Is een paard dat correct een volte loopt ook rechtgericht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol

Is een paard dat correct een volte loopt ook rechtgericht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:18

Is een paard dat in staat is om zowel linksom als rechtsom een correcte volte te lopen ook per definitie een rechtgericht paard op de rechte stukken? Dus een paard wat op beide kanten juiste buiging en stelling kan aannemen en de daarbij behorende beenzetting is ook recht te richten op de rechte stukken.
Wat vinden jullie??

Orchidee21

Re: Is een paard dat correct een volte loopt ook rechtgericht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:22

nee, het levende bewijs heb ik op stal. Mijn paard loopt perfecte voltes maar op de rechte lijn zet zij haar achterhand altijd naar binnen.
Ze is nogal kort gebouwd en probeert op deze manier te voorkomen dat haar achterbenen haar voorbenen raken. Het is wel recht te richten met heel veel moeite maar van haar zelf uit is zij dus niet recht gericht.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:33

Over het algemeen zijn paarden die op volte goed rechtgericht zijn en met juiste beenzetting en lengtebuiging ook rechtgericht op lange zijdes, maar ik denk dat er toch wel uitzonderingen op de regels zijn (die zijn er bijna altijd wel)

@ Susy_Q elk paard is van nature niet rechtgericht en heeft een natuurlijke buiging.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:39

Ik ben het eens met Bets, maar wat is correct een volte lopen? Ik heb altijd geleerd dat je, even simpel gezegd, je paard buigt en stelt al naar gelang de volte. Dus bij een kleinere volte meer buiging en stelling. Als je dan van boven af zou kijken is paard en volte dus hetzelfde. Nu hoor (en zie) ik tegenwoordig steeds meer dat het paard ten alle tijde recht moet gaan over de grond. Dus altijd het achterbeen op een rechte lijn achter het voorbeen. Volgens mij heb je dan altijd een paard wat uitzwaait...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:52

ellen82 schreef:
Ik ben het eens met Bets, maar wat is correct een volte lopen? Ik heb altijd geleerd dat je, even simpel gezegd, je paard buigt en stelt al naar gelang de volte.
Dus bij een kleinere volte meer buiging en stelling.

Daar ben ik het mee eens.

ellen82 schreef:
Als je dan van boven af zou kijken is paard en volte dus hetzelfde. Nu hoor (en zie) ik tegenwoordig steeds meer dat het paard ten alle tijde recht moet gaan over de grond. Dus altijd het achterbeen op een rechte lijn achter het voorbeen. Volgens mij heb je dan altijd een paard wat uitzwaait...

Ik heb geleerd dat in draf heb binnenachterbeen naar zwaartepunt moet komen in buiging met juiste lengtebuiging. In galop moeten de buitenbenen op voltelijn lopen.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:02

Ik ben niet zo heel theoretisch onderlegd Bloos Klinkt wel heel logisch wat je zegt Lachen Vraag het me altijd af als ik weer een paard (vaak wel de betere) door de wending zie 'zwaaien'

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:43

pol schreef:
Is een paard dat in staat is om zowel linksom als rechtsom een correcte volte te lopen ook per definitie een rechtgericht paard op de rechte stukken? Dus een paard wat op beide kanten juiste buiging en stelling kan aannemen en de daarbij behorende beenzetting is ook recht te richten op de rechte stukken.
Wat vinden jullie??

ik denk van wel. Maar er zijn maar weinig paarden die een echt correcte volte lopen, met behoud van alle basisvoorwaarden, en op beide kanten gelijk.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:48

Wat lielle zegt, ik denk dat je weinig paarden tegenkomt die zowel links als rechtsom gelijk lopen maargoed,

theoretisch gezien: hoeft het niet persé, maar het is waarschijnlijk wel veel makkelijker om een paard recht te richten dat een goede buiging aan beide kanten laat zien. Het paard is dan elastisch en (neem ik aan) op een goede teugel en houding te rijden.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:57

Een antwoord vanuit de "Academische rijkunst":
Met rechtrichten is het doel je paard links en rechts even soepel te maken. Rechtrichten betekent niet dat je paard precies recht moet zijn. Zowel rechtuit als op de voltes moet je dus travers en schouderbinnenwaarts en renvers allemaal even makkelijk kunnen uitvoeren. Zie ook http://www.paardenbegrijpen.nl

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:06

voor mij betekent recht gericht dat je paard beide kanten op even eenvoudig zijn oefeningen uitvoert, zonder verlies van basisvoorwaarden. Een paard in een correcte travers is dus rechtgericht, net zo goed als een correct gaand paard op de volte.

Niet alleen in de Academische rijkunst dus.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:12

Rechtrichten is wat anders dan proberen rechtgericht te zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:25

Don_Marcello schreef:

die nuance zal mij wel te subtiel zijn, ik zie hem niet echt Haha! Of mss toch wel: Een paard recht richten is in de praktijk voor mij zorgen dat hij recht in het lijf en recht over de benen gaat, maar een rechtgericht paard heb ik hierboven al omschreven.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 20:12

@suzy_Q jouw paard loopt goede voltes maar hoe richt je je paard dan recht? Als ik je goed begrijp is mede door haar korte bouw haar voorhand niet snel genoeg ten opzichte van haar achterhand.? Plaatst ze haar achterhand altijd naar binnen op zowel de linker als de rechterhand? Hoe ga je hiermee om?
@Don_Marcello
Citaat:
Rechtrichten betekent niet dat je paard precies recht moet zijn.
Maar wil je er uiteindelijk naartoe werken dat een paard in staat is ook recht te richten is op de rechte lijnen? Probeer je voor te stellen dat op een gegeven moment je een paard wat probeert te verzamelen en een paard plaatst zijn achterhand niet correct onder de massa. Hoe ga je hier mee om?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:16

Ik sluit me volledig aan bij de posts van Bets. Lachen

Don_Marcello schreef:

Naar mijn idee streef je tijdens het rechtrichten het rechtgericht zijn na? Ik zie even niet wat je bedoeld anders/ Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:22

Heel simpel gezegd.... je paard kan nooit recht zijn als hij gebogen is..... en dat is hij op de volte.
Rij eens een lijn van A naar C en voel dan eens hoe het paard zijn beenzetting is. Loopt hij dan goed op 4 benen en 2 teugels en kan je zonder veel ( lees geen) ingrijpen de lijn rijden, dan is je paard "recht"
Moet er wel bij zeggen dat je in elk geval goed bezig bent als je hem zowel links als rechts mooi op de volte hebt! Dan ben je hem n.l aan beide kanten aan het "oprekken" om hem recht te maken.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:29

Rechtrichten is een activiteit. Je bent dan actief bezig links en rechts te ontwikkelen. In de buiging verkort je de binnenzijde die daarmee sterker wordt en meer gaat dragen en verleng je de buitenzijde die daardoor ontspant. Zowel de linker als de rechterkant moet kunnen dragen (binnenkant zijn) als kunnen ontspannen (buitenkant zijn). Dit werk/deze training houdt niet op. Dressuur rijden is je paard steeds verder ontwikkelen.

Ernaar streven rechtgericht te zijn zou betekenen dat je klaar bent als je paard eenmaal "recht" is. Wat zou je dan daarna gaan doen?

Als wij constateren dat een paard linksom te weinig tot dragen komt zullen we in de training wat meer linksom werken om het linker achterbeen meer onder de massa te krijgen. Ontspant hij links moeilijker zullen we juist rechtsom proberen de buitenkant te ontspannen en te stretchen. De enige consequentie die we eraan verbinden als een paard links en rechts niet even makkelijk gaat, is bepalen op welke kant we de nadruk moeten leggen in de training. Is links en echts gelijk trainen we dus links en rechts even veel.

Dus geen hoera we zijn rechtgericht en dus klaar met rechtrichten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:29

Een paard die goed loopt op een volte "spoort" (achterbenen lopen hetzelfde spoor als de voorbenen) en heeft genoeg buiging in zijn lichaam. Sommige paarden vinden het alsnog moeilijk om recht te blijven op een rechte lijn, helemaal zonder de afscheiding van bijv. de bak. Ook sommige ruiters vinden het moeilijk om recht te blijven gaan zonder een duidelijk punt voor ogen. Dit veroorzaakt het "zwalken".

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:47

Op enkele uitzonderingen na: een paard dat linksom en rechtsom de voltes perfect uitvoert, is rechtgericht.

Een rechtgericht paard betekent niet dat het paard anatomisch recht is, rechtgericht zijn betekent dat zowel op de rechte als gebogen lijnen de achterbenen in het spoor van de voorbenen volgen. Met rechtrichten ben je altijd bezig omdat je een rechtgericht paard zo weer kwijt bent....

Als je een paard leert linksom en rechtsom perfecte voltes te rijden, dan is het paard rechtgericht.
De methode van de bewegende of steeds verplaatsende voltes is een van de beste manieren om dit te ondersteunen. Dit betekent concreet dat als je voelt dat je paard niet rechtgericht is, dat je op elk willekeurig punt in de rijbaan voltes kan inzetten, zowel linksom als rechtsom.

Het paard moet recht gaan, dat is wat anders als anatomisch recht gaan.....

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 05:53

@Goofy: voor mij even om te controleren, is het paard dan op een gebogen lijn gelijkmatig naar die lijn gebogen of blijft het dan toch recht over de grond? Zoals ik je nu begrijp is het paard dan gebogen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:47

Ja, een correct gaand paard is gebogen conform de lijn van de wending.

@goofy, zo heb ik het idd ook altijd geleerd.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:09

Ook op een gebogen lijn, dus ook op een volte volgen de afdrukken van de achterbenen die van de voorbenen bij een rechtgericht paard.

Er is geen sprake van een rechte lijn op andere figuren dan een rechte lijn, het kriterium voor rechtgericht zijn, is: de afdrukken van de achterbenen volgen in het spoor van de voorbenen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 08-09-08 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:40

Alleen gaat in zijgangen niet op. Hoewel een paard dat scheef loopt wel rechtgericht kan zijn (in bv schouderbinnenwaarts), en een rechtgaand paard toch scheef kan zijn.

Als iker zo over denk, zit het criterium meer in de balans. Een paard dat op beide kanten met een perfecte verticale balans zijgangen, wendingen en rechte lijnen kan lopen is rechtgericht.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:03

Een paard dat een beweging uitvoert waarbij de achterhand niet het voetspoor van de voorhand volgt, gaat in die beweging niet rechtgericht. Echter het paard moet wel rechtgericht gaan in de bewegingen waarbij de achterhand de voorhand volgt. Als een paard dat niet kan, zullen zijgangen niet correct worden uitgevoerd.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:49

Citaat:
Ook op een gebogen lijn, dus ook op een volte volgen de afdrukken van de achterbenen die van de voorbenen bij een rechtgericht paard.

Er is geen sprake van een rechte lijn op andere figuren dan een rechte lijn, het kriterium voor rechtgericht zijn, is: de afdrukken van de achterbenen volgen in het spoor van de voorbenen.

Wanneer een paard op een volte de juiste lengtebuiging heeft zal het binnenachterbeen dragen. Het paard plaats zijn binnenachterbeen onder de massa. Alleen de buitenbenen voor en achter sporen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:53

ja, maar het wordt wel in het spoor van het binnenvoorbeen gezet. Anders zouden nl de beide achterbeen dichter naast elkaar gezet worden.

Volgens mij worden nu rechtgericht (als in een paard dat beide kanten op even sterk en soepel is), recht (in het lijf) en sporend impliciet door elkaar heen gebruikt en ontstaat daar een hoop verwarring.

My 2 cents:
Een goed rechtgericht paard spoort correct in alle wendingen en rechte lijnen en is in staat om naar beide kanten oefeningen met hetzelfde gemak uit te voeren.