ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:27

Zoals je mensen hebt die vroeg "versleten" zijn, zo heb je ook paarden die dat zijn. Neem het voorbeeld van Criollolover, paard relatief laat ingereden maar toch vroegtijdig "oud".
Ik rij paarden doorgaans in als ze drie jaar zijn maar hou daarbij rekening met de staat van het paard zelf. Eentje die eruit ziet als een twentertje wacht nog maar een jaartje.
Verder geef ik er de voorkeur aan, mits ze zijn bedoeld voor men- of tuigsport, om ze als tweejarige al licht te betuigen.
Ik heb er nooit slechte ervaringen mee gehad. Natuurlijk hou je wel nauwlettend in de gaten hoe het paard er ook lichamelijk op reageert.
Een paard is niet van suiker, beetje werk kan geen kwaad als ze jong zijn. Dit kan heel licht zijn, bijvoorbeeld stapritjes op een harde ondergrond.
Per slot van rekening kun je bij een jong paard de botten en pezen nog "harden" en dat draagt juist bij tot een langere "houdbaarheid".

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:52

criollolover schreef:
rijden kan vanaf 3jr, maar heeeel rustig aan, en dat is voor de meeste mensen moeilijk, dat is een feit.

en waarom kan rijden vanaf 3 jaar? waar is deze kennis op gebaseerd?

Ik vind het ook zo apart dat je dan ook meteen moet gaan rijden. Het is veel logischer om het paard eerst sterk en soepel te maken aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:56

Wedervraag, Kinke. Leg mij eens uit, waarom je níet kunt rijden op een driejarige, mits die sterk genoeg is? En waarom zou je niet rijden, mits het paard het gemakkelijk aankan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:05

Mijn paard is 4, en ik ben bezig met inrijden. Ik zit er 2 a 3 keer in de week hooguit een half uurtje op! Van te voren even longeren dat de spieren mooi opgewarmd zijn, en dan 1 keer in de week in de bak, rechtrichten, voorwaarts, en dat was het. 1 a 2 keer in de week in de bossen, gewoon recht toe recht aan kilometers maken...

Ik kan het wel eens zijn met dit stuk, ik doe het ook liever langzaamaan en in goed 'overleg' met het paard.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:14

Dit is een interessant stuk! Haha!
Hier kun je goede tips uithalen als je een jong paard gaat beleren.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:20

suleilitha schreef:
Wedervraag, Kinke. Leg mij eens uit, waarom je níet kunt rijden op een driejarige, mits die sterk genoeg is? En waarom zou je niet rijden, mits het paard het gemakkelijk aankan?

Leg mij eens uit hoe wij weten of het paard sterk genoeg is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:22

Dat vraag ik me ook af Nagelbijten / Gniffelen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:23

Huertecilla schreef:
Wat me verder opvalt is dat ruiters keihard bewijs nódig hebben. Het lijkt mij dat een líefhebber het paard het voordeel van de twijfel geeft: als iets mógelijk schadelijk is, dan doe je dat niet tenzij je keihard bewijs hebt dat het níet schadelijk is. Toch?!
Rest de conclusie dat de meest ruiters blijkbaar geen liefhebbers van paarden maar van ríjden zijn....

hc

Hier ben ik het helemaal mee eens. Waarom mensen moeten persé cijfers zien terwijl wetenschappelijk bewezen is hoe de groei van een paard is? En dus kan ook worden geconcludeerd wat te vroeg belasten kan doen.
Geloof dat 1 persoon tot nu toe eerlijk heeft toegegeven dat ze ongeduldig is en daarom begint met de training. Verder hoor ik veel dat het kan want er zijn geen cijfers die het tegendeel bewijzen en het is gewoon..... Ik denk dat daar een reden zit: gewoonte. Een gewoonte die wij hier hebben overigens, want in b.v. Spanje krijgen paarden veel meer tijd om uit te groeien voordat ze belast worden. Ik heb overigens ook een Spaanse kruizing (Hispano-Arabe) en hoop dat dat destijds ook voor hem heeft gegolden en hij eerst heeft mogen uitgroeien tot een belastbaar paard voordat hij is ingereden.

Ik ben het wel eens met opmerkingen dat je moet kijken naar wat het paard aangeeft, maar is dat ook weer niet riskant? Want er zijn enorm werkwillige paarden die niet snel aangeven dat hun belastingsgrens is overschreden, puur omdat ze zo graag willen werken voor hun ruiter. Aan de ruiter dus om ze daartegen te beschermen.
De vergelijking met b.v. de Chinese turnsters is al getrokken. Een extreem voorbeeld, maar helaas wel heel duidelijk dat te jong te veel belast niet gezond is. Tijdens mij (gesjeesde) studie fysiotherapie was een veel gemaakte uitspraak "sport is gezond, topsport niet". Hoeft denk ik geen nadere uitleg en het lijkt mij dat dit beslist niet alleen voor mensen geldt.

Ik heb zoals gezegd geen jong paard, maar hoop in de verdere toekomst (als mijn huidige paard door zijn leeftijd een stapje terug moet doen) wel daar naar te kunnen kijken. Al voordat ik dit topic las heb ik mijzelf al voorgenomen dat ik een jong paard echt de tijd wil gunnen voordat die een ruiter op zijn rug krijgt. Op de grond kan je al genoeg doen ter voorbereiding op het inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:30

natuurlijk wil je op je eigen paardje snel lekker rond kunnen rijden, ik ben ook wel eens ongeduldig! Maar 3 keer in de week vind ik voorlopig meer dan genoeg, voor de rest doen we veel longeren, Vrijheidsdressuur, grondwerk, wandelen. Er is genoeg te doen. Ik kan het begrijpen als je ongeduldig bent, maar probeer dan een evenwicht te vinden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:44

Wat ik nou aardig vind is dat bij de IJslanders het normaal is om het paard pas op 5- of 6-jarige leeftijd te beleren onder het zadel. Dit is het enige stamboek dat dit zo nadrukkelijk promoot en als je kijkt hoe oud de meeste IJslanders in het werk worden, kun je je afvragen of die mensen toch niet iets heel erg goed doen. Want bedenk wel dat die paardjes onevenredig zwaar belast worden wanneer ze eenmaal aan het werk zijn.
Misschien toch iets om over na te denken voor al die mensen die iets "vinden" Pling
En nee, je hoeft niet aan te komen met "IJslanders zijn later rijp", want dat is pertinent niet aan de orde, de fysieke ontwikkeling is gelijk aan de andere rassen en geestelijk ligt de ontwikkeling ook binnen de grenzen die je bij andere rassen tegenkomt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:00

suleilitha schreef:

Wel, omdat dit EXTRA schadelijk is zolang de groeischijven niet gesloten zijn en de meest kritische groeischijven, die van de ruggenwerlvels, pas met zes sluiten.

Een correct gehouden normaal paard kan tot pakweg het 30ste levensjaar bereden worden. Maak het rijklaar zodat je er vanaf het zesde mee op pad kan = 24 jaar gezond rijplezier.

Het probleem is het tegenstrijdige ruiterbelang. De ruiter heeft geen zin tijd en geld te investeren en houdt het paard toch geen 30 jaar.
Het paard is een gebruiksartikel.
Er is in de regel geen enkele continuïteit met één (of mer) vast paard(en) bij de modale ruiter. De modale leeftijd van paarden bij de slacht spreekt boekdelen.
Het meest trieste is dat een normaal paard meer niveau heeft dan de modale ruiter: dat paard is professioneel paard en kan alles wat een paard kan. Je hoeft het alleen maar niet te verknoeien door er teveel lichamelijke en/of geestelijke druk op te zetten.

Waarom hebben ruiters modaal hun paard geen zeg 25 jaar??? ´Voldoet´ het niet meer? Waarom niet? In welke zin niet?
Investeer in continuïteit en in goede levensomstandigheden en je kan zomaar 20-25 jaar van een fijn rijpaard genieten.

Waarom telkens opníeuw investeren als je ook kan bouwen op wat je al geïnvesteerd hébt?! Het enige wat daarvoor nodig is, is beginnen met een goed fundament: geestelijk en lichamelijk.
Nogmaals, het is binair of je paardrijliefhebber bent of paardrijliefhebber en zelfs als het je alleen om het ríjden gaat schiet je met haast in je eigen voet want zonder fundament valt er niets hoogst te bouwen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:05

HC, rijden en rijden is ook twee...... een driejarige licht berijden is iets anders dan er gelijk zeven dagen in de week, drie uren op gaan zitten Knipoog
Verder houdt niet iedereen zijn of haar paarden hun hele leven lang, ook ik niet. Doorgaans is het beleren en dan verkopen. Maakt mij dat minder liefhebber? I guess not. Ieder zijn eigen, dacht ik zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:10

suleilitha schreef:
Verder houdt niet iedereen zijn of haar paarden hun hele leven lang, ook ik niet. .

Oh, en dat is dan ´goed´???

Jij vraagt waarom je níet te vroeg zou beginnen en het antwoord is dat dit niet goed is voor het páárd.
Paardrijden is op zich al schadelijk en te vroeg belasten éxtra schadelijk.
Er is ethisch geen enkel verdedigbaar argument om het paard extra te belasten voor je lol terwijl bekend is dat je het extra schadelijk belast: je bent dan willens en wetens een exploitant van een gebruiksobject.

hc

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:10

Waratje schreef:
Wat ik nou aardig vind is dat bij de IJslanders het normaal is om het paard pas op 5- of 6-jarige leeftijd te beleren onder het zadel. Dit is het enige stamboek dat dit zo nadrukkelijk promoot en als je kijkt hoe oud de meeste IJslanders in het werk worden, kun je je afvragen of die mensen toch niet iets heel erg goed doen. Want bedenk wel dat die paardjes onevenredig zwaar belast worden wanneer ze eenmaal aan het werk zijn.
Misschien toch iets om over na te denken voor al die mensen die iets "vinden" Pling
En nee, je hoeft niet aan te komen met "IJslanders zijn later rijp", want dat is pertinent niet aan de orde, de fysieke ontwikkeling is gelijk aan de andere rassen en geestelijk ligt de ontwikkeling ook binnen de grenzen die je bij andere rassen tegenkomt.

Chapeau
Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:18

Ik denk dat het ook per paard verschillend is. Zo gaan de dravers al op hun 3e / 4e jaar koersen, deze zijn relatief eerder ontwikkeld dan andere rassen. Inrijden met drie jaar in een beetje een gemiddeld begrip geworden. Het hangt per paard af. die van mij is nu 2,5 en nog hardstikke overbouwd, die ga ik dus echt niet inrijden als hij 3 jaar is. Het is verstandig het moment af te wachten of je paard er aan toe is. Die van mij is er lichamelijk nog niet aan toe, maar geestelijk al helemaal niet. Sommige paarden zijn echt nog kleuters in hun gedrag en je merkt gewoon dat ze zich moeilijk kunnen concentreren. Wij zijn uiteindelijk degene die wat van ze willen, dus ik vind wel dat we daarom in veel opzichten wat meer tegemoet kunnen komen naar het paard. Op een speelse manier beleren, en niet direct het zadel op zijn 3e erop gooien en met de zweep erachter gaan beleren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:19

Waratje schreef:
en als je kijkt hoe oud de meeste IJslanders in het werk worden, kun je je afvragen of die mensen toch niet iets heel erg goed doen.

...en hoe lang de paarden modaal bij dezelfde baas blijven.

Het draait allemaal om de betrokkendheid van die baas bij het welzijnsbelang van dát individuele paard; om het besef van de verantwoordelijkheid welke je op je neemt door een paard aan te schaffen; om het besef van de éxtra verantwoordelijkheid welke je op je neemt door eer op te gaan zitten.

Kijk naar een hond. Ga je daar als eenjarige slungel je koters mee rondrijden? en als het dier een jaar later schichtig wordt ruilen voor een andere? of laten inslapen?
Een paard is alleen maar groter, een letterlijk grotere verantwoordelijkheid.
Echt HOOG tijd voor een RijpaardenBesluit. Het is echt ongelóóflijk dat er zelfs voor legkippen een stapel welzijnsregels is en voor paarden NIETS, omdat de maatschappelijk invloedrijke lobby van ´liefhebbers´ zich daar tegen verzet.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:21

HC, doorgaans heb ik mijn paarden niet voor de lol, maar voor de poen. Schiet me nu helemaal maar af.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:25

suleilitha schreef:
HC, rijden en rijden is ook twee...... een driejarige licht berijden is iets anders dan er gelijk zeven dagen in de week, drie uren op gaan zitten Knipoog
Verder houdt niet iedereen zijn of haar paarden hun hele leven lang, ook ik niet. Doorgaans is het beleren en dan verkopen. Maakt mij dat minder liefhebber? I guess not. Ieder zijn eigen, dacht ik zo.

Ik denk ook dat ieder zijn eigen motivatie heeft wat te doen met een paard. Zodra je het met liefde doet en voor het werk is dat toch prima. Ieder doet zo zijn ding en moet daarmee in zijn waarde gelaten worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:27

Haha! Mijn 3,5 jarige vindt zichzelf hartstikke stoer als ie ook een zadel op mag geloof ik. Hij staat iig heel patserig naar zijn stalgenoten te kijken van "zie mij dan, ik mag eindelijk ook mee"

Zijn moeder van inmiddels 20 vindt dat op haar beurt maar niks en gaat gepikeerd met de kont naar de deur staan omdat ze zich gepasseerd voelt, zeker als er ook nog een trailer aan te pas komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:28

Noah2006 schreef:
Zodra je het met liefde doet en voor het werk is dat toch prima. Ieder doet zo zijn ding en moet daarmee in zijn waarde gelaten worden.

Uit "liefde" gaan aardig wat dieren naar de knoppen. Die liefde mag wel degelijk ondersteund worden door kennis en gezond verstand, anders heb je er uiteindelijk maar weinig aan Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:30

Klopt, Noah. Maar hier op Bokt wordt zo gauw geroepen dat het "fout" is als je niet een paard voor het leven neemt en het in je hoofd haalt om op een paard te gaan zitten wat drie jaar oud is......

Waratje, je hebt wel gelijk. En ik denk dat HC het daar ook wel weer mee eens is. Er zijn steeds meer mensen die wel liefde voor hun paarden hebben, maar er zijn teveel paarden die door het ontbreken van kennis en gezond verstand, naar de filistijnen worden geholpen.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:35

Duidelijk artikel Ja
Nu ben ik meer bewust van het lichaam van een paard. Zeker handig om te weten als ik ooit nog zelf een paard ga aanschaffen en inrijden.
Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:36

suleilitha schreef:
HC, doorgaans heb ik mijn paarden niet voor de lol, maar voor de poen.

Prima. Zet dat dan echter bij jouw ´mening´ opdat de lezer weet waar jouw belang ligt. Dat ligt dus NIET primair bij duurzaam welzijnsbelang van het individuele paard.
Bij jouw opmerkingen over het vroeg/later belasten weegt de schade op termijn simpelweg niet.
Nogmaals prima, doch zet dat erbij:
´Ik koop onbeleerde en verkoop beleerde paarden en heb belang bij minimalisatie van de investering en optimalisatie van de omloopsnelheid. Ik vínd dat er niet mis is met onder het zadel brengen van 3-jarigen mits dat goed geberurt. Ik doe het goed, koop bij mij een beleerde 3-jarige.´
Dan word je verwezen naar de sectie commercieel en weet elke lezer wat welke mening waard is.

Ik ben onbezoldigd dierenliefhebber en heb mijn paarden als vervoermiddel om me door de natuur te sjouwen. Ik voel mijn gewicht op hun rug als letterlijk zwaarwegende verantwoordelijkheid voor hun welzijn.
Ik heb over duurzame continuïteit járenlang nagedacht vóór aan paardhouden/-rijden te beginnen. Ik doe mijn uiterste best om hen hier als familie oud te laten worden en het niet onnodig extra belasten is een zwaarwegend criterium.

Dat dit voor de meeste ruiters niet haalbaar is, is dat een welzijnscriterium voor het paard? Dat behoort niemand míj te verwijten en ook niet als maatlat te gebruiken. Dat ik (met uiteraard anderen) een uitzondering ben, is in het licht van dierenwelzijn simpelweg heel triest.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:40

Ik denk ook dat er gewoon te weinig kennis wordt aangeboden!

Voor mij mogen dit soort dingen standaard in een manegeles verteld worden. Sterker nog, dit mag van mij verplicht worden!

Goede theorie over de gezondheid van het paard. Waar dus ook zulke info als dit bij hoort!

Ik denk echt dat dat al de helft scheelt!

Want hoe vaak hoor je niet manegemeisjes 'stoer' vertellen dat ze al op een 3 jarige hebben gezeten, want dan durf je zo lekker veel ofzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:42

Je hoeft niet voor mij te praten. HC. Ik vind je conclusies nu toch wel erg voorbarig. Verder heb ik geen belang bij wat jij noemt de minimalisatie van de investering en optimalisatie van wat jij noemt de omloopsnelheid. Je trekt ook meteen de conclusie dat ik driejarigen als zijnde beleerd verkoop, ook dat is niet waar want ik vind dat je een licht aangereden driejarig paard niet als zijnde beleerd kunt verkopen.
Je doet nu net of jij en nog een paar anderen de enigen zijn die zich bekommeren om dierenwelzijn, ook dat vind ik nogal een boude uitspraak.
Mijn paarden komen niets te kort.