Zwerte schreef:Ik vind gewoon de redenatie dat hoog in de sport wel goed zal zijn niet op gaan.
Je kunt het ook omdraaien. Als de resultaten die iemand behaald (in de zin van een goed opgeleide (sport)paarden, prestaties in sport, met meerdere paarden) en de jarenlange ervaring die daarmee gepaard gaan voor jou kennelijk niet voldoende is om iets van iemand aan te nemen, wanneer is iemand in jouw ogen dan wel goed genoeg?
Je kan mij veel vertellen, maar als iemand bij mij aankomt met een prachtig verhaal over vertrouwen, vrienden worden met je paard etc. maar zelf geen knap staaltje rijkunst kan laten zien, zelf niets kan aantonen in de zin van behaalde prestaties, goed opgeleidde paarden etc. dan hoef ik daar geen les van.
dorientjuh schreef:Ik loop liever op een stageplek waarbij ik me goed voel en misschien niet zoveel leer, dan andersom.
Hier geef je wederom weer een heel goed voorbeeld van de mentaliteit die heerst onder veel 'mensen met paarden'. Men wil zelf ook liever een aai over de bol, dan dat men ongezouten te horen krijgt wat men niet goed doet. Men kan niet meer tegen kritiek (kijk naar programma's als Idols, popstars etc. in de paardensport is het niet anders). En als je kritiek niet kan incasseren, dan zul je weinig vooruitgang boeken. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg feel-good instructeurs/goeroes die je wel (voor veel geld) willen vertellen hoe fantastisch je het doet en hoe gelukkig jou paard met jou is.
dorientjuh schreef:tja ik geloof dat ik toch over het algemeen erg uitkijk met antropomorfismes. Een dier kan net zo goed pijn hebben en op iets uitgekeken raken als de mens.
Met zo'n antropomorfe visie krijgen paarden niet de begrenzing die zij nodig hebben en dat leidt tot problemen (Let op: dit zijn niet mijn woorden, maar van M. van Dierendonck, wetenschapper...)
dorientjuh schreef:Bovendien denk ik dat ik qua opvoeding niet te soft ben, ik vind ook dat je nogal snel oordeelt over mij, zonder verdere info.
Ik moet afgaan op wat jij hier stelt, en ik baseer mijn mening nu op hoofdzakelijk het voorbeeld wat jij gaf met het de verkeerde kant op gaan. Wat mij betreft kun je nu om dit voorbeeld heen kletsen wat je wil. Feit is dat zo'n voorbeeld als eerste in je opkomt en dus een heel goed beeld geeft van hoe jij tegen paarden/opleiding/omgang aankijkt.