"Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

"Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:43

Vorige week kwam op stal deze stelling op tafel: een goede ruiter kan op elk paard rijden (uitgezonderd natuurlijk paarden waar die ruiter te zwaar voor is, paarden die door omstandigheden niet meer bereden kunnen worden, enz Knipoog ) Wat vindt bokt van deze uitspraak? Ik ben het er tot op zekere hoogte wel mee eens, een paard is een paard. Een goede ruiter moet op de reacties van het paard kunnen inspelen, kunnen inschatten wat voor training het paard nodig heeft enz. Tegelijkertijd bedacht ik me dat ik dan dus geen goed ruiter zou zijn: er zijn paarden waar ik niet op klim. Gewoon omdat ik dat niet wil.

Zitaswoon

Re: "Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:49

Met die korte stelling ben ik het niet eens.

Alles hangt af van wat voor ruiter je bent, en wat het karakter van het paard is. Mijn lesgeefster rijdt met haar paarden de pannen van het dak, maar met de mijne is het ruzie vanaf minuut 1. Mijn paard is absoluut niet gediend met zenuwpezen, dan wordt die dat zelf ook.

Een rustige recreatieruiter zal er dus meer van gedaan krijgen dan een zenuwachtige GPruiter. Die GP ruiter zal natuurlijk ook wel kunnen rijden, de hulpen zijn immers correct enzo, maar het zal veel meer moeite kosten, en minder makkelijk gaan.

Dit merk ik trouwens ook bij andere mensen en paarden, om goed te rijden moet het gewoon 'klikken'...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:49

Nou door je uitzonderingen heb je eigenlijk de hele stelling al onderuit gehaald.

Daarbij een goede ruiter hoeft niet op elk paard te kunnen rijden. Als je een nette zit hebt, gevoel voor je paard en een paard netjes aan de hulpen kan laten zijn betekent dat niet dat je dat met elk paard kan, omdat elk paard weer zijn eigen gebruiksaanwijzing en karakter heeft. Maar dat betekend zeker niet dat je dan geen goede ruiter bent.

Het blijft namelijk altijd een wisselwerking tussen paard en ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:50

Elk paard vind ik wat veel.
Maar ja wel bijna elk paard Ja
En kan dan idd heel snel inspelen op dat paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:52

Thats_Me schreef:
Als je een nette zit hebt, gevoel voor je paard en een paard netjes aan de hulpen kan laten zijn betekent dat niet dat je dat met elk paard kan, omdat elk paard weer zijn eigen gebruiksaanwijzing en karakter heeft.

De stelling is dan ook dat een goede ruiter daarop kan inspelen Knipoog Daarnaast lijken de uitzonderingen me nogal logisch, ik ga niet op een A-pony of een hoefbevangen paard van 30 met Cushing's en een slechte rug zitten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-08-08 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:53

Ik vind een goede ruiter iemand die zich aan kan passen aan het paard. En lekker aan het lopen krijgt. Daar heb ik echt bewondering voor. Of het nu eentje is die wat flegmatieker is of juist een sensibel paard.
Dat iemand voorkeuren heeft lijkt me logisch en normaal.
(anky zoekt haar paarden uit op haar methode en rijdt alleeen maar hele sensibele paarden. Ik kan niet zeggen dat zij niet goed kan rijden).

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:54

Ik ben het er niet mee is. Je kan nog zo'n goede ruiter zijn, maar als het niet klikt... Vergeet het maar

_PatriciaH

Ben ik ook niet mee eens, iedereen heeft een andere "rijstijl" en daar is niet ieder paard zomaar van gediend. Natuurlijk als je goed kan rijden en alle "knopjes" weet te vinden zouden veel paarden naar je luisteren....

Anoniem

Dat je bijv niet op zieke paarden gaat zitten lijkt me logisch Lachen
ik denk dat de uitzonderingen meer moet zien in als, niet elke ruiter past op elk karakter.
Maar een goede ruiter kan wel met veel karakters over weg... maar alle is onmogelijk imo
Maar dat herkent die ruiter dan wel al op de grond voordat hij opstapt Lachen

Maar een ruiter hoeft geen klik te hebben om toch fijn rond te kunnen sturen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:01

runningkawa schreef:
Maar een ruiter hoeft geen klik te hebben om toch fijn rond te kunnen sturen.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:02

Tja bedenk me net dat je de stelling eigenlijk ook wel om kan draaien.

Een slechte ruiter kan op elk paard rijden. Het kán.

Dus tja eigenlijk kan iedereen op elk paard wel rijden maar of het verstandig is en of je echt serieus bezig bent is dan natuurlijk een tweede maar het kán wel Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:03

Inderdaad...een goede ruiter kan binnen een aantal minuten voelen waar, en hoe, het paard ergens op reageerd.
Nu klim ik ook lang niet meer op elk paard, maar dat is meer omdat ik bang ben om iets te breken.Steigeren en bokken b.v waag ik me niet meer aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:07

Thats_Me schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Een slechte ruiter zal een erg gevoelig paard misschien niet goed kunnen rijden omdat hij te grove hulpen geeft, of door een jong of angstig paard worden afgebokt omdat hij niet begrijpt waarom het paard ergens bang voor is. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar het "slechte" in zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:08

Ik denk het niet.
Ik denk dat een goede ruiter wel veel paarden kan verbeteren, omdat hij door zijn ruitergevoel snel de problemen aanvoelt en op kan lossen. Maar ik geloof ook in matchende en botsende karakters en ik geloof ook dat er voor elke ruiter, zelfs de beste ter wereld, paarden rondlopen die hem een maatje te groot zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:11

Hangt ook van je eigen karakter af. Ken veel goede ruiters die met elk paard zouden kunnen weg sturen maar die dan weer bang aangelegd zijn. Dat maakt hen geen minder goede ruiter. Knipoog

Ik ben niet zo'n goede ruiter maar ik kruip ook op vrijwel alles. En ik moet soms wel een paar keer rijden. Maar over het algemeen heb ik tot nog toe met alles al kunnen rondsturen Clown Dat wil niet zeggen dat ik ze ook allemaal even graag reed. De ene had ik op tien minuten voor elkaar. De andere had ik na een uur wel al wat mee bereikt maar nog niet voor elkaar zoals ik het wil. Clown Dus ben het wel met je eens dat een goede ruiter op alles moet kúnnen rondsturen. Maar niet dat als je dat door bv angst niet doet, je dan automatisch geen goede ruiter meer bent.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:12

Nou, rijden an sich moet nog wel lukken, maar wat versta je dan onder rijden? Dat de ruiter het paard ook echt goed aan het lopen krijgt? Want dan wordt het een ander verhaal. Ik denk dat het karakter dan ook een grote rol gaat spelen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:13

hestejente schreef:
Thats_Me schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Een slechte ruiter zal een erg gevoelig paard misschien niet goed kunnen rijden omdat hij te grove hulpen geeft, of door een jong of angstig paard worden afgebokt omdat hij niet begrijpt waarom het paard ergens bang voor is. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar het "slechte" in zit.

Maar je kán er wel op rijden. Al is het maar aan dat iemand anders het paard vast hebt en een paar rondjes gaat stappen. Dan ben je ook al aan het rijden namelijk Knipoog

maar of het verstandig is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:14

Rijden als fijn aan het lopen krijgen, dat lukt een goede ruiter wel op veel paarden hoor Ja

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:14

Je hebt natuurlijk altijd te maken met de 'klik' factor maar in grote lijnen ben ik het wel met de stelling eens. Lachen
Een goede ruiter moet op de meeste paarden toch wel op B-niveau de bak door komen denk ik zo. Vork

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:15

runningkawa schreef:
Rijden als fijn aan het lopen krijgen, dat lukt een goede ruiter wel op veel paarden hoor Ja

Maar niet op elk paard, dus dan ben ik het nog niet eens met de stelling Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:15

Thats_Me schreef:
Maar je kán er wel op rijden. Al is het maar aan dat iemand anders het paard vast hebt en een paar rondjes gaat stappen. Dan ben je ook al aan het rijden namelijk Knipoog

Niet mee eens. Rijden is niet aan de hand stappen. Mijn vriend kan mijn merrie, waar menig ruiter al voor gepast heeft, dan nl ook rijden. En die had tot een paar maanden geleden nog nooit een paard van dichtbij gezien. Knipoog

Pion het moet niet klikken als je gewoon moet rondsturen op hem. Wel als je echt iets wil bereiken met hem wb wedstrijd oid. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:16

Maartje_M schreef:
runningkawa schreef:

Maar niet op elk paard, dus dan ben ik het nog niet eens met de stelling Knipoog

elk kan nooit, maar wel heel erg veel.

dus ja ik ben het wel eens met de stelling, uitzondering bevestigd namelijk altijd de regel Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:24

pharagirlke schreef:
Thats_Me schreef:

Niet mee eens. Rijden is niet aan de hand stappen. Mijn vriend kan mijn merrie, waar menig ruiter al voor gepast heeft, dan nl ook rijden. En die had tot een paar maanden geleden nog nooit een paard van dichtbij gezien. Knipoog

Pion het moet niet klikken als je gewoon moet rondsturen op hem. Wel als je echt iets wil bereiken met hem wb wedstrijd oid. Lachen

Tja je kan pony rijden op de kermis of met koninginnedag op de markt. Ben je toch echt aan het rijden al loopt er altijd wel iemand naast. Dus het is maar net wat je verstaat onder rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:25

dat is geen rijden maar hobbelen Haha!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:26

ik zie de meeste "goede"ruiters ook niet zomaar op n mustang rijden hoor hahahaha