Springen vs Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartJ

Springen vs Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:22

Hoi!

Nou zoals de titel al aangeeft, hoe denken jullie over springen en dressuur tegelijk?
Ik zal even een voorbeeld geven:
Dinsdagavond had ik dressuurles en hebben we weer een aantal leningheidsoefeningetjes gedaan voor meneer en hem weer wat spierpijn en stof tot nadenken bezorgd! Uiteindelijk liep hij zo fijn als ik hem nog nooit gehad had!
Woensdagavond ging ik springen en oefende ik dus ook de dingen die ik de avond daarvoor in de dressuurles als oefeningen had mee gekregen. Tussendoor als ik even stapte pakte ik een paar oefeningen mee en boog ik hem af en toe wat meer in.

Nou vond mijn springinstructeur dus dat ik dit niet moest doen omdat dit ten koste ging van het springen van mijn paard. Dan zou hij niet meer weten wat hij moest doen.
Zijn principe was dat ik gewoon helemaal niks moest doen behalve zitten, gas geven, remmen en sturen (a la Albert Voorn). En dan zou mijn paard beter springen.

Maar mijn mening is dat een paard het wel nodig heeft om tussendoor ook wat dressuuroefeningetjes mee te pakken vanwege de gehoorzaamheid en de ontspanning.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Groetjes Maartje

Casarell

Re: Springen vs Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:24

Wel dressuurmatig rijden tussendoor..
Waarom zou dat ten koste gaan van je springen??
Dat snap ik even niet, hij zal er juist beter van worden..

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:27

Njah dan zou mijn paard niet meer goed weten wat hij moet doen, het onderscheid zogezegd niet meer kunnen maken. En daar zou hij onzeker van worden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:28

Dressuurmatig netjes rijden is ook de basis van het springen hoor! Paard moet aan het been zijn, op jouw hulp wachten, jij moet het tempo controleren en netjes kunnen sturen zonder ruk- en plukwerk (a la Voorn?!)
Andersom gaat de mijn van een hupje juist errug lekker lopen Haha!

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:29

Dressuur is de basis voor alles!
Dat is mijn mening Knipoog
Dressuur rijden is een paard gymnastiseren en hem goed naar de hulpen leren luisteren. Volgens mij zijn dit ook de basis zaken voor een springpaard.
Ik ben het dus met je eens dat het juist goed is om in je springles ook wat dressuur oefeningen te doen.

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:31

ik denk dat het juist goed is. ook voor de gehorzaamheid idd.
x

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:31

Idd dressuur is de basis..

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:34

Oké maar (zal even heel het verhaal uit de doeken doen)!
Gister in de springles werd ik dus nogal afgekraakt, eerst in discussie met instructeur omdat ik te veel aan het dressuren was (vond hij) en daarna na de les nog even over gehad maar toen begon iedereen zich er mee te bemoeien dus werd ik uiteindelijk door 7 man de grond in getrapt dat het niet goed was wat ik deed.

Dat ik het dus niet goed zou doen want ik moet het paard in zijn waarde laten en gewoon zelf laten lopen. Maar als ik dat dus doe rent ie met z'n snuit in de lucht rondjes! En dat is juist niet de bedoeling want dan mag hij alles wat hij in de dressuur NIET mag. En dit lijkt mij ook niet bevorderlijk voor zijn springstijl.

Ik heb al besloten dat ik in elk geval niet meer naar die les toe ga omdat mijn rijstijl hun dus schijnbaar niet bevalt en ik geen zin heb om afgekraakt te worden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:42

Hoe denk je dat er bij springruiters thuis gereden wordt? Dat zij hun paarden dag in dag uit over 1.40 en hoger jagen? Echt niet hoor, ook zij gymnasticeren hun paard en springen tussendoor een oxer of een lijntje en dan weer verder gymnasticeren en zo.
Mijn ervaring met springlessen op de manege was juist dat van achter elkaar aan jakkeren de paarden alleen maar drukker werden en jij uiteindelijk geen moer over hun sprong te vertellen had. Juist er af en toe langs rijden, geen aandacht aan besteden, houdt de aandacht van je paard bij jou.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:46

Aha, dus het ligt niet aan mij. Zo gaat het in die les ook, zijn we met z'n 4en en om de beurt het lijntje springen en dan weer stappen. Ja en als ik dan stap pak ik oefeningen mee.. anders koelt ie direct te veel af.
Dr langs rijden doe ik trouwens niet hoor, dan denkt meneer dat dat mag en doet ie dat de volgende keer ook!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:50

Nou, jij moet voor hem denken en hij moet op jou wachten. Je zou dus ook rustig langs de sprong moeten kunnen rijden. Natuurlijk niet eerst recht eropaf, maar in een lijn erlangs rijden, of ervoor langs een volte draaien. Hout in de bak moet normaal zijn en wanneer jij dat vraagt gaat hij er overheen en anders niet.
Heel verstandig dat je niet meer gaat rijden bij hem. Dat geld kun je beter besteden.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:00

Wat jij zegt is wel de "springstijl" naar mijn mening. Ik heb laatst op een springstal stage gelopen en daar worden de paarden gewoon met hun hooft tussen hun benen getrokken en als ze maar springen is het prima. Na een paar rondjes galopperen werd het paard op stal gezet en kwam de volgende. Gelukkig zijn niet alle springruiters zo ik wil dus ook niemand op z'n tenen trappen. Maar ik kan hier nog erg lang over doorpraten want je ziet het erg vaak gebeuren. Er word iets minder om de lenigheid en de belangen van het paard nagedacht. En dat is het punt wat vooropstaat in de "ouderwetse" Dressuur.

Maar zoals ik al zeg gelukkig gaat het niet overal zo, en bij dressuurruiters word het ook vaak zat verkeerd gedaan jammergenoeg.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:07

Dressuur is de basis maar bedoelt jou instructeur dat je hem helemaal niet dressuurmatig moet rijden of dat je hem te veel gaat helpen op de sprong waardoor het paard niet meer "zelf" springt?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:12

ilonkii, ik sta zelf op een stal waar springpaarden gefokt worden en daar is dressuur toch echt de basis en ook tijdens het springen door worden er ontspanningsoefeningen gedaan. Ok, niet iedere ruiter zal hier even handig in zijn. Soms komt zo'n paard ook uit de sport weer even thuis en soms heeft de eigenaresse er idd weer veel werk aan om het paard soepel te krijgen.

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:21

Ik vind dat je tijdens het springen je paard best ook wel een beetje een dresuur oefening moet laten doen! Maar niet te veel! Want je moet wel gewoon blijven springen!

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:25

Ik vind ook dat je gewoon dressuurmatig moet rijden tussendoor, lijkt me niet ten koste te gaan van het springen.
Zelfs op wedstrijd ben ik tijdens het losspringen bezig met stelling, buiging, wijken, schouderbinnenwaarts.. Ja

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:27

Dressuur zorgt er oa voor dat je paard naar jou luisterd en op jou reageert. Als het paard niet naar jou luisterd of niet op jou reageert kun je hem ook niet laten springen, dus tuurlijk moet je hem laten dressuren, sterker nog je bent er steeds mee bezig zonder dat je het zelf weet.
Maar het is heel goed om ook tijdens het springen wat af te wisselen met dressuur oefeningen Ja

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:28

nowornever schreef:
Dressuur is de basis maar bedoelt jou instructeur dat je hem helemaal niet dressuurmatig moet rijden of dat je hem te veel gaat helpen op de sprong waardoor het paard niet meer "zelf" springt?

Het zou inderdaad best kunnen dat hij dit bedoelt alleen komt dit dan dus niet helemaal op mij over. Hij vind dat mijn focus te veel op mijn paard ligt en niet op de hindernissen waar ik over heen moet.

Yelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:30

Ik rij juist vanuit het dresuur naar het springen. En niet van springen naar springen om het zo maar te zeggen. Ik rij niet met trekken en schoppen geven. Maar met begeleiden. Je vraagt het aan je paard. Je dwingt het paard niet;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:36

MaartJ schreef:
nowornever schreef:

Het zou inderdaad best kunnen dat hij dit bedoelt alleen komt dit dan dus niet helemaal op mij over. Hij vind dat mijn focus te veel op mijn paard ligt en niet op de hindernissen waar ik over heen moet.

En hierdoor krijg je straks een paard wat gewoon goed te controleren is naar de sprong, ipv die paarden die niet te houden zijn als ze op het hout aan trekken..
Zo moet het dus!

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:39

Inderdaad Borg er zijn ook veel stallen die wel met dressuur werken gelukkig. Maar er zijn veel springruiters die echt alleen voor het springen gaan en de basis niet belangrijk vinden als ze tog wel over die hindernis gaan. En ik ben bang dat als ik die verhalen van die instructeur hoor dat hij ook zo'n iemand is.

Maar zoals ik al zei die geld gelukkig niet voor alle springruiters en stallen! Haha!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:55

MaartJ schreef:
nowornever schreef:

Natuurlijk is dressuur de basis, maar er zit een verschil in springmatig dressuur of dressuur zoals in een proef.
Misschien dat je te dressuurmatig aan het rijden was, waardoor je dus zo'n reactie kreeg.
Neemt niet weg dat de instructeur dat dan ook op een duidelijkere/nettere manier had kunnen vertellen.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:10

wij zeggen altijd: een dressuurpaard moet genoeg springbloed hebben om dat beetje pit uit te stralen. Maar een springpaard moet ook dressuurbloed hebben voor dat beetje tact!!

het is dus goed dat je dresuur er bij doet;) doen alle springruiters overigens (goeden iig)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:16

hm ben het ermee eens dat dressuur de basis is.

maar wat voor oefeningen deed je dan? misschien werd het wel niet zo bedoelt. en je paard moet zo nu en dan ook ff rusten tussendoor denk ik..

ik denk dat je pas een mening kan geven als je er bij bent.

misschien heeft de ts het paard wel te veel teruggereden ipv met de benen gereden of zo.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:47

De meeste springruiters springen haast niet tijdens trainingen! Af en toe springen ze, maar dit is puur voor bevestiging, zodat zij en het paard elkaar vertrouwen tijdens een sprong. Verder wordt er voornamelijk dressurmatig getraind en met balkje getraind. Dressuur is, zoals de meesten al zeggen, de basis van springen. Heb je dit niet goed, dan zul je ook niet goed over een hindernis komen..

Helaas zijn er idd stallen waar de dressuur wordt verwaarloosd, op de lange termijn merken zij vanzelf de gevolgen hiervan. Albert Voorn zal tijdens de trainingen ook niet remmen, schoppen en trekken hoor.