wanneer op je paard gaan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: wanneer op je paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:32

Vraag de eigenaar hoe hij het met zijn andere paarden heeft gedaan, kan hij neit helpen?

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:47

ja, de eigenaar doet het ook net zo lang tot hij het hoofdstel omheeft en geeft hem een paar keer wat tikken... hij heeft er niet echt een bepaalde handeling voor... En ja zijn andere paarden hebben dit nooit gedaan .. Boos!....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:31

den_shir schreef:
Nee inderdaad, ik weet het nu ook even niet... Ik weet wel van manegepaarden hebben het ook aangeleerd hun hoofd omhoog te doen en alleen met grof geweld krijg je zon ding om.. Maar ik wil het niet zover krijgen met mijn paardje... Er moet toch wel een oplossing voor zijn???

Sorry hoor, maar lees jij wel de antwoorden op je vragen?

mathes schreef:
Haar hoofd omlaag lokken d.m.v. een snoepje wil vaak nog wel helpen. Dat kan je dan wel het beste met z'n 2-en doen.

Nou is niet iedereen gecharmeerd van snoepjes. Dan kan je bijvoorbeeld op een krukje gaan staan zodat je er wel bij kunt als ze omhoog gaat. Al vind ik dat niet DE oplossing omdat je het paard daarmee niet leert zijn/haar hoofd naar beneden te houden.
Ik ben zelf niet zo groot dus gebruik ook regelmatig een krukje Tong uitsteken Zeker als ik met de trekpaarden bezig ben.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:47

jawel die lees ik wel.. .maar ik ben niet zo van het lokken met snoepjes... Er moet toch wel een manier zijn zonder eten.... Ik heb gehoord dat belonen en lokken met snoepjes uit de hand kan gaan lopen en ze er alleen maar vervelender van wordenn..!?!.. en op een krukje gaan staan is wel een optie.. maar geen goede vind ik... je paard blijft namelijk altijd zijn hoofd omhoog houden.. als je een keer geen krukje hebt wat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:15

Teken dat het dier de pest heeft aan het hoofdstel, of gewoon onder het werk weg wil komen.
Met druk achter de oren krijg je het hoofd wel omlaag. Dat kun je desnoods met een halstertouw doen. Zodra het hoofd is waar jij het wilt hebben, paardje belonen en vooral niet lokken met snoepjes, dat werkt maar heel even.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 14:26

dat dacht ik al inderdaad ( met snoepjes ).. paarden zijn slim die trappen er op een gegeven moment niet meer in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:27

Hoe denk je het dan op te lossen? Het kan ook nog dat jullie iets verkeerd hebben gedaan, waardoor het paard nu de pest heeft aan een hoofdstel, heb je daar al over nagedacht?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:00

suleilitha schreef:
Hoe denk je het dan op te lossen? Het kan ook nog dat jullie iets verkeerd hebben gedaan, waardoor het paard nu de pest heeft aan een hoofdstel, heb je daar al over nagedacht?

Dat weet ik wel zeker

den_shir schreef:
Ik heb haar gisteren voor het eerst een hoofdstel omgedaan.. Ze trok der kop omhoog en klapte toen tegen een stapel planken aan, waar ze gelukkig niet van schrok...

Dit is de eerste ervaring met het hoofdstel. Ik zou ook mijn hoofd niet naar beneden doen.

Bij mij heeft het wel gewerkt met snoepjes. Ik had er om precies te zijn 2 nodig. Als je niks probeert en goedbedoeld advies (Wat al heel vaak in dit topic is gegeven) niet aan wilt nemen denk ik toch dat je het beter door iemand anders kan laten doen. Ik krijg ook het vermoeden (Ken het paard niet, maar door jouw typen) dat je paard totaal geen vertrouwen meer in je heeft.
Maar weet je professionele instructrice dan niet wat je het beste kan doen? Het lijkt me het meest logische om dit eerst met haar te bespreken aangezien ze jou helpt en jullie het dus samen zullen moeten doen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:09

Mijn 3 jarige deed dit bij het halster en het hoofdstel. Als ik in de de stal kwam met het halster alleen al in me hand stond hij al in de hoek. Ben gewoon steeds rustig naast hem gaan staan me rechter hand achter zn oren daarna rustig me linkerhand een stuk boven zn neus gezet met het halster erin. De eerste keren vond hij het ook maar eng en stond hij de hele tijd met zn hoofd omhoog, maar gewoon rustig gewacht tot hij weer naar beneden kwam en het weer geprobeerd. Uiteindelijk lukte dit en pakte ik dan rustig met me rechter hand het halster en deed het over zn hoofd. Met het hoofdstel ging het percies het zelfde. Je moet gewoon veel geduld hebben en rustig blijven. Je moet het ook niet opgeven ik ben met het hoofdstel de eerste keer een half uur bezig geweest om het om te doen. Dus als je ermee begint afmaken anders weet hij ook dat hij er zo onderdoor komt. & als hij iets goeds doet zoals zn hoofd laten zakken of het toe laten direct belonen met een goedzo. Het halster accepteerde hij bij mij vrij snel het hoofdstel duurde alleen een maand.
Maar als die boer het zo hard handig elke keer er tussen door doet zal wat jij doet geen zin hebben.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 08:58

ja, dat is het lastige ervan... Ik zeg niet dat ik de tips niet aanneem!! Ik ben op zoek naar andere manieren.... en ga die met die snoepjes ook echt wel proberen hoor... En waarom altijd de schuld weer naar mijn schuiven?? na dat ongeval met die planken heeft ze het 2 weken nog wel gewoon gedaan.. maar sinds een week is ze erachter dat als ze haar kop omhoog doet ik er echt niet bij kan!!!!... En geen vertrouwen meer in mij???
Anna krijgt juist steeds meer vertrouwen in mij... ze loopt netjes mee komt naar me toe gerend in de wei en staat niet meer ongeduldig op en neer te lopen als ik haar borstel maar is continu geintereseerd in mij.. dus dan moet je mij niet vertellen dat de vertrouwen juist weggaan?? want die komen er juist veel meer... Alles is vooruitgegaan... we kunnen er rustig opzitten enz. alleen ja nu weer een probleempje wat vast veel meer mensen mee hebben gemaakt ... en dat is het halster of hoofdstel omdoen en ja wil hier graag tips over hebben en niet of het mijn schuld is of niet dat hij zijn kop omhoog doet toch??

Groetjes,
Denise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:19

Uit alles wat je schrijft blijkt dat je gewoon de ervaring niet hebt om een paard in te rijden, Den-shir. je valt van het ene in het andere en zo te zien heeft het paard het nu van je gewonnen voor wat betreft het hoofdstel. Jij noemt het een "probleempje" maar ik zie het toch net even anders, een paard wat geen hoofdstel wil accepteren is toch net eeeeven iets anders dan een "probleempje".
Tip: trek je handen eraf en laat het beleren van dit paard over aan een prof! Het paard heeft het met het hoofdstel al van je gewonnen. Je bent niet handig genoeg denk ik, en niet snel genoeg. Meisje, nadat het met het hoofdstel mis ging, had je het paard moeten overrompelen en zonder nog één fout te maken, voorzien van hoofdstel.
Vergis je niet in het beleren van een paard, het is niet zomaar even een eindje fietsen. En ik denk eerlijk gezegd dat jij er nog lang niet aan toe bent om dit klusje wel even te klaren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:45

En om heel eerlijk te zijn ben ik het hier 15 mee eens, wat suleilitha zegt.

Het correct(!) beleren van een paard is iets wat maar weinig mensen kunnen.
Elk dingetje wat je doet heeft concequenties.. goed of niet goed.
En met het hoofdstel is gebleken dat het niet goed is gegaan. Paard heeft een slechte ervaring met het hoofdstel (anders had ze hier niet zo'n probleem van gemaakt), en het is een hele kunst om zoiets negatiefs (voor je paard) om te zetten in iets positiefs.

Ik beleer al jaren paarden, en met hoofdstel bv doe ik met poetsen een hoofdstel in zonder neusriem, en gewoon laten staan. Geen gesjor aan die kop, en geen getrek in de mond.. laat het dier eerst eens vertrouwd worden met een bit..
Evenals longeren.... niet gelijk aan het bit, maar eerst aan het halster wat eronder of erover zit..
Geef het paard de kans om iets te gaan snappen, en ga er niet vanuit dat het kwartje na 2x moet zijn gevallen..

Juist met zulke zeer kleine stapjes, kom je veel verder..
Menig mens wil te snel gaan met beleren, maar het dier moet het juist geestelijk kunnen verwerken..
Kortom.. Laat het doen door iemand die echt professioneel is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:00

Thanks, Femmefatale. Het paard in dit topic geeft al aan dat het niet goed is gegaan.
Jammer genoeg kun je niet even een paard opnieuw inrijden, wat nog wel eens wordt gedacht.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:43

jawel!!! KAN WEL!!! gewoon de CNTR ALT DELETE knop indrukken!! Haha! Haha! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:02

KiWiKo schreef:
jawel!!! KAN WEL!!! gewoon de CNTR ALT DELETE knop indrukken!! Haha! Haha! Haha!

Als dat eens zou kunnen!!!!!
Dan werd al het werk ineens veel makkelijker voor ons Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:35

Als dat kon had ik heel wat minder keren in het zand hoeven bijten Haha! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:32

den_shir schreef:
ja, ben blij dat het goed gaat.. Alleen we hebben 1 probleempje.. En dat is het hoofdstel.. We zijn vandaag net zo lang door blijven gaan tot het lukte en het lukte uiteindelijk ook wel.. maar met moeite... Anna doet namelijk haar hoofd zo ver omhoog dat we er niet meer bij kunnen... een slimme actie van der want dan kunnen we er inderdaad niet meer bij... na een paar tikken gaf ze zich over en ging het wel weer... maar in de wei kreeg ik de halster ook weer niet om ... hoofd omhoog enz. wat kan je hier nou het beste mee doen... ??

Daar heb je dus het resultaat van onzorgvuldigheid. Paard is bang voor het hoofdstel omdat het de eerste keer pijn deed, misschien associeert hij het met het werken en vind hij het daarom vervelend.
Wat in elk geval niet werkt is hem een paar tikken geven, erg domme aanpak, op die manier krijgt het paard alleen maar meer aversie tegen het hoofdstel.

Zoals ik al eerder zei; paarden zijn net kleine kinderen, je moet alles eindeloos herhalen en net als je denkt dat ze het snappen blijkt toch weer van niet. Pak het rustig aan, lok hem met een snoepje en wacht gewoon tot hij zijn hoofd weer laat zakken, op die manier leert hij dat het geen zin heeft zijn hoofd omhoog te doen. Beloon hem uitgebreid als hij zijn hoofd laat zakken en geef hem ook positieve associatie's met het bit, ga eens alleen een stuk wandelen of doe hem een keer het hoofdstel om als je alleen gaat poetsen, dan leert hij dat hij niet altijd aan het werk hoeft en dat het bit ook leuk kan zijn.

Kijk ook eens naar je manier van werken met het paard, hoe gaan jullie met hem om als hij zijn hoofdstel in heeft? Wordt hij altijd gelongeerd en krijgt hij daarbij klappen omdat hij (in jullie ogen) niet luisterd dan is het ook niet vreemd dat hij een hekel krijgt aan het werken.

Nogmaals; zoek alsjeblieft iemand met meer ervaring, jij hebt die duidelijk niet en degene die je helpt ook niet. Je paard heeft nu in korte tijd al veel negatieve ervaringen en dat wordt alleen maar erger als jullie met hem doorgaan. Zoek iemand die hem goed kan inrijden en luisterd naar de signalen van het paard.
Als er nu niet iets veranderd zul je (in het gunstigste geval) een paard hebben wat de rest van zijn leven een hekel heeft aan het rijden en alles wat daarmee te maken heeft, laat het niet zover komen.

Tinkietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:17

pfff ik zit niet heel vaak op bokt maar kwam dit topic tegen, ben zelf nu n 4 jarige aan t inrijden
ik ben het ermee eens dat als je het niet kan, moet je het niet doen,
je moet je eigen grenzen weten. en bokt is idd niet ideaal omdat niemand het paard kent,
en geen reacties van mens en paard ziet maar ik begrijp dat je t gewoon ff doet Lachen

met 1 dingetje ben ik het niet eens: dat snoepjes niet werken... alles wisselt per individu,
maar ik vind het een goede manier om dieren te belonen. ik werk liever met positieve
dan negatieve feedback. wij doen ook veel aan freestyle, dat doen we geheel
op basis van beloning. bij sommige paarden zal het idd niet werken, maar ik vind het
wel een goede optie.

ik heb ook een paardje gehad die bit niet wou pakken, erg vervelend. paar keer nat gemaakt
en beetje suiker opgesmeerd, daarna vond ie het bit een stuk leuker en je hoeft het niet zo
vaak te doen. wandelen en obstakeltraining vind ik hele goede oefeningen om vertrouwen
op te bouwen met je paard. wij doen dit zelf al met de veulentjes, die gaan mee met
korte buitenritjes en maken al kennis met een trailer. als meer mensen wat actiever
met hun veulens zouden zijn zouden veel van dit soort problemen ook al voorkomen kunnen worden
onze jaarling gaat nu ook regelmatig mee als handpaardje, dat vind ze helemaal het einde
als je paard niet te schrikachtig is is fietsen ook n leuk alternatief

ook het per definitie eerst longeren vind ik twijfelachtig. sommige lijken toch een beetje te denken
dat ieder paard hetzelfde werkt ofzo... ik ben ook door n tinkertje tig x door de bak getrokken,
die ging zelfs letterlijk door het hek heen. zadel dr op, paar keer n bokje en hij was helemaal
happy. (ik ben wel voor n beetje werken voordat je erop klimt hoor, die had al wat spiertjes
voor de kar opgebouwd) met 2 lijnen longeren is ook t proberen waard

deze merrie die ik nu tws aan het inrijden ben is heel bewust pas op 4 jaar, ze was er mentaal
en fysiek nog niet aan toe en ik houd echt niet van die smoesjes "mijn paardje was er op zn 2e al klaar voor"
dat is fysiek niet te beredeneren, ze zijn dan nog teveel in de groei.

heeeel veel succes nog Lachen!!

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:27

Hoi tinkie, mensen kunnen inderdaad niet zien hoe het in het echt aan toe gaat.... En ik heb er wel een prof bij en die verteld als je het hoofdstel om hebt moet je gewoon even niets doen... haar met rust laten en later wat snoepjes geven... De fijnste beloning is namelijk niets laten doen.. Dus we zullen zien.... Ik geef het niet op en dat mensen steeds zeggen haal dit erbij en dat... Is niet nodig ik heb er al iemand bij dus... en het zal me wel weer lukken...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:21

Maar noem jij dat prof?? Het gaat al een paar keer mis en het wordt er niet beter op. Hoezo is hij prof? Of zij? Wat is de ervaring van die persoon dan? Pling
Blijf vooral koppig geloven dat het wel zal lukken. Clown

Zucht, iedereen geeft hier ongeveer hetzelfde advies, maar je blijft eigenwijs doormodderen. Ach gut Besef wel dat dit levensgevaarlijk kan worden, meid, want je hebt de ervaring gewoonweg niet, dat is goed leesbaar tussen de regels door. Knipoog

Zonde van dit dier. Bloos

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:33

mathes schreef:
Haar hoofd omlaag lokken d.m.v. een snoepje wil vaak nog wel helpen. Dat kan je dan wel het beste met z'n 2-en doen.

den_shir schreef:
.maar ik ben niet zo van het lokken met snoepjes... heb gehoord dat belonen en lokken met snoepjes uit de hand kan gaan lopen en ze er alleen maar vervelender van wordenn..!?!..

den_shir schreef:
En ik heb er wel een prof bij en die verteld als je het hoofdstel om hebt moet je gewoon even niets doen... haar met rust laten en later wat snoepjes geven...

Wat wil je nou? Wel snoepjes? Geen snoepjes?

.
Je kan je professionele instructrice beter amateuristische instructrice noemen als ze jou dat advies geeft. Je snapt zelf toch ook wel dat het levensgevaarlijk is als je een paard met een hoofdstel om zomaar "even met rust te laten"? En zeker een jong paard wat het allemaal nog moet leren. Wat ga je doen als het dier ergens aan blijft hangen met het hoofdstel? Dan ben je nog verder van huis.
Jullie daar denken nog geen seconden vooruit.

Volgens mij moet jij gewoon vissen gaan houden. Dit word echt helemaal niks.

Ik zal ook geen advies meer geven, want je doet er toch niks mee.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:19

Nee ik zei achteraf wat snoepjes geven zet ik toch neer niet tijdens... En ik wil gewoon weten hoe je een paard zijn hoofd laag kunt houden... maar dan krijg ik te horen dat ik er accuut mee moet stoppen?? Daar hebben we het toch niet over... Als het dadelijk allemaal lukt lach ik diegene uit die mij zien als een gek

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:54

hoeveel ervaring heeft je trainer, en wat heb jij voor ervaring op manegepaarden na?
wat is het voor een boer en waarom koos hij jou uit?
en beantwoord ze nu eens, zonder ze te negeren en alleen te beantwoorden wat jij leuk vindt.
want dit is al eerder gevraagd.

heel kort, je hebt gewoon niet de ervaring.
en je trainer ook niet,want die laat niet iemand zo aanrommelen.
paarden inrijden is knoppen erop zetten en niet een beetje rommelen en hopen dat hij het doet.
lees je eigen tekst maar eens, je gaat van de hak op de tak, dit heb je ergens gelezen, en dat stond daar..
paarden inrijden is een vak apart, een daar moet je niet mee experimenteren.
want dat ben je aan het doen.
nu moet je alweer het gedrag van hoofd omhoog afleren, en dat is lastiger als aanleren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:49

den_shir schreef:
Hoi tinkie, mensen kunnen inderdaad niet zien hoe het in het echt aan toe gaat.... En ik heb er wel een prof bij en die verteld als je het hoofdstel om hebt moet je gewoon even niets doen... haar met rust laten en later wat snoepjes geven... De fijnste beloning is namelijk niets laten doen.. Dus we zullen zien.... Ik geef het niet op en dat mensen steeds zeggen haal dit erbij en dat... Is niet nodig ik heb er al iemand bij dus... en het zal me wel weer lukken...

Degene die je erbij hebt heeft weinig ervaring of gewoon geen zin om zich er meer mee bezig te houden.

En jou zelf zal het misschien wel lukken, na veel moeite wel maar dan heb je wel een paard wat een hekel heeft aan rijden, zadel, hoofdstel en zelfs aan jou. Wat wil je nou, een fijn gereden paard of zelf doorklungelen met gevaar voor jou en je paard terwijl het enige wat je bereikt een dwars en bang paard is.

Vind je jezelf nou niet een beetje dom?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:12

den_shir schreef:
Nee ik zei achteraf wat snoepjes geven zet ik toch neer niet tijdens... En ik wil gewoon weten hoe je een paard zijn hoofd laag kunt houden... maar dan krijg ik te horen dat ik er accuut mee moet stoppen?? Daar hebben we het toch niet over... Als het dadelijk allemaal lukt lach ik diegene uit die mij zien als een gek

Wie noemt jou gek? Ach gut .. En hoe oud ben je eigenlijk? Want misschien ben je nog heel jong en komt dit dan allemaal te hard aan?..

En het is te hopen dat alles toevallig lukt want je bent niet doelbewust en met voorbedachte rade bezig, het klinkt een beetje als aanklooien. Bloos