Ik word hier zoooo moe van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:14

jojoni schreef:
het ligt natuurlijk niet aan het ras!
maar aan de training, ruiter, belering enz.
een paard dat opgroeit in een springstal zal beter kunnen springen dan dressuur..
en tuurlijk heb je de uitzondering zoals de fries.. of de ijslander (die kennen meer gangen)

en kun je mij ook uitleggen waarom een fries een uitzondering is?

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:28

ik vind ook dat het echt niet ligt aan de ras maar idd gewoon
om hoe je een paard beleerd enzo. ;)

& heyitsme er staat toch van dat de fries of de ijslander uitzonderingen zijn en dan tussen haakjes
(die kennen meer gangen) waarschijnlijk dat ze daarom een uitzondering zijn?
ik weet ook niet of dat de rede is hoor :o & ik vind hun ook niet echt een uitzondering eerlijk gezegd
maarja dat vind ik :o

Retlaw

Re: Ik word hier zoooo moe van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:36

ik zie niet waarom een fries een uitzondering moet zijn, die doen net zo goed stap draf en galop...

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:37

vind ik ook ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:53

Je hebt helemaal gelijk!!!!

Het ligt misschien wel een beetje aan de bouw van het ras en de grootte maar daar krijg je echt geen minpunten voor als je zelf de proef goed rijdt!!
En het ligt er ook aan hoe je je paard/pony traint natuurlijk ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:22

In mijn ogen is het niet zo zwart-wit....
het is namelijk 100% zeker te zeggen dat een Haflinger nooit een ZZ parcours zal kunnen springen. Dat komt omdat aan de springsport toch bepaalde lichamelijke eisen zijn verbonden mbt de stokmaat en bouw, maar voor de dressuur is het wel iets anders. Dressuur kan je namelijk tot een hoog niveau trainen. Zelfs een goed getrainde Shire zou Z dressuur kunnen lopen mits deze 'goed' getraint en begeleid wordt. Maar omdat de dressuur een jurysport is zal er al snel gezegd worden dat jury's negatief bevooroordeeld zijn ten opzichte van bepaalde zwaardere rassen (Fjord, Haflinger, Trekpaard, Shetlander etc). Het is ZÓ makkelijk om de schuld op de jury te schuiven als de punten tegenvallen: "Ja maar zij heeft een hekel aan Haflingers" en "Ja maar hij vindt dat Tuigers niet in de dressuur horen!"
Ik ben van mening dat je met de juiste training, instelling en met veel doorzettingsvermogen elk gezond paard wel in de dressuur tot Z niveau zou kunnen rijden. Uitzonderingen daargelaten ;) Bij de een zal het wel makkelijker en sneller gaan dan bij de ander...
Springen is een ander verhaal omdat hier minder te trainen valt, een shetlander is nou eenmaal te klein om 1.40 te springen, hoe graag je het ook zou willen ;)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:37

MariekeS_ schreef:
het is namelijk 100% zeker te zeggen dat een Haflinger nooit een ZZ parcours zal kunnen springen. Dat komt omdat aan de springsport toch bepaalde lichamelijke eisen zijn verbonden mbt de stokmaat en bouw, maar voor de dressuur is het wel iets anders. Dressuur kan je namelijk tot een hoog niveau trainen. Zelfs een goed getrainde Shire zou Z dressuur kunnen lopen mits deze 'goed' getraint en begeleid wordt. Maar omdat de dressuur een jurysport is zal er al snel gezegd worden dat jury's negatief bevooroordeeld zijn ten opzichte van bepaalde zwaardere rassen (Fjord, Haflinger, Trekpaard, Shetlander etc). Het is ZÓ makkelijk om de schuld op de jury te schuiven als de punten tegenvallen: "Ja maar zij heeft een hekel aan Haflingers" en "Ja maar hij vindt dat Tuigers niet in de dressuur horen!"
Ik ben van mening dat je met de juiste training, instelling en met veel doorzettingsvermogen elk gezond paard wel in de dressuur tot Z niveau zou kunnen rijden. Uitzonderingen daargelaten ;) Bij de een zal het wel makkelijker en sneller gaan dan bij de ander...
Springen is een ander verhaal omdat hier minder te trainen valt, een shetlander is nou eenmaal te klein om 1.40 te springen, hoe graag je het ook zou willen ;)

ben het hier roerend mee eens! amen! :Y)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:39

Ik ken anders een haflinger die ZZ heeft gereden..

edit: foutje, het was een kruising :o

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:26

MariekeS_ schreef:

Ook ik ben het hier mee eens, maar ik denk dat de meeste mensen het hier ook wel mee eens zijn.

Ik ben tenminste nog nooit een topic tegen gekomen met "Kan mijn shet 1,40 springen?"

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:02

Je zou een haflinger uit het voorbeeld ook gewoon bij de ponies kunnen uitbrengen, waar ze "horen".

Mijn haflinger is een ukkie, en zou dus op Z hoogte voor C, 1 meter moeten springen. Ik heb het idee, dat dit niet volstrekt onmogelijk is.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:15

1 meter lukt met mijn tinker ook nog wel, maar hoger zou het voor mij ook niet moeten worden...

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:36

Je hebt wel gelijk, maar het is ook weer zo,
jij reageert er ook weer op,
dus ze stijgen weer omhoog,
dus dan verdwijnen ze nooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:25

Hier snap ik echt niks van :?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:39

waar snap je niets meer van?

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:45

ik word er ook helemaal gek van. voor ieder paard verschilt het hoe hoog ze kunnen springen.
niet ieder paard heeft er de bouw voor of lol in om te springen.
iedereen is anders paarden ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:45

@ RoosG: Van de post van Eefje :)

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:47

Wat snap je er niet aan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:09

Dus ze stijgen omhoog, dus verdwijnen ze nooit?

Wat bedoel je daarmee?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:53

Waarschijnlijk bedoelt ze het stijgen van het topic... :?

Even kleine toevoeging, vandaag regio kampioen springen geworden met mijn HAFLINGER :)

Ze kunnen het wel! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:23

Klein foutje, Lieziej.

Jóuw Haflinger kan het. Dat zegt niets over alle andere Haflingers, die van jou kan best een uitzondering zijn :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:31

lieziej schreef:
Waarschijnlijk bedoelt ze het stijgen van het topic... :?

Even kleine toevoeging, vandaag regio kampioen springen geworden met mijn HAFLINGER :)

Ze kunnen het wel! :j

Spring je ZZ-niveau dan?

natuurlijk kan elk niet-gehandicapt paard binnen marges de basissport aan. maar een topsporter heeft een hoop talent nodig en een ideale bouw.
Laten we wel wezen, een ideale bouw hebben maar zeer weinig paarden. En daar horen Haflingers niet bij.

Zelf - als tinkerfanaat - zit ik er niet zo mee. Ik heb zelf ook verreweg te weinig talent en een verre van ideale bouw om zelfs maar aan topsport te denken.
Afbeelding
Maar so what? Wij hebben veel plezier samen, mijn paard kan een hoger niveau aan dan ik, dus ik ben dik tevreden zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:42

Wel een coole Tink, Beantsje :j

Maar is jouw paard nu zo groot of ben jij zo klein? Kan me niet herinneren dat Tinkers van die enorme paarden waren :o

Verschilt toch ook wel per type. Je hebt heel rijtypische, luxe gefokte Haflingers waarmee je zeker je puntjes in de dressuur wel kunt rijden, en mss ook nog wel tot L kunt komen bij de paarden met springen :)
Maar je hebt ook het oude type, die zware Haflingers, dat zijn niet echt dressuurpaarden zeg maar :')

Net als dat je met een luxe Tinker wel M1, M2 kunt rijden (wie weet meer) en met de andere niet verder komt dan de L......
Fjorden zijn wel aardig uniform qua type, dacht ik, maar daar kom je ook niet denderend hoog mee..... en op onderdelen waar nauwkeurigheid bij komt kijken, of juist veel expressie, zul je er een KWPN-er toch niet uit rijden.
Dat geeft imo helemaal niks, maar ben het wel met TS eens dat je dan niet moet gaan schelden op de jury, maar je eigen beperkingen en die van je paard moet accepteren. Wil niet zeggen dat je niet een hoop lol kunt hebben met je knol, maar als je wedstrijdambities hebt, had je misschien beter voor een ander type paard kunnen kiezen :) Mijn mening :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:21

Yamcha schreef:
Wel een coole Tink, Beantsje :j

Maar is jouw paard nu zo groot of ben jij zo klein? Kan me niet herinneren dat Tinkers van die enorme paarden waren :o

_O-
Beide; voor een tink is Jody behoorlijk groot; 1.61 ongeveer. En ik ben 1.64 en heb ook nog relatief korte benen...

Yamcha schreef:
Verschilt toch ook wel per type. Je hebt heel rijtypische, luxe gefokte Haflingers waarmee je zeker je puntjes in de dressuur wel kunt rijden, en mss ook nog wel tot L kunt komen bij de paarden met springen :)
Maar je hebt ook het oude type, die zware Haflingers, dat zijn niet echt dressuurpaarden zeg maar :')

Net als dat je met een luxe Tinker wel M1, M2 kunt rijden (wie weet meer) en met de andere niet verder komt dan de L......
Fjorden zijn wel aardig uniform qua type, dacht ik, maar daar kom je ook niet denderend hoog mee..... en op onderdelen waar nauwkeurigheid bij komt kijken, of juist veel expressie, zul je er een KWPN-er toch niet uit rijden.
Dat geeft imo helemaal niks, maar ben het wel met TS eens dat je dan niet moet gaan schelden op de jury, maar je eigen beperkingen en die van je paard moet accepteren. Wil niet zeggen dat je niet een hoop lol kunt hebben met je knol, maar als je wedstrijdambities hebt, had je misschien beter voor een ander type paard kunnen kiezen :) Mijn mening :o

Er zijn al tinkers in de Z. In ieder geval bij de pony's. Dat bewijst dat het moet kunnen.
Er is een Fjord al kringkampioen geworden in de Z2! Daarmee bewijs je dat ook Fjorden - hoewel op het eerste oog niet de meest sportieve types, toch ook heel ver kunnen komen en zelfs de KWPN'ers eruit kunnen rijden. Volgens mij is nu ook de eerste Fjord al ZZ licht aan het starten. Ik heb trouwens diep respect voor deze ruiters!

toch ben ik het met je eens dat gezien de beperkingen in zijn bouw, de koudbloed het altijd wat moeilijker zal hebben dan de KWPN'er. Als je dat incalculeert, is dat niet zo erg.
Aan de andere kant vind ik dat de gangen e.d. in de laagste klasses in de dressuur, dus de B en L, niet zodanig zwaar beoordeeld mogen worden dat de koudbloed dáár al merkbaar in het nadeel is. Juist daar heb je immers de echte recreanten!
Ook de originele richtlijnen in het vorige proevenboekje gaven aan dat je goed de B moet kunnen doen als je paard gehoorzaam is en in principe in de goede galop aanspringt. Tegenwoordig ligt de lat in de praktijk een stuk hoger.

Als ik naar mezelf kijk, vind ik het jammer dat het hele wedstrijdgebeuren allemaal zo zwaar aangezet wordt. Alsof je een echt sportpaard moet hebben als je start en alsof de B of de L (laat staan de Z) al topsport is. Dat is nog steeds basissport!
Natuurlijk ben ik niet zo'n begenadigde ruiter en heb ik geen topsportpaard maar het gat tussen de boscrossers en de rozetjagers wordt te groot. Waarom is er niet ruimte voor de recreant die weleens eens wil kijken hoever hij komt, en zo toch ernaar wil streven om zijn paard goed voor elkaar te krijgen?
Niet het winnen als doel, maar een goede dressuurmatige basis met de wedstrijd als toetsmoment voor zichzelf. Blijft het paard gezond bij en heeft hij in het bos ook alleen maar profijt van.

Gelukkig heb ik als escape de FNRS-proeven gevonden, dat gaat tot M niveau en dat zal voor mij uiteindelijk toch het hoogst haalbare zijn. Als ik al ooit in mijn leven zover kom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:14

Ben het met je eens dat in de B er moet beoordeeld worden op correctheid van de gangen en correct gereden oefeiningen en (simpele) figuren. Idd zou een koudbloed daar niet in het nadeel mogen zijn, de B is de basiste basis. Expressie en nauwkeurigheid zijn daar imo nog niet aan de orde.

De Z is idd nog altijd basissport. Toch is dat al lang niet meer haalbaar voor iedere ruiter (al kunnen de meeste (warmbloed)paarden het toch wel). De meesten blijven steken in de L, daar zal toch ook een deel van het gat tussen rozetjagers en boscrossers zitten, lijkt me.

Imo hoef je niet persé een sportpaard te hebben als je start, maar als je ambitie hebt om verder te komen dan basissport, denk ik toch dat je met een KWPN-er een betere keus maakt als met een Fjord.
Ik begrijp ook niet waarom het met een Fjord of een Tinker knapper is om punten te halen dan met een sportpaard...... ook met een warmbloed zul je echt wel moeten rijden, en ze zijn minder vergevingsgezind als koudbloeden..... dat ze het makkelijker leren is waar, maar de verkeerde dingen leren ze óók veel makkelijker.....
En zelfs met een Z-paard zul je als beginner in de B gewoon moeten rijden, het paard doet het niet zelf. Als je je handen niet stil kunt houden, wordt het met een Z-paard mss nog wel harder afgestraft dan met een B-paard, immers het Z-paard weet hoe het wél op een fijne manier hoort.....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:17

een paard kan tot daar waar zijn beperkingen beginnen, de ruiter kan tot daar waar zijn beperkingen beginnen. Helaas beginnen de beperkingen van een ruiter vaak eerder als van een paard. Dus hier de reden dat deze vragen gesteld worden, heel simpel meestal worden de koudbloeden en/of sobere paarden aangeschaft als recreatiepaard. Hier lopen ook haflingers op Z of zwaarder en dan wel tussen de paarden. Het niveau van het paard eidigt dus bij de kennis en techniek van de ruiter. Ik heb het nu alleen over de dressuur. En wat springen betreft deze paarden worden nou eenmaal vaak voor recreatie gekocht i.p.v. sport, maar omdat je ze zo weinig ziet betekend het niet dat ze het niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 04-03-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt