meer je kop in het zand steken, je hebt gezien hoe je je paard verantwoord en gezond te trainen hebt.
En vele zullen Heuschmann wel voor zijn gegaan, voor mij is dit door het boek en vooral ook de dvd heel duidelijk overgekomen en vooral leerzaam, ik vind het ook zaak dat deze info veel ruiters bereikt, want bewustwording is een en dit boek en deze dvd zijn overduidelijk.
Dus ik denk dat de uitdaging ook ligt in het verspreiden en uitdragen van deze info nu hij zo makkelijk voor "niet specialisten" begrepen kan worden.

Weet je ook waar de DVD te bestellen is, leuk voor theorielessen! Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:44

ja op zijn site: Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:54