steeds eerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:48

marritpiebe schreef:
jasmijn78 @

ben het hellemaal met je eens, ik ben nu bezig met een 2 jarige , die volgend jaar 3 word, ze heeft nu zo nu en dan een bit in, en ik longeer met bit in en dan halster erover heen en longeerlijn aan het halster vast, en als we over de weg gaan wandelen dan doen we ook het bit en het halster, maar dan alleen aan halster vast houden en als ze em echt flipt even de teugels vast pakken. en inrijden, ik vind wel dat als het paard 3 is je kunt gaan beginnen met inrijden en het is ook maar net hoe je paard inmekaar zit als hij er voor instemd dat i het aan kan nou dan rij je tog, als je merkt dat i er nog niet klaar voor is, dan gewoon nog wat rustig aan doen! zo heb ik ook nog een nu 3 jarige gedaan op 2 jarige leeftijd longeren met bit enzo en zonu en dan zadeltje der op en die is nu asl 4 jarige ook niet egt verprutst ofzo, zij waser wel wel ecgt klaar voor en heeft nu veel plezier in het rijden.

Ik rust mijn zaak.
Tijd voor een vergunningsplicht.

hc

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:16

marritpiebe schreef:
jasmijn78 @

ben het hellemaal met je eens, ik ben nu bezig met een 2 jarige , die volgend jaar 3 word, ze heeft nu zo nu en dan een bit in, en ik longeer met bit in en dan halster erover heen en longeerlijn aan het halster vast, en als we over de weg gaan wandelen dan doen we ook het bit en het halster, maar dan alleen aan halster vast houden en als ze em echt flipt even de teugels vast pakken. en inrijden, ik vind wel dat als het paard 3 is je kunt gaan beginnen met inrijden en het is ook maar net hoe je paard inmekaar zit als hij er voor instemd dat i het aan kan nou dan rij je tog, als je merkt dat i er nog niet klaar voor is, dan gewoon nog wat rustig aan doen! zo heb ik ook nog een nu 3 jarige gedaan op 2 jarige leeftijd longeren met bit enzo en zonu en dan zadeltje der op en die is nu asl 4 jarige ook niet egt verprutst ofzo, zij waser wel wel ecgt klaar voor en heeft nu veel plezier in het rijden.

Ik geloof niet dat ik aan jou mijn paard zou toevertrouwen ... Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:54

indymo schreef:
Tuurlijk bouw je bij het werken/borstelen of wat dan ook een band op met je paard, je bent bezig met hem en zo leren jullie elkaar te vertrouwen.

Hoe kom je hier nu weer bij? Niemand heeft het hier nog over borstelen gehad hoor??? Misschien even beter de voorgaande posts lezen?

indymo schreef:
Maar wat maakt jou dan zo deskundig? Je denkt dat je hier alles als de beste weet andere mensen mogen ook hun mening geven.

Lees mijn post eens even goed terug: ik beweer NERGENS dat ik de wijsheid in pacht heb. Als ik al wat beweer onderbouw ik dat vanuit mijn eigen ervaring. Ik heb jou nog nergens iets zien onderbouwen. Al wat jij hier neerkwakt is totaal niet onderbouwd, vanuit theorie of je eigen praktijk... Daarom vraag ik jou dus hoe je aan die wijsheden komt die je hier neerknalt Lachen Bij elke post die ik van jou lees denk ik: WAT IS NU JE PUNT?

Rani007 schreef:
Ik heb mijn paard niet bereden voordat ze 4 werd. Waarom die haast? What you do today is all about tomorrow.

Ik ga er met 3 op zitten, ik vind het vrij kort door de bocht dat jij dan kennelijk direct concludeert dat ik haast heb???? Ik heb namelijk nog helemaal niet vertelt hoe vaak, hoe lang etc. ik met een 3 jarige aan de gang ga...

Rani007 schreef:
Ik heb mijn paard gekocht met de intentie haar zolang mogelijk en goed gezond te kunnen houden.

Wie zegt dat ik, of anderen die hun paard met 3 jaar beleren die intentie niet hebben?

marritpiebe schreef:
jasmijn78 @

ben het hellemaal met je eens

Waar ben je het mee eens?
marritpiebe schreef:
ik ben nu bezig met een 2 jarige

Ik zeg namelijk niets over 2-jarigen.... Bij mij staat een 2-jarige gewoon in het land....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:06

jasmijn78 schreef:
Ik ga er met 3 op zitten, ik vind het vrij kort door de bocht dat jij dan kennelijk direct concludeert dat ik haast heb???? Ik heb namelijk nog helemaal niet vertelt hoe vaak, hoe lang etc. ik met een 3 jarige aan de gang ga...

Daar zit precies het punt denk ik. Een 3 jarige aanrijden kan prima zonder dat dat gevolgen heeft voor de ontwikkeling. Probleem is alleen dat veel hobbyruiters blij zijn dat ze eindelijk hun beessie kunnen rijden en ook gelijk van het ene op het andere moment fors aan de slag gaan. Die belasten een zo'n dier vaak veel meer dan een professionele ruiter.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:14

Je ziet het inderdaad steeds meer.. ook opmarktplaats 3 jarige die gewoon een B proef lopen..

Mijn ene paard is op 5 jarige leeftijd ingereden de ander op 4 en de andere ook op 4 Haha! dus allemaal wat later

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:16

een beetje ruiter met een beetje paard heeft een paard klaar voor een B proef in een maand tijd........ hoeft diegene er maar een keer of 10 opgezeten te hebben Lachen de B is niet zo heel lastig hoor Lachen

Wat is de b nou ??? overgangetje naar voren, overgangetje terug en een bochie Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:18

Absoluut Kiwiko, daar hoef je niet veel geks voor te doen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:19

KiWiKo schreef:
een beetje ruiter met een beetje paard heeft een paard klaar voor een B proef in een maand tijd........ hoeft diegene er maar een keer of 10 opgezeten te hebben Lachen de B is niet zo heel lastig hoor Lachen

Wat is de b nou ??? overgangetje naar voren, overgangetje terug en een bochie Lachen

Die van mij vind de galop nog steeds moeilijk hoor..
en idd die andere twee waren in 3 weken en in 6 weken onder het zadel.. maar op latere leeftijd maar ook paarden die al geheel zijn uitgebracht.. Zag er laatst 1 van 2 die al onder het zadel is.. moet er niet aan denken om over 0.5 jaar al op mijn jaarling te gaan zitten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:23

en zo heb ik er wel wat gereden die na 3 vlieguren zo de proef in zouden kunnen, en ik heb ook paarden gereden die na 1000 vlieguren nog niet klaar waren...... je hebt paarden en paarden

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:28

Je hebt inderdaad paarden en paarden. Proberen een paard zonder talent naar boven te schoppen is een belasting voor zo'n dier.
Je hebt ook ruiters en ruiters. Ik heb zo mijn eigen ideeen over welke groep de grootste belasting vormt. Ja

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:40

inderdaad volkomen mee eens.. Mijn nrps merrie en kwpn merrie pakte alles snel op.. Mijn wielkopolski merrie leert wat minder snel maar doet het daarom niet minder zij heeft weer andere pluspunten.. alles in stap en draf pakt zij snel op .. alleen de galop kan ze haar evenwicht moeilijk in vinden.. we hebben dit ook even aan de kant gezet en zijn met haar evenwicht aan de gang gegaan en veel overgangen gereden.. Nu gaat de galop steeds makkelijker

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:46

Hier wordt beleerd wanneer ik denk dat het paard eraan toe is.
Bv tjessy was 2.5 jaar als ze rustigaan klaar gemaakt werd,was pas 3.5 jaar toen ze voro het eerst voltes enzo moest lopen onder de man,is op 11 jaar ingeslapen ten gevolge van twee koliekoperaties in tien dagen.
Heeft nooit gemankt,dikke benen gehad of wath ever!
Anthar geleerd in de winter voor hij drie werd in april,nu 4 bijna 5 jaar oud,sterk paardje
Farenca nu die en half jaar oud gaan we nu beleren
Cara 2jaar en 6 maanden wordt gereden door amazone met gewicht van 45 kg is nog nooit tot zweet gereden,en ook maar 2 keer per week.
Ik krijg mischien heel bokt over me heen,maar ik heb teminste geen paarden die afgebroken zijn op botten en gewrichten.
Mijn blackje vroeger was net twee jaar is op zijn 6 jaar naar zweden gegaan voor de springsport(pas een balkje gezien op 5 jaar)
is nu 16 jaar en loopt nog steeds rad.
Ik denk dat veel problemen ingefokt zijn,en ook door teveel te snel en dikwijls rijden en doortrainen nadat ze zadelmak zijn gemaakt.
Hier wordt er een boswandelingetje gedaan van 30 a 45 minuten.

buiten een aangkaocht paard dat soms last heeft van de pezen door het slaan tegen de stalmuren heb ik gelukkig met weinig mankende paarden te maken gehad.

En ja er wordt dresuurmatig gereden hier als ze een jaar of 4 zijn.

Grote klungelige jonge paarden worden hier dus pas bij drie en half aan het werk gezet,het hangt af van type,ras en hun evenwichtkracht)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:10

marritpiebe schreef:
jasmijn78 @

Hoezo steeds eerder?...
Waar is dat op gebaseerd?..
Is het niet zo dat overal wel mensen zijn die hun paarden te vroeg inrijden, belasten, etc? Hoe wil je zoiets kunnen onderzoeken?..

Vind het wel interessant eigenlijk, want ik heb het idee dat er steeds meer op de markt komt qua informatie over het welzijn van paarden , huisvesting, etc..

Aan de andere kant sprak ik gister mijn arts nog, die vertelde dat hij op twee grote pensionstallen (80 a 90 % ) alle paarden moest behandelen tegen wormenbesmetting, omdat men maar wat doet, terwijl je in verschillende paardenbladen elk jaar wel een keer wordt doodgegooid met info over welk middel, waarom, wanneer, weide onderhoud etc..

Misschien WILLEN sommige mensen niet weten wat wel of niet goed is, zeg maar een vorm van struisvogelpolitiek.. Bloos

Omdat men misschien denkt:"Och, kan wel.."

Ik heb er zelf geen probleem mee om een keer op een twee jarige een recht stukje te rijden, sterker nog, ze kunnen al wat wennen aan het idee van een ruitertje.

Echter een paard longeren voordat het 2,5 is zou ik dan weer niet doen omdat de cirkel nog veels te belastend is voor het fysieke gestel van het dier.

Mijn jaarling heeft wel eens bitje in gehad en zadeltje op en volgt me nog steeds als een hond, ook als we wandelen gaat ze wel eens stukjes los.

MIsschien dat een ieder zijn eigen weg zoekt, maar geheel tegenadviezen van de arts ingaan of te bereord zijn je te verdiepen in wat wel of niet kan vind ik wel onder de maat. Bloos

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:16

Mijn jaarling wandelt wel met me langs de weg aan een halster.. dit wel kleine stukjes.. ook gooi ik haar af en toe los samen met mijn 4 maanden oude veulen.. dan zijn ze lekker aan het spelen rennen en gek doen.. ( mijn paarden staan niet 24 uur op staal hoor maar 24 uur per dag buiten) maar met los gooien bedoel ik lekker dollen in de rijbak

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:04

Een 2-jarige zadelmak maken en inrijden vind ik persoonlijk echt te vroeg.
Een paard dat te koop staat en waarvan ik weet dat het met 2 jaar is ingereden, laat ik dan ook direct staan. Vind het voor het psychische van het paard gewoon veel te jong. Laat ze lekker puppy zijn joh! Dingen als normale ingang, voetjes geven, netjes aan de hand meelopen kunnen in mijn ogen wel al spelenderwijs opgepakt worden maar erop gaan zitten...nee, vind ik echt te jong.
3 jaar is in mijn ogen toch echt wel het minimale en dan nog vind ik dat gekeken moet worden naar de bouw van het paard, de hoogte van het paard en het karakter van het paard. Sommigen zijn vroeg wijs (net als kinderen etc.) en anderen hebben een jaartje langer nodig. Zoiets voel je als kundige ruiter natuurlijk op je zwemvliezen aan.

Maar ja, zoals ik al zei: ik blijf erbij dat de meeste problemen niet voortkomen uit het inrijden maar de (des)kundigheid van de ruiter (of beter gezegd: het gebrek daaraan).
Een paard helemaal scheef rijden kan nl. op 9-jarige of 14-jarige leeftijd zelfs nog gebeuren, daar is niet veel voor nodig.
Slecht passend harnachement daar nog buiten gelaten!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:09

LDRD schreef:
Daar zit precies het punt denk ik. Een 3 jarige aanrijden kan prima zonder dat dat gevolgen heeft voor de ontwikkeling. Probleem is alleen dat veel hobbyruiters blij zijn dat ze eindelijk hun beessie kunnen rijden en ook gelijk van het ene op het andere moment fors aan de slag gaan. Die belasten een zo'n dier vaak veel meer dan een professionele ruiter.

Precies... Ik heb mijn ene paard in het jaar dat hij 3 werd 'ingereden' ... In dat gehele jaar heb ik er hooguit 8 keer op gezeten, niet langer dan een kwartier. Hij was braaf, deed stap, draf en galop, dus wat moet je dan nog meer. Van die 8 keer dat ik er in dat jaar opgezeten heb, heb ik hem 2 keer meegenomen naar de club, had hij dat ook weer eens gezien... Het jaar daarop heb ik hem in de L gestart, met 5 jaar in de M, en van het najaar ga ik hem Z starten. Pas het laatste jaar rij ik hem 'veel', dwz 4 hooguit 5 keer per week, zelden langer dan 3 kwartier, inclusief warming-up/cooling down... (ter info: ik doe niet aan grondwerk, dat vind ik zo'n onzin. Paard wordt gewoon in de dagelijkse omgang opgevoed: binnen/buiten zetten, hoefsmid, een keer in de week een borstel erover etc. En nog belangrijker: gewoon dagelijks in het land opgevoed door andere paarden. Gert van het Hof zei het laatst ook in een artikel: veel 'probleempaarden' die hij krijgt is veel te veel mee getrut. Gewoon dagelijks in handen is prima, maar al dat getrut is volgens hem echt de boosdoener. Paarden moeten door paarden worden opgevoed. Het minste problemen heeft hij met paarden die gewoon zo uit de opfok komen, en die dus heel minimaal in handen zijn geweest)

Nu ben ik ook gewoon 'hobbyruiter', maar ik heb ook nog een ander paard... Ik hoef niet op winstpuntenjacht, want ik mag alles direct Z starten. Ik denk dat mijn paarden minder belast worden dan bij een reguliere stuntel die week in week uit op concours moet om 1 wp te scoren, om na 3 jaar eens in de L te belanden om daar vervolgens 'levenslang' te blijven hangen.

Lindy1982 schreef:
Je ziet het inderdaad steeds meer.. ook opmarktplaats 3 jarige die gewoon een B proef lopen..

Dus? Wat is dat toch met Marktplaats?

KiWiKo schreef:
Wat is de b nou ??? overgangetje naar voren, overgangetje terug en een bochie

Als je nog nooit een officiele wedstrijd hebt gereden, of compleet talentloos bent is b een hele opgave Clown (voor de ruiter dan... Haha! )

Lindy1982 schreef:
Die van mij vind de galop nog steeds moeilijk hoor..

Als het voor een paard een onmogelijke opgave is om na enkele weken/maanden zadelmak gewoon over de hoefslag en een grote volte te galloperen, kun je je misschien beter afvragen of het zinvol is met dat paard aan dressuur te willen doen... Of jezelf afvragen of je het paard niet ernstig in de weg zit...

detour schreef:
Is het niet zo dat overal wel mensen zijn die hun paarden te vroeg inrijden, belasten, etc? Hoe wil je zoiets kunnen onderzoeken?.

Mwah, ik denk dat het aantal stuntels dat met 2 jaar besluit op een paard gaat zitten vrij gering is... 3 jaar is een prima leeftijd om gedoseerd en met beleid te beginnen. Overbelasting is in de meeste gevallen gewoon het gevolg van ondeskundigheid, dan dat het moment/leeftijd van inrijden verkeerd gekozen is.

detour schreef:
Ik heb er zelf geen probleem mee om een keer op een twee jarige een recht stukje te rijden, sterker nog, ze kunnen al wat wennen aan het idee van een ruitertje.

Ik zou daar wel een probleem mee hebben...

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:05

Ik vind dat ernstig dat mensen hun paarden heel snel al in rijden. dat ze
als ze 5 zijn al L lopen. Wacht dan totdat ze op de goeie leeftijd zijn

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:10

ik heb de hele discussie mee gelezen , nu komt mij toch een vraag te boven.
Mocht je er voor kiezen dat je je paard met 3 jaar rustig aan eens wat oppakt mocht het 10 keer per jaar zijn of 20 keer.(mag die ook 4 zijn om het even met betrekking op deze vraag)
Hoe ga je dan om met de natuurlijke scheefheid van dat paard???
Je wilt het jonge dier niet te veel vragen.(ik geloof in door de weg die ik op het moment bewandel in rechtrichten door gebogen oefeningen)
Maar als je je paard scheef laat lopen kunnen daar ook weer een groot scala aan problemen door ontstaan.

Ik zelf heb niet zoveel ervaring in het opleidden van jonge dieren , heb vanaf mijn 13 een eigen paardje gehad na vele oudere verzorgpaarden.Die ik nu nog steeds heb .
Ik heb met dat dier alleen maar (onkundig ) in het bos gecrost (rechtuit)met als gevolg vele problemen die nu door het rechtrichten naar de achtergrond zijn verdwenen.

Concreet dus, je wilt je paardje heel rustig laten wennen aan een ruiter op zijn rug , door hem niet te veel te vragen zowel fysiek als mentaal.
Moet je dan het natuurlijke scheef zijn van je paardje plus jouw dan niet goed verdeelde ruitergewicht het eerste jaar of eerste twee jaar dan accepteren ?? wat misschien wel gevolgen kan hebben voor zijn gezondheid.??

ikzelf zou dan in de toekomst met mijn veullen(dan natuurlijk 3 of 4 of 5 wat dan ook jaar) eerst gaan rechtrichten aan de hand voordat ik er zou stappen (maar dat is wat ik denk dat goed voor hem zal zijn) vandaar mijn vraag
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 01-10-08 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:12

jasmijn78 schreef:
Precies... Ik heb mijn ene paard in het jaar dat hij 3 werd 'ingereden' ... In dat gehele jaar heb ik er hooguit 8 keer op gezeten, niet langer dan een kwartier. Hij was braaf, deed stap, draf en galop, dus wat moet je dan nog meer. Van die 8 keer dat ik er in dat jaar opgezeten heb, heb ik hem 2 keer meegenomen naar de club, had hij dat ook weer eens gezien... Het jaar daarop heb ik hem in de L gestart, met 5 jaar in de M, en van het najaar ga ik hem Z starten. Pas het laatste jaar rij ik hem 'veel', dwz 4 hooguit 5 keer per week, zelden langer dan 3 kwartier, inclusief warming-up/cooling down...

Precies, zo kan dat makkelijk. Ik heb er één staan die is zadelmak gemaakt met 3.5 omdat het nog een puppie was met 3 jaar, heeft lekker nog een zomertje mogen overslaan. Zadelmak is hij weggezet tot 4 jaar. Is toen L gestart, ook 5 jaar in de M. Is nu 7 jaar Z2 met 60WP (laatste proef 4 WP in 1 proef Wow! ) en wordt over een week ZZ licht gestart. In het Z2 zijn we nog blijven hangen, omdat het allemaal té snel ging naar onze smaak. Het gemiddelde aantal starts is 1x per anderhalve maand (dus een keer of 8 a 9 per jaar) geweest en de training is tot een jaar geleden minimaal geweest.
Zo'n paard lijdt minder dan menig recreatiepaard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:26

Is altijd geweest maximaal 3 winstpunten per proef.

Sinds wanneer is dat veranderd dan?

Voegt even niets toe, aan de discussie. Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:27

xannemijn schreef:
Ik vind dat ernstig dat mensen hun paarden heel snel al in rijden. dat ze
als ze 5 zijn al L lopen. Wacht dan totdat ze op de goeie leeftijd zijn

5 jaar ál L? Wat is er nu zo belastend dat in de L gevraad wordt dat een 5-jarig paard niet aan kan? Pasje opzij, pasje weg, pasje terug en stilstaan... Lastig hoor Haha! . Het is maar net hoe je met je jonge paard omgaat en vooral hoe je de ruiter op het paard zit!

En goede correcte ruiter kan een paard correct aanrijden, maar daar gaat het IMO vaak mis Knipoog.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:28

Geen idee, maar 257 punten is toch echt 4 WP Knipoog

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:43

Je ziet het inderdaad steeds vaker, ik zag toevallig net ook nog foto's van een fries, die net drie was, en al 4 maanden onder het zadel ik ben er geen fan van hoor

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:33

Luanaa schreef:
Je ziet het inderdaad steeds vaker, ik zag toevallig net ook nog foto's van een fries, die net drie was, en al 4 maanden onder het zadel ik ben er geen fan van hoor

Analyseer jij ook het wel en wee van de paardensport a.d.h.v. Marktplaats? Koe

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:44

LDRD schreef:
jasmijn78 schreef:
Precies... Ik heb mijn ene paard in het jaar dat hij 3 werd 'ingereden' ... In dat gehele jaar heb ik er hooguit 8 keer op gezeten, niet langer dan een kwartier. Hij was braaf, deed stap, draf en galop, dus wat moet je dan nog meer. Van die 8 keer dat ik er in dat jaar opgezeten heb, heb ik hem 2 keer meegenomen naar de club, had hij dat ook weer eens gezien... Het jaar daarop heb ik hem in de L gestart, met 5 jaar in de M, en van het najaar ga ik hem Z starten. Pas het laatste jaar rij ik hem 'veel', dwz 4 hooguit 5 keer per week, zelden langer dan 3 kwartier, inclusief warming-up/cooling down...

Precies, zo kan dat makkelijk. Ik heb er één staan die is zadelmak gemaakt met 3.5 omdat het nog een puppie was met 3 jaar, heeft lekker nog een zomertje mogen overslaan. Zadelmak is hij weggezet tot 4 jaar. Is toen L gestart, ook 5 jaar in de M. Is nu 7 jaar Z2 met 60WP (laatste proef 4 WP in 1 proef Wow! ) en wordt over een week ZZ licht gestart. In het Z2 zijn we nog blijven hangen, omdat het allemaal té snel ging naar onze smaak. Het gemiddelde aantal starts is 1x per anderhalve maand (dus een keer of 8 a 9 per jaar) geweest en de training is tot een jaar geleden minimaal geweest.
Zo'n paard lijdt minder dan menig recreatiepaard.

Dabedoelik Lachen Lachen