jou dagelijks uurtje rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

astridozzy

jou dagelijks uurtje rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 11:25

hoi hoi!

ik ben benieuwd hoe jullie uurtje rijden dr uit ziet....

wat train je allemaal en hoe bouw je dit op? doe je alle oefeningen altijd in evenwicht, dus zowel rechts als links...
waar begin je mee? en waar eindig je mee? heb je voor jezelf een plan, wat je wilt bereiken?

kortom ben gewoon benieuwd hoe jullie rijden....en dan specifiek wanneer je geen les hebt...

Anoniem

Re: jou dagelijks uurtje rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:01

Ligt er maar net aan wat ik die dag ga doen. Het begint er bij mij al mee dat mijn uurtje doorgaans geen uurtje is Haha! Het enige wat standaard is, is goed in- en uitstappen. Verder varieert het nogal. Ik heb dagen dat ik bijna alleen maar stap, maar er zijn ook dagen dat ik vooral aan de galop en conditie werk.
Een 'dressuurmatige' trainingsdag doe ik idd zoals jij dat noemt 'in evenwicht' maar wel aangepast aan welke kant iets meer aandacht behoeft. Een paard is niet aan beide kanten even sterk en soepel, dus zul je ook nooit je oefeningen precies 50/50 links/rechts kunnen rijden. Bovendien is een oefening een oefening en dat betekent dat ik 'm met een doel uitvoer, dus het kan zijn dat ik halverwege afbreek en opnieuw begin, of juist halverwege stop omdát het zo fijn gaat Knipoog

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:44

Ik stap eerst in aan de lange teugel een paar rondjes Lachen
Dan pak ik haar op en ga wat rondjes zo stappen.
Dan ga ik draven en doe gewoon wat voltes,soms achterwaarts leren en wijken,van hand veranderen en alles op de andere hand doen, middendraf. Na 10 minuten ga ik galoperen en doe wat voltes. Verder hobbel ik gewoon wat door de bak. Het komt trouwens ook niet vaak voor dat ik in de bak rijd Nagelbijten / Gniffelen
Meestal na 15/20 minuten stap ik uit aan de lange teugel door het bos of langs de weg.
Ik heb nooit een plan met rijden ik zie wel hoe het loopt Tong uitsteken

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:47

Ik heb vooraf nooit geen plan en een uur wordt het allang niet meer.
Momenteel gebeurd het losrijden aan een volledig lange teugel in zowel stap, draf en galop. Kan 5 minuten zijn kan ook 15 minuten duren. Als hij eenmaal is uitgebriest kan hij pas zijn lijf goed gebruiken (rugklantje).
Dan pak ik hem op meestal op horizontaal niveau, omdat hij makkelijk op de voorhand kukelt.
Afhankelijk van het gevoel pas ik de oefeningen in. Is hij wat vlak dan werken we aan de reactiesnelheid. Is hij stijf werken we aan een stukje losheid. Is hij heel fijn pakken we wat complexere oefeningen bij elkaar.
Het totaal duurt vaak niet langer dan 30 minuten.
Het enige wat ik met hem echt aanhoudt is stoppen als hij nog op en top fit is. De rand dat hij verzuurt is heel snel bereikt en hij herstelt moeizaam.
Ik doe niks symetrisch of met een vaste volgorde op het loswerken aan een lange teugel na. Ik wil niet doordrammen op een oefening om het goed te krijgen. Blijkbaar is er dan een gegronde reden waarom het niet lukt. Elke kleine pas vooruit is een reden om de oefening te onderbreken voor iets makkelijks.
Houdt het makkelijk, plezierig en luister heel goed naar wat je paard je te vertellen heeft en dat begint al zodra je op stal komt Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:49

Veel voltes aan de lange teugel. Daarna veel slangenvoltes en elke keer op x een overgang naar de halt rijden. Daarna wat stelling links en rechts vragen en daarna draaf ik aan met een lange teugel. Me die lange teugel rijd ik dan veel overgangen naar de stap. Daarna neem ik wat meer contact en rijd draf-halt draf-overgangen en neem het achterwaarts wat mee. Natuurlijk rijd ik veel figuren ondertussen. Dan pas ga ik galopperen.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:54

ik stap ong. 5 minuten in aan de lange teugel dan pak ik hem op en ga nog even stappen.. daarna ga ik draven en lekker los en over de rug rijden, na ongeveer 10 minuten ga ik galoperen, ook nog los en over de rug, dan ga ik even stappen aan de lange teugel en dan pak ik hem op en rijd me oefeningen door, zowel op de linker hand als rechter hand. (schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren) dan meestal nog wat galop oefeningen en dan draaf ik aan de lange teugel uit, daarna ga ik uitstappen.. meestal rijd ik rond de 3 kwartier met in en uit stappen. soms rijd ik een dag gewoon lekker over de rug en ben ik na kwartier 20 minuten klaar, me oefeningen rijd ik ook niet elke dag dus het is per dag best wel verschillend.
voordat ik ga rijden heb ik nooit echt een plan hoe ik het doe, meestal doe ik het ongeveer zo, het is niet zo dat ik precies na 10 minuten dit doe en na 5 minuten dat.. het is echt allemaal heel verschillend

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:33

hey, ik heb een echt 'trainingsprogramma'. door de verschillende paarden die ik rij te kunnen blijven combineren met mijn job en huishouden heb ik een vast schema.
Met elk paard heb ik een keer per week les. dus zowel de dag als ervoor als erna wordt dat paard dan getraind. tijdens mijn doordeweekse training werk ik steeds systematisch. dus 10 minuten stap oefeningen als opwarming. hierbij test is al reactie, rechtgericht zijn en 'de vorm van de dag'. daarna drafwerk met galop. om vervolgens te rijden naar een punt waar we op aan het werken zijn (vb vor pirouettes veel kwart wendingen en reactie/ snelheid verbeteren) om uiteindelijk te eindigen bij het afdraven en uitstappen. uiteraard zoals eerder aangegeven kijk ik naar de vorm van de dag, net als wij hebben ze wel eens een dag dat het wat minder gaat. en werk dan vnl gewoon op basis, dus los en lekker door het lijf. daar moeten ze bij mij altijd aan voldoen, vooralleer ik verder rijd. uiteindelijk moet het plezant blijven en een gevecht aan gaan hiervoor maak veel meer kapot. bovendien duren niet al mijn trainingen een uur. soms is dit na drie kwartier al genoeg soms iets langer.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:21

Ik stap meestal eerst een paar rondjes los aan beide kanten. Vervolgens veel voltes, figuren, overgangen, tempowisselingen zowel in stap als draf. Meestal aan beide kanten, maar niet zo dat ik alles wat ik op de ene hand uitvoer op de andere hand ook uitvoer. Daar tussendoor stap ik meestal nog eventjes. Vervolgens galop rustig en beheerst, ook wat voltes, tempowisselingen. Daarna nog wat draafwerk en vervolgens in draf de halslatenstrekken nog aantal minuten en vervolgens in stap rond de 5 á 10 minuten uitstappen. Zo ziet m'n echte dressuurtraining er vaak uit. Maar soms is het ook heel anders. Ik rijd ook nooit precies een uur, hangt er vanaf of mijn paard lekker loopt en alles braaf doet of dat het iets minder gaat en ik iets langer oefen. Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:28

Met mijn jonge paard stap ik eerst lekker laag rond met vooral heel veel lengte in zijn lijf, vervolgens ga ik draven en doe ik wat stuuroefeningen, dan pak ik de galop mee, daarna draaf ik nog wat en dan lekker uitstappen!! We zien vaak wel wat de dag brengt Tong uitsteken

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:10

Eerst stap ik aan een lang teugeltje, allebei de kanten en wat figuren. Daarna ga ik draven ook nog aan een lang teugeltje en veel figuren en wat overgangen stap-draf draf-stap.. Dan ga ik stappen en pak de teugels wat meer op, dan allebei de kanten galloperen en dat is dus nog aan een wat 'langer' teugeltje. Daarna pak ik 'm echt op en ga écht aan het werk.. Wat ik dan doe verschilt per keer, ligt eraan of ie er makkelijk door wil komen, heel voorwaarts is of juiist niet enz. Dan op het laatste even draven aan een lange teugel (soms ook een galopje aan een lange teugel, neusje mooi naar beneden, ) en dan lekker uitstappen.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:50

Ik heb net een nieuw paardje wat ik nu rij,
Deze ga ik eerste lekker lang stappen, op de binnen hoefslag eerst recht stellen, eigenlijk rij ik alleen maar op de binnen hoefslag zodat het paard geen steun heeft aan de bakrand.
Als hij dan lekker recht loopt ga ik eerst zorgen dat hij actief van achter loopt. Even aan draven en weer terug naar de stap, dit herhaal ik een aantal keer tot hij echt actief weg draaft. Dan beginnen met de overgangen langer draven, halt houden van halt naar galop van galop naar halt. (natuurlijk tussen door wat hand gewisselt) Vervolgends gooi ik er nog wat oefeningen in, travers, schouder binnen waarts en wijken enz. Het ligt er heel erg aan hoe het paard zich voelt heeft hij weinig zin, dan rij ik meestal minder lang en dan is me doel voor die dag minder hoog dan wanneer hij meer zin heeft.
Mijn uiteindelijke doel met rijden.. tjonge dat weet ik niet hoor, dit paard is Z dressuur en ik ga wedstrijden met hem starten ik hoop dus uit eindelijk ook met hem in de Z te gaan starten, maar ik heb nog nooit wedstrijden gereden dus we zullen zien!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:11

Verschilt per paard, per dag en per keer..

Romy rij ik echt volgens en trainingsplan.. De eerste dag rij ik der helemaal los en recht, dan pak ik der niet echt op.. De 2de dag begin ik daar weer mee en pak ik der wel wat meer op en sluit ik der door tot verzameling en rij ik bij een goede dag er wat knopjes uit..

Lienke rij ik altijd naar de ontspanning toe, die moet eerst meer kracht, balans en takt krijgen voordat ik er oefeningen mee kan gaan rijden..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:35

ik heb ook nooit een vast plan, dat merk ik vanzelf als ik erop zit. Gaan dingen goed, dan hou ik daarmee op zo gauw ik een hele goede reactie heb gehad. Dan weet het paard ook: ok dus dit was blijkbaar goed en dan onthoudt ze dat hopelijk.

Gaat iets minder goed, dan concentreer ik me daar juist op. Maar ook hier: zo gauw iets goed gaat, ook al is het maar één keer, dan hou ik met dat specifieke ding op.

Algemeen rij ik geen lange zijde zonder figuur, ik ben continue bezig met het één of andere figuur, alleen maar om soeplheid en losheid te vragen. Sommige mensen zie ik rondje aan rondje rijden zonder ook maar één figuur of overgang of tempowisseling en daar zie ik persoonlijk weinig nut in. Overgangen en tempowisselingen staan bij mij juist hoog op het prioriteitenlijstje: moet ook wel om Fleur een beetje bij de les te houden, anders gaat ze al gauw haar eigen dingetjes doen en maakt het haar allemaal niet zoveel meer uit. Echet oefeninfen rij ik weinig meer, tenzij ik net iets meer aan de losheid in haar lijf wil werken door bijv wat schouder voor, maar dat is maar heel zelden.

Ik eindig altijd met lekker lange, maar contacthoudende teugel, soms wat uitdraven, maar altijd een lekker lang stuk uitstappen en dan weer lekker naar t stalletje/weitje Lachen

_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:39

Eerst instappen. binnen en buiten stelling. Daarna aandraven en overgangen van draf tot stap en halthouden. Veel figuren en overgangen, binnen en buitenstelling. OP allebei de handen. Daarna maak ik galop op de volte, en dan op de andere hand. eeh, daarna weer stukjes draf stap . figuren. En daarna effe uitdraven , + lekker lang uitstappen met lange teugel .

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:41

Rustig beginnen, lang stappen en indraven met een langere teugel. Daarna vraag ik buiging en stelling aan beide kanten en maak ik figuren (in stap) Daarna draaf ik en rijd veel cirkels, voltes en overgangen zodat ze goed los komt. Na dit als ik voel dat ze helemaal los is galoppeer ik op beide kanten, daarna even stappen met een langere teugel dan even oppakken en wat verschillende oefeningen doen en dan uitstappen Lachen
Ik eindig nooit mijn 'rijperiode' als ze niet goed los is. Ik eindig altijd met een goed stuk.
x

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:14

hangt er helemaal vanaf hoe het paard aan voelt..
Ik begin met stappen linksom/rechtsom ,pasje wijken , schouder voor. grote voltes .Draven , eerst rustig aan LR (niet met kin op het borst) .. Grote voltes linksom rechtsom. Dan galop ook grote voltes.. In een ontspannen houding.. Dan ga ik meestal weer even stappen met een iets langere teugell. Dan pak ik dr wat meer op en begin ik in stap wat tempo wisselingen te maken in de stap.. En appuyeren, schouderbinnen , travers enzo.. Hangt ervan af de ene dag pak ik dit en de andere weer het andere.. Dan ga ik draven en moet ze er wat meer bij komen, maak haar actiever van achteren dmv overgangen , scherp maken aan de hulpen.. Schouderbinnen, travers, slangenvoltes, voltes openen en sluiten, appuyeren.... Dan stap ik meestal weer even tussen door met een wat langere teugel en dan naar de uitgestrekte toe ... Dan pak ik haar weer op en spring aan in de galop.. ook veel tempo wisselingen.. voltes openen en sluiten.. contra galop.. eenvoudige galopwissels..En in de galop probeer ik haar wat meer bovenin te krijgen dmv voltes sluiten en weer openen.. Dan draaf ik meestal nog even met haar wat meer bovenin gesteld. Dat doe ik altijd maar even, niet elke dag, en pak wat oefeningen mee. Dan laat ik haar hals strekken in draf/ galop en ga dan stappen.
Zo ziet het er ongeveer uit.Het verschilt zo per dag! Soms rijd ik maar even en dan rijd ik eigenlijk alleen maar voltes, binnen hoefslag, rechte lijnen en wat schouder voor..

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:25

Ik heb meestal zelf wel een plan waar aan ik wil werken, Haha! Maar eerst Ik kijk naar mijn paard, in welke stemming is ze vandaag, en is ze los, zit ze vast?

zit ze "vast"dan werk ik haar eerst los, veel voltes en probeer ik haar goed aan mijn been te krijgen. en veel overgangen maken etc. Ik zoek vooral ontspanning

Is ze al los, dan rijden we oefeningen en doen we pogingen tot wijken etc. soms rij ik maar een half uurtje, goed is goed en klaar voor die dag.

BV Gisteren, ik had me voorgenomen om veel overgangen te rijden, dit om haar achterhand sterker te maken. Dit ging niet ze goed. Ik ben dus veel gaan stappen, ontspanning zoeken, haar achterhand er goed onder laten zetten. en reactie op mijn been vragen. Ik heb een uur gereden waarvan zeker 40 minuten gestapt. Door op deze manier te trainen gebruikte ze haar achterhand goed en kreeg ik het zelfde resultaat als overgangen maken van stap naar draf. Het was een intensieve training die ze goed oppakte en ben ik toch tot mijn doel voor die dag gekomen.

Ik rij dus niet elke keer hetzelfde, bv 10 min stap, 20 min draf dan galop en dan weer alles op de andere hand.

Soms galopeer ik dagen niet, als ze niet goed aan het been is en op ploffen staat dan laat ik het. Soms heeft ze dagen dat ze de galop "nodig' heeft om los te komen, dan wil ik wel eens na 10 minuten al galoperen.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:31

Ik heb gemerkt dat ik meestal nooit heel lang rij, maar wat ik meestal doe:

-stappen aan de lange teugel
-laag en rond stappen en draven in achten of inbuigen
-oppakken wanneer ik het paard los genoeg vind
-veel voltes rijden en het paard qua tempo en ontspanning/aan de teugel naar m'n hand zetten
-aantal keer strekken en tempo wisselingen en overgangen rijden
-meestal ga ik later nog even doorzitten en dan doe ik de oefeningen die voor mijn gevoel goed bij de fijnheid van het paard die dag passen.
-uitdraven aan de lange teugel/laag en rond
-uitstappen

Wat ik wil bereiken: een paard dat goed aan m'n hulpen is en los in het lijf loopt en dat we lekker en ontspannen hebben gereden, natuurlijk lukt dit niet altijd, maar we trainen er wel voor. Haha!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:41

Ik zal niet zeggen dat ik op de linkerhand en de rechterhand de zelfde oefeningen zal rijden. Maar ik zal wel beginnen met een goede warmingup waarbij de spieren wat losser en ontspanner worden en dan veel overgangen en tempowissels rijden en veel figuren vooral.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:37

Gipsylover schreef:
Ik stap meestal eerst een paar rondjes los aan beide kanten. Vervolgens veel voltes, figuren, overgangen, tempowisselingen zowel in stap als draf. Meestal aan beide kanten, maar niet zo dat ik alles wat ik op de ene hand uitvoer op de andere hand ook uitvoer. Daar tussendoor stap ik meestal nog eventjes. Vervolgens galop rustig en beheerst, ook wat voltes, tempowisselingen. Daarna nog wat draafwerk en vervolgens in draf de halslatenstrekken nog aantal minuten en vervolgens in stap rond de 5 á 10 minuten uitstappen. Zo ziet m'n echte dressuurtraining er vaak uit. Maar soms is het ook heel anders. Ik rijd ook nooit precies een uur, hangt er vanaf of mijn paard lekker loopt en alles braaf doet of dat het iets minder gaat en ik iets langer oefen. Knipoog

Dat lijkt erg op mijn ritme.
Mijn (wat oudere) paard heeft relatief veel tijd nodig om los te worden, zeker in de winter als het koud is (ik rij altijd in de buitenbak) of als ik - uitzondering! - hem twee dagen stil heb laten staan. Hij is ook vaak zeker de eerste twintig minuten niet erg voorwaarts. Niet uit protest, maar omdat het dan (nog) niet gáát in lijf en leden. Een dieseltje. Dus idd. eindeloos veel (schijn)overgangen en figuren om m voorwaarts te laten worden en om stelling en buiging te krijgen, los in de rug. Vaak na het losstappen in het begin ook een tijdje heel rustig draven en doorzitten, zo veel mogelijk terug rijden (en figuren rijden) op zoek naar de ontspanning. Heel sterk voorwaarts rijden naar de middendraf toe volgt echt pas aan het einde van een uur en soms kom ik daar helemaal niet aan toe. Wijken blijft in het loswerken ook een goede oefening.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:41

mvkj schreef:
hangt er helemaal vanaf hoe het paard aan voelt..
Ik begin met stappen linksom/rechtsom ,pasje wijken , schouder voor. grote voltes .Draven , eerst rustig aan LR (niet met kin op het borst) .. Grote voltes linksom rechtsom. Dan galop ook grote voltes.. In een ontspannen houding.. Dan ga ik meestal weer even stappen met een iets langere teugell. Dan pak ik dr wat meer op en begin ik in stap wat tempo wisselingen te maken in de stap.. En appuyeren, schouderbinnen , travers enzo.. Hangt ervan af de ene dag pak ik dit en de andere weer het andere.. Dan ga ik draven en moet ze er wat meer bij komen, maak haar actiever van achteren dmv overgangen , scherp maken aan de hulpen.. Schouderbinnen, travers, slangenvoltes, voltes openen en sluiten, appuyeren.... Dan stap ik meestal weer even tussen door met een wat langere teugel en dan naar de uitgestrekte toe ... Dan pak ik haar weer op en spring aan in de galop.. ook veel tempo wisselingen.. voltes openen en sluiten.. contra galop.. eenvoudige galopwissels..En in de galop probeer ik haar wat meer bovenin te krijgen dmv voltes sluiten en weer openen.. Dan draaf ik meestal nog even met haar wat meer bovenin gesteld. Dat doe ik altijd maar even, niet elke dag, en pak wat oefeningen mee. Dan laat ik haar hals strekken in draf/ galop en ga dan stappen.
Zo ziet het er ongeveer uit.Het verschilt zo per dag! Soms rijd ik maar even en dan rijd ik eigenlijk alleen maar voltes, binnen hoefslag, rechte lijnen en wat schouder voor..

Prachtig - ik mocht willen dat ik in staat was tot zo'n schema.
Helaas: ik kan het niet (geen natuurtalent, wel een harde werker! Haha! ) en voor mijn beestje zijn bijv. galopwissels ook een brug te ver...
Leuk om te lezen dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:50

Stap lekker lang in, probeer een fijne lange, ronde en diepe houding te vinden tussen het halsstrekken en oprichten in. Op de linkerhand vooral veel rechtrichten omdat paard een beetje scheef geworden is door gebrek aan dressuurmatig rijden en een teveel aan springen, en op rechts veel doorvragen d.m.v stelling.. Veel voltes, overgangen.... We werken erg naar de complete ontspanning toe, elke keer wat meer verzamelen en weer verruimen. Zodra paard recht gericht is en continue in de goede ontspanning loopt incl. goed wijkt voor beendruk zullen we wat andere oefeningen d'r bij pakken...
Met springen werken we veel aan het schakelen, de rust terug vinden in het springen en dubbel sprongen... hebben samen nogal moeite met de juiste afstanden vinden en daar werken we hard aan. Lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:01

5 min links stappen met lange teugel; 5 min rechts stappen met lange teugel
5 min links en 5 min rechts stappen met stelling en veel voltes; halthouden; enz. dan draven (hoe lang ligt aan het paard of hij braaf is of niet Knipoog) in draf vele tempowisselingen; arbeidsdraf; middendraf; stap;draf ; halthouden ; slangenvoltes; kleine voltes; grote voltes enz enz meestal draaf ik 10 min tot 15 min per kant
als mijn paard goed ontspannen draaft en goede stelling heeft probeer ik af en toe te wijken; dit vind hij soms nog wat moeilijk
galopperen veel rechte lijnen; voltes; ook wel op de binnenhoefslag en via de middenlijn omdat mijn paard dit erg moeilijk vind; uit balans raakt en in verzet gaat
dus dit oefen ik momenteel heel veel

als ik bovenstaande allemaal heb gedaan probeer ik nog regelmatig halt te houden en ook een paar passen achterwaarts en vanuit stilstand en vanuit stap naar galop aan te springen

dit doe ik dus niet altijd zo n 1 a 2 keer per week

ik rijd zo n 4 keer per week en longeer ook nog eens 2 keer per week

ik rijd meestal zo n 45 min ; ligt eraan of mijn paard het goed doet; als hij goed loopt stoppen we eerder Knipoog
na het rijden stap ik minimaal 10 min uit met een lange teugel
als mijn paard erg bezweet is kan dit oplopen tot wel 30 min uitstappen; is goed voor de coolling down en ontspanning voor mijn paard

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:25

Ik rij niet elke dag, maar zo 4 keer in de week, en de andere dagen longeren ofzo.

Maar als ik ga rijden, eerst losrijden in stap. Veel volte's, extra stelling vragen en kijken of ze aan me been is. Daarna draven, met redelijk lange teugel, wel met contact. Dan ook weer volte's, extra stelling. Daarna pak ik haar op en ga ik verder met de training zoals wijken, schoudervoor, galop ed. Wel kijk ik telkens of ik haar hoger en lager kan instellen, en dat ze niet gaat hangen in mijn hand.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:12

Ik rijd ook niet elke dag. 5 keer in de week ongeveer.
Ik begin altijd gewoon met een redelijk losse teugel. Daarbij veel stelling naar buiten eigenlijk de heletijd omdat mijn paard dan pas recht loopt. Veel voltes rijden, overgangen van stap naar halthouden, halthouden naar draf etc. Veel naar voren rijden en weer terug zodat de achterhand er goed onder komt. Na en kwartier neem ik de teugels wat strakker en doe het zelfde.
Dan is ze als het goed is goed los en kan ik verder gaan met andere oefeningen. Lachen