Instappen: Hoe lang doe jij het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Re: Instappen: Hoe lang doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:40

10 minuten aan een lange teugel en dan nog zo'n 5 minuten in stap terwijl ik de teugels erbij pak. Uitstappen ook zo'n 10 tot 15 minuten..

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:59

lamoen schreef:
MDJ schreef:
Hier ben ik wel benieuwd na, als ik mijn shetlander longeer stap ik maar erg kort in, vooral omdat hij zelf al aangeeft liever te draven.. vaak maak ik 5 minuten lang wat overgangen en ga dan wat meer aan 't werk...

ben benieuwd wat de bokkers doen!

ik stap meestal een halfuur tot 3 kwatier in ik heb een heel duur paard namelijk!

dus een goedkope knol hoeft niet goed losgestapt te worden Scheve mond

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:07

lamoen schreef:
MDJ schreef:
Hier ben ik wel benieuwd na, als ik mijn shetlander longeer stap ik maar erg kort in, vooral omdat hij zelf al aangeeft liever te draven.. vaak maak ik 5 minuten lang wat overgangen en ga dan wat meer aan 't werk...

ben benieuwd wat de bokkers doen!

ik stap meestal een halfuur tot 3 kwatier in ik heb een heel duur paard namelijk!

Moet toch echt hardop lachen om jou reactie en vraag me zeer af of je geen ingebeelde hebt *LOL*

Ik stap 5 minuutjes met lange teugel, dan teugels op maat. Rij hem dan nog niet naar beneden, doe eerst een drafje en galopje. Dan kan er eerst wat energie uit, voordat hij echt aan het werk moet.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:17

Tsjah instappen, ik noem het los/in-rijden. Daarbij stappen we, draven we en galoperen we met een lange teugel in. En dat minstens 15 á 20 minuten. Daarna pak ik 'm (iets) op. Ja

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:10

ong. 10 tot 15 minuten Knipoog
Als ik gelijk ga draven merk je direct aan haar dat ze niet los genoeg is. Knipoog

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:36

Ik longeer eerst en stap daarna ongeveer 5/10 minuten met figuren enzo, daarna draaf ik rustig aan, weer met veel figuren rijden

Charlotje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:22

Ik stap ongeveer 15 minuutjes in..
Maar ondertussen doe ik wel al oefeningen en maak ik hem wel al los door snel te stappen en niet sloom te gaan en zo van die dingen ^^

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:46

ik stap meestal 5 minuten op de ene hand en 5 op de andere hand in en maak dan grote figuren zoals voltes enso en harder en zachter stappen en soms een klein overgangetje om te kijken hoe voorwaarst die is.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:54

Ik/Wij doen altijd 10/15 minuutjes lekker lang en laag instappen en draven, beetje figuurtjes rijden en overgangen waarbij hij lekker laag over de rug loopt echt met zn neus richting zijn knieën zo laag.
Daarna pakken we hem wat meer op, wordtie bovenin ingestelt en gaan we nu nog wat meer aan de overgangen werken en goed stelling en buiging erop hebben, als dat goed gaat (tempo controle is der al) gaan we wat meer op letters rijden enz en watmeer oefeningen zegmaar rijden (SB, Wijken, ect)

JesNobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:25

meestal 5-10 min.

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:58

Ik stap 5 minuten aan de lange teugel, en daarna ga ik hem een beetje naar beneden rijden in stap.
Ik ga wat overgangen rijden stap-halt en na nog ongeveer 5-10 minuten ga ik draven.

Dus in totaal ong 10-15min

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:01

Ik heb op de manege geleerd ongeveer 5/10 minuten instappen. Maar die pony's hadden dan meestal al een uur gereden.

Maar dat vondt ik nogal kort. Ik stap liever wat langer in, rond de 10 min. Dan ongeveer 10 minuten gewoon wat simpele oefeningen om op te warmen. Ligt er ook aan of het paard van de wei of van de stal komt. En uitstappen totdat het paard goed op adem is gekomen, en als het koud of vochtig is een uitrijdeken erbij.

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:01

Mijn verzorgpony stap ik eerst 2 à 3 rondjes met een lekker lang teugeltje daarna de teugels oppakken en met licht contact (slangen)voltes en andere figuurtjes stappen. Zodat ze gefocust is op mij en we kunnen beginnen. Duurt in totaal ongeveer tien minuten. Ik vind zo'n 'warming-up' erg belangrijk en ik merk dat ze na het instappen lekker los is en fijn aan het been.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:17

Ik stap meestal 7 minuutjes ongeveer in, kunnen spieren lekker opwarmen en dan rustig oppakken, en daarna gaan draven, lekker laag en ontspannen Ja.

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:18

Ook ongeveer 10 tot 15 minuten.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:19

Eerst altijd een paar rondjes aan de lange teugel,
dan laag en rond en maak ik vooral slangevoltes af en toe een volte verkleinen wisselen van hand enzovoort.
Zo bij elkaar ben ik denk toch wel zo'n 20 a 25 minuten bezig.
Dit ook mede omdat ik een ouder paard rijd die gewoon even wat langer tijd nodig heeft.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:41

Vaak longeer ik mijn paard eerst voordat ik ga rijden, dus dan is ze al opgewarmd. Stappen doe ik dan een rondje en dan draaf ik meteen aan.
Zonder te longeren stap ik langer los, zal een kleine 10 min. zijn. Mijn paard is niet zo'n stapperd, als het haar te lang duurt begint ze wat aan te dribbelen. Om dat voor te blijven, omdat ze dan toch spanning opbouwt, draaf ik vrij vlot aan.
Met longeren stap ik meestal een min. of 5.
Uitstappen doe ik wel wat langer, ruim 10 min. Soms wandel ik wat aan de hand, maar meestal blijf ik erop zitten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:41

meestal 10 tot 15 minnuten Knipoog licht ook aan het weer Tong uitsteken

roosjes4live

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:53

Meestal 10 minuutjes met veel volte's enzo

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:10

Minuut of tien/vijftien. Begin met lange teugel en pak hem dan op... Beetje zijgangen oefenen in stap, af en toe halthouden... Houd ik een vele fijnere draf aan over.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:40

Als ik hem uit de wei haal vaak 5 minuten, daarna rustige draf oefeningen. Als ik hem uit stal haal minimaal 10 minuten.

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:56

Eerst zo'n 5 a 10 minuten stappen met lange teugel, daarna teugels op maat en rustig draven en wat voltes rijden, overgangen enz.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:25

Verschilt per paard en wat hij heeft gedaan. Maar meestal wel zo'n 10minuten en instappen is niet aan lang teugeltje rondjes lopen, dat is opbouwend. eerst lange teugel dan laag wat stappen en aan het einde wat korter.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:29

Wanneer ik merk dat m'n pony goed los is en klaar om aan 't werk te gaan. Maar losrijden bestaat bij mij niet uit alleen stappen. Gewoon beetje slangenvoltes, voltes, gebroken lijnen in draf en stap. Wel het meeste stappen natuurlijk Knipoog.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:20

Meestal 10 minuten instappen, veel figuren rijden, halthouden, middenstap, al dat soort dingen.