Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik heb ook nooit wedstrijden gereden (alleen onderling) maar ik kon met mijn bijrijdpony wel oefeningen tot en met de M. Ik vind dat je een niveau rijd als je een fatsoenlijk proefje kan rijden op dat niveau, gewoon thuis. Het moet echter ook door de instructeur bevestigd zijn dat je het ook daadwerkelijk kan. Tuurlijk kan ik met 'mijn' jonge fries en L proef rijden. Maar of het correct wordt uitgevoerd? Nee, verre van. Overigens worden op wedstrijden ook punten weggegeven en zitten er mensen in de M waarvan je denkt; Hoe ben je er in hemelsnaam gekomen?!
Of ja, soms is mama er bij
Tieneke schreef:Beoordelen door een instructeur: ook geen waterdicht idee. Sommigen hebben geen instructeur (meer), anderen kopen die om of ik zeg maar wat.
) Je kan zo'n instructeur wel omkopen, maar daar neem je alleen jezelf mee in de maling. Ik zie bij mij op stal genoeg voorbeelden van mensen die zeggen: ik ga in september starten en die hun paarden niet eens een fatsoenlijke volte in kunnen sturen. Ja, met een slof eraan. De instructeur van deze mensen zegt er ook niks van en stimuleert hen alleen om te gaan starten. Maar die heeft dan ook het levensmotto: Geen gelúl, kop in de krul.
Tieneke schreef:Het klopt allemaal wat je zegt, maar in de praktijk denk ik niet dat er iets haalbaar is om ervoor te zorgen dat mensen niemand (dus ook zichzelf niet) voorliegen.
)Alet74 schreef:Als je op je eigen paard een fatsoenlijke M-proef kunt rijden, dan beheers je dat niveau. Maar op een ander paard kun je dat misschien wel niet. Welk niveau heb je dan? Of heb je een niveau als combinatie?
Alet74 schreef:"Het" niveau kun je dan weer meten aan de gangbare proeven e.d., dit kan weer gemeten worden door derden. Zoals eerder opgemerkt is dit dus nooit objectief.
jasmijn78 schreef:Als jij winspunten hebt gehaald in een bepaalde klasse houdt dat in dat je als ruiter dus in staat bent om op dat niveau te rijden. Het lijkt mij logisch dat je met een nieuw, ongeklasseerd paard dat niveau weer op moet bouwen. Maar de ervaring die je reeds hebt opgedaan op dat niveau blijft. Ik rijd met mijn ene paard Z2 en met de ander M1. Dan is mijn ervaring toch ook niet iets er tussen in? Mijn ervaring strekt dus tot Z2.
jasmijn78 schreef:Als iemand geen wedstrijden rijdt, maar thuis wel zegt op M niveau te rijden, dan zou die zo met dikke en meerdere wp per wedstrijd door de B en L heen moeten vliegen en binnen no-time M starten als die wedstrijden zou gaan rijden. Zo niet? Dan heeft diegene zijn eigen kunnen gewoon overschat. (maar in de regel ligt het dan natuurlijk aan de jury, het paard, de omstandigeden etc.)
)