pharagirlke schreef:Voorwaarts rijden werkt IMO enkel voor paarden die het doen uit jolligheid, paarden die het doen om onder het werk uit te komen (verzet dus) houd je niet voorwaarts als ze willen steigeren. Iig niet met de "normale hulpen"
Klopt helemaal, die van mij staakt met buitenrijden en voorwaarts rijden helpt dan NIET, paard blokkeert volledig als je d'r door probeert te pakken en elke beweging levert dan een nieuwe stijgersessie op die per keer hoger gaat. Ben 1x met haar bij Alice Naber op oefencross geweest en daar pakte ze 50% van de hindernissen zonder problemen, de andere 50% kwam ze niet bij in de buurt, ja, op 2 benen
. Toen kreeg ik ook het advies om haar tussen de oren te tikken met een korte springzweep (overigens was dat advies niet van Alice). Heb ik toen gedaan, ze heeft er niks aan over gehouden, het ging daarna wel beter maar ik doe het eerlijk gezegd niet weer, ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet verwachten zeg maar, hoe lang ga je daar mee door en wat doe je dan. Die van mij bleef maar omhoog komen en op een gegeven moment voelde ik me er niet zo prettig meer bij om nóg een keer te meppen, ik blééf maar aan de gang. Mijn paard ook trouwens
(*hoort KiWiKo denken : "dan heb je niet hard genoeg gemept"*
) Dit soort dingen moet je volgens mij dus alleen doen als je goed weet waar je mee bezig bent. Bij het buitenrijden bijvoorbeeld ben ik zelf nu angstig als ze begint te staken en ik heb het lef gewoon niet om echt door te pakken (denk ook dat ze dan helemáál zou flippen) dus ik probeer de confrontatie gewoon niet aan te gaan. Gisteren werkte het aloude achterwaarts gaan goed (probeerde haar naast het andere paard te rijden, mevrouw pikte het niet en wilde acuut naar huis...). Misschien dat iemand die echt weet wat ie doet het wel voor elkaar zou krijgen.
Maar goed dit is dan bij een paard dat niet van huis wil, maar paarden steigeren natuurlijk om verschillende redenen en op verschillende plekken. Heb er ook een gehad die het zomaar in het werk kon gaan doen (grassprietje de verkeerde kant op gegroeid...) en daarbij werkte iemand op de grond met een longeerzweep goed. Dat vind ik zelf altijd de prettigste oplossing, maar op zich heb ik niet zo'n moeite als iemand anders een paard een flinke tik op zijn kop geeft, als het maar wel "fair" gebeurt (dat klinkt een beetje dubbel), maar ik bedoel, als het niet aan pijn, ongemak of gewoon een hele slechte ruiter ligt en het paard wordt op een eerlijke manier aangepakt dan heb ik er geen moeite mee.
Heb al eens iemand meegemaakt die van zijn paard afstapte, om een zweep vroeg en het paard daarna op de grond afsmeerde. Dát is mishandeling.

. 
Missy liet het vanaf toen wel uit haar hoofd.
Als Hemlington steigert tikje van de zweep en vooruitdrijven. Een tikje op de neus gebruik ik enkel bij Valentino. Bijvoorbeeld als we naar de piste moeten gaan passeren we langs een blok hooi. Vroeger was het moeilijk om daar te passeren want hij trok en sleurde en hapte het hooi gewoon weg. Ik corrigeerde dat door een goed tikje tegen de neus en kort maar krachtig Valentino gezegd. Na een tijdje is dit gewoon nietmeer gebeurd.