Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:26

pharagirlke schreef:
Voorwaarts rijden werkt IMO enkel voor paarden die het doen uit jolligheid, paarden die het doen om onder het werk uit te komen (verzet dus) houd je niet voorwaarts als ze willen steigeren. Iig niet met de "normale hulpen"

Klopt helemaal, die van mij staakt met buitenrijden en voorwaarts rijden helpt dan NIET, paard blokkeert volledig als je d'r door probeert te pakken en elke beweging levert dan een nieuwe stijgersessie op die per keer hoger gaat. Ben 1x met haar bij Alice Naber op oefencross geweest en daar pakte ze 50% van de hindernissen zonder problemen, de andere 50% kwam ze niet bij in de buurt, ja, op 2 benen Clown . Toen kreeg ik ook het advies om haar tussen de oren te tikken met een korte springzweep (overigens was dat advies niet van Alice). Heb ik toen gedaan, ze heeft er niks aan over gehouden, het ging daarna wel beter maar ik doe het eerlijk gezegd niet weer, ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet verwachten zeg maar, hoe lang ga je daar mee door en wat doe je dan. Die van mij bleef maar omhoog komen en op een gegeven moment voelde ik me er niet zo prettig meer bij om nóg een keer te meppen, ik blééf maar aan de gang. Mijn paard ook trouwens Haha! (*hoort KiWiKo denken : "dan heb je niet hard genoeg gemept"* Haha! ) Dit soort dingen moet je volgens mij dus alleen doen als je goed weet waar je mee bezig bent.

Bij het buitenrijden bijvoorbeeld ben ik zelf nu angstig als ze begint te staken en ik heb het lef gewoon niet om echt door te pakken (denk ook dat ze dan helemáál zou flippen) dus ik probeer de confrontatie gewoon niet aan te gaan. Gisteren werkte het aloude achterwaarts gaan goed (probeerde haar naast het andere paard te rijden, mevrouw pikte het niet en wilde acuut naar huis...). Misschien dat iemand die echt weet wat ie doet het wel voor elkaar zou krijgen.

Maar goed dit is dan bij een paard dat niet van huis wil, maar paarden steigeren natuurlijk om verschillende redenen en op verschillende plekken. Heb er ook een gehad die het zomaar in het werk kon gaan doen (grassprietje de verkeerde kant op gegroeid...) en daarbij werkte iemand op de grond met een longeerzweep goed. Dat vind ik zelf altijd de prettigste oplossing, maar op zich heb ik niet zo'n moeite als iemand anders een paard een flinke tik op zijn kop geeft, als het maar wel "fair" gebeurt (dat klinkt een beetje dubbel), maar ik bedoel, als het niet aan pijn, ongemak of gewoon een hele slechte ruiter ligt en het paard wordt op een eerlijke manier aangepakt dan heb ik er geen moeite mee.

Heb al eens iemand meegemaakt die van zijn paard afstapte, om een zweep vroeg en het paard daarna op de grond afsmeerde. Dát is mishandeling.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:30

danieke94 schreef:
@ juangi beetje blonde actie met die hamer Blond

Ben nog niet echt wakker Bloos

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:33

hihi

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:37

nadeche schreef:
ik vind het ook niet kunnen,
het kan ook aan jezelf liggen of het paard stijgerd of niet.
denk aan te lang stil staan, zenuwachtig worden, aan de teugels trekken.
een paard stijgerd niet voor niets.
en sterker nog, als die dat doet.
wat heeft dan de rede om hem tussen zn oren te slaan?
niks toch?

je kan m ook een flinke tik geven op zn achterwerk.
en als dat niet helpt stap je af, en geef je gewoon een schop.

een paard hoort namelijk ook niet te stijgeren!
want als ik ergens een bloed hekel aan heb,
dan is het een paard die stijgerd!

Een paard dient stil te staan zolang als ik dat wil, al is het een uur.

Als je even terug leest weet je wat er gebeurt bij een tik op de kont. En schoppen als je op de grond bent? Nee, dat is inderdaad wijs gesproken Slapen .

Je spreekt jezelf ernstig tegen in dit stukje.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:39

Utixo: Niet elk paard reageert hetzelfde bij een tik op z'n kont. Ik heb namelijk zelf ok wel eens gezien dat iemand zn paard sloeg op zn kont tijdens het steigeren, en het was gelijk afgelopen..
Iedereen zijn eigen manier

Dus ik vind het niet eens zo gek wat Nadeche zegt..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:43

Nadeche zegt ook dat je moet afstappen en hem dan moet schoppen. Veel plezier met je paard. Paard staat eindelijk op de grond en krijgt dan nog op zijn klote.
Uiteraard reageert ieder paard anders. Maar uit veiligheidsoverwegingen denk ik toch dat het slimmer is je heil aan de voorkant te zoeken.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:44

jaimy92 schreef:
Utixo: Niet elk paard reageert hetzelfde bij een tik op z'n kont. Ik heb namelijk zelf ok wel eens gezien dat iemand zn paard sloeg op zn kont tijdens het steigeren, en het was gelijk afgelopen..

dan nog ze vindt het slaan erg maar geeft hem wel vanaf de grond een schop !

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:46

Utixo schreef:
Nadeche zegt ook dat je moet afstappen en hem dan moet schoppen. Veel plezier met je paard. Paard staat eindelijk op de grond en krijgt dan nog op zijn stinkmodder.
Uiteraard reageert ieder paard anders. Maar uit veiligheidsoverwegingen denk ik toch dat het slimmer is je heil aan de voorkant te zoeken.

precies dan weet het paard ook niet wat hij moet staat die op de grond is het nog niet goed !

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:49

benangelique schreef:
gebruik de zoekfunctie eens, er bestaan hier al zo verschrikkelijk veel topics over...

en ja, als mijn paard zou stijgeren, niet voorwaarts te krijgen is, ik snel genoeg kan zijn, alle lichamelijke problemen uitgesloten zijn... dan krijgt ie toch echt een fikse lel op zijn bakkes!

Tja zo denk ik er ook over. Tegenwoordig is alles zielig en "not done"maar weet dat in vele gevallen het wel wordt gedaan en ook vaak de oplossing is.

Alles heeft een oorzaak en dus ook een gevolg. Maar steigeren is voor mij echt "not done" en moet hij snel afleren. Of dit nu rijtechnisch of klinische in het paard zit.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:01

danieke94 schreef:
Utixo schreef:
Nadeche zegt ook dat je moet afstappen en hem dan moet schoppen. Veel plezier met je paard. Paard staat eindelijk op de grond en krijgt dan nog op zijn stinkmodder.

precies dan weet het paard ook niet wat hij moet staat die op de grond is het nog niet goed !

Ik zeg ok niet dat alles wat Nadeche zegt zo is Knipoog
Zowiezo zal ik niet afstappen om hem te schoppen

Maar ik ga ervandoor Doei!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:17

nadeche schreef:
ik vind het ook niet kunnen,
het kan ook aan jezelf liggen of het paard stijgerd of niet.
denk aan te lang stil staan, zenuwachtig worden, aan de teugels trekken.
een paard stijgerd niet voor niets.
en sterker nog, als die dat doet.
wat heeft dan de rede om hem tussen zn oren te slaan?
niks toch?

je kan m ook een flinke tik geven op zn achterwerk.
en als dat niet helpt stap je af, en geef je gewoon een schop.

een paard hoort namelijk ook niet te stijgeren!
want als ik ergens een bloed hekel aan heb,
dan is het een paard die stijgerd!

Hmm ik heb nog geen paard gezien die met vier benen in de lucht kan staan Haha!
Een tik op de kont is al helemaal niks dt ais een teken dta ie weg mag dan rent ie weg steigert en voor je het weet lig je met 600kg op de grond lijkt me niet erg comfortabel.

Tuurlijk zijn er redenen maar dan ken jij echt niet paarden die je er echt af wilt hebben Sigaar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:29

jaimy92 schreef:

dan is het geen echte rotbok en haal je het waarschijnlijk ook met hem om te trekken Knipoog

Als je een echte malloot op zijn kont slaat springt ie voorwaarts en wordt het helemaal gevaarlijk, als je dan pech hebt geeft ie je er nog een bok achteraan en probeer dat maar eens uit te zitten (word je wel handig in na een tijd maar toch) als je net vanuit een naar voren hangende houding komt. (want op een fractie van een seconde staat die duivel al met zijn achterbenen in de lucht)

Die van mij kreeg ook gewoon een mep en flink hard ook. Had overigens op dat moment geen zweep in de buurt maar dat is ook helemaal niet nodig. Scheve mond Missy liet het vanaf toen wel uit haar hoofd.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:26

__Nathalie__ schreef:
In dit geval kies ik toch voor mijn eigen veiligheid.

Maar ik ben wel van mening dat mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn dit soort dingen niet moeten doen.

Idd.

Tja mhh vele die op dit moment rijden die vinden zich allemaal anky vooral als ze aan de bakrand staan. Dus ze denken ook nog te weten waar ze mee bezig zijn.
Als je dan vraagt of ze het eens willen proberen lopen ze weg of hebben ze een andere K... smoes.

Nee hoor doen wat je eigen gevoel zegt en waarbij je weet dat het bij het betreffende paard werkt.

Nog even over de klap met de zweep:
Als mijn paard omhoog komt en ik geef hem een klap op zijn kont krijg ik een bok erbij. Vind het geen fijne en veilige optie. Ben benieuwd wie dat gaat uitzitten. Een ding moet voorkomen worden en dat is dat je uit je zadel gaat en op de grond beland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:30

Een steigerend paard kan spontaan achterover klappen en dan wil je dat gewicht echt niet boven op je krijgen. Ik zeg dus in gevaarlijke situaties volmondig ja tegen een tik met de zweep van boven af. Wat je ook kunt doen is dus inderdaad wel een ei of een plastic fles die makkelijk breekt, met lauwwarm water tussen de oren kapot meppen.
Steigeren mag niet, punt uit. Ik ben een voorstander van afleren. En een paard is ook vaak niet zachtzinnig, aai poes aai helpt in dit geval echt niet.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:08

Mijn ex verzorgpony, een draver x new forest heeft een keer op het strand een poging gedaan om omhoog te komen, heb hem toen met mijn vlakke hand een tik gegeven tussen zijn oren. Daarna heeft hij het nooit meer geprobeert.

Ik vind niet dat je je paard met een zweep op zijn hoofd moet slaan, zeker niet als het de eerste keer niet werkt.. Dan zal je er toch wat anders op moeten verzinnen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:15

ik heb ook wel eens een paard een mep tegen zijn hoofd verkocht, maar dat was omdat hij het écht te bont maakte.. ik heb het ook maar 1 keer gedaan, maar om het elke keer te doen vind ik echt niet kunnen, gevolg is dat paard bang wordt ofzo, dat wil ik niet hebben hoor!

Rachel2806

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:18

Ik vind het echt heel zielig..
Je kan ook overdrijven.Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:38

Overigens, voor er twee dingen door elkaar gehaald worden, jemoet wel tussen de oren slaan. Niet op het hoofd zelf dat heeft geen zin.
WowAmigo, niet alleen KiWiKo. Het was ook het eerste wat ik dacht. Je moet niet voorzichtig kietelen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:31

Klopt, als je ze domweg voor het hoofd slaat in plaats van er boven op tussen de oren, maak je paarden alleen maar kopschuw.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:24

Ik slá of mép nooit op een paard zijn hoofd! Enkel een klein tikje volstaat. Lachen Als Hemlington steigert tikje van de zweep en vooruitdrijven. Een tikje op de neus gebruik ik enkel bij Valentino. Bijvoorbeeld als we naar de piste moeten gaan passeren we langs een blok hooi. Vroeger was het moeilijk om daar te passeren want hij trok en sleurde en hapte het hooi gewoon weg. Ik corrigeerde dat door een goed tikje tegen de neus en kort maar krachtig Valentino gezegd. Na een tijdje is dit gewoon nietmeer gebeurd. Lachen
Met stompen of slagen op het hoofd los je gewoon niets op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:25

ik doe hetliever maar een keer Lachen

waarom steeds weer opnieuw iets afstraffen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:31

als mij paard steigerd dan krijgt die ook een klap tussen ze oren dat is echt neit zielig het heeft een soort effeckt dat die ze hoofdstoot ,en dn ist egt zo afgelopen. een paard hoort niet zomaar te gaan steigeren zelf probeer k het natuurlijk altijd eerst met drijven en een tik op ze kont maar als dat neit wert dan maar zo, een ei helpt trouwens ook goed!! alleen niet eg bes je voor je hoofdstel

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:58

Ik denk niet dat het de beste manier is! ligt eraan hoe en waar je slaat. als ze echt slaat dan denk ik wel dat tie bang word en dan heb je helemaal niks meer aan dat paard!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:03

Hey,

Ik zou het niet doen,
Het kan kopschuw worden , en erger nog , bang van de ruiter worde,

Maargoed dat is mijn mening

noortjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:52

Dat is echt niet normaal! Bloos
mijn nichtje heeft dit ook wel is gedaan met haar pony
toen ben ik toch wel even flink boos geworden op haar
ze viel gewoon van haar pony af en meteen sloeg ze hem 2 keer op zijn hoofd.
haar moeder kwam er toen ook meteen aan en die heeft gezegt dat het gewoon niet nodig
is en die weet er zeker veel van af!
en zelf vind ik het dus ook gewoon niet kunnen!