Ohhh op de laatste manege waar ik zat was er ook zo'n wicht.
Vroeg iemand aan haar hoe je het paard aan de teugel moest rijden.
Zegt ze , en ik quote "och gewoon een beetje foempen met je handen"
Echt ik was in staat haar even te foempen

Toen een groep het aan mij vroeg, heb ik een les lang aan het aan de teugel rijden besteed.
Ik liet alle mensen de paarden aan het been zetten. In het eerste half uur hadden we al 100 overgangen gereden.
Daarna gymnastische oefeningen voor e buigzaamheid.
En aan het eind van de les hadden sommigen al het walhalla gevoeld. En dan ben ik zo trots op de mensen.
Zeker met manege paarden is het zo moeilijk, omdat die op zoveel manieren vast zitten in het lijf.
Maar de helft van de mensen had hun paard eind van de les al nageeflijk lopen gewoon door aan het been te rijden, en die hand netjes stil.
Kijk en dat is kunst.
Even foempen, kneden, spelen etc, dat is geen kunst.
Probleem ook is, dat veel mensen denken dat als het paard knikt, ze nageeflijkheid hebben. Dat is natuurlijk niet zo.
Als je maar lang genoeg trekt en zaagt zal een paard achter het bit kruipen en idd knikken, om van de pijn in de mond af te zijn.
Aan de teugel denken ze dan...
Leken zullen ook roepen ohh jouw paard loopt mooi ...
Gelukkig zijn er ook wel goede instructies die hier wel hard aan werken en niet uit gemakzucht de ruiters laten spelen kneden foempen etc.
En voor de rest moet ik mijn rust nogal bewaren en niet kwaad worden want dat helpt niet
dan nog liever waslijntjes..
gelukkig is hij helemaal van mij (en mijn zus) dus kan ik alles bepalen wat ik doe met hem, dat geluk heeft niet iedereen