"Momentopnames"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

"Momentopnames"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:11

Het valt mij steeds vaker op dat mensen die kritiek krijgen op hun manier van rijden, verwijzen naar de term 'momentopnames'.
Ik vind dit niet correct. In mijn ogen kun je naar aanleiding van een foto inderdaad geen goede kritiek geven, maar aangezien in dit soort topics vaak meerdere foto's geplaatst worden, is de term 'momentopname' niet meer van toepassing. Het zijn immers meerdere foto's, en het zou erg toevallig zijn als al deze foto's op precies het verkeerde moment genomen zouden zijn.
Ik vind het erg zwak als iemand geen kritiek kan verdragen en op deze manier in een goed blaadje te komen.

Wat jullie?

Jukurensha

Re: "Momentopnames"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:13

Ben ik het mee eens, als er iets positiefs wordt gezegd, zijn het ineens geen momentopnames Clown

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:17

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:19

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:19

Jukurensha schreef:
Ben ik het mee eens, als er iets positiefs wordt gezegd, zijn het ineens geen momentopnames Clown

Ja Ja Ja Ja Ja

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:20

Jukurensha schreef:
TornadoLover schreef:
http://nl.netlog.com/_SETEFURII/photo/p ... ESC&page=3
Wordt ook gesproken van een moment opname
Dusja, als het bij Anky mag, mag het toch bij iedereen! (niet dus)

Huilen van het lachen

Het is toch waar, Tong uitsteken
en ik ben het zo beu, en vind het voor al die paarden erg sneu!
(en dat rijmt)
Ach, Rollkur, je wilt het of niet hé..
en inderdaad, het is een zwak excuus

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:22

ieder moment is belangrijk Haha!

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:23

Naja, denk niet dat de TS op Rollkur doelt... Maar goed, ook momentopnames dus Haha!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:25

Tsja, dit is een lastige, in de galop bijvoorbeeld beweeg je mee met je paard, er kan dus opeens een foto bijzitten waarop je voorover lijkt te zitten. Maar idd als dit op meerdere foto's het geval is is dit geen momentopname.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:28

Ja maar mensen zeggen het overal bij.
En als het dan zo'n momentopname is waarbij je in galop zit,
haal die er dan gewoon tussen uit Verward

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:29

Je kan een momentopname ook anders zien: een paard loop normaal heel goed en gaat vervolgens een keer behoorlijk klieren of gedraagt zich ineens veel beter dan normaal. Zo kan je het rijden van een proef bij een wedstrijd ook zien als een moment opname. Ik zie een moment opname gewoon als 'hoe het paard zich op dat moment gedraagt'. Maar ik denk dat als het paard zich bij het maken van foto's zich misdraagt in vergelijking met normaal je geen foto's moet plaatsen als je geen kritiek/tips wil hebben.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:30

Jezzi schreef:
Tsja, dit is een lastige, in de galop bijvoorbeeld beweeg je mee met je paard, er kan dus opeens een foto bijzitten waarop je voorover lijkt te zitten. Maar idd als dit op meerdere foto's het geval is is dit geen momentopname.

Voila Lachen
sommige foto's laten zien dat je telkens met je hakken (en soms sporen Hamer ) in de buik zit
dat is dan geen momentopname & onverantwoord om dan met sporen te rijden

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:31

Stybba schreef:
Je kan een momentopname ook anders zien: een paard loop normaal heel goed en gaat vervolgens een keer behoorlijk klieren of gedraagt zich ineens veel beter dan normaal. Zo kan je het rijden van een proef bij een wedstrijd ook zien als een moment opname. Ik zie een moment opname gewoon als 'hoe het paard zich op dat moment gedraagt'. Maar ik denk dat als het paard zich bij het maken van foto's zich misdraagt in vergelijking met normaal je geen foto's moet plaatsen als je geen kritiek/tips wil hebben.

Juist, of je zet er even bij dat je paard zich die dag minder goed gedroeg dan normaal gesproken, en dat daardoor (bijvoorbeeld) je houding slechter -of iig anders- is dan normaal.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:40

trickrider89 schreef:
ieder moment is belangrijk Haha!

Mee eens! Tuurlijk hoeft een paard niet een heel uur zonder fouten, miscommunicaties, storinkjes etc te lopen, maar het gaat erom dat je steeds een beetje verder komt. Dan is idd ieder moment belangrijk, om steeds die kleine dingetjes die nogn iet helemaal lekker gaan, eruit te filteren. Als de foto genomen is op een bepaald moment, betekent het automatisch dat er (op wat voor moment dan ook) tóch dingen niet helemaal goed gaan.

Je plaatst je foto's op HAW om tips te krijgen, dus je wílt blijkbaar verder, dus dan moet je ook beseffen dat deze momentopnames met 'foutjes' er idealiter niet in horen en dat je daar dus automatisch commentaar op krijgt. Daar plaatst je toch ook foto's voor?!

HAW wordt tegenwoordig meer gebruikt om bepaalde manier van rijden goed te praten heb ik het idee, en dat er weinig meer van de kennis van anderen gebruik gemaakt wordt helaas....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:54

Wat ik zelf wel vindt is dat de foto's wel een momentopname zijn van het geheel, dus hoe je rijdt. Ik neem dit topic als voorbeelt: [HAW] [AC] Acapulco@work Rechtrichten

Dit is een momentopname van de manier waarop zij traint. Bij Academische en Klassieke rijkunst denken jullie meteen aan die verzameling etc. etc. maar dit is het begin, imo dus een momentopname van het geheel.

(ik ben slecht in uitleggen hopelijk snappen jullie wat ik bedoel).

Daarnaast geven stilstaande plaatjes geen goed beeld, eigenlijks kan je beter beoordelen van een film of wanneer je er zelf bijbent.

Citaat:
Maar idd als dit op meerdere foto's het geval is is dit geen momentopname

Dat is wel zo, maar je kan echter bv met die sporen in de buik ook gaan afvragen of het dat uurtje voor extra nodig was.

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:32

Het is toch vaak zo dat het vaker goed gaat dan fout, dus dan noem je de fouten vaak momentopnames, ik vind daar niks mis mee

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:36

momentopname op de foto of niet.. Zo zit je dus dan wel op je paard..Anders krijg je het niet op de foto.. Of het nu is dat je op het verkeerde been lichtrijd of zn hersens in slaat..De meeste schepen het af op moment opnamen om hun fouten niet onder ogen durven te zien..Tuurlijk kan je paard eens lastig zijn e.d. maar plaats die foto's dan gewoon niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:23

Een paard maakt 60-80 passen per minuut, dan is precies een
volledige bewegingscyclus in 0,75-1,00 sec.
Als je gemiddeld goed zou rijden over een langere periode, dan
zou je gemiddeld veel goede afbeeldingen moeten zien.
Als je veel slechte moment opnames ziet, kan je ervan uitgaan
dat er gemiddeld slecht wordt gereden.
De meeste foto's worden op een willekeurig moment genomen,
er zijn maak weinig mensen die in staat zijn om bewust het verkeerde
moment te kiezen.... Lachen

De snelheid waarmee een foto genomen wordt ligt tussen 0,01 (1/100) -0,001 )(1/1000)
sec, maw deze tijd heeft nauwelijks invloed op het verkeerde moment.

Binnen rondweg een seconde of minder zou dan alles van goed naar een slecht moment
kunnen gaan en dat zou dan gemiddeld zeer vaak moeten gebeuren.....
Dat dit een enkele keer kan gebeuren is logisch, maar dan zouden er gemiddeld ook meer
foto's moeten zijn van goede momenten.....

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:23

Als je geen kritiek kan verdragen, moet je je foto's maar niet vertonen. Oke, het zijn wel moment opnames tenzij er dus meerdere foto's worden geplaatst. Maar als er iets verkeerds op staat.. Tja idd dan zit je dus zo op je paard.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:31

Joto schreef:
momentopname op de foto of niet.. Zo zit je dus dan wel op je paard..Anders krijg je het niet op de foto.. Of het nu is dat je op het verkeerde been lichtrijd of zn hersens in slaat..De meeste schepen het af op moment opnamen om hun fouten niet onder ogen durven te zien..Tuurlijk kan je paard eens lastig zijn e.d. maar plaats die foto's dan gewoon niet.

Mee eens!
Je zit op dat moment dus zo op je paard, of je het nou wil of niet!
Vaak wordt het inderdaad afgescheept door te zeggen dat het een momentopname is..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:36

Het vervelenste van mensen die roepen dat het een 'slechte' momentopname is is dat je in een gemiddeld topic toch de beste foto's van de dag zet.
Wanneer er dan commentaar wordt gegeven en het dan wordt afgedaan asl momentopname, wil ik het het rijden niet zien..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:54

Een foto is toch uberhaupt een moment opname? Het is namelijk een opname van 1 bepaald moment. Ik vind het jammer als mensen dit soort termen gebruiken om met kritiek om te gaan. Blijkbaar kunnen ze het dan niet aan om te horen of lezen wat een ander ervan vindt. Ik heb dan vaak al geen zin meer om verder te kijken en te lezen, laat staan om een reactie te plaatsen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:46

Je plaatst die foto's toch om te laten zien wat goed gaat, maar ook om te laten zien wat MIS gaat, zodat je tips kunt krijgen om je rijden te verbeteren. Dat was toch hoe HAW werkte? Nors opkijken

In dat geval moet je boven een foto waar het even mis gaat uitleggen wat er fout gaat, waarom dat is, wat je er aan probeert te doen, en vragen of er nog iemand tips heeft.

Kijk natuurlijk zijn de foto's waarop het allemaal perfect gaat leuk om te showen, maar dan moet je bij ITP zijn. Een paar foto's tussendoor kan natuurlijk wel, zodat je kunt laten zien dat er ook dingen goed gaan.

Het lijkt mij dus zaak om blij te zijn met al die "slechte" foto's, want dan heb je een hoop dingen waar je tips voor kunt krijgen!
Dus, zorg dat je instelling positief is, vraag om tips, erken je fouten, gooi je trots even overboord.

Alleen foto's die regelrechte dierenmishandeling tonen kun je beter voor jezelf houden, tenzij je op een rel uit bent. Dan kun je het probleem beter even in worden uit leggen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:56

Ach, ik heb een foto waarop ik met een merrie poseer naast twee anderen (zonder cap, het was even poseren en mét zie je door scherpe slagschaduw in dit felle licht de ogen niet, en het ging om de mensen) en ze net een vlieg van haar borst verjaagd en dus letterlijk met de kin tegen de borst staat. Ze heeft een pelham in met dubbele teugels. Zou ik die plaatsen, dan is dat vragen om gezeur (cap, pelham en kin tegen de borst). Zien ze andere fotos van hetzelfde paard waarbij ik wel een cap draag en de teugels losjes hangen, of in elk geval het hoofd niet achter de loodijn komt en de mond niet open- gebruik geen neusriem, krijgt men een heel ander idee. Ik zou nooit de eerste foto op fora zetten om te laten bekritiseren.
Maar foto´s waarbij IK fouten maak, zal ik niet goedpraten met een smoes als moment opname(wat ook een foute uitdrukking is-is hier ook al uitgelegd, elke foto is een moment opname).
Als de fouten op een groot deel van de foto´s naar voren komen, mag je aannemen dat het ruiterfouten zijn die voor verbetering vatbaar zijn en dan zou je idd juist blij moeten zijn dat andere je kunnen helpen met verbeteren daarvan.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:13

Tsja ik snap het ook niet echt wat men ermee wilt bereiken. Uiteindelijk zijn het opnames van op het moment dat jij toch daadwerkelijk zo slecht zit... Als je er begint over na te denken wordt het onlogischer en onlogischer. Clown