[AC] Rechtrichten, plan de campagne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:42

KDS, een rechtbebogen paard heeft een stug maar wel stuwend rechterachterbeen, dat zet hij buiten de massa. Zijn linkerachterbeen is soepel ( zet hij mooi onder zijn lichaam ) maar zwak.

Lovely. Ik denk idd dat ik eerst meer schouderbinnenwaarts op een volte rechtsom moet vragen en dan pas de achterhand naar buiten zetten. Want als ik niets van voren vraag stuwt zijn rechterachterbeen nog meer naar linksvoor met als gevolg nog meer over de buitenschouder vallen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:51

Lovely schreef:
Maris, ik snap je probleem wel, maar ik denk dat je een vergissing maakt wanneer je de achterhand laat wijken. Op de volte kun je beter de buitenschouder naar binnen rijden en dan schouderbinnenwaarts openen, dan heb je de schouder erbij. Als je paard al met de buitenschouder eruit loopt, los je dat niet op door de achterhand naar buiten te zetten, ik zou liever even rechtmaken op de volte, contrastelling vragen en zo de schouder weer bij brengen, dan weer neusje er recht voor en van buiten naar binnen zetten. Dit klinkt nu alsof je het van voren regelt, maar het is essentieel dat je paard voorwaarts blijft hierin. let ook op dat je je buitenhand niet over de schoft brengt, je hebt er meer mee te vertellen als je die in lijn met je buitenheup houdt.

Precies zo werkt het alleen maar fijn. Paard nog buigzamer te maken, paard leren dragen ipv stuwen en uit laten zwaaien. Netjes omschreven Lovely.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:54

Overigens is het zo dat een paard dat makkelijk naar rechts buigt, het rechterachterbeen naast de massa zet om deze niet te belasten, het rechterachterbeen is ook het zwakkere achterbeen, maar soepel. Ik weet dat je je informatie van AdB hebt, maar dat is dus niet correct en zolang je van die informatie uit blijft gaan, zal je paard niet verbeteren. Je moet het rechterachterbeen juist onder laten zetten via schouderbinnenwaarts openen en niet de achterhand naar buiten zetten.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:57

*stipje* :o

_manuela_

Re: [AC] Rechtrichten, plan de campagne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:00

Mijn paard was ook rechts gebogen. ik heb dit eerst eens laten oplossen door een osteopaat. Daardoor loopt hij nu al een stuk soepeler.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 16:32

Maris schreef:
KDS, een rechtbebogen paard heeft een stug maar wel stuwend rechterachterbeen, dat zet hij buiten de massa. Zijn linkerachterbeen is soepel ( zet hij mooi onder zijn lichaam ) maar zwak.

Lovely. Ik denk idd dat ik eerst meer schouderbinnenwaarts op een volte rechtsom moet vragen en dan pas de achterhand naar buiten zetten. Want als ik niets van voren vraag stuwt zijn rechterachterbeen nog meer naar linksvoor met als gevolg nog meer over de buitenschouder vallen.

Oke, dan moet ik toch eens gaan praten met de instructrice die zegt dat mijn paard rechtsgebogen is... ik twijfelde zelf al heel erg eerlijk gezegd...
Ze plaatst namelijk der linkerbeen buiten de massa en rechts er veel beter onder... ik vind het nogal verwarrend dat ik van allerlei kanten zo verschillende dingen hoor...

Anoniem

Re: [AC] Rechtrichten, plan de campagne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:04

KDS, het is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk.
Een paard is hol aan de kant waar deze zich het minste wil belasten en zich dus onttrekt. Je voelt dit als lichter in de hand, schijnbaar makkelijker te buigen, minder onder je zitbeenknobbel en minder druk op het been aan die kant. Aan de bolle kant is alles precies andersom: meer druk op de teugel aan die kant, niet in willen buigen, niet in willen stellen, meer onder je zitbeenknobbel en vaak ook wat meer buik aan die kant. Je voelt het paard vaak leunen op de schouder aan de bolle kant, aan die kant zwaait die ook uit in de voltes en plakt tegen de kant. Bij een paard dat echt scheef is zal het achterbeen links en rechts te wensen over laten, maar je ziet het achterbeen aan de holle kant altijd buiten de massa staan en vaak korter aan de grond. Het totaalplaatje blijft belangrijker dan 1 of 2 details in dit geval :).