LDRD schreef:Daar zit precies het punt denk ik. Een 3 jarige aanrijden kan prima zonder dat dat gevolgen heeft voor de ontwikkeling. Probleem is alleen dat veel hobbyruiters blij zijn dat ze eindelijk hun beessie kunnen rijden en ook gelijk van het ene op het andere moment fors aan de slag gaan. Die belasten een zo'n dier vaak veel meer dan een professionele ruiter.
Precies... Ik heb mijn ene paard in het jaar dat hij 3 werd 'ingereden' ... In dat gehele jaar heb ik er hooguit 8 keer op gezeten, niet langer dan een kwartier. Hij was braaf, deed stap, draf en galop, dus wat moet je dan nog meer. Van die 8 keer dat ik er in dat jaar opgezeten heb, heb ik hem 2 keer meegenomen naar de club, had hij dat ook weer eens gezien... Het jaar daarop heb ik hem in de L gestart, met 5 jaar in de M, en van het najaar ga ik hem Z starten. Pas het laatste jaar rij ik hem 'veel', dwz 4 hooguit 5 keer per week, zelden langer dan 3 kwartier, inclusief warming-up/cooling down... (ter info: ik doe niet aan grondwerk, dat vind ik zo'n onzin. Paard wordt gewoon in de dagelijkse omgang opgevoed: binnen/buiten zetten, hoefsmid, een keer in de week een borstel erover etc. En nog belangrijker: gewoon dagelijks in het land opgevoed door andere paarden. Gert van het Hof zei het laatst ook in een artikel: veel 'probleempaarden' die hij krijgt is veel te veel mee getrut. Gewoon dagelijks in handen is prima, maar al dat getrut is volgens hem echt de boosdoener. Paarden moeten door paarden worden opgevoed. Het minste problemen heeft hij met paarden die gewoon zo uit de opfok komen, en die dus heel minimaal in handen zijn geweest)
Nu ben ik ook gewoon 'hobbyruiter', maar ik heb ook nog een ander paard... Ik hoef niet op winstpuntenjacht, want ik mag alles direct Z starten. Ik denk dat mijn paarden minder belast worden dan bij een reguliere stuntel die week in week uit op concours moet om 1 wp te scoren, om na 3 jaar eens in de L te belanden om daar vervolgens 'levenslang' te blijven hangen.
Lindy1982 schreef:Je ziet het inderdaad steeds meer.. ook opmarktplaats 3 jarige die gewoon een B proef lopen..
Dus? Wat is dat toch met Marktplaats?
KiWiKo schreef:Wat is de b nou ??? overgangetje naar voren, overgangetje terug en een bochie
een beetje ruiter met een beetje paard heeft een paard klaar voor een B proef in een maand tijd........ hoeft diegene er maar een keer of 10 opgezeten te hebben

de B is niet zo heel lastig hoor

Als je nog nooit een officiele wedstrijd hebt gereden, of compleet talentloos bent is b een hele opgave
(voor de ruiter dan...
)
Lindy1982 schreef:Die van mij vind de galop nog steeds moeilijk hoor..
Als het voor een paard een onmogelijke opgave is om na enkele weken/maanden zadelmak gewoon over de hoefslag en een grote volte te galloperen, kun je je misschien beter afvragen of het zinvol is met dat paard aan dressuur te willen doen... Of jezelf afvragen of je het paard niet ernstig in de weg zit...
detour schreef:Is het niet zo dat overal wel mensen zijn die hun paarden te vroeg inrijden, belasten, etc? Hoe wil je zoiets kunnen onderzoeken?.
Mwah, ik denk dat het aantal stuntels dat met 2 jaar besluit op een paard gaat zitten vrij gering is... 3 jaar is een prima leeftijd om gedoseerd en met beleid te beginnen. Overbelasting is in de meeste gevallen gewoon het gevolg van ondeskundigheid, dan dat het moment/leeftijd van inrijden verkeerd gekozen is.
detour schreef:Ik heb er zelf geen probleem mee om een keer op een twee jarige een recht stukje te rijden, sterker nog, ze kunnen al wat wennen aan het idee van een ruitertje.
Ik zou daar wel een probleem mee hebben...