Springen met een 4-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Re: Springen met een 4-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:50

Bedankt voor al jullie reacties! Haha!
Ik denk dat ik het wel wil proberen, ik heb het trouwens nog niet aan mijn ouders gevraagd of ik mag met mijn eigen paard omdat ik er dus eerst even over wou nadenken en even kijken wat andere er dus van vonden Tong uitsteken.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:43

Kan makkelijk hoor ! Knipoog.
Met mijn 4,5 jarige haf zit ik ook al in de les (om de 2 weken) alleen tegenwoordig niet omdat ie een poos spierbevangen is geweest.. en ook nog is 1 á 2 x zelf springen als ik geen les heb. maar dan ga ik er niet vaak overheen. en spring ik de éne keer wat hoger als de ander. mn record was rond de 90 cm. met best wel wat Gemak. Dus het zou Best kunnen hoor

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:45

bij ons beginnen we al met vrijspringen op 2,5 jarige leeftijd, dus met 4 is een keer de week ohz springen echt niet schadelijk. Knipoog en zeker die hoogtes niet.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:35

ik zou het ook gewoon doen! Leuk voor het paardje, die afwisseling..
Mijn paard kan ook zo genieten van springen!! Ook als je alleen
maar een boomstammetje hebt, wil die meteen overeen... vind hij echt
heerlijk, ookal is hij ook nog maar 5 jaar.. zelf vind ik dit absoluut kunnen
en ik rijd zelf ook in een springles mee, en het is bij mij ook lang niet elke
week zo dat je een pacoursje springt of heel veel springt. Ook is het zo
dat jij niet zo hoog gaat springen, dus ik denk dat dit goed kan!!! Haha!

ps; veel plezier met je paardje en in de springles! Knipoog Haha!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:43

gewoon doen.
1x in de week en dan lekker rustig aan, niet te hoog.
zie er geen kwaad in als je het maar rustig aan doet.

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:59

Ik zou dan wel rustig aan beginnen en het langzaam opbouwen, en bijvoorbeeld 2x per maand een lesje in plaats van elke week ofzo...

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:07

Springen op die hoogte kan echt geen kwaad, het is zelfs erg leerzaam voor je paard.
Ze worden er handig van en minder kijkerig.

Doe het natuurlijk wel onder begelijding van een ervaren persoon.

Als je paard een poosje braaf heeft gesprongen kan je wel eerder stoppen, je hoeft niet het uur vol te maken. Hij moet het wel leuk blijven vinden

sanne_bailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:11

Als je het rustig opbouwt, zodat je paard er aan kan wennen. Dan kan het volgens mij geen kwaad!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:08

Chaos schreef:
bij ons beginnen we al met vrijspringen op 2,5 jarige leeftijd, dus met 4 is een keer de week ohz springen echt niet schadelijk. ;) en zeker die hoogtes niet.

2,5??? Bij ons worden ze pas ingereden op hun 3e! Zitten jullie er dan al op of?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:24

In de beginnende les zou helemaal geen probleem moeten zijn voor jou,
nu jij al in de gevorderde les zit zal je je paard denk ik net iets beter kunnen begeleiden over de hindernis dan anderen in de beginnersles!

En over het springen met een bijna 5 jarige (als ik het goed gelezen heb), ik vind dat het wel moet kunnen als het een keer in de week is. eventueel kan je het dan ook nog zo plannen dat je het om de 2 weken doet, zo'n les! Daarna als je paard wat gewend is kan je je lesschema als het ware wat aanpassen. Het is een goede training voor je paard en ik denk dat het niet schadelijk zal zijn als je alles gewoon op een rustig tempo opbouwt!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:59

KellyZ schreef:
Chaos schreef:
bij ons beginnen we al met vrijspringen op 2,5 jarige leeftijd, dus met 4 is een keer de week ohz springen echt niet schadelijk. ;) en zeker die hoogtes niet.

2,5??? Bij ons worden ze pas ingereden op hun 3e! Zitten jullie er dan al op of?

;)

Lijkt mij helemaal geen kwaad kunnen, elke week een paar hindernisjes meepakken is juist een leuke afwisseling. Snap die verhalen over overbelasting eerlijk gezegd niet zo. Je moet niet overdrijven, maar met 8 man in de les wordt er echt niet superveel gesprongen hoor. En de instructeur (en jijzelf natuurlijk) moet gewoon je paard in de gaten houden. Hij moet het leren en daar gaat het dan om, zo spelenderwijs kan ie mooi ervaring opdoen.

De dekhengsten lopen toch ook op 4-jarige leeftijd al competitie en zoveel zal ts echt niet springen met haar paard. Kan me niet voorstellen dat het slecht is elke week een paar sprongetjes te doen. Rest van de training op de belasting aanpassen, maar dat moet je altijd met elk paard doen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:47

Beginnersles moet kunnen vind ik. Ik spring ook wel met mijn 4 jarige.
En de oortjes staan altijd vrolijk naar voren dus ze vind het ook nog leuk.
Dat is vooral belangrijk, dat ze er plezier in hebben.
Als je het springen maar bij 1 keer in de week houdt kan het geen kwaad denk ik.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:54

Ik zou het gewoon doen. Wij zijn met onze paarden ook begonnen op 3 jarige leeftijd. Gewoon heel rustig opbouwen, ze geven zelf wel aan wat wel/niet kan daarbij bezit je zelf (waarschijnlijk) nog een flinke portie gezond verstand en heb je ook een instructeur. Moet goedkomen dus.

Ik zou wel opletten echter met de voortgang; niet te veel te snel willen maar heel rustig opbouwen. Het moet wel leuk blijven voor het paard en ruiter.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:54

KellyZ schreef:
Chaos schreef:

Voor de duidelijkheid. Met vrijspringen zit je er niet op. Het paard spring dan geheel los zonder zadel of hoofdstel.

Saaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:44

K'zou het ook doen :)

maaike85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:07

Als ik zo het lesverloop hoor, zou ik gewoon meedoen tot ze het volledige parcours gaan springen, en dan uitstappen. Een paar sprongetjes kunnen écht geen kwaad op die leeftijd. Mijn paard is nu 3,5 (wordt 4 in april), en springt wekelijks ook een paar sprongetjes van 50 cm.

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:30

Af en toe springen kan geen kwaad hoor, het is zelfs goed voor de afwisseling.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:43

Bedankt voor al jullie reacties ;).
Ik heb nu 2 keer meegesprongen met mijn paard in de les en hij vond het erg leuk. Helaas is het steeds een heel gedoe voor mij om steeds naar de manege te gaan en ik heb gewoon beter les nodig, vooral met een jong paard. Daarom ga ik privéles nemen en stoppen op de manege. Dus ik ga ook niet meer springen in de les.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:04

Denise_84 schreef:
Chaos schreef:

Voor de duidelijkheid. Met vrijspringen zit je er niet op. Het paard spring dan geheel los zonder zadel of hoofdstel.

Sorry daar heb ik dus over heen gelezen. Want ik weet wat er met vrijspringen word bedoelt. ;)