Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
criollolover schreef:rijden kan vanaf 3jr, maar heeeel rustig aan, en dat is voor de meeste mensen moeilijk, dat is een feit.
suleilitha schreef:Wedervraag, Kinke. Leg mij eens uit, waarom je níet kunt rijden op een driejarige, mits die sterk genoeg is? En waarom zou je niet rijden, mits het paard het gemakkelijk aankan?
Huertecilla schreef:Wat me verder opvalt is dat ruiters keihard bewijs nódig hebben. Het lijkt mij dat een líefhebber het paard het voordeel van de twijfel geeft: als iets mógelijk schadelijk is, dan doe je dat niet tenzij je keihard bewijs hebt dat het níet schadelijk is. Toch?!
Rest de conclusie dat de meest ruiters blijkbaar geen liefhebbers van paarden maar van ríjden zijn....
hc
suleilitha schreef:Wedervraag, Kinke. Leg mij eens uit, waarom je níet kunt rijden op een driejarige, mits die sterk genoeg is? En waarom zou je niet rijden, mits het paard het gemakkelijk aankan?
suleilitha schreef:Verder houdt niet iedereen zijn of haar paarden hun hele leven lang, ook ik niet. .
Waratje schreef:Wat ik nou aardig vind is dat bij de IJslanders het normaal is om het paard pas op 5- of 6-jarige leeftijd te beleren onder het zadel. Dit is het enige stamboek dat dit zo nadrukkelijk promoot en als je kijkt hoe oud de meeste IJslanders in het werk worden, kun je je afvragen of die mensen toch niet iets heel erg goed doen. Want bedenk wel dat die paardjes onevenredig zwaar belast worden wanneer ze eenmaal aan het werk zijn.
Misschien toch iets om over na te denken voor al die mensen die iets "vinden"![]()
En nee, je hoeft niet aan te komen met "IJslanders zijn later rijp", want dat is pertinent niet aan de orde, de fysieke ontwikkeling is gelijk aan de andere rassen en geestelijk ligt de ontwikkeling ook binnen de grenzen die je bij andere rassen tegenkomt.
Waratje schreef:en als je kijkt hoe oud de meeste IJslanders in het werk worden, kun je je afvragen of die mensen toch niet iets heel erg goed doen.
suleilitha schreef:HC, rijden en rijden is ook twee...... een driejarige licht berijden is iets anders dan er gelijk zeven dagen in de week, drie uren op gaan zitten
Verder houdt niet iedereen zijn of haar paarden hun hele leven lang, ook ik niet. Doorgaans is het beleren en dan verkopen. Maakt mij dat minder liefhebber? I guess not. Ieder zijn eigen, dacht ik zo.
Noah2006 schreef:Zodra je het met liefde doet en voor het werk is dat toch prima. Ieder doet zo zijn ding en moet daarmee in zijn waarde gelaten worden.
suleilitha schreef:HC, doorgaans heb ik mijn paarden niet voor de lol, maar voor de poen.