Wanneer een paard iets aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaaikeMo

Wanneer een paard iets aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 15:56

Had vanmiddag een discussie met iemand bij ons op stal..
Zij vond dat je een paard pas bijv contra moest leren als je L2+10 bent..
en dat je niet teveel moet leren aan een paard.. als ie toch nog niet naar een klasse kan..

Terwijl ik vind, dat je het best gewoon spelenderwijs wat kan leren, ookal rij je B, kan je toch wel beginnen aan oefeningen die in de hogere klasses voorkomen. want stel je bent L2+10, dan komt er zoveel druk op te liggen, want dan moet ie het ineens gaan kunnen, want je wil toch ooit over gaan..

Wat vinden jullie ervan? en wanneer leren jullie een paard dan iets aan??

Groetjes, Maaike

piewie

Re: Wanneer een paard iets aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:02

Ik speel altijd met mijn paard en zo leer ik haar de dingen aan. Ook al is het maar voor de fun.
Ik vind het best kunnen als het paard er maar plezier in heeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:03

Je hoort juist ook vaak dat je thuis eigenlijk al een klasse verder moet trainen als dat je mag starten, juist om het op wedstrijd makkelijker te hebben Lachen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:11

Als ik een paard iets wil leren,
doe ik het vaak op speelse wijze.
Maar ik vind dat je pas iets moet gaan oefenen als je ook daadwerkelijk in de klasse zit waarbij de oefening in de proef gevraagd wordt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:12

Wat ze makkelijk op pikken laat ik ze doen. Heb een pony die nog moeite heeft met galoperen, maar die kan ik al wel netjes een pasje opzij zetten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:15

Ciaraaa, daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens Lachen. Dan zou je dus pas beginnen met wijken te oefenen als je al L1 mag starten, achterwaarts als je L2 mag starten enzovoorts.

Het lijkt me veel makkelijker als je dat soort dingetjes al eens meepakt, dan is het een stuk gemakkelijker om ze later ook in een proefje te laten zien.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:28

Als je paard zo lekker loopt, dat hij al bijna iets aangeeft en je ben zelf lekker ontspannen, kan je best andere dingen vragen, al ben je nog niet op dat nivo, word hij sterker en handiger van, als hij scheef loopt waarom dan geen schouder binnen waarts rijden, waardoor je hem voorwaarts blijf rijden en je het gratis, bijna van zelf krijgt, gaat hij misschien denken ja dat was de bedoeling niet, waardoor je hem eigenlijk recht gericht rijd.
Een lekker galopje waarom geen halve grote volte in contra galop, ga zo maar door met verzinnen van leuke dingen. Cool

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:44

Af en toe eens wat proberen en kijken wat het paard zelf aanbied. Toch zul je je tot de wat lastigere zijgangen moeten wenden voor het rechtrichten: schoudervoor, travers etc. Daar begin ik dus al snel mee (aan de hand).
Een oefeningen zoals de contra is een oefening voor de balans en die zal ik dus pas gaan proberen als m'n paard goed in evenwicht loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:49

Ik heb ook geleerd in training een klasse verder te zijn.
Een paard wat makkelijk galoppeert neem je vaak sneller nog een oefening van een klasse hoger mee.
Maar wat denk ik vaak het gevaar is, oefeningen die gedaan worden zonder dat de voorliggende basis goed is.
Een eenvoudige galop wissel als een paard nog helemaal niet op de achterhand galoppeert bijvoorbeeld.
Of juist een vliegende en dan een paard in 2 stukken.
Dat voorkom je toch wel meer als je niet te ver vooruit gaat lopen, of pas echt als het paard er aan toe is...en dat laatste is soms wel eens te moeilijk inschatten bij sommige ruiters Lachen

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:14

Kvind niet dat je dingen pas oefent als je op dat niveau wedstrijd rijdt ,
Word anders fijn als je nooit wedstrijd rijdt , mag je paard ook nooit achteruitgaan en wijken ..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:18

Dennis schreef:
Wat ze makkelijk op pikken laat ik ze doen. Heb een pony die nog moeite heeft met galoperen, maar die kan ik al wel netjes een pasje opzij zetten

Zoeen heb ik er momenteel nu ook.
Net als wat jij aangeeft; de galop is nog niet geheel bevestigd zonder ondersteunend stemgebruik, maar de andere gangen wel. Om afwisseling te houden in zijn werk, zonder hem de ruimte te geven om het saaie, bekende werk eindeloos te herhalen, zodat ie gaat lopen klooien (3-jarige hengst, mag geen praatjes krijgen).
Dat is óók die nog moeilijke galop oefenen, maar ook al wat wijken (van binnenhoefslag naar hoefslag toe, hoewel inmiddels volte openen ook al lukt), of mbv. stem (dit commando kent hij al met poetsen en "achteruit inparkeren" in het stalpad) èn nieuw toegevoegde hulpen, een enkel pasje achteruit. Hij is slim zat om dit op te pakken, sterker worden en balans vinden in de galop duurt gewoon wat langer. Prima, maar op ander gebied gaan we vast door. Dit overigens zonder stappen over te slaan (bijv. willen strekken, terwijl hij net een beetje snapt dat je in draf ook langzaam en wat sneller kunt gaan...) Zie het als bezigheidstherapie en conditieopbouw, die straks bij gaan dragen aan het beter vol kunnen houden van oefeningen die wat meer kracht kosten.
Ik ga met deze geen wedstrijden rijden, dus niveau doet er niet toe. Ik pak nieuwe dingen op, welke een logisch gevolg zijn van hetgeen hij nu beheerst.
In een opbouw naar wedstrijdniveau, ben ik ook altijd voorstander van het 1klasse vooruit lopen op het niveau waarop je nu het paard uitbrengt.

Bij overijverige of heel slimme paardjes idd. wel waken voor overvragen. Aanleren; prima dus, maar niet forceren.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:52

Ik vind het zo jammer dat er vaak alleen maar in klasseringen gedacht wordt dat even vergeten wordt dat er soort van een systeem achter zit voor het opleiden van je paard. Wedstrijden zijn in principe niet meer dan een controle van hoe je paard er qua opleiding voor staat.

Om bij het voorbeeld te blijven: je kunt wel L2+10 zijn, maar als je paard nog niet echt fijn in balans kan galopperen heeft het weinig zin om er contragalop uit te gaan persen omdat je het op concours nu eenmaal moet doen. Op dezelfde manier is het zinloos om aan een appuyement te beginnen als je B-rijd, omdat je dan een aantal zaken in je basisafrichting nog voor elkaar moet zien te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:55

Idd Ja
Dat bedoelde ik ook met
Maar wat denk ik vaak het gevaar is, oefeningen die gedaan worden zonder dat de voorliggende basis goed is.

De proeven zijn idd volgens een logica opgebouwd.
Zodat je niet een contra gaat doen als de rest nog niet goed is.
Maar vaak klinkt het zo stoer om te roepen ik kan een travers, of ik kan een wissel...als je B (of lager) bent.
Maar als je dan gaat kijken hoe het uitgevoerd is, is het zo stoer niet meer om te zien...

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:42

Ik denk dat het per paard verschilt.. De ene fries rij ik juist los door te beginnen met schouder voor, keertwendingen ed. terwijl je bij die ander juist overgangen moet rijden van stap naar galop en terug..

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:31

Dat is zo ja.
Ik denk dat je je paard best spelenderwijs nieuwe dingen kunt leren uit hogere klassen, alleen veel oefeningen uit hogere klassen vergen veel meer kracht uit de achterhand. Veel paarden uit de B zijn daar dus nog niet op getraind. Dan kan je het nog niet van je paard vragen vind ik. Dus maar net waar je paard klaar voor is.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:45

Ik denk als je paard er klaar voor is en als 'goede' ruiter moet je dat wel een beetje kunnen aanvoelen. Overigens vind ik L2+10 belachelijk. Stel nou dat ik een heel goed paard heb die echt super kan lopen en die ik thuis wel op 'wedstrijdniveau' train maar ik rijd geen wedstrijden omdat ik dat niet kan betalen of wegens andere omstandigheden, zou dat dan moeten betekenen dat ik mijn paard geen contragalop aan mag leren? Ik vind van niet....

Ik heb nu een goede pony, maar wie weet komen de wedstrijden er nooit van dat wil niet zeggen dat ik hem niet op niveau wil rijden. Spelenderwijs aanleren vind ik persoonlijk de beste manier. Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:11

Equimotion schreef:
Ik vind het zo jammer dat er vaak alleen maar in klasseringen gedacht wordt dat even vergeten wordt dat er soort van een systeem achter zit voor het opleiden van je paard. Wedstrijden zijn in principe niet meer dan een controle van hoe je paard er qua opleiding voor staat.

Om bij het voorbeeld te blijven: je kunt wel L2+10 zijn, maar als je paard nog niet echt fijn in balans kan galopperen heeft het weinig zin om er contragalop uit te gaan persen omdat je het op concours nu eenmaal moet doen. Op dezelfde manier is het zinloos om aan een appuyement te beginnen als je B-rijd, omdat je dan een aantal zaken in je basisafrichting nog voor elkaar moet zien te krijgen.

Als een wedstrijd een controle is voor het geleerde, nou dan mogen ze de controleurs ook wel controleren Knipoog

Appuyement is juist denk ik wel een hele zinvolle oefening zeker voor een b paard, juist de basis zijn de zijgangen om het paard juist en goed te kunnen leren dragen, hoort bij het stukje rechtrichten.
Eigenlijk zouden ze in een b proef al een stukje schouderbinnen en traver moeten kunnen laten zien.

Galopwissel zou ik idd nog even mee wachten tot het paard echt goed rechtgericht is en dat duurt meestal jaren en de meeste van de wedstrijd ruiters hebben geen rechtgericht paard, daar zouden eigenlijk de controleurs strenger op moeten worden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:52

appuyement in de B?
Dat gaat echt niet zonder sleur werk...
Als je nu wijken zegt, zeg ik oke Ja
Maar dat is gewoon ook de volgende klasse oefenen Lachen

Nee de eerste basis is fatsoenlijk op 2 teugels voorwaarts...daarom pas in de M die schouder voor en travers.
Eerst een paard dat voorwaarts denkt...ga je te vroeg beginnen met die buigingen gaat het bij teveel mensen met ombuigen met de hand en de takt en alle voorwaartse gaat verloren.
Dat hij leert luisteren naar 1 zijdige kuitdruk voor het Rechtrichten..ja, daarvoor ook een pasje wijken
Maar laat ze eerst maar leren lekker naar voren te gaan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:46

@runningkawa , Maar hoe richt jij dan recht??
Daar horen de zijgangen bij toch en dat is toch de basis, zeker voor een jong paard wat moet leren te dragen , maar ook zeer beslist voor een ouder paard zijn deze oefeningen noodzakelijk.
Ik begin juist met de zijgangen aan te leren om een goed dragend achterbeen te krijgen, traver,schouderbinnen, renvers, ze worden vaak als kunstjes gezien , maar het is de basis van de africhting en is juist belangrijk om je paard soepel te krijgen en houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:34

hoe ik recht richt?
Niet door een appuyement Lachen
Dat is een Z oefening...die zit daar niet voor niets pas, idem met travers, die zit niet in de M omdat je hem nodig hebt voor recht richten Lachen

Pasje schouder voor (geen schouder binnenwaarts) kun je er idd voor gebruiken.
En je wijken zodat je paard leert wat eenzijdige kuithulpen zijn.
En op de buitenteugel rijden...wat zoveel mensen niet doen.

Maar die M en Z dingen...dan hoort je basis en dus het rechtrichten al redelijk goed te zijn.
Dus niet aan beginnen als je B nog niet klaar is.
Gegarandeerd dat de takt en het voorwaartse verloren gaat.
En het paard zeker niet gaat dragen omdat hij daar nog niet sterk genoeg voor is.
En 9 van de 10 ruiters dat met plukken voor elkaar wil gaan krijgen, simpelweg omdat het paard het lichamelijk nog niet kan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:47

Een appuyement is een verzamelende oefening, niet het opzij drukken met de kop er voor gesleurd zoals ik op diverse filmpjes van "academische rijkunst" hier voorbij zie komen.

Ik rijd niet 1 "oefening" zoals die in het boekje omschreven wordt om mijn paarden recht te richten en los te maken. Maak wel veel gebruik van eenzijdige kuithulpen en zorg dat ik controle over voor en achterhand krijg. Kom maar een keer een lesje halen, ik kan je een uur lang bezig houden (tot je zowat van vermoeide ellende van je paard valt) zonder dat je ook maar 1 daadwerkelijke oefening gereden hebt. En ik durf te wedden dat je paard er een klap beter van gaat lopen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:51

Dus jij ziet Appuyement en travers als kunstjes die je pas kan doen in het Z ?
Het zijn toch juist oefeningen die je doet om je paard meer dragend te krijgen en sterker te maken om het ruitergewicht verantwoord te kunnen dragen, eigenlijk hoor je dat al voor mekaar te hebben eer je erop gaat.
Het voorwaartse komt van achteruit toch en dan moet je toch juist kunnen dragen en sterk zijn in de achterhand??
Dus ik denk dat je eerst beter kan gaan rechtrichten , dan komt het voorwaartse ook vanzelf , daarom zijn er denk ik veel paardjes die met de kop in de lucht lopen en rugproblemen hebben , omdat vaak het rechtrichten word vergeten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:54

Nee, en degene wie je die onzin heeft aangeleerd zou zichzelf eens goed achter de oren moeten krabben!

Een appuyement is een oefening die vereist dat een paard kán dragen. Je paard moet al een redelijke mate van verzameling aankunnen om een appuyement correct (en daardoor zonder overbelasting voor het paard!!) uit te voeren. Die mate van dragen en verzameling krijg je niet voor elkaar door maar domweg slecht uitgevoerde appuyementen te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:55

je maakt het juist een kunste als je er in de B mee begint.
Omdat het paard dan nooit het gevraagde kan uitvoeren.
Want je je moet je paard sterker maken.
Overgangen van achteruit bijv.

Met voorwaarts bedoel ik voorwaarts denken, goed aan het been zijn. Dan kun je pas overgangen van achteruit rijden, daarmee maak je een paard sterk.

Rechtrichten doe je niet met een appu of travers. het zijn idd verzameling oefeningen... geen rechtricht oefeningen...en verzamelen kan pas als de motor goed werkt...en ga je daarvoor een appu gebruiken sla je da basis over...dus maak je er juist een kunstje van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:56

Equimotion schreef:
Nee, en degene wie je die onzin heeft aangeleerd zou zichzelf eens goed achter de oren moeten krabben!

Een appuyement is een oefening die vereist dat een paard kán dragen. Je paard moet al een redelijke mate van verzameling aankunnen om een appuyement correct (en daardoor zonder overbelasting voor het paard!!) uit te voeren. Die mate van dragen en verzameling krijg je niet voor elkaar door maar domweg slecht uitgevoerde appuyementen te rijden.

totaal mee eens Ja

en idd...diegene die je dat geleerd heeft... Verward