Je ziet zoveel mensen rijden met sporen, variërend van B / recreatief tot GP, iedereen die met sporen rijd is er dan ook van overtuigd dat dit moet en goed is voor het paard, blabla. De groep waarop ik doel zijn de ruiters tot de M, vanaf de M zijn sporen verplicht en een zweep verboden. Veel mensen die met sporen rijden doen dit omdat hun paard anders niet goed reageert, te sloom word of het been echt geheel negeert. Door er een spoor aan te hangen reageert het paard sneller en beter en is dus dat probleem opgelost
, iets waar ik het helemaal niet mee eens ben. Sporen zijn er om hulpen te verfijnen, niet om hulpen te versterken wanneer een paard niet reageert! Vrijwel niemand begint pas met de sporen wanneer deze L2 met wp is, nee , veel rijden er vanaf de B al met sporen. Waarom niet gewoon weer met een zweep, waarmee je per definitie overal kan corrigeren(achterhand, been enz). Veel mensen rijden niet eens met hun kuit maar met hun hakken en dus automatisch met spoor wanneer zij deze gebruiken. Genoeg over de sporen...Dan komt mijn vergelijking, namelijk de (dressuur)stang. Deze word vanaf de Z toegestaan en is bedoeld als verfijning van de hulpen. Wanneer iemand op bokt die M1 rijd alvast een S&T hoofdstel zoekt een topic plaatst komen er genoeg reacties op het vroege gebruik van een stang, Super! Maar, waarom dan niet bij spoorgebruik?
Ik mijn ogen is het toch echt vergelijkbaar, beiden zijn ze bedoeld als verfijning en beiden zijn ze pas vanaf een hogere klasse toegestaan of verplicht. Wanneer iemand een stang bij z'n paard in zou doen omdat hij niet goed op ophoudingen reageert word hij of zij meteen terecht geroepen, nu nog wel...Hoe gaat dit zich verder ontplooien?
Natuurlijk heeft iedereen eigen keus in het gebruik van beiden spullen maar aangezien paardensport ook een sport is met veel modetrenten is het toch iets waar je je zorgen om kan maken. Hoe denken jullie hierover? maak ik mij druk om niks, of is het iets waar juist meer regels voor moeten komen (bijv. sporen pas toegestaan vanaf de M)
Even ter info: Ja, ik ben een ruiter die altijd zonder sporen rijd, en al snel vind dat er niet goed met paarden om word gegaan tijdens het rijden.
Ik rij ook niet meer met bit dus S&T zullen er zolang deze pony er is ook niet meer inkomen
(jep is ze wel mee gereden, op een buitenrit wel te verstaan, want dat stond leuk en ze kan nogal heet zijn, dus ook om haar terug te krijgen wel handig... Rij haar nu bitloos omdat ze gewoon keihard in protest gaat tegen het bit, en bedankt vorige verzorgsters.)