Sporen&stang -> om het paard meer aan de hulpen te zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Sporen&stang -> om het paard meer aan de hulpen te zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:14

Iets wat ik mij al een poos afvraag is het volgende:
Je ziet zoveel mensen rijden met sporen, variërend van B / recreatief tot GP, iedereen die met sporen rijd is er dan ook van overtuigd dat dit moet en goed is voor het paard, blabla. De groep waarop ik doel zijn de ruiters tot de M, vanaf de M zijn sporen verplicht en een zweep verboden. Veel mensen die met sporen rijden doen dit omdat hun paard anders niet goed reageert, te sloom word of het been echt geheel negeert. Door er een spoor aan te hangen reageert het paard sneller en beter en is dus dat probleem opgelost Koe , iets waar ik het helemaal niet mee eens ben. Sporen zijn er om hulpen te verfijnen, niet om hulpen te versterken wanneer een paard niet reageert! Vrijwel niemand begint pas met de sporen wanneer deze L2 met wp is, nee , veel rijden er vanaf de B al met sporen. Waarom niet gewoon weer met een zweep, waarmee je per definitie overal kan corrigeren(achterhand, been enz). Veel mensen rijden niet eens met hun kuit maar met hun hakken en dus automatisch met spoor wanneer zij deze gebruiken. Genoeg over de sporen...

Dan komt mijn vergelijking, namelijk de (dressuur)stang. Deze word vanaf de Z toegestaan en is bedoeld als verfijning van de hulpen. Wanneer iemand op bokt die M1 rijd alvast een S&T hoofdstel zoekt een topic plaatst komen er genoeg reacties op het vroege gebruik van een stang, Super! Maar, waarom dan niet bij spoorgebruik?
Ik mijn ogen is het toch echt vergelijkbaar, beiden zijn ze bedoeld als verfijning en beiden zijn ze pas vanaf een hogere klasse toegestaan of verplicht. Wanneer iemand een stang bij z'n paard in zou doen omdat hij niet goed op ophoudingen reageert word hij of zij meteen terecht geroepen, nu nog wel...Hoe gaat dit zich verder ontplooien?

Natuurlijk heeft iedereen eigen keus in het gebruik van beiden spullen maar aangezien paardensport ook een sport is met veel modetrenten is het toch iets waar je je zorgen om kan maken. Hoe denken jullie hierover? maak ik mij druk om niks, of is het iets waar juist meer regels voor moeten komen (bijv. sporen pas toegestaan vanaf de M)

Even ter info: Ja, ik ben een ruiter die altijd zonder sporen rijd, en al snel vind dat er niet goed met paarden om word gegaan tijdens het rijden.

Anoniem

Re: Sporen&stang -> om het paard meer aan de hulpen te zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:16

Ik vind dat een paard van correct spoorgebruik minder te lijden heeft, dan van een spoorloze ruiter die met de benen het paard als een soort trappelzak benut.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:18

Ik zeg altijd sporen moet je verdienen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:18

Ik heb een gruwelijke hekel aan rijden met de zweep, dan rij ik liever met sporen. Deze hoef ik ook niet te gebruiken, maar ze zijn er wel wanneer het van pas kan komen. Met het rijden met een zweep verander je je handhouding wanneer je hem gebruikt waardoor je niet gewoon kan inwerken wanneer het nodig is, maar dus je hele houding aanpast (je zit ook aan de teugels te miepen dan). Met een spoortje kan je gewoon even aanraken zonder dat je iets verandert.

Over S&T kan ik weinig zeggen want daar rij ik niet mee Clown Ik rij ook niet meer met bit dus S&T zullen er zolang deze pony er is ook niet meer inkomen Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken (jep is ze wel mee gereden, op een buitenrit wel te verstaan, want dat stond leuk en ze kan nogal heet zijn, dus ook om haar terug te krijgen wel handig... Rij haar nu bitloos omdat ze gewoon keihard in protest gaat tegen het bit, en bedankt vorige verzorgsters.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:19

Ik snap sowieso niet waarom er steeds meer hulpmiddelen nodig zijn als het niveau 'stijgt'.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:21

Ik ben het wel deels met je eens, dat het raar is dat je zo vroeg al met sporen mag rijden..je ziet ook steeds meer hele jonge kinderen er steeds meer mee rijden, terwijl ik dan denk..ga eerst het nut van een spoor leren.

Zelf rijdt ik thuis alleen met zweep. Op wedstrijd wel met een spoortje.. en ja ik ben een b ruiter..
Ik gebruik het om voor mn paard het ook gewoon wat makkelijker te maken, dat die het sneller snapt. Met springen rijdt ik er ook mee om hem toch iets meer hulp te geven om hem over een hinderniss te krijgen, omdat die erg onzeker is, dat gebruik ik liever een spoor dan een zweep, omdat mijne alleen maar meer in de stress schiet van een zweep.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:22

RedPassion schreef:
Ik snap sowieso niet waarom er steeds meer hulpmiddelen nodig zijn als het niveau 'stijgt'.

Omdat het geen hulpmiddelen zijn.
Het zijn middelen om je hulpen heel klein te kunnen geven Knipoog
En als je Z rijdt dan heb je over het algemeen meet laten blijken dat je kan paardrijden dan wanneer je B rijdt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:22

A_n_n_e_ schreef:
Ik ben het wel deels met je eens, dat het raar is dat je zo vroeg al met sporen mag rijden..je ziet ook steeds meer hele jonge kinderen er steeds meer mee rijden, terwijl ik dan denk..ga eerst het nut van een spoor leren.

Zelf rijdt ik thuis alleen met zweep. Op wedstrijd wel met een spoortje.. en ja ik ben een b ruiter..
Ik gebruik het om voor mn paard het ook gewoon wat makkelijker te maken, dat die het sneller snapt. Met springen rijdt ik er ook mee om hem toch iets meer hulp te geven om hem over een hinderniss te krijgen, omdat die erg onzeker is, dat gebruik ik liever een spoor dan een zweep, omdat mijne alleen maar meer in de stress schiet van een zweep.

Nog een reden waarom ik liever met spoor rij Tong uitsteken Mijn pony raakt volledig over de zeik wanneer je rijd met zweep, met spoor heeft ze nergens last van. Met longeren kan je doen wat je wilt met de zweep maar geeft ze geen drol om, maar met rijden is niet leuk

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:23

marleen_usar schreef:

En wie bepaald tegenwoordig of je ze verdiend? Volgens mij niemand meer. Ik heb trouwens wel ooit mijn sporen verdiend en toen kreeg ik van mijn instructeur zijn oude sporen waarmee hij gp gereden heeft.

Ik zie trouwens ook liever vriendelijk gebruik van een spoortje dan dat er met de zweep de striemen op worden geslagen, omdat het vervelende beest niet loopt.

Maar moet zeggen als ik M ben en mijn instructeur vindt het een goed moment om met s&t te beginnen zal ik dit ook zeker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:23

Kelly_Taco schreef:
RedPassion schreef:

Dan zijn het toch hulpmiddelen? Volgens die theorie helpen ze namelijk om je hulpen 'verfijnd' te geven.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:25

RedPassion schreef:

amen, je zou toch verwachten dat ruiter en paard dan zo goed worden dat hulpmiddelen niet meer nodig zijn?
zweep vind ik in veel gevallen ook onnodig maar gebruik hem zelf ook wel eens vooral bij jonge paarden die geen been kennen
zag laatst een ruiter in de Z op een trensje; heb hem aangesproken dat ik dat zo goed vond en hij zei ook: waarom s en t als het zo ook gaat?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:25

Vind jij een bit en een zadel geen hulpmiddel dan?
Of rijd jij zadelloos met alleen een neckrope?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:26

BrittKitt schreef:

eeeh sloeg dat op mij? Vork

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:27

Kelly_Taco schreef:
RedPassion schreef:

En als je Z rijdt dan heb je over het algemeen meet laten blijken dat je kan paardrijden dan wanneer je B rijdt.

Ik doel juist op de mensen die geen Z zijn, en meestal geen verstand van zaken hebben. Kijk maar eens rond op concours hoeveel mensen met hun hakken rijden ipv hun kuiten. Weinig...En laat dan ook nog eens een groot deel met sporen rijden. Wanneer je al met je hakken rijd dan geef je dus elke keer als je aanspoort een prikje met je spoor in een spier van je paard..Nee, dat vind ik niet vriendelijk

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:27

Nee op de post boven je Wildgirl Tong uitsteken Was tegelijk gepost!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:29

oke Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:29

Wildgirl schreef:
RedPassion schreef:

amen, je zou toch verwachten dat ruiter en paard dan zo goed worden dat hulpmiddelen niet meer nodig zijn?

Precies.

BrittKitt schreef:

Is dat een reactie op mij?

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:31

ik gebruik sporen om mijn beenhulpen te 'verfijnen'

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:37

stanggebruik kan ik helaas niks over zeggen, heb zelf nog niet op dat niveau gereden, of uberhaubt ermee gereden.

Wel rij ik met sporen, en ook op jonge paarden.
Natuurlijk eerst zonder, ze moeten eerst weten wat been is, gewoon voorwaarts gaan en op eigen benen lopen, dan doe ik eens een keer een spoortje om, en dan niet eens persee omdat ik hem nodig ben, maar dan heb ik ze iig om voor het geval dat.
ookal heb ik ze om, dan nog geef ik gewoon been met mijn kuit,

Bij het paard dat ik rij bvb, is heel grof in de hulpen.
na een paar keer je kuit aanleggen krijg je nog geen reactie, dan moet je hem echt een schop geven wil je reactie krijgen, dat is ook niet mijn manier. (en hij word er ook niet beter van)
dan liever even een spoortje om zodat je hem na geen reactie daar eens een kriebeltje mee kan geven, zodat ie op den duur doorkrijgt dat kuit aanleggen gewoon reactie is.

en verder gebruik ik ze in de verdere africhting ook voor het verfijnen van de hulpen.
mijn eigen paard was ongeveer op L2/M niveau thuis, die reed ik ook al vrij vroeg met sporen, maar was zonder ook prima te rijden voor mensen.
Ik zie niet in waarom je ze niet om zou doen (mits goed gebruik natuurlijk) Lachen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:41

marleen_usar schreef:

En wanneer heb je ze dan verdiend? Als je steeds 1e wordt of als je je paard Z oefeningen kan laten lopen zonder sporen? Of als je de leeftijd 40 hebt bereikt?

RedPassion schreef:

Omdat als het niveau stijgt er preciezere en moeilijkere onderdelen gevraagd worden. En dan is het verdomd handig als je je hulpen zo klein en rustig mogelijk kunt houden, zodat je heel snel kunt schakelen tussen verschillende hulpen / aanwijzingen (en deze dan ook zo klein mogelijk kunt houden). Én je je paard kunt bijprikken als iets niet helemaal duidelijk doorkomt of als hij een steekje laat vallen.
Stang rijd ik zelf niet mee, maar je kunt je paard makkelijker ondersteunen met lichte handhulpen bij de zwaardere oefeningen, of bijvoorbeeld iets meer doorsluiten als je van de uitgestrekte galop naar de verzamelde gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:42

Ik rij alle paarden die het been kennen met sporen, onder het motto beter mee verlegen dan om verlegen. Zweep leg ik bij voorkeur zsm weg, omdat het gebruik de aanleuning toch licht verstoort.
Maar goed, ik ben ook zo'n slechte evil ruiter die vanaf het M1 thuis wel eens stang en trens inhing, overigens op aanraden van mijn toenmalige instructeur.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:30

Ik ben t hier helemaal mee eens
op maneges erger ik me dood aan mensen die pas net rijden
en dan sporen aanschaffen want
'Dat staat zo proffesioneel'
Of een ander voorbeeldje
manegepaardje hardstikke braaf altijd zonder hulpt teugels of
''speciale bitten'' gereden
werd gekocht kreeg stang, slof, thiedemann weet ik veel allemaal
en nu is t een super vervelend paard.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:14

Sisco4life schreef:
Ik doel juist op de mensen die geen Z zijn, en meestal geen verstand van zaken hebben.

nou ik weet ook wel een paar voorbeelden van mensen die wel Z zijn maar ook geen verstand van zaken hebben.... Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:09

S&T ga ik niets over zeggen, daar heb ik nooit mee gereden en bovendien rij ik nu bitloos.

Wat betreft het spoorgebruik ben ik het wel met je eens, er wordt veel te snel naar sporen gegrepen. MIsschien zou het inderdaad wat zijn als er pas vanaf een bepaald niveau met sporen gereden mag worden, in de B zou het niet nodig moeten zijn.

Ik kom ook zo vaak mensen tegen die er mee rijden en die het imo niet voor verfijning van de hulpen gebruiken en bovendien niet de beenligging hebben waarvan ik vind dat je met sporen kan rijden. Of soms bij HAW topics, mensen die met sporen rijden en continue de spoor in de buik van het paard heeft staan, daar word ik dan niet blij van het het paard zal er al helemaal niet beter van worden.

Wat ik me bij iemand als Brittkitt afvraag is waarom ze met sporen rijd? Mijn paard raakt ook gestresst van een zweep en ik vind het zelf inderdaad niet prettig om een zweep in mn handen te hebben tijdens het rijden. Maar ik heb mijn paard dus zonder spoor gereden totdat ik merkte dat ik met een klein spoortje de hulpen voor bv travers net iets duidelijker geven. Ik rij denk 2 van de 10 keer met spoor en de rest zonder omdat ik vind dat ze zonder spoor gewoon goed te rijden moet zijn. Als ik een dag echt aan de zijgangen wil werken doe ik een spoortje om.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:20

Oh maar ik rijd niet met sporen Clown
Ik pak ze er alleen bij om een paard af en toe iets door te pakken en scherper aan de hulpen te zetten. Wanneer mijn paard weigert te buigen op mijn binnenbeen of wanneer ik wat extra begrenzing nodig heb voor de achterhand terwijl hij het wel kan en het ook vaak genoeg doet op mn kuit alleen mag ik best af en toe even aanraken met het spoortje, zodra hij het daarna weer prima doet heb ik die spoor toch nergens meer voor nodig?
Je kan daar ook een zweep voor gebruiken, die hoef je alleen maar vast te hebben, te laten zien of af en toe aan te leggen en dat kan voldoende zijn. Mijn pony reageert niet goed op zweep en wel op sporen, dus waarom zou ik dan een zweep gebruiken?
Maar zoals ik al zeg, bij mijn pony rijd ik zonder sporen.
Heb wel met sporen gereden idd, en idd gebruik ik ze ook best om een paard scherper aan de hulpen te stellen hoor. Schaam ik me ook niet voor.
Wanneer ik een ontzettend sloom paard onder mn kont heb, of een die heel erg is afgestompt op hulpen (ook genoeg gezien) kan zo'n spoortje prima helpen om hem weer lichter te maken.
Ik weet ook wel dat dat dier me prima voelt wanneer ik alleen een kuit aanleg, maar ik heb er gewoon niet zoveel zin in dat dat beest me keihard uitlacht als ik dat doe. Dus dan is het kuit, geen reactie, kuit, dan spoor. Krijgt ie snel zat in de gaten wat de bedoeling is en hoef je over een paar weken niet meer met een spoor te rijden omdat hij zo ook snel voor je been is.