lijntje87 schreef:uhm, ik vind dat je een 3 jarige eerst moet leren op zijn eigen pootjes te lopen, lekker veel buitenritten, veel longe werk, rijden op het land, geen korte wendingen maken maar veel languit, lekker voorwaarts, dan krijg je vanzelf contact, en gaan ze zonder moeite wat zakken.
en ik dacht dat je pas vanaf 4 jaar mag starten, en vanaf 5 jaar in het M. ofzo, daar zijn wel bepaalde regels voor.
Het spijt me zeer, maar een paard gaat bij mij pas mee naar buiten het verkeer in als ie in alledrie de gangen behoorlijk en betrouwbaar stuurbaar is. Het andere verkeer op de weg heeft er totaal geen boodschap aan dat ik een paard aan het inrijden ben. Als ruiter moet je ook je verantwoordelijkheid nemen voor ander verkeer. Inrijden buiten is leuk voor mensen die op de Veluwe wonen en een paar kilometer aan de kletter kunnen zonder ook maar een fietser te zien, maar niet voor de andere 99% van de ruiters in Nederland.
Maar als je anders denkt: ik heb nog een sensibele, wat angstige, slungelige driejarige van 1.73 staan, waar de galop in de bak nog moeilijk is. Op voorwaarde dat je het paard weer heel mee terugbrengt, mag je die best naar het galoppad rijden om eens te kijken of ze daar aan het einde WEL wil stoppen want dat doet ze in de bak dus niet
Is ze gelijk verkeersmak inclusief alle passerende trekkers
Veel longewerk is slecht voor de pezen, weiland is veelal te ongelijk om een paard zijn balans op te laten zoeken (als ruiter kies je juist voor een vlakke, stevige ondergrond om mee te beginnen zodat het paard zich eens kan verstappen zonder gelijk op zijn knieen te liggen of zich kreupel te trappen) en in de buitenbak heb je dezelfde wendingen.
Naar de hand toe zakken leren ze an sich in de bak net zo goed, het moeilijkste is gewoon de vele bochten waardoor het paard meer moet dragen op het binnenachterbeen en daardoor weer moeite met zijn balans krijgt, maar als ruiter weet je dat en neem je dat een paard niet kwalijk. En alle ervaren jongepaardenruiters die HAW foto's kijken zullen dat zowel paard als ruiter niet kwalijk nemen omdat ze weten hoe moeilijk het is voor een jonkie.