Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:24

En het word uit gemakszucht door veel mensen die (menen dat ze het kunnen: ) lesgeven gezegd.

Ohhh op de laatste manege waar ik zat was er ook zo'n wicht.
Vroeg iemand aan haar hoe je het paard aan de teugel moest rijden.
Zegt ze , en ik quote "och gewoon een beetje foempen met je handen"

Echt ik was in staat haar even te foempen Clown

Toen een groep het aan mij vroeg, heb ik een les lang aan het aan de teugel rijden besteed.

Ik liet alle mensen de paarden aan het been zetten. In het eerste half uur hadden we al 100 overgangen gereden.
Daarna gymnastische oefeningen voor e buigzaamheid.

En aan het eind van de les hadden sommigen al het walhalla gevoeld. En dan ben ik zo trots op de mensen.
Zeker met manege paarden is het zo moeilijk, omdat die op zoveel manieren vast zitten in het lijf.
Maar de helft van de mensen had hun paard eind van de les al nageeflijk lopen gewoon door aan het been te rijden, en die hand netjes stil.

Kijk en dat is kunst.
Even foempen, kneden, spelen etc, dat is geen kunst.

Probleem ook is, dat veel mensen denken dat als het paard knikt, ze nageeflijkheid hebben. Dat is natuurlijk niet zo.
Als je maar lang genoeg trekt en zaagt zal een paard achter het bit kruipen en idd knikken, om van de pijn in de mond af te zijn.

Aan de teugel denken ze dan...
Leken zullen ook roepen ohh jouw paard loopt mooi ...

Gelukkig zijn er ook wel goede instructies die hier wel hard aan werken en niet uit gemakzucht de ruiters laten spelen kneden foempen etc.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:04

ik vind het bij bijna ieder paard anders hoe ik hem aan de teugel moet rijden, bij sommige eerst loskneden dan stil bij andere is goed aannemen en dan buitenhand op de plaats houden en binnenhand kneden en bij weer een ander gewoon goed aannemen en dan ontspannen, ieder paard is dus anders en ik denk dat bij ieder paard een andere manier is Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:42

delfa schreef:
ik vind het bij bijna ieder paard anders hoe ik hem aan de teugel moet rijden, bij sommige eerst loskneden dan stil bij andere is goed aannemen en dan buitenhand op de plaats houden en binnenhand kneden en bij weer een ander gewoon goed aannemen en dan ontspannen, ieder paard is dus anders en ik denk dat bij ieder paard een andere manier is Knipoog

Dan denk ik dat jij de paarden prima in de krul krijgt, maar niet nageeflijk

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:37

De kneepjes worden alleen maar geleerd om je snel het gevoel te geven dat je het goed doet. In werkelijkheid doe je het verkeerd. Om dat te bereiken wat je met kneepjes denkt te bereiken, moet je de zaken heel anders aanpakken. Als je dat goed doet, heb je kneepjes niet nodig en beter dat wat je zou willen en moet bereiken bij het paard heb je dan op de goede manier bereikt. Kneepjes is nep. Met nep bereik je nooit wat je zou willen bereiken. Contact is in de praktijk wat anders dan aanleuning.

Op het moment dat je een soepele elastische verbinding met de paardenmond hebt en in gang in stand kan houden, vertrouwt het paard de ruiterhand en zoekt het paard de ruiterhand op. Als je in gang de handen tov de mond niet beweegt, via een goed zit met kruis en kuit dan heb je de basis toestand waarin je het paard vanuit zichzelf moet zien te krijgen. Het paard geeft op dat moment het signaal van partnerschap. Paard en ruiter zijn op dat moment één. Klinkt romantisch en idealistisch, maar op dat gevoel en vertrouwen komt aanleuning neer.

Nageven afdwingen door wisselend op de onderkaak in te werken en mede daardoor schijnbaar de nek los te maken door kneepjes en daarmee een hoofd/halshouding afdwingen is verkeerd. Dat heeft niets met goed rijden te maken. Als het deel achter de nek van het paard los en soepel is, zal een goede nek en een losse soepele onderkaak van een paard dit vanzelf doorgeven. Als er iets niet los en soepel is, dan merk je dan via de nek en onderkaak in de hand. Je kan hiermee precies vaststellen waar de blokkade of verstoring in het paardenlijf zit. Dat deel van het rijden, wordt met kneepjes volledig om zeep gebracht.
Erger degenen die het je leren, weten niet beter.

Je kan een paard ook alles verkeerd leren en bij wijze van spreken zodanig ombouwen dat gedurende de korte tijd van een proefje het dan wel eens aardig of goed uit wil zien. Dit is dan wel nep, dat te hoog beloond wordt.

Hiervoor is al aangegeven, wat je wel zou moeten doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:34

zagen, fout
zachtjes spelen/kneden, goed

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:04

Als je het niet te hard doet, en het niet op zagen gaat lijken, vind ik dat het wel kan..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 07:21

Duidelijk dat het lesgeefniveau op veel plaatsen dus om te huilen is ......

Lotje en Mandy, zet alsjeblieft uit jullie hoofd dat kneden/spelen goed is, want dat is het niet !!!

Lees dit topic eens door en je zult begrijpen waarom het zo fout is..

En als je van jouw instructie alsnog moet kneden, dan moet je eens een hartig woordje met diegene spreken en uitleggen dat het absoluut niet de juiste manier is.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 07:41

ik denk dat spelen niet veel kwaad kan, maar dan heel af en toe, je moet niet de hele les met je handen gaan spelen!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:07

Ja, ik heb tot nu toe maar 2 instructeurs gehad die het niet volgens de kneedmethode (of iets vergelijkens) doen.
Het is geen deeg hoor ..
Of zo iets als: "pas lslaten en stoppen als hij naar beneden gaat!" dan heb je het boogje in de hals ja.. Dat is dus neit vanuit de ontspanning, maar omdat het paard moet omdat het anders vervelend is in zijn mond.

Het vervelende is dat je hier maar kan kiezen tussen 2 privéinstructeurs, en alletwee zijn ze van de kneed .. Vork

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:09

En ik kan niet snappen dat zulke mensen lesgeven Clown

Je houd er de ruiters alleen maar mee voor de gek, want ten eerste leer je de ruiter zo met een onrustige hand te rijden, en ten tweede gaat het paard niet nageeflijk lopen op kneden, maar juist in een nepkrul en achter de teugel.

Echt in NL zou er eens wat strenger moeten worden gekeken naar de mensen die zich instructie noemen....

Ook op maneges, want daar begint het !

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:20

Dit soort onzinj begint al bij de ORUN. Om te huilen is het...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:21

Jep daarom zie je ook steeds meer slechte ruiters, de basis word al niet meer aangeleerd...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:22

Als je alleen al ziet hoeveel mensen er in dit topic van overtuigd zijn dat spelen met de handen goed is.... echt om te janken....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:43

Ik wil heel graag blijven bijleren.

Als je kneden of kneepjes toepast, wat bereik je er dan mee ? Waarom doe je het ? Hoe reageert het paard erop ? Als het goed is, is het weinig moeite om het even uit te leggen. Je weet immers waarom het goed is en je voelt wat het oplevert en wat er met het paard in beweging gebeurt.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:31

Ik gewoon geleerd dat het goed is, niet te veel en ook niet constant. Knipoog

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:21

Jaren heb ik paardrijlessen gevolgd op een manege. En later nog dik een jaar bij prive instructrice aan huis voor het het lesgeven aan mij op mijn vorige pony en op mijn huidig paard.
Jaren is het mij inderdaad verkeerd aangeleerd. Het woord ontspanning, motor en stille handen kwamen niet in mijn paardrijden-vocabulaire voor.
Eindelijk nu, sinds september, sta ik met mijn paard gestald op ten eerste een schitterende pensionsstal voor zowel mijn paard als voor de gemakken van mij als ruiter.
Daarnaast geeft pensionhouder mij ook privéles, en zoals ik hier lees eindelijk op de manier die ik 12 jaar geleden al had moeten leren!
De basis wordt mij nu aangeleerd. En verdraaid, ik zit stil (natuurlijk nog met de benodigde verbeterpunten), mijn handen zijn stil en nodigen alleen uit en je hebt constante aanleuning. En zoals Goofy44 al zo mooi zei, partnerschap. En dit is inderdaad hoe ik dit zeer zeker ervaar.
Ook het rechtrichten was ik maar beperkt mee bezig. En het woord zag ik veel voorbij komen op bokt, maar echt actief er mee bezig zijn was ik in voormalige privélessen en manegelessen niet.
Nu dus wel. Resultaat, ik kan (in samenwerking met mijn paard) bepalen waar ik zijn schouder wil hebben. Ik kan met gemak wijken zonder dat daar een heel schop en trekwerk aan te pas moet komen. Wat je in sommige gevallen dus echt wel zag.
Ik voel mij dus een klein beetje trots hier. Gezien wat Alicia2u, Crossmonster en Goofy44 schrijven.
Ik voel zo'n verschil! Ik krijg een paard met billen. Heerlijk spieren. Ik kwijl alweer bij de gedachte.
Een paard wat volledig los wordt in zijn hele lijf. Al wat opgericht begint te komen, maar dit volledig zelf aanbied. En vanwege zijn 6 jarige leeftijd eindelijk volledig in balans is. Natuurlijk momenten van moeilijkheid. Mag ook, paard nog in groei en moet in paar maanden tijd helemaal anders lopen.
Ik wou dit toch als een soort van ervaring even meegeven... Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:43

crossmonster schreef:
Als je alleen al ziet hoeveel mensen er in dit topic van overtuigd zijn dat spelen met de handen goed is.... echt om te janken....

idd en het is zo jammer dat daar geen (goede) onderbouwing bij staat...

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:48

jah, het si goed, dan houd je paard zijn aandacht erbij, en ook bij het bit, dat hij ook makkelijker aan de teugel gaat.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:51

Ik vind spelen niet altijd fout, het kan je paard ook meer steun geven zodat hij weet wat hij moet doen. Je hebt paarden die zonder dat je hoeft te spelen al netjes lopen, meestal op de manier voorwaarts neerwaarts. Maar je hebt er natuurlijk ook altijd koppige bij zitten (zoals mijn paard). Bij deze koppige paarden moet je gewoon heel rustig blijven en ophoudingen maken zoals hier al eerder ergens is uitgelegd. Soms een kneepje vind ik ook niet fout als het het paard niet in de weg zit.

Ikzelf gebruik ook nog wel eens spelen, maar dat alleen als hij op hol slaat is de enige manier waarmee je mijn paard altijd stil krijgt Lachen En voor de rest moet ik mijn rust nogal bewaren en niet kwaad worden want dat helpt niet Knipoog

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:04

Volgens mij streef je als ruiter toch naar een constante aanleuning en contact met het paard, als je de hele tijd zit te bewegen en friemelen en doen zit je dat alleen maar in de weg, en volgens mij is het heel verwarrend voor het paard als je de hele tijd met de teugels aan het rommelen bent.

Hoe je anders je paard nageeflijk rijdt? Door vermeerderd drijven, (= achterhand activeren) en van voren begrenzen! (= HAND STIL!!!) zo stoot het paard zichzelf op de teugel en zo leert het dat om het bit aan te nemen zonder steeds met de neus naar voren en rechte hals te lopen. Zodra het paard zijn kaak en mond ontspant, is het noodzakelijk dat de ruiter ook direct de hand ontspant.

Een ophouding vind ik iets heel anders dan met de teugels spelen. Een ophouding d.m.v teugel hoort heel kort te duren, een seconde of fractie van een seconde, om het tempo wat terug te nemen. Zo'n ophouding draagt niks bij aan het ondertreden van de achterhand, dus ook niet de nageeflijkheid. Een ophouding d.m.v. zit wel.

Ja, om een paard in een krul te krijgen is spelen met de teugels inderdaad heel goed ja. Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:06

sethlover schreef:
Ik vind spelen niet altijd fout, het kan je paard ook meer steun geven zodat hij weet wat hij moet doen. Je hebt paarden die zonder dat je hoeft te spelen al netjes lopen, meestal op de manier voorwaarts neerwaarts. Maar je hebt er natuurlijk ook altijd koppige bij zitten (zoals mijn paard). Bij deze koppige paarden moet je gewoon heel rustig blijven en ophoudingen maken zoals hier al eerder ergens is uitgelegd. Soms een kneepje vind ik ook niet fout als het het paard niet in de weg zit.

Ikzelf gebruik ook nog wel eens spelen, maar dat alleen als hij op hol slaat is de enige manier waarmee je mijn paard altijd stil krijgt Lachen En voor de rest moet ik mijn rust nogal bewaren en niet kwaad worden want dat helpt niet Knipoog

De reden waarom spelen zo goed werkt als rem is omdat het de constante aanleuning verstoord en het paard dus geen verbinding meer heeft op één van de teugels. Daardoor kan het paard het desbetreffende achterbeen minder ver onder de massa zetten en verliest het aan kracht in de achterhand.
Dat ondermijnd je eerste argument van 'steun geven', want dat is nu juist niet wat je doet.

Een ophouding in de teugel geef je wel als je zithulp niet doorkomt, maar dit is één kneepje, niet meerdere achter elkaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:15

Ik heb hier en daar wat gelezen, maar het spelen wat de TS beschrijft (de hele tijd met je ringvinger bewegen) is in ieder geval níet de goede manier. Het eerste wat je leerst als je op een paard stapt is toch dat je je hand stíl moet houden? behalve in stap want dan beweeg je met je hand mee. Maar zit je niet te 'prutsen' met de teugels.
Mijn instructrice zegt ook vaak genoeg (als ze het ziet) dat deze of gene (ja ook ik) m'n handen eens stil moet houden of dat iemand z'n hand moet 'loslaten'. Hou eerst maar eens gewoon contact en lekker ontspannen en voorwaarts en dan vanuit de ontspanning en niet met dat getrek en gepluk wat 'men' spelen noemt dan nog liever waslijntjes..

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:44

Citaat:
De reden waarom spelen zo goed werkt als rem is omdat het de constante aanleuning verstoord en het paard dus geen verbinding meer heeft op één van de teugels. Daardoor kan het paard het desbetreffende achterbeen minder ver onder de massa zetten en verliest het aan kracht in de achterhand.
Dat ondermijnd je eerste argument van 'steun geven', want dat is nu juist niet wat je doet.

Een ophouding in de teugel geef je wel als je zithulp niet doorkomt, maar dit is één kneepje, niet meerdere achter elkaar.

jep, hij moet ook maar niet gaan rennen Bloos gelukkig is hij helemaal van mij (en mijn zus) dus kan ik alles bepalen wat ik doe met hem, dat geluk heeft niet iedereen Haha!
heb ik dan iets gezegt van meerdere achter elkaar?? dacht het niet Hyper!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:17

heb niks van het topic gelezen, reageer alleen op de vraag/titel:

een paard hoor je te rijden met je zit, rechtmaken op 2 teugels door stelling te vragen, figuren te rijden, overgangen te rijden, sterker vanuit zijn achterhand te maken en ontspannen te laten lopen...

wanneer een paard ontspant, komt hij in aanleuning, is hij prettig in je hand en volgt je hand

wanneer je gaat 'spelen' met de teugels ga je het paard min of meer dwingen (vragen zoals sommigen het noemen) om te zakken met zijn hoofd/hals, knikt hierdoor vaak bij zijn 3e harswervel en loopt dan ook achter de loodlijn en dus te diep, is niet meer 'aan de teugel' (ga dan namelijk maar eens halsstrekken, het paard zal je hand niet volgen) en zodra je hem de ruimte geeft zal hij zijn hoofd weer omhoog brengen..... omdat hij NIET ontspannen is....

er zijn téveel ruiters die denken dat de ruiter het paard aan de teugel moet rijden (trekken) en dat hij dán ontspannen loopt?!?!?!

het is echter andersom, leer het paard ontspannen door hem los en recht te maken en hij loopt vanzelf in aanleuning 'aan de teugel' Knipoog

zolang je met je hand moet werken om het hoofd 'naar beneden' te krijgen kan je voor jezelf bedenken dat er iets in zijn lijf (of beter gezegd in jouw lijf en hulpen) mis is!

ook moet je je hand niet 'stil' houden, maar mee gaan met de beweging van de mond, dus een constante rustige verbinding van je hand naar de paarden mond... een te stille ofwel dode hand zet in principe ook vast..... het dier is nou eenmaal in beweging

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:45

mooi geschreven OK dan!