handleiding bijvoegen bij hulpteugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

handleiding bijvoegen bij hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:06

Hoi allemaal,

Zo vaak zie je dat hulpteugels verkeerd worden gebruikt. Mensen die compleet op slofteugels rijden of een martingaal, (moet het ringetje nou voor of achter dat stopje op je teugel?).

Hieruit komt voor dat mensen op eigen houtje de hulpteugels gaan uit proberen en bevestigen. In gidsen (o.a Divoza) staan er bij de hulpteugels een stukje tekst wat het doet voor jouw paard. Echter niet hoe het bevestigt moet worden EN hoe het gebruikt moet worden. Iedereen weet dat als hulpteugels verkeerd worden gebruikt, je meer schade toebrengt dan zonder.

Het lijkt mij een goed plan als er vanaf de fabriek uit een handleiding wordt bijgevoegd hoe een hulpteugel gebruikt moet worden, hoe in te stellen en te gebruiken.

Wat vinden jullie?

moonfish13

Re: handleiding bijvoegen bij hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:10

ik vind dat als je een handleiding nodig hebt hoe je een hulpteugel moet gebruiken je er niet eens aan moet beginnen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:12

Daar ben ik het natuurlijk ook mee eens!
Maar je hebt toch die mensen die het willen proberen of via via gehoord heeft : 'Mijn paard loopt zo goed op een slof'.
Vaak worden deze dan alsnog verkeerd gebruikt.

: Trouwens, je hebt die mensen die het in een boekje met plaatje zien staan. Kijken hoe het bevestigd moet worden en het dan op hun paard proberen. Kans dat dit dus niet goed zit. Ook de inwerking veranderd hiervan dan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:17

volgens mij kan elke sufferd wel een slof bevestigen.
maar of ze zoiets dan op de juiste manier kunnen gebruiken is nummer 2, dat leer je naar mijn mening niet van een handleiding maar van een instructeur.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:20

Bij mij op stal had ik het erover. De meningen over een slof bevestigen verschilt nog erg.
De één vind tussen de benen en de ander onder de zweet bladen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:08

Bij een pessoa zit vaak wel een handleiding.

Ik vind het een goed plan, zal vast niet alle schade voorkomen maar misschien wel een deel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:10

als je niet weet hoe het moet...blijf er dan dan af
Misschien kan dat wel op de verpakking staan...waar de kennis ophoud beginnen de hulpmiddelen...

Maar dat is te confronterend voor vele...want ze zijn zoooo goed... Verdrietig
Ligt toch aan die pokke knol

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:48

Hoe moet je dan leren hoe het moet als je ze niet 'mag' gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:02

gewoon niet en gewoon leren paardrijden..problemen zijn rijtechnisch en met slof stop je ze weg maar los je ze niet op
wat dacht je daar van?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:12

Romeo2007 schreef:
Bij mij op stal had ik het erover. De meningen over een slof bevestigen verschilt nog erg.

Dat klopt ook hoor, beide bevestigingen zijn mogelijk Ja

Zag idd ook iemand op de springles met de martingaalringen tussen bit en vlinders. Dus toch maar even gemeld dat dat niet zo hoort. Ze vond het al zo`n gedoe om teugels met vlinders iedere keer door de ringetjes te prutsen Clown

Ook de pessoa teugel is voor sommigen erg ingewikkeld, clubgenootje longeert met dat ding zo strak dat het paard echt geen kant op kan, en het dan ook nog raar vinden dat ie zo niet wil galopperen...

Mensen gebruiken toch hulpteugels, maar laat ze de boel dan iig goed bevestigen.
Ik ben het dus helemaal eens met de stelling OK dan!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:20

Romeo2007 schreef:

Dat zijn ook 2 verschillende manieren. Een slof kan op meerdere manieren bevestigd worden, dat ligt aan je doel. Dus er is niet een goede en een foute. Wel is er natuurlijk goed of fout gebruik van de slof, maar niet van de wijze van bevestigen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:22

Saskiaatje schreef:
Hoe moet je dan leren hoe het moet als je ze niet 'mag' gebruiken?

Als al dan van je instructeur, maar beter nog, net wat RK zegt, niet leren. Gewoon leren hoe je het rijtechnisch op moet lossen, zonder hulpmiddelen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:29

ik vind dat er ook 1 moet komen

de opmerking van als iemand er 1 nodig heeft moet die geen hulptuegel gebruiken onzin.

Diegene die er goed mee om gaan hebben het ook moet leren. Dus het komt er neer dat mensen die zoiets nooit gebruikt heb, het niet mogen gebruiken omdat het verkeerd kan gaan

dat klopt maar diegene die er wel goed mee om gaan hebben het ook ooit moeten leren

wel ben k van mening een handleiding is leuk, Maar dan alsnog de hulpteugel samen onder begeleiding gebruiken tot je er genoeg van af weet om het zonder begeleiding te gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:32

er zijn maar héél weinig mensen die het goed gebruiken met rijden.
Laat die paar mensen het maar aan een ander leren als het zo perse meot.

maar te vaak is het gewoon op te lossen met gewoon rijden..maar dat koste te veel tijd en moeite en je mag niet hardop zeggen regen zo'n persoon dat ze gewoon nog niet goed genoeg rijden en moeten oefenen...worden ze boos...ze zijn al zo goed. Ach gut
Als men dat inzicht heeft van zichzelf..weet je van te voren dat de hulpteugel ook verkeerd wordt gebruikt..ze missen namelijk inzicht

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:08

Ene kant ja, andere kant nee. Mensen kunnen de slof toch nog gebruiken zoals ze zelf willen... Je kan dan beter les nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:29

Van mij hoeft er geen gebruiksaanwijzing bij, dat zou drempelverlagend kunnen werken en dat lijkt me nou net niet de bedoeling. Van mij zou er juist een waarschuwing aan mogen dat aangeraden wordt om de hulpteugel onder deskundige begeleiding te leren gebruiken...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:39

runningkawa schreef:
gewoon niet en gewoon leren paardrijden..problemen zijn rijtechnisch en met slof stop je ze weg maar los je ze niet op
wat dacht je daar van?

Nou ja, ik longeer mijn paard met een hulpmiddel, namelijk een pessoa. Dat heb ik toch ook moeten leren, mag dat dan ook niet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:10

Saskiaatje schreef:
runningkawa schreef:
wat dacht je daar van?

Nou ja, ik longeer mijn paard met een hulpmiddel, namelijk een pessoa. Dat heb ik toch ook moeten leren, mag dat dan ook niet?

Heb je er les in gehad of heb je zelf maar wat geprobeerd? Als je er (goed) les in hebt gehad, kan het z'n nut hebben, maar in heel veel gevallen kan het ook uitstekend zonder pessoa.
Ik zie maar heel beperkt nut van een handleiding: degenen die het om de verkeerde redenen aanschaffen lezen de handleiding toch niet en degenen die het onder leiding van een instructeur doen, gaan er vanuit dat de instructeur het wel weet...... Moet je maar hopen dat je een goede instructeur hebt, maar als ze een slof aanbevelen, kun je je twijfels hebben. Het is uiterst zeldzaam dat die echt een toegevoegde waarde heeft.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:13

moonfish13 schreef:
ik vind dat als je een handleiding nodig hebt hoe je een hulpteugel moet gebruiken je er niet eens aan moet beginnen.

Halleluja Afgod

Ik ben trouwens voor hulpteugels als het dus echt op een goede manier kan bijdragen aan het fijner laten lopen van je paard. Helaas word het inderdaad zo vaak misbruikt, dan vind ik dat je het gewoon niet MAG gebruiken. Op concours mag je vanaf de Z springen met een slof losrijden of zware bitten gebruiken. Dat zouden ze in de winkel moeten naslaan, wat voor niveau je bent ofzo...

Edit: niet wedstrijd niveau, maar rij niveau. hoe weet ik ook nog niet Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:16

Waratje schreef:
Heb je er les in gehad of heb je zelf maar wat geprobeerd? Als je er (goed) les in hebt gehad, kan het z'n nut hebben, maar in heel veel gevallen kan het ook uitstekend zonder pessoa.
Ik zie maar heel beperkt nut van een handleiding: degenen die het om de verkeerde redenen aanschaffen lezen de handleiding toch niet en degenen die het onder leiding van een instructeur doen, gaan er vanuit dat de instructeur het wel weet...... Moet je maar hopen dat je een goede instructeur hebt, maar als ze een slof aanbevelen, kun je je twijfels hebben. Het is uiterst zeldzaam dat die echt een toegevoegde waarde heeft.

juist, zo zie ik het om me heen dus ook.

Instructeurs die vanzelf aan gaan komen met een slof of scherper bit...zijn een slechte instructeur, die komen gewoon kunde te kort. Weten geen oplossing meer op rt gebied.
Het is zo zelden, of eigenlijk nooit nodig om voor een rt probleem een slof te gebruiken.

Met longeren kan het handig zijn, maar ook niet als men op eigen houtje aan rommelt, ook niet met een gebruiksaanwijzing erbij. Ook dan hoor je het te leren van een kundig persoon.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:12

runningkawa schreef:
als je niet weet hoe het moet...blijf er dan dan af
Misschien kan dat wel op de verpakking staan...waar de kennis ophoud beginnen de hulpmiddelen...

Maar dat is te confronterend voor vele...want ze zijn zoooo goed... Verdrietig
Ligt toch aan die pokke knol

ja hier zat ik ook al aan te denken.
Alleen dan misschien iets minder confronterend in de trant van: pas op... bij verkeerd gebruik kan 't ernstige schade toebrengen.
(alhoewel de mensen die toch echt een hulpteugel (kunnen en) willen gebruiken het dan toch wel doen).

Palino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:17

Sonja schreef:
Van mij hoeft er geen gebruiksaanwijzing bij, dat zou drempelverlagend kunnen werken en dat lijkt me nou net niet de bedoeling. Van mij zou er juist een waarschuwing aan mogen dat aangeraden wordt om de hulpteugel onder deskundige begeleiding te leren gebruiken...

Ik ben het eens met Sonja. Een waarschuwing lijkt me een goed idee. Maar dan nog blijft het lastig, want ook lang niet elke instructeur is deskundig genoeg om met (bepaalde) hulpteugels om te gaan. Dus wanneer kun je dan spreken van deskundige begeleiding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:49

Tja maar zo kun je bezig blijven. Datzelfde geldt voor rijden. Ik zie ook genoeg van die dames in rijbakken staan te kwaken waarvan ik me afvraag waar ze het in hemelsnaam over hebben, want over fatsoenlijk rijden gaat 't volgens mij vaak niet Haha!
En de instructeur waar jij heel tevreden over bent, mag van mij misschien wel niet eens het halstertouw van mijn paard vasthouden Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:47

Charlenexx schreef:
moonfish13 schreef:

Halleluja Afgod

Ik ben trouwens voor hulpteugels als het dus echt op een goede manier kan bijdragen aan het fijner laten lopen van je paard. Helaas word het inderdaad zo vaak misbruikt, dan vind ik dat je het gewoon niet MAG gebruiken. Op concours mag je vanaf de Z springen met een slof losrijden of zware bitten gebruiken. Dat zouden ze in de winkel moeten naslaan, wat voor niveau je bent ofzo...

Edit: niet wedstrijd niveau, maar rij niveau. hoe weet ik ook nog niet Knipoog Clown

ik ben ook niet anti hulpteugel hoor, ik doe het niet zomaar maar met goed gebruik vind ik het echt geen probleem ook een slof niet.
het is niet voor niks een ''hulp''teugel alleen nogal jammer dat het vaak niet goed gebruikt word.
maar ga niet knoeien als je niet weet hoe iets werkt..

weet iemand trouwens of je een pessoa moet instellen op de stelling van de kant die je opgaat?
dat heb ik niet op internet kunnen vinden, puur interesse geen plannen voor gebruik.

sonja, dat bedoel ik ook alleen ik wist even niet hoe ik dat moest gaan brengen... Clown
inderdaad het maakt de stap om een hulpteugel te pakken makkelijker met gebruiksaanwijzing.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 00:51

Ik moet zeggen dat ik het hele gebruik van hulpteugels niet begrijp. Als mijn paard (of dat van een ander als ik erop rij) moeilijk doet zoek ik een manier om dat rijtechnisch op te lossen, met instructie erbij. Heb nog nooit een paard meegemaakt waarbij dat niet lukte.

Vind het al irritant genoeg dat ze op de manege waar ik les heb allemaal met een thiedemann lopen, heb dat ding toch nooit nodig en als paardje dan een keer met zijn hoofd omhoog/ omlaag knalt doe IK iets fout en moet IK dat leren oplossen, niet de thiedemann lijkt mij...

Al kan ik me bij sommige manegepaarden nog iets voorstellen van hulpteugelgebruik, daar rijden immers zoveel verschillende mensen op. Maar bij eigen/ bijrijdpaarden kan ik me er echt niets bij voorstellen. Zal wel aan mij liggen. Ken trouwens ook niemand die met hulpteugels rijdt (behalve op de manege dan). Ook de "lastige" knollen die telkens met hun neus in de lucht lopen worden gewoon rustig getraind om omlaag te komen. Mischien scheelt het dat bij ons op stal voornamelijk recreatiepaarden staan om lekker mee door de polder te "hobbelen".