Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ellen82 schreef:Ik ben het eens met Bets, maar wat is correct een volte lopen? Ik heb altijd geleerd dat je, even simpel gezegd, je paard buigt en stelt al naar gelang de volte.
Dus bij een kleinere volte meer buiging en stelling.
ellen82 schreef:Als je dan van boven af zou kijken is paard en volte dus hetzelfde. Nu hoor (en zie) ik tegenwoordig steeds meer dat het paard ten alle tijde recht moet gaan over de grond. Dus altijd het achterbeen op een rechte lijn achter het voorbeen. Volgens mij heb je dan altijd een paard wat uitzwaait...
Klinkt wel heel logisch wat je zegt
Vraag het me altijd af als ik weer een paard (vaak wel de betere) door de wending zie 'zwaaien' pol schreef:Is een paard dat in staat is om zowel linksom als rechtsom een correcte volte te lopen ook per definitie een rechtgericht paard op de rechte stukken? Dus een paard wat op beide kanten juiste buiging en stelling kan aannemen en de daarbij behorende beenzetting is ook recht te richten op de rechte stukken.
Wat vinden jullie??
Don_Marcello schreef:Rechtrichten is wat anders dan proberen rechtgericht te zijn.
Of mss toch wel: Een paard recht richten is in de praktijk voor mij zorgen dat hij recht in het lijf en recht over de benen gaat, maar een rechtgericht paard heb ik hierboven al omschreven. Maar wil je er uiteindelijk naartoe werken dat een paard in staat is ook recht te richten is op de rechte lijnen? Probeer je voor te stellen dat op een gegeven moment je een paard wat probeert te verzamelen en een paard plaatst zijn achterhand niet correct onder de massa. Hoe ga je hier mee om?Citaat:Rechtrichten betekent niet dat je paard precies recht moet zijn.

Don_Marcello schreef:Rechtrichten is wat anders dan proberen rechtgericht te zijn.
Citaat:Ook op een gebogen lijn, dus ook op een volte volgen de afdrukken van de achterbenen die van de voorbenen bij een rechtgericht paard.
Er is geen sprake van een rechte lijn op andere figuren dan een rechte lijn, het kriterium voor rechtgericht zijn, is: de afdrukken van de achterbenen volgen in het spoor van de voorbenen.
Ook op een gebogen lijn, dus ook op een volte volgen de afdrukken van de achterbenen die van de voorbenen bij een rechtgericht paard.
Er is geen sprake van een rechte lijn op andere figuren dan een rechte lijn, het kriterium voor rechtgericht zijn, is: de afdrukken van de achterbenen volgen in het spoor van de voorbenen.