Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lovely schreef:Vrij uit het Frans vertaald betekent travers dwars-over en renvers omkeren/omgekeerd.
Don_Marcello schreef:Maar wat zijn dan contra-versale bewegingen?

Lovely schreef:Vrij uit het Frans vertaald betekent travers dwars-over en renvers omkeren/omgekeerd.
.
Citaat:[Origin: 1250–1300; (v.) ME traversen < MF traverser to cross < LL trānsversāre, deriv. of L trānsversus (see trans-, versus); (n.) ME travers(e) < MF traverse (< L trānsversa something lying across, fem. of trānsversus) and travers (< L trānsversum passage across, neut. of trānsversus)]
Citaat:[Origin: 1400–50; late ME < L: towards, i.e., turned so as to face (something), opposite, over against, orig. ptp. of vertere to turn; see verse]
Goofy44 schreef:Ook hier met biomechanica een verschil: buiging opzij wordt laterale buiging genoemd. Een paard dat de hals
strekt en de achterbenen goed onderbrengt, heeft in de bovenlijn longitudinale buiging (in dit geval bolle zijde boven).
Bedenk dat een buiging in de wervelkolom van het paard een gecombineerde beweging is van: zijwaarts, longitudinaal en rotatie.
Citaat:Wat jij beschrijft met longitudinaal is volgens mij vertikaal.
Citaat:Dit staat los van buiging.
Citaat:Rotatie is het om de eigen as torrederen (wringen) van de wervelkom met elke pas. Aan de kant waar het binnen achterbeen naar voren beweegt zakt de heup (en dat voel je als ruiter in je zit) en swingt de ribbenkast van het paard naar buiten. Bij de volgende helft van de pas komt het buitenachterbeen naar voren en swingt te ribbenkast terug naar binnen. Het hoofd swingt daarbij niet mee dus deze beweging wordt in de ruggengraat gemaakt. Dit is wat wij (in de Academische rijkunst) "Schwung" noemen.
Goofy44 schreef:met de achterhand naar de binnenzijde van de rijbaanWat betreft het appuyement (beweging):
1/. een TRAVERS is een APPUYEMENT met de achterhand naar binnen.
Goofy44 schreef:met de achterhand naar de buitenzijde van de rijbaan2/. een RENVERS is een APPUYEMENT met de achterhand naar buiten.
Goofy44 schreef:Ik herzie mijn mening, bedankt voor de uitleg!Nee hoor, longitudinaal is van de staartwortel tot aan de nek, dus over de lengterichting van het paard van achteren naar voren. In die richting verplaatst zich ook de impuls van achteren naar voren.
De impuls komt uit beide achterbenen, via het bekken in het SI gewrichts samen en wordt vervolgens via de wervelkolom (lende, rug, hals) naar voren doorgegeven.
Longitudinaal heeft meerdere betekenissen.
Goofy44 schreef:iets over schwung, maar dat is nu weer weg??