3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:13

KiWiKo schreef:
ik rij ook elk paard gelijk vanaf het begin technisch correct....... dus nageeflijk............

waarom moet je een paard in het begin uit elkaar laten lopen, op de voorhand en technisch niet voor elkaar???? dat is alleen maar slecht voor zo een dier

Lijkt mij ook. Ik rijd ze ook het liefst direct voorwaarts neerwaarts. Als ze dat aanbieden is het helemaal mooi makkelijk. Daar krijg je een relaxed, ontspannen paard door.
En als je dan toevallig foto's ziet op HAW waar een 3 jarige iets achter de loodlijn komt, so what??! Zo'n jonkie heeft nog iets moeite met de hand opzoeken dus zal nog wat zoekerig in de aanleuning zijn. Wil niet zeggen dat ze in elkaar getrokken lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:42

asjemenou schreef:
Ik heb weer eens rare paarden, zoals gewoonlijk.
De mijne snappen niet meteen dat ze netjes nageeflijk met hun neus voor de loodlijn moeten lopen en dan voorwaards neerwaards moeten lopen. Inplaats daarvan kruipen ze lekker achter de teugel. Dat moet ik er dan weer uit rijden.
Baal er zelf ook wel van dat ik altijd van die dombo`s heb, heb ook liever een superslim paard die meteen zodra ik aanleuning vraag en been erbij geef in de perfecte jonge paarden houding gaat lopen, maar ja, heb weer eens pech..

Dat is oliebol he? Ik heb ook zo'n waanzinnig dom paard. Stap erop en zij loopt hoog in de oprichting en achter het bit, want dat is het makkelijkste om je evenwicht te bewaren Ja . En uiteraard dat dan op HAW een aantal Bokkers over je heen valt in een topic waar je paard 6 keer onder het zadel was omdat je paard achter het bit loopt.
en weet je wat ik dan denk? tjeeeeee, jij hebt ECHT nog nooit een jonge bok ingereden... over mijn schouder en weg ermee.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:50

vind wel beetje dat je nu alles over 1 kam scheert, ook ik heb een driejarig paard Knipoog

maar sommige achtjarige paarden oid kunnen ook makkelijk zat achter de loodlijn lopen,

en ja, mijn paard deed dat vroeger ook wel graag, en zelfs nu , als ze erg gespannen is, wil ze nogal opgekropt lopen,

maar zie je mij al dan aan de teugels trekken om ronder te krijgen ? nee hoor, ik doe lange teugel beetje, en laag / lang / rond rijden, puur voor het `goede ` lopen, goede houding,
En dat is echt niet omdat ik perse wil dat hij aan de teugel loopt, op mijn eerste B wedstrijd heb ik dr zelfs met de kop in de lucht laten lopen, omdat het toch maar haar eerste keer was, en vond dat ze eerst wel mocht wennen aan alles ..

en ja, er zitten mensen bij die zo hun paard laten lopen, maar ook hier kunnen ze niet altijd zelf wat aan doen Knipoog en het zijn ook lang niet alle driejarige paarden,, maargoed Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:55

Urielle schreef:
asjemenou schreef:
Ik heb weer eens rare paarden, zoals gewoonlijk.
De mijne snappen niet meteen dat ze netjes nageeflijk met hun neus voor de loodlijn moeten lopen en dan voorwaards neerwaards moeten lopen. Inplaats daarvan kruipen ze lekker achter de teugel. Dat moet ik er dan weer uit rijden.
Baal er zelf ook wel van dat ik altijd van die dombo`s heb, heb ook liever een superslim paard die meteen zodra ik aanleuning vraag en been erbij geef in de perfecte jonge paarden houding gaat lopen, maar ja, heb weer eens pech..

Dat is oliebol he? Ik heb ook zo'n waanzinnig dom paard. Stap erop en zij loopt hoog in de oprichting en achter het bit, want dat is het makkelijkste om je evenwicht te bewaren Ja . En uiteraard dat dan op HAW een aantal Bokkers over je heen valt in een topic waar je paard 6 keer onder het zadel was omdat je paard achter het bit loopt.
en weet je wat ik dan denk? tjeeeeee, jij hebt ECHT nog nooit een jonge bok ingereden... over mijn schouder en weg ermee.

Ik plaats gewoon geen foto`s. Haha!
Kunnen ze ook geen commentaar geven. Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:47

Och, ik ben zo dom dat ik soms best wel heel blij kan zijn met hoe een jong paard loopt, OOK al is het dan nog achter het bit Haha!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:11

Ach Urielle, dat heb ik ook bij de oudere paarden bij ons..
We hebben een 6-jarige Orame, die loopt soms met het hoofd tussen de voorbenen (niet daar heen getrokken hoor Knipoog ) en als ze een overgang naar de stap moet maken, dan loopt ze vaak met het hoofd tegen de dakplaten aan..
Lastig probleem maar wordt aan gewerkt.. Laatst kwam het meisje die haar rijdt thuis van een onderlinge wedstrijd, 2e met 178 punten. Het paard was rustig (het was koud dus spatterig weer) en ze was er op blijven zitten. Klaar toch! En ze had een prachtige volte halsstrekken laten zien..

Wij hebben een motto op stal
Als je naar de wedstrijden gaat en het hele spul komt heel terug....dan moet je gewoon tevreden zijn..

en..

Er is altijd wel iets positiefs op te zoeken, ook al ging het nog zo slecht.. Vork

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:17

Klopt, zie ik ENORM vaak Slapen
Rond is niet erg, moet eigenlijk zelfs om beter over de rug te lopen, maar niet rond als in kin op de borst en sporen erin... Rond is laag met neus over de grond ontspannen en los .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:22

Blijkbaar rij ik totaal anders (voor alle duidelijkheid, ik rij bitloos Knipoog ). Ik heb die van mij met losse teugel ingereden op 4-jarige leeftijd, mede omdat ik wil dat ik wil dat hij op mijn zit te rijden is. Mijn paard is van nature geen gevoelig dier om te rijden, eerder heel sterk en stug en dat is behoorlijk pittig soms. Het is in elk geval niet te vergelijken met het inrijden van een gevoelig paard Haha! . Dat is echt een wereld van verschil. Ja

Ik leer juist van mijn instructrice dat hij eerst op eigen benen moet lopen, ontspannen dus. Mijn paard moest nog wat sterker worden hier en daar, mede door een lichamelijke afwijking, wat we doen door veel grondwerk (oefeningen aan de hand/dubbele lange lijnen, recht richten e.d.) en nu dus ook met rijden (heuveltjes/balkjes e.d.). Lekker rustig opbouwen, ik heb totaal geen haast.

Zal volgens sommigen wel weer hartstikke fout zijn, maar mijn gevoel zegt me dat we het prima doen zo. Lachen

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:24

oke..
heb hier dus niet veel ervaring mee..
Maar begin je niet met gewoon een losser teugeltje (wel contact maar niet in de krul en ook niet sterrenkijkende?)
Dat echte na gevelijke komt toch daarna pas??
Je moet toch het paard eerst laten wennen dat hij zonder longerlijn zijn rondje door de bak kan gaan lopen en op je hulpen gaat reageren zoveel mogelijk proberen dat ie recht loopt en de rest komt toch wel?
is gewoon een vraagje van iemand die niet veel verstand ervan heeft Lachen dus geen aanvallende reacties aub (A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:25

Zelfs het groenste paard gaat nageeflijk lopen als je er vanaf minuut één correct op gaat zitten en correcte hulpen geeft Haha!
Verder las ik in de beginpost "onder de loodlijn"....

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:29

uhm, ik vind dat je een 3 jarige eerst moet leren op zijn eigen pootjes te lopen, lekker veel buitenritten, veel longe werk, rijden op het land, geen korte wendingen maken maar veel languit, lekker voorwaarts, dan krijg je vanzelf contact, en gaan ze zonder moeite wat zakken.
en ik dacht dat je pas vanaf 4 jaar mag starten, en vanaf 5 jaar in het M. ofzo, daar zijn wel bepaalde regels voor.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:32

Ik vind dat zoo erg, en dan durven mensen te zeggen dat het paard zo lekker rijd en alles doet,
maar die paarden worden naar beneden gezaagd! Boos! verschrikkelijk, ik heb een eigen paard dat alles
nog moeilijk en spannend vind, ze is dan al wel 11 jaar, maar ze heeft het vroeger nooit echt goed geleerd...
ik wist dat van te voren, Pling Cool en ik ben er aan aan het werken, Vingers aflikken maar wel op de manier dat mijn paard het leuk blijft
vinden, want als ik op een paard zit dat geen zin heeft hoeft het van mij allemaaal niet meer zo. Ik leer mijn
paard eerst alle begins hulpen, en de mensen die hun 3 jarige paarden zo inrijden op die poedersuiker manier kkunnen mij niet
gaan vertellen dat het ¨paard de begins hulpen hebben gehad, en dat ze lekker hebben kunnen spelen met vriendjes
wat zeker wel moet op zo een jkonge leeftijd! ik ben het er helemaal mee eens, het is verschrikkelijk!!! Verdrietig Boos!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:12

Ik ben absoluut een tegenstander van "geen gelul paard in de krul"
Vraag me ook altijd weer bij af wat daar de meerwaarde van is.
De ruiter op het paard denkt vanaf de rug te kunnen zien dat het mooi loopt, maar ga er eens naast staan en beoordeel het dan nog eens, een totaal ander beeld!
Ken een aantal paarden die op deze manier echt naar de kl*ote gereden zijn.

Wat ik wel okee vind en prettig zelfs, is dat een paard snel nageeflijk is en je hand opzoekt.
Vandaar uit kan je verder, eerder niet!

Ik denk dus ook dat de TS zoals ze het topic heeft genoemd ook bedoelt dat er door onervaren ruiters een jong paard met kracht een knik in de hals gereden word en dat is dus heel wat anders dan nageeflijkheid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:17

lijntje87 schreef:
uhm, ik vind dat je een 3 jarige eerst moet leren op zijn eigen pootjes te lopen, lekker veel buitenritten, veel longe werk, rijden op het land, geen korte wendingen maken maar veel languit, lekker voorwaarts, dan krijg je vanzelf contact, en gaan ze zonder moeite wat zakken.
en ik dacht dat je pas vanaf 4 jaar mag starten, en vanaf 5 jaar in het M. ofzo, daar zijn wel bepaalde regels voor.

Het spijt me zeer, maar een paard gaat bij mij pas mee naar buiten het verkeer in als ie in alledrie de gangen behoorlijk en betrouwbaar stuurbaar is. Het andere verkeer op de weg heeft er totaal geen boodschap aan dat ik een paard aan het inrijden ben. Als ruiter moet je ook je verantwoordelijkheid nemen voor ander verkeer. Inrijden buiten is leuk voor mensen die op de Veluwe wonen en een paar kilometer aan de kletter kunnen zonder ook maar een fietser te zien, maar niet voor de andere 99% van de ruiters in Nederland.

Maar als je anders denkt: ik heb nog een sensibele, wat angstige, slungelige driejarige van 1.73 staan, waar de galop in de bak nog moeilijk is. Op voorwaarde dat je het paard weer heel mee terugbrengt, mag je die best naar het galoppad rijden om eens te kijken of ze daar aan het einde WEL wil stoppen want dat doet ze in de bak dus niet Knipoog Is ze gelijk verkeersmak inclusief alle passerende trekkers Vork

Veel longewerk is slecht voor de pezen, weiland is veelal te ongelijk om een paard zijn balans op te laten zoeken (als ruiter kies je juist voor een vlakke, stevige ondergrond om mee te beginnen zodat het paard zich eens kan verstappen zonder gelijk op zijn knieen te liggen of zich kreupel te trappen) en in de buitenbak heb je dezelfde wendingen.

Naar de hand toe zakken leren ze an sich in de bak net zo goed, het moeilijkste is gewoon de vele bochten waardoor het paard meer moet dragen op het binnenachterbeen en daardoor weer moeite met zijn balans krijgt, maar als ruiter weet je dat en neem je dat een paard niet kwalijk. En alle ervaren jongepaardenruiters die HAW foto's kijken zullen dat zowel paard als ruiter niet kwalijk nemen omdat ze weten hoe moeilijk het is voor een jonkie.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:27

ach ja , kijk hier heb je het al

Ik denk dus ook dat de TS zoals ze het topic heeft genoemd ook bedoelt dat er door onervaren ruiters een jong paard met kracht een knik in de hals gereden word en dat is dus heel wat anders dan nageeflijkheid.

daar zit al het verschil, met kracht in een knik rijden, of gewoon rustig zonder kracht rond rijden Knipoog ik vind een driejarige die gewoon normaal rustig aan de teugel loopt geen probleem. bedoel, een achtjarige die met geweld rond gereden word vind ik net zo erg als een driejarige:p

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:32

ik geef je gelijk lalunamyo...
ik vind het verschrikkelijk als ik sommige mensen zie rijden, hoe kan je zo een beest hhet aan doen? het beest moet er plezier in hebben niet alleeen de ruiter, uiteindelijk gaat het erom dat het paard lekker even zijn energie kwijt kan en dat het paard blij moet zijn enzo, en niet zo een rot ruiter die alleen zaagt om het paard in de krul te laten lopen, dat is op alle leeftijden verschrikkelijk!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:33

Is ook beiden even erg, er mag gewoon never gerukt en getrokken worden vind ik, wat denk je daarmee te kunnen bereiken??
Als het paard super braaf is zal het op den duur problemen met de voorbenen krijgen, heb je een wat assertiever paard dan zal het in verzet komen met alle gevolgen en gevaren van dien.
Het is maar net wat je wilt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:35

Ik ben net begonnen met mijn 3 jarige, en mijn eerste stap was het verkeersmak maken..
Sinds ik hem heb heb ik hem aan zoveel mogelijk dingen laten wennen.. auto's fietsers, brommers, noem maar op..

Nu is het plan om 1 x per week naar buiten te gaan, 10 minuutjes erop, een half uurtje ernaast, en weer 10 minuutjes erop.. voorlopig alleen maar stappen, een drafje pas als hij het zelf aanbied.
Dit wil ik het komende jaar uitbouwen tot 2 x per week 30 minuten..
Ik rijd hem dan enkel met een contactteugeltje (ook bitloos)
Laat hem eerst maar eens lekker zijn eigen balans vinden, en op eigen benen leren lopen..
Nu heb ik wel mazzel.. hij is heel cool, en het paard van mijn buitenrijdmaatje is superbomproof..

Pas over een jaar als hij ruim 4 jaar is wil ik dressuurmatig met hem aan de slag..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:39

Heb ik met Drop ook gedaan.
Pas met drie een een half wennen aan het zadel, beetje erop en stappen.
Toen weer een tijdje terug op de wei en met 4 jaar echt gaan rijden.
En ja....hij was goed een week onder het zadel en ik nam hem toen ook meteen mee het bos op.
Voordeel was dat ik toen hij 1 jaar was ik al veel met hem ben gaan wandelen, dus was aan alles alwel gewend.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:39

en zo hoort het klinkt misschien gek maar ene paard moiet ook een leuke en goede jeugd hebben! haha en een goede mamma- pappa!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:40

we moeten eerst een 3 jarige zeker maar lekker laten rond lopen

en wanneer die 4 is moeten we hem zeker pas leren correct te lopen? nee hoor! bij mij is het simpel, eerst ben ik heel rustig met mijn hand, geef ik haar/hem de tijd om eraan te wennen, maar zodra ik door heb dat ze er tegen in blijft gaan, is het gewoon druk op de teugels. geeft zij na, geef ik haar wat meer ruimte. ik heb nu een 3.5 jarige. binnen 4 keer liep ze bijna constant aan de teugel. en nee niet met trek en pluk werk!

en dan begint ze gelijk fijner te lopen, en dat voelt ook beter voor haar rug, anders trekt ze haar rug helemaal vast en kan ik haar nauwelijks sturen.

nee, de paarden waar ik op zit, die ouder dan 3 zijn. dus 3.5 moeten leren na te geven. ze weten bij mij echt heel snel waar ze aan toe zijn, zonder dat ik ze agressief benaderen.

heb ooit een pony gehad (als beginner) en die wilde ik na 1 jaar aan de teugel leren, zie dat maar even te doen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:42

technisch correct......... dus nageeflijk is het behoud van je paard

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:44

ja, maar zo een paard kan wel doen wat jij wilt, Vingers aflikken maar of het paard het allemaal leuk vind!!! ? en het spijt me zeer, maar als ze dat bij jkou snel weten dan weet ik niet hoe jij met je paarden omgaat... maargoed iedereen zegt wat ie wilt zeggen, Cool maar ik ben er gewoon tegen, want het gaat over dat je niet moet zagen en daar hebben we het ook net over! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:45

ze hoeven niks te leren, het is een automatisch gevolg van correct rijden

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:45

aerdenhout1 schreef:
MyHorseGirl schreef:
Als een 3 jarig paard ontspannen is, en goed aan je been is, gaat het vanzelf wel nageeflijk lopen. Vind het ook echt áchterlijk dat 3jarigen gelijk hun rondjes in de bak moeten lopen en in de krul getrokken worden!

Ga er gewoon lekker mee naar buiten, laat hem lekker aan alles wennen. De bak is niet het enige wat hij hoeft te zien.
[Maar dat is mijn mening.] Gelukkig zijn er ook mensen die er gewoon mee naar buiten gaan en het paard 'paard' laten zijn

Leuk natuurlijk en zeker niet verkeerd, mits...je niet zoals hier aan een hele drukke weg zit. Ik ga toch echt niet met de net afgerichte of heropgevoede paarden zomaar even de straat op.

ik vind het zo naïf. ik heb dan friezen, maar absoluut geen koele kikkers. rijd er 2, en de een is nog sensibeler dan de andere. nee ik ga daar niet mee langs de weg! met mijn ene fries heb ik dat een paar keer gedaan, maar haar gedrag viel me zo tegen dat ik het pas een half jaar later weer heb gedaan! ik heb genoeg ziekenhuis bezoekjes gehad, dus nee ik wil nog niet dood! dus mijn 3.5 gaat eerst maar leren aan de longeerlijn te lopen. te sturen, want ze ziet ineens wat en dan heb ik niks meer te vertellen. en normaal te leren galoperen. dan neem ik haar een keer mee naar het bos/strand. maar echt niet langs de weg!