Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paardentango schreef:Een paard heeft een karakter, beschikt over temperament en er is onderscheid in de mate van slimheid.
Erg vernieuwend onderzoek.![]()
.
wat een zonde geld zeg
Hij, ik of jij?
kan toch onderzoeken op leuke manieren, beter dan dat? Andere manieren naar hoe zoiets zou kunnen werken. Wees creatief en heb in elk gevak gevoel
voor de indeling van die 'donkere kamertjes'?Tannetje schreef:Het probleem met wetenschap is dat het objectief moet zijn. Dat kan nuttig zijn maar daar kan het ook spaak lopen. Want emoties zijn niet objectief. Dus eerst filter je ze er uit en daarna ga je vaststellen dat ze niet bestaan.
Er zijn buitengewoon interessante boeken geschreven over emoties bij dieren door bijvoorbeeld Marc Bekoff. Erg lezenswaardig.
Paardentango schreef:Dat onderzoek is overigens afgerond hoor, en de resultaten zijn beschikbaar, heb het gezien. Het is dacht ik niet meer in boekvorm aan te kopen, ze is gepromoveerd.
KiWiKo schreef:wanneer leren mensen nou eens dat er geen enkel dier gelijk is, dat er altijd uitzonderingen zijn.
Paardentango schreef:&op welk karakter moet een stamboek als het KWPN op gaan selecteren? Is dat niet een vraag voor de fokkerij zelf?
Paardentango schreef:Als ik Anky herhaaldelijk door de bak geslingerd zie worden denk ik bij mezelf eigenlijk, herkenbaar gedrag van de KWPN-er. Erg vervelend, en levensgevaarlijk !
Paardentango schreef:Toch wil men hoge en 'bloederige' paarden.
Voor een groot deel wijt ik dat aan karakter. Vraag de DA maar eens naar zijn ervaringen
Paardentango schreef:Mmm.. tjah, misschien dat jij er gezellig alles mee kan doen wat je wil, maar ik zie op de pension en privé stallen toch hele andere scenario's.
Paardentango schreef:Ik denk aan de veiligheid van iedere ruiter, en die is niet altijd meer zo vanzelfsprekend als vroeguh...
Paardentango schreef:Ligt het aan d eruiter of aan het aard, geen interessante vraag als je iemand af moet laten voeren naar het Z'huis. De vraag had daarvoor gesteld moeten worden, is dit paard geschikt voor ?
Paardentango schreef:Dan kom ik toch heel snel op het gevoel, het 'paardengevoel' bij jou duidelijk helemaal in orde, maar waar komen al die problemen vandaan?

Dat is nou een van de mechanismen die het minst begrepen wordt en eigenlijk heel raar wordt uitgelegd. In mijn beleving dan. Het is denk ik één van de mechanismen van overleven, en zeker niet de voornaamste, zoals wel wordt aangenomen.
is van dit mag duidelijk zijn, daar zijn de boxen goed op gebouwd om 't beessie binnen te houden. Maar als ie er uit komt... wow... kettingen over de neus, soms twee man nodig voor het hete paard.
, liever tegen mij onaardig dan tegen je paard. Paardentango schreef:Er wordt in elk geval nagedacht, liever tegen mij onaardig dan tegen je paard.
Paardentango schreef:Maar dat paardrijden niet alleen een wetenschap is en heel veel met gevoel te maken heeft zijn we het over eens dus?
Waarom een topper als Lando het bij topruiter Albert Voorn wel doet, en bij een andere topruiter niet laat zich bijvoorbeeld niet wetenschappelijk verklaren.... Net zoals de wetenschap niet kan verklaren waarom de de ene mens nou perse op die andere mens verliefd wordt, en niet op 1 van die 10 anderen met een vergelijkbaar uiterlijk en eigenschappen 
Paardentango schreef:Wat leert de gemiddelde aanstormend ruiter op de rijschool 'geef hem een tik, schop 'm vooruit, slofje, spoortjes, laat hem weten wie de baas is (met 'gepast' geweld !)
Paardentango schreef:Dan later de keuze om zelf een paard aan te schaffen, blijkt dat er pas dat een heleboel 'niet is verteld' en men door schade en schande wijzer moet worden.
Intelligentie is ook: van je fouten leren. Het is pas dom als je er niets van leert.Paardentango schreef:Wie de lu.. is van dit mag duidelijk zijn, daar zijn de boxen goed op gebouwd om 't beessie binnen te houden. Maar als ie er uit komt... wow... kettingen over de neus, soms twee man nodig voor het hete paard.
Helaas kun je de dommere mens niet verbieden een paard te kopen. En als we toch privileges aan intelligentie gaan koppelen dan zou ik er in eerste instantie voor pleiten dat alleen intelligente mensen kinderen mogen krijgen
Paardentango schreef:Het aantal problemen en (onnodige) ongelukken stijgt, waar begin je ?
Kelly_ann schreef:Verliefdheid schijnt te maken te hebben met feromonen, getest met potjes zweet enzo
En dat ze na tig jaar nog steeds bij elkaar zijn... Komt echt meer bij kijken dan wat feromonen alleen 
Paardentango schreef:Paarden zijn extrovert, ze tonen altijd hun gevoel, gaan wij daar echt zo zorgvuldig mee om denken we? Hebben we oog voor het dier, het innerlijke dier? Snappen we hoe het werkt.
Citaat:Daarom heet het topic ook Wetenschap & gevoel, en, dus niet OF.
Paardentango schreef:@Jasmijn, deel je mening niet meer helemaal, er zijn denk ik net zoveel goede als slechte mensen, misschien zelfs meer goede dan jij en ik denken dat er zijn.
Sizzle schreef:Je moet wetenschap niet zien al een abstracte meting maar puur zien als observatie dat gebruikt kan worden om toekomstige situaties beter te begrijpen en te benaderen.
jasmijn78 schreef:Ik ben wel van mening dat 'gevoel' voor paardrijden is opgebouwd uit verschillende factoren (bijvoorbeeld een fijne motoriek, een bepaalde mate van evenwichtigheid, zelfreflectie en zelfverzekerdheid, een bepaalde intelligentie om gedrag van het paard en theorie over het paard op een juiste manier te kunnen interpreteren, en er op in te spelen, ervaring door de jaren heen etc.) Gevoel kun je imo deels ontwikkelen, maar deels ook niet.